Vreemde vindplaats dode Egel

Gestart door Bart van Hoogstraten, augustus 24, 2011, 14:28:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

LS,

Ik vond vanochtend een dode Egel onder een nokvorst op ± 9 meter hoogte. Er is geen begroeiing op de muren zoals klimop, wingerd of vuurdoorn, er zijn geen overhangende boomtakken en de regenpijpen zijn van glad PVC. De bakstenen hebben wel een grove structuur maar die is niet grover dan de wanden van mijn koekoek en daar moet ik jaarlijks minimaal 1 Egel uit bevrijden omdat ze er zelfstandig niet uit kunnen komen. Misschien dat het ontsnapte prooi is van een Vogel maar de enige die bij mijn weten Egels slaat is de Oehoe en dat is ook weer erg onwaarschijnlijk. Wel komt er daar veel Steenmarter voor maar waarom zou die een Egel onder een nokvorst verstoppen op 9 meter hoogte? (en grijpen Steenmarters überhaupt Egels?)

Raar verhaal maar misschien dat er toch een Egel- of Zoogdierenkenner is die er een verklaring voor heeft, ben ik erg nieuwsgierig naar.
Bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Restanten van reeds dode egel versleept door bruine rat?


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op augustus 24, 2011, 14:41:42 PM
Restanten van reeds dode egel versleept door bruine rat?


Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Misschien. Maar krijgt een Bruine Rat een adulte Egel minstens 7 meter verticaal tegen 'n bakstenen wand omhoog gesleept?
Ik lees net op een website dat de Egel ook op het menu van de Steenmarter staat. Zou dat kunnen? (er zitten daar veel Steenmarters)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Een verse egel zal inderdaad te zwaar voor een bruine rat om te transporteren, maar als het gaat om een restant van een egel - bijvoorbeeld een platgereden verkeersslachtoffer uit de omgeving - dan moet een bruine rat deze wel kunnen verslepen.

Ik denk dat met name keutels van de vindlocatie uitsluitsel kunnen geven over de 'dader'. Keutels van bruine rat en steenmarter zijn goed te determineren. Zonder keutels zal het wel altijd een raadsel blijven...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Ik heb hem net nog eens goed bekeken -> skelet is in takt, heeft alleen een beetje een driehoekige vorm aangenomen van de hoek van de vorst met het beschot waartussen hij bekneld zat toen zijn zachte weefsel wegrotte/indroogde. Alle 4 de poten liggen langs zijn lichaam naar achteren gestrekt. Lijkt mij dat hij in verse staat met groot geweld aan zijn kop onder de nokvorst is getrokken. De pannen zelf zijn sterk gekield waardoor er redelijk grote openingen onder de vorsten zitten. Voor mij vallen Roofvogels daarmee af want hij is duidelijk niet op eigen kracht eronder geklommen. Daar om de hoek ben ik 's nachts ooit bijna over een Steenmarter heen gereden, die "bevroor" van schrik bij het oversteken, precies voor mijn fiets.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Draak

Nou dan zou ik ervanuit gaan dat in voedselarme tijd dit het werk van steenmarter is geweest.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Rene Janssen

Dag Bart,


Hier in Limburg kan het ook van een oehoe zijn geweest; al is het "naar binnen trekken" natuurlijk veel meer steenmarter- werk!



René
René Janssen