Kleine kale inktzwam

Gestart door rchmo, november 10, 2006, 17:23:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vandaag heel veel inktzwammen gezien van diverse soorten. Bijgaande foto's zouden volgens mij de kleine kale inktzwam moeten zijn. Ook veel jonge exx. net uit de grond komend (zie laatste foto).


Rob Oudejans















Corryabbink

#1
Dag Rob,
Kleine kale inktzwam is alleen microscopisch met zekerheid te bepalen. Daarvoor moeten de sporen bekeken worden. Indien dat niet het geval is dan kan die ingevoerd worden onder Kale inktzwam sl.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Corry,

Bedankt voor je reaktie. Ik weet dat het bij veel inktzwammen moeilijk is en eigenlijk alleen microscopisch zekerheid te verkrijgen is. Mij gaat het ook om de vraag is dit inderdaad de kleine kale inktzwam (weliswaar dan als s.l.). Een andere soort lijkt niet in aanmerking te komen volgens mij.


Rob Oudejans

Corryabbink

CiteerCorry,

Bedankt voor je reaktie. Ik weet dat het bij veel inktzwammen moeilijk is en eigenlijk alleen microscopisch zekerheid te verkrijgen is. Mij gaat het ook om de vraag is dit inderdaad de kleine kale inktzwam (weliswaar dan als s.l.). Een andere soort lijkt niet in aanmerking te komen volgens mij.


Rob Oudejans
Naar mijn idee is daar geen sl van. Je kunt die natuurlijk als een onzekere Kleine inktzwam invoeren.
Het gaat er juist om dat er niet bekend is of het de Grote of de Kleine kale inktzwam betreft. Dan is het automatisch een zekere Kale inktzwam sl.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Dag Rob,
Even ter verduidelijking. De Kale inktzwam sl.  valt uiteen in 2 soorten nl de Grote en de Kleine op grond van sporenkenmerken. Omdat je de sporen niet bekeken hebt kan jouw vondst dus nooit met zekerheid een Kleine kale inktzwam genoemd worden.  Daarom is het dus verstandiger dat in het midden te laten en te kiezen voor Kale inktzwam sl.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Corry,

Duidelijk en bedankt.


Rob Oudejans