kleien canadeese gans

Gestart door rob_voesten, december 28, 2006, 20:00:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

Hoi

Ik had vandaag een kleine Canadese gans (Branta hutchinsii minima).

Maar waarom word deze meteen op escape gezet. Is er geen mogelijk heit dat deze naar Nederland kan vliegen.

Liep in een grote groep brandganzen. En heb geen ringen kunnen ontdekken.

Groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Thijs Fijen

Een "kleine" canadese gans hoeft niet per definitie een Hutchins te zijn. Er is ook een "minima"

Waarom hij op escape wordt gezet is denk ik om het volgende. Er zijn ontzettend weinig gevallen bekend van een zeker wilde Hutchins canadese gans. Oftewel ze zijn ontzettend zeldzaam. En daarentegen worden/werden ze veel gehouden en ontsnappen ze. En omdat ze goed gedijen hier in ons landje, zijn het dus grotendeels escapes.

Thijs
Thijs Fijen

henkjanvdkolk

het zijn allemaal ontsnapte, pas als er een met ring uit het buitenland die echt wild is word gezien gaat het escape-teken er pas af
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

rob_voesten

Citeerhet zijn allemaal ontsnapte, pas als er een met ring uit het buitenland die echt wild is word gezien gaat het escape-teken er pas af
oke weet ik genoeg.

bedankt voor het snelle reactie  :duim:

groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

maartenwielstra

#4
Uit mijn hoofd: lichtgekleurde canadesen komen van oostkust en kunnen daarom makkelijker Nederland bereiken.

edit: en hier is Britse ringterugmelding van geloof ik (niet gedetermineerd op soort-groot of klein). Tenminste zo staat het in mijn geheugen gegrift.

Bas vd Burg

Volgens mij worden er nu wat zaken door elkaar gehaald. Hutchin's Canadese Gans betreft soms een "verzamelnaam" voor enkele (onder)soorten:
- Richardson's Canadase gans (Branta hutchinsii hutchinsii), de nominaatvorm
- Taverner's Canadase gans (Branta hutchinsii taverneri)
- Cackling Canadase gans (Branta hutchinsii minima)
- Aleoeten Canadase gans (Branta hutchinsii leucopareia)  

De Cackling Canadese Gans (ondersoort minima) komt voor in Alaska en het is onwaarschijnlijk dat deze soort in Europa terecht komt, daarnaast wordt deze ondersoort veel gehouden. De Richardson's Canadese Gans B.h.hutchinsii (ook wel Hutchin's Canadese Gans genoemd......) wordt geacht wel wild in Europa te kunnen komen. Hiervan staan er reeds enkele op de nederlandse lijst. trouwens allemaal ongeringde vogels

Voor een wat uitgebreidere beschrijving van de verschillende ondersoorten zie:

http://www.idahobirds.net/identification/w...troduction.html

groetjes

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jan Harteman

#6
CiteerDe Richardson's Canadese Gans B.h.hutchinsii wordt geacht wel wild in Europa te kunnen komen. Hiervan staan er reeds enkele op de nederlandse lijst. trouwens allemaal ongeringde vogels.
De ondersoort Branta hutchinsii hutchinsii wordt voor zover ik weet niet in Nederland gehouden/gekweekt, hoewel ik het niet uitsluit, maar dat maakt het wel aannemelijk dat deze dus wild zijn indien ze in het veld worden waargenomen.

Ik vraag me alleen af of wij, als europeanen, alle ondersoorten perfect van elkaar kunnen onderscheiden vanuit de boekjes... Ik heb zelf bijna alle ondersoorten al eens gezien/gefotografeerd, en ik heb er nog steeds veel moeite mee... ook vanwege het feit dat de populaties elkaar in de natuur ook overlappen (en dus kruisen).

De ondersoorten die momenteel wel in Nederland worden gekweekt zijn;

Van de Canadese gans, Branta canadensis:
Atlantische Canadese gans - Branta canadensis canadensis - algemeen
Reuzen Canadagans - Branta canadensis maxima - sporadisch
Dusky Canadagans - Branta canadensis occidentalis - sporadisch
(de algemene voorkomende Branta canadensis zullen over het algemeen een mix zijn van diverse ondersoorten)

Van de Dwerg Canadagans, Branta hutchinsii:
Taverner's Canadagans - Branta hutchinsii taverneri - sporadisch
Cackling Canadagans - Branta hutchinsii minima - algemeen
Aleoeten Canadagans - Branta hutchinsii leucopareia - sporadisch


Rinie van Reenen

Jan, zoals vaak weer heldere uitleg! Maar er blijft mij wel een vraag over: waarom wordt Kleine Canadees (hutchinsii) direct op escape gezet, en Grote Canadees (canadenis) niet?
Groet, Rinie van Reenen

Jan Harteman

Daar kan ik geen antwoord op geven... ik weet niet precies waar die grens wordt getrokken - en eerlijk gezegd wil ik me daar ook niet zo mee bezig houden ;)

maartenwielstra

Ik weet wel dat de aleoeten canadees (geloof ik, met die witte nekband) al in een groepje in Nederland was neergestreken toen de vogelhandel nog ongeveer NUL was! (denk uit het vogelaar ooit gehaald ofzo)

Jan Harteman

Wanneer is dat dan geweest?
Moet ik denken aan de jaren 60-70-80 of veel eerder?

Aleoeten Canadagans is vreselijk zeldzaam in de natuur.
Misschien in het verleden minder zeldzaam geweest natuurlijk.

jvdlaan

CiteerIk weet wel dat de aleoeten canadees (geloof ik, met die witte nekband) al in een groepje in Nederland was neergestreken toen de vogelhandel nog ongeveer NUL was! (denk uit het vogelaar ooit gehaald ofzo)
Sommige minima hebben ook een nekbandje. Dat lijkt me waarschijnlijker. Overigens gaat het met de Aleoetengans weer beter sinds ze op een paar Aleoeten de ingevoerde Poolvossen hebben verwijderd.

En over de Grote Canadese Gans, ik hoop nog steeds op een vogel met een nekband die aantoont dat de vogel uit Canada/VS/Groenland afkomstig is. In de UK is dat al een keer gebeurd. Blijven kijken dus...

Jan

jvdlaan

CiteerJan, zoals vaak weer heldere uitleg! Maar er blijft mij wel een vraag over: waarom wordt Kleine Canadees (hutchinsii) direct op escape gezet, en Grote Canadees (canadenis) niet?
Dat is destijds door de CDNA besloten, omdat de Grote Canadese Gans wel hier kan komen, maar omdat alle vogels die je hier ziet van geintroduceerde origine zijn was het ondoenlijk een geval aan te wijzen van dat is een wilde. Daarom werd besloten de Grote Canadese Gans niet te beoordelen.
De CDNA wist gewoon niet wat nu het beste was, daarom werd dit min of meer op de lange baan geschoven. Wel zouden er hele oude gevallen zijn geweest (19e eeuw) die op een wilde herkomst zouden kunnen wijzen. Maar de introductie in Zweden en de UK stammen al uit de 18e eeuw.
Het was misschien beter geweest dit taxon alleen op de introducee-lijst te zetten (C-categorie) en pas als A-soort als er een komt met een kleurring uit CAnada/VS/Groenland, zoals nu geldt voor bv de Rosse Stekelstaarteend, Carolina-eend en Kuifzaagbek. Daar staat tegenover dat het dwaalgastpotentieel van de Grote Canadagans vele malen groter is en er is aangetoond dat ze de Atlantische Oceaan hebben overgestoken.
De Kleine Canadese Gans -alleen de ondersoort hutchinsii - staat op de A-lijst vanwege het voorkomen van de soort in het oostkust van de VS en Canada en het voorkomen op Groenland plus het feit dat er geringde vogels in de UK zijn waargenomen. De overige taxa worden als escape beschouwd vanwege het te westelijke voorkomen in Canada en de VS.
Overigens doet met name het taxon minima het erg goed. In Friesland schijnen de aantallen jaarlijks rond de 100 ex. te zitten.

Groeten, Jan

redmar_woudstra

maxima ook hoor! laatst 48 achter mijn huis! (Heerenveen)
Maar in de Anjumer Kolken ook regelmatig minima...
groet,
Redmar

P1234

Citeer
Overigens doet met name het taxon minima het erg goed. In Friesland schijnen de aantallen jaarlijks rond de 100 ex. te zitten.

Groeten, Jan
Hoi Jan,

Bedankt. Jouw uitleg is glashelder; ik begrijp nu de gedachte achter de telbaarheid van Grote Canadese Gans. Ik vind de opvatting van de CDNA met betrekking tot GCG, in relatie tot soorten als Rosse Stekelstaart wel voor discussie vatbaar, maar over eenden en ganzen raken we sowieso nooit uitgediscussieerd.

Ik heb jouw opmerking over minima's gequote, omdat ik mijzelf wel eens heb afgevraagd waar die grote aantallen minina's vandaan komen. Zijn die te verklaren uit bestaande, verwilderde Europese populaties? Of zou er toch sprake kunnen zijn van een transatlantische herkomst. Worden ze geringd in de broegebieden? Zijn hier gedachten over?

Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

CiteerHet was misschien beter geweest dit taxon alleen op de introducee-lijst te zetten (C-categorie) en pas als A-soort als er een komt met een kleurring uit CAnada/VS/Groenland, zoals nu geldt voor bv de Rosse Stekelstaarteend, Carolina-eend en Kuifzaagbek.

Kuifzaagbek wordt toch juist op dezelfde wijze als bijvoorbeeld Buffelkopeend behandeld (dus een ongeringd en onbeschadigd ding zou aanvaard worden)?