Checken die kleine alken!

Gestart door redmar_woudstra, november 10, 2006, 22:09:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Citeerwat een grap! Toch die twee kleine alken van de kreek van westkapelle nog een checken? Ik doe er een biertje bij!
Ik doneer twee colaatjes voor degene die ons erheen rijdt!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Hortulana

Voor twee colaatjes en een reiskostenvergoeding wil ik ook wel even naar Roemenië heen en weer rijden. Schijnen wel meer leuke dingen te zitten daar...  :D  

Edwin Russer

#62
Op deze site zullen nog wel meer plaatjes verschijnen of de vogel moet richting het westen vliegen B)

http://www.birding.hu/galeria.do?tipus=2
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#63
Nog een saillant detail,

Tijdens de ontdekking had de ontdekker alleen een kijker bij zich en dacht in eerste instantie aan een Kuifduiker, en dat op een afstand van ongeveer een kilometer! Maar hij vertrouwde het niet en ging toch maar wat dichterbij kijken. Want de vogel was behoorlijk wit op de rug en iets klopte niet aan de vogel. Uiteindelijk wist hij de vogel tot op 25 meter te benaderen en met behulp van een vogelgids realiseerde hij zich wat voor een Mega hij had ontdekt. Ik denk dat we in Nederland ook maar alle Kuifduikertjes op minimaal een kilometer afstand moeten gaan afkijken....

Gisteren kon de vogel door minimaal acht personen worden bevestigd en vanochtend zat de vogel er ook nog en was al minder goed te benaderen.
Maar ja, ik neem aan dat er Roemenie ook wel meerdere vogelaars zullen gaan kijken.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

CiteerNog een saillant detail,

Tijdens de ontdekking had de ontdekker alleen een kijker bij zich en dacht in eerste instantie aan een Kuifduiker, en dat op een afstand van ongeveer een kilometer! Maar hij vertrouwde het niet en ging toch maar wat dichterbij kijken.
....
haha, toen ik dit las moest ik meteen ergens aan denken... ;)
van amsterdam's vogelnet, van Paul Marcus:
"Verder: Twee mannetjes Kemphaan Nieuwe Gouw/Poppendammergouw; 1 mannetje
Kemp op de Kinseldam. Aldaar ook een Bonte Strandloper. In de Kinselbaai
maar liefst vier Geoorde Futen en een ver-wegge kleine Fuut die we
ongedermineerd lieten. slechts 1 Nonnetje: een v. in de plas te IJdoorn."
Steven Wytema


Edwin Russer

#65
Citeer
CiteerNog een saillant detail,

Tijdens de ontdekking had de ontdekker alleen een kijker bij zich en dacht in eerste instantie aan een Kuifduiker, en dat op een afstand van ongeveer een kilometer! Maar hij vertrouwde het niet en ging toch maar wat dichterbij kijken.
....
haha, toen ik dit las moest ik meteen ergens aan denken... ;)
van amsterdam's vogelnet, van Paul Marcus:
"Verder: Twee mannetjes Kemphaan Nieuwe Gouw/Poppendammergouw; 1 mannetje
Kemp op de Kinseldam. Aldaar ook een Bonte Strandloper. In de Kinselbaai
maar liefst vier Geoorde Futen en een ver-wegge kleine Fuut die we
ongedermineerd lieten. slechts 1 Nonnetje: een v. in de plas te IJdoorn."
Ik heb inmiddels ook een berichtje op het Amsterdams Vogelnet geplaatst, ben benieuwd hoe ze daar op reageren  ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Niet wat voorbarig? Van de honderdduizend niet gedetermineerde kleine futen in Nederland zal er toch gemiddeld nog niet één een marmelalk zijn?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gerdwichers8

#67
CiteerNiet wat voorbarig? Van de honderdduizend niet gedetermineerde kleine futen in Nederland zal er toch gemiddeld nog niet één een marmelalk zijn?
Nu je dat zegt, moeten we   jou de slimheid toekennen, dat je  al die 100.00en  door je kijkertje hebt afgezocht...
Ik ben  geen twichter of soortenjager, maar zelfs een inventariseerder in de Beringstraat gaat van die activiteit naar waarheid pegeltjes zweten!

Met andere woorden: In deze prognose spreekt nog geen definitieve conclusie, want je WEET het niet.

[size=8]en ik ook nog niet[/size]

Edwin Russer

CiteerIk heb inmiddels ook een berichtje op het Amsterdams Vogelnet geplaatst, ben benieuwd hoe ze daar op reageren

Hoi Edwin,

Het was beslist een Fuut Gen. sp. was en niet een Alk Gen.sp.. Met name de
pluizig opgedofte achterzijde in plaats van een staart. Dus heel leuk
geprobeerd, maar de vogel die ik zag was beslist geen Aziatische Marmeralk.
Als die daar morgen wordt gezien, heb ik hem in ieder geval vandaag niet
gezien!

Vriendelijke groeten en prettige feestdagen,

Paul
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

CiteerMet andere woorden: In deze prognose spreekt nog geen definitieve conclusie, want je WEET het niet.
Je hebt gelijk, je weet het niet. Maar als je kijkt naar de verhouding tussen wel gedetermineerde kleine futen in Nederland en wel gedetermineerde marmeralken in Nederland, kun je een zeker schatting maken. Neemt natuurlijk niet weg dat het altijd zin heeft goed te kijken naar (nog) niet gedetermineerde kleine futen, al was het maar om ze daarna te kunnen plaatsen in de categorie wel gedetermineerde kleine futen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

#70
CiteerNeemt natuurlijk niet weg dat het altijd zin heeft goed te kijken naar (nog) niet gedetermineerde kleine futen, al was het maar om ze daarna te kunnen plaatsen in de categorie wel gedetermineerde kleine futen.

Ha Guus,

Dat was ook een beetje de insteek van mijn verhaal. Het geeft dus aan dat het bijzonder knap en vooral zeer scherp is om op een kilometer afstand, met je verrekijker, een beestje en dan in eerste gedachte een 'fuutje', te ontdekken wat je niet helemaal lekker zit. Hoeveel vogelaars, waaronder ik, zouden daar over heen kijken ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thijs Fijen

Soms zie je iets, heb je een vaag vermoeden en dan wordt je nieuwsgierig.. Tenminste heb ik vaak..

En ook vaak dat je iets vermoed, maar dat het je niet lekker zit als je niet zeker weet wat het is.

Zo is het denk ik ook gegaan, en maargoed dat ie dan nieuwsgierig was lijkt me zo :)

Thijs
Thijs Fijen

gerdwichers8

Citeer
CiteerMet andere woorden: In deze prognose spreekt nog geen definitieve conclusie, want je WEET het niet.
... kun je een zeker schatting maken...
Kijk Guus, je wijst hier op die zekerheid die er echt niet is.

[size=8]ech nie[/size]


Guus Peterse

Excuses voor mijn kleine verschrijving. Ik bedoelde natuurlijk: '... een zekere schatting ...'. Dat is taal, dat betekent eigenlijk gewoon: een schatting. 'Zekere' is eigenlijk een loos woord en had ik als ik heel kritisch mijn bijdrage had geredigeerd, zeker weggehaald. Van zekerheid is inderdaad geen sprake, daarom spreek ik nou juist van een schatting en schreef ik ook: 'je hebt gelijk, je weet het niet'. Alleen vond ik het wat voorbarig om wild te gaan speculeren over een waarneming van een ongedetermineerd fuutje.
Overigens is deze sub-subdiscussie natuurlijk helemaal niet interessant dus laten we ons verder maar weer tot het onderwerp beperken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redmar_woudstra

er staan op www.surfbirds.com erg fraaie foto's van de vogel. De hongaarse vogelaars trekken massaal de grens over!
groet,
Redmar

Thijs Fijen

En er wordt dus gezegd dat het waarschijnlijk niet de Engelse vogel is. Toch??

Thijs
Thijs Fijen

gerdwichers8

#76
De vogels vertonen duidelijke verschillen wat betreft hun kleed. En het is niet aannemelijk dat de vogel in die korte tijd zo veranderd is.

Maar mens, wat een droom van een waarneming. Eerst die mega  in Engeland, met al zijn saillante details. (Jan Hein v. S is er nog over in zijn nopjes) en nu deze zelfde mega in Roemenie.
De vogelaar die m daar ontdekte is ook weer een geziene gast op BF terwijl de Engelse vogel op Birdforum onderkent werd door Jan Hein op internet, tevens op BF!
Leuke verhaaltjes voor bij de open haard!

redmar_woudstra

CiteerEn er wordt dus gezegd dat het waarschijnlijk niet de Engelse vogel is. Toch??

Thijs
het schijnt dus zo dat de vogel onmogelijk zo snel geruid kan hebben...
groet,
Redmar

Rinie van Reenen

Citeerhet schijnt dus zo dat de vogel onmogelijk zo snel geruid kan hebben...
Hij moet natuurlijk in die tijd ook nog behoorlijk hard gevlogen hebben, dus voor hard ruien zou dan naar mijn idee de energie wel wat ontbreken.
Groet, Rinie van Reenen

redmar_woudstra

volgens mij is de kans groter dat er een nieuwe opgedoken is, dan dat de vogel naar Roemenië is afgedwaald....
groet,
Redmar

Rinie van Reenen

Deze vogel heeft zijn thuisgebied tussen China en de VS, in de Grote Oceaan. Dan lijkt me eerlijk gezegd Engeland een stuk dichter bij Roemenië te zijn dan zijn thuisgebied. En natuurlijk zitten er in dat thuisgebied behoorlijk veel meer dan in Engeland, maar evengoed...
Groet, Rinie van Reenen

redmar_woudstra

je hebt gelijk... Onze groene reiger zit nu ook in zuid-frankrijk...
groet,
Redmar

jvdlaan

Overigens is er nog een route: over de Noordpool!

Dat deze soort hier in Europa zou opduiken was niet onverwacht.
In de VS is deze soort vreemd genoeg in veel staten als dwaalgast opgedoken, zelfs een geval in Florida en deze soort is geen broedvogel in de VS of Canada, maar broedt aan het westelijke deel van de Grote Oceaan, dus de voormalige USSR.

Jan

Rinie van Reenen

Ja, da's natuurlijk waar; je vergeet wel eens dat de aarde alle kanten op rond (of beter: bol) is ;). Via de Noordpool is de afstand naar Engeland inderdaad al weer korter; voor mij zou het geen pretje wezen, maar zo'n Marmeralk is natuurlijk wel wat gewend. Evenwel is dan overigens de afstand Engeland - Roemenie altijd nog beduidend minder dan Engeland - Noord-China; Europa is natuurlijk maar een klein werelddeel.
Groet, Rinie van Reenen

gerdwichers8

in Brazilie 2 gevallen in 1991