Kleurringen van Blauwe reigers

Gestart door Rene Janssen, oktober 12, 2011, 11:26:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Ik ben van plan blauwe reigers te kleurringen. Hiervoor heb ik op www.CR-birding.org gekeken en zag dat er twee projecten zijn. Een Spaanse met gele ringen met 3 letters zwarte inscriptie aan de tibia, en andere poot metaal.

In Duitsland hebben ze de afgelopen jaren flink wat juveniele geringd (2003: 144, 2004: 500, 2005: 746, 2006: 344, 2007: 332, 2008: 354, 2009: 243, 2010: 211):

Groene ringen met de code beginnend met een X
Witte ringen startend met R, T, V, X, Z.
Witte ringen met 4 karakters vanaf  2010:  X volgend met 3 nummers.

Kan ik er vanuit gaan dat dit enkel de projecten zijn waarin blauwe reigers gekleurringd zijn? Ik zie door de (kleur)ringen de poten niet meer (nu ja, de bomen het bos niet meer)...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

René
René Janssen

frankmeer

http://home.scarlet.be/~pin02658/cr-GreyHeron.htm

Hier staat nog een zootje projecten. Deze moeten nog overgezet worden naar de nieuwe site (.org).
Frank van der Meer

Rene Janssen

Dag Frank!

ik kon het mij al bijna niet voorstellen dat die drie projecten de enige waren. Het complete overzicht bekijkende, is het bijna onmogelijk om nog iets anders te bedenken... alle kleuren met alle inscripties zijn al gebruikt (zowel letters als cijfers). Mogelijk twee kleurringen aan één of twee verschillende poten met inscriptie en dan metaal aan het onderbeen. Dat lijkt bijna het enige haalbare...

René

René Janssen

Klaas van Dijk

hoi René,

Bij sommige soortgroepen (in ieder geval steltlopers, meeuwen, ganzen, zwanen en vast ook wel meer) zijn er zeer stringente afspraken over het gebruik van verschillende kleurringcombinaties, en met als doel om overlap te voorkomen. Bij bijvoorbeeld zwanen is dit wereldwijd. Geen idee of zoiets bij reigers ook het geval is.

Blauwe Reigers zijn echte trekvogels, dus een goede afstemming vooraf is essentieel. Er bestaat ook een Engelstalige e-mail groep (cr-birding@yahoogroups.com <cr-birding@yahoogroups.com> waar mensen vaak dergelijke vragen stellen.

Ik denk dat het een goed idee is om je plan hier ook eens even te droppen. Ik ben even kwijt hoe je je hiervoor aanmeldt, maar dat moet ergens op één van beide kleurringpagina's van Dirk Raes staan. Via ''terugkijken' cq doorklikken etc op de link die Frank gaf, kun je erg veel andere stukken op de oude site (www.cr-birding.be) ook nog wel bekijken.

Ik zou in ieder geval eerst heel goed nadenken voordat je met een kleurringproject begint. Weet je 100% zeker dat je de komende 20 jaar in staat bent om alle meldingen goed te verwerken?

Desgewenst wil ik een dergelijke oproep / vraag ook wel even op deze nieuwsgroep zetten. Stuur me dan maar een tekst in het Engels met je plannen / vragen etc.

Groetjes, Klaas

Direct contact met mij kan ook, via klaas.vdijk AT hetnet.nl

Oenanthe

Gelet op je vraagstelling zou ik je willen vragen of je wel een ringvergunning hebt, en of die het gebruik van kleurringen toestaat? De ringcentrale is nogal streng in het afgeven van dergelijke vergunningen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rene Janssen

Citaat van: Oenanthe op oktober 12, 2011, 16:10:07 PM
Gelet op je vraagstelling zou ik je willen vragen of je wel een ringvergunning hebt, en of die het gebruik van kleurringen toestaat? De ringcentrale is nogal streng in het afgeven van dergelijke vergunningen.

@ Maarten: Ik begrijp je vraag niet zo. Denk je dat ik één of ander reigerkuiken ben die net uit een ei is gekropen? Het lijkt mij evident dat dit niet zonder de benodigde ontheffingen gedaan kan worden!

@ Klaas: Ik weet dat er voor verschillende soorten hier ook speciale coördinaten voor zijn aangesteld (oa. aalscholver). Wanneer je het overzicht van CR-birding bekijkt en de overlap ziet, lijkt dit niet het geval te zijn voor blauwe reigers...

Bedankt voor je aanbod, ik ga je mailen!

René
René Janssen