Roze Pelikaan met ring

Gestart door laatvlieger, augustus 23, 2011, 13:45:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Vanochtend nog even de Pelikaan van de Klinkenbergerplas gezien. Op de foto's is de kleurring goed te zien (rode ring op tarsus van rechterpoot met witte inscriptie CUS). Er wordt al gauw gezegd dat deze vogel uit Artis afkomstig is, maar is dat nou echt zo? Niet dat ik denk dat het een wilde vogel is, maar ik ben wel benieuwd waar deze nu weer vandaan komt. Is Artis echt een vogel kwijt met die ringcombinatie, of komt de vogel ergens anders vandaan? 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

De vogel op de foto bij deze waarneming heeft eenzelfde (dezelfde?) rode ring met witte inscriptie aan de rechterpoot. Deze vogel is door Artis teruggevangen (zie link in mijn commentaar bij de waarneming). De vogel die vanaf een week later elders in Amsterdam zat, had eenzelfde ring op dezelfde plaats. Zie tweede foto bij Alwins waarneming hier. We zouden dus Alwin kunnen vragen welke code daarop stond. De vogel van de Sloterplas is tweemaal enkele dagen kwijt geweest, juist gedurende die dagen werd een adulte roze pelikaan in Zuid-Holland gezien. De laatste keer de vogel die vannacht op de Klinkenbergerplas geslapen heeft.

Ik zou ervan uitgaan dat de Sloterplas-vogel en de Zuid-Holland vogel hetzelfde exemplaar is. Mogelijk ook hetzelfde exemplaar als de vogel van eind juli. Het lijkt mij in elk geval meer dan waarschijnlijk op basis van het bovenstaande dat de vogel van vanochtend uit Artis komt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

oké, vogel is dus zeer waarschijnlijk afkomstig uit Artis, thanks Vincent! Maar kan een ander exemplaar zijn dan dit exemplaar (http://waarneming.nl/waarneming/view/55939048) want die werd al eerder terug gevangen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Dat kan, hoewel er eerder dit jaar ook vogels waren die meermaals ontsnapten. Als ik het goed begrijp, doet Artis bewust niet veel om de vogels 'binnen' te houden, noch om ontsnapte vogels terug te halen. Alleen als vogels voor 'overlast' zorgen, of zich makkelijk laten vangen, worden ze weer retour gehaald.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

#4
Alwin laat weten dat z'n tuinpeli een ring met dezelfde inscriptie droeg als de vogel van de Klinkenbergerplas:

En dus betreffen de waarnemingen van 30-7 t/m 11/8 (Amsterdam), 19/8 (Amsterdam), en gisteren en vandaag (Oegstgeest e.o.) in elk geval één en dezelfde Artis-vogel. De kans dat de vogel van Katwijk en Berkheide (15/8) ook dit beest was, wordt daarmee wel erg groot ...

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

August van Rijn

Vincent Hart

Dank, waarneming van commentaar voorzien.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op augustus 23, 2011, 21:21:24 PM
Alwin laat weten dat z'n tuinpeli een ring met dezelfde inscriptie droeg als de vogel van de Klinkenbergerplas:

En dus betreffen de waarnemingen van 30-7 t/m 11/8 (Amsterdam), 19/8 (Amsterdam), en gisteren en vandaag (Oegstgeest e.o.) in elk geval één en dezelfde Artis-vogel. De kans dat de vogel van Katwijk en Berkheide (15/8) ook dit beest was, wordt daarmee wel erg groot ...

Is die Klinkenberger dan afgelezen?
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Herman van der Meer

Vincent Hart

Hij staat niet op de voorpagina vanwege het ESC-symbooltje bij de waarneming  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Belterman

Het is inderdaad een Roze Pelikaan (Pelecanus onocrotalus) uit Artis. Geboren in 2009
Groeten, Rob

Vincent Hart

Dag Rob, interessant. Kun je aangeven waar je deze informatie vandaan hebt?

Daarnaast welkom op het forum! Vriendelijk verzoek je berichten hier met je echte (voor- en achter)naam te ondertekenen. Makkelijkste manier om dit te doen is je naam in je forumhandtekening verwerken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Belterman

Hallo Vincent, ik zat al langer bij waarneming.nl maar had nog geen gebruik gemaakt van het forum. Ik zal mijn profiel en handtekening even aanpassen.

Door mijn werk heb ik toegang tot een centrale database van dierentuindieren. Op die manier kon ik deze pelikaan (met rode ring CUS rechts) traceren. Groeten, Rob Belterman
Groeten, Rob

Klaas van Dijk

De kleurring is al aardig aan het afbrokkelen. M.i. een kwestie van niet al te lang & dan heeft deze Kroeskoppelikaan = Roze Pelikaan dus geen kleurring meer. Te meer daar de de kleurring nog niet erg lang om de poot zit (vogel is in 2009 geboren).

Iemand enig idee hoe deze vogel dan is te herkennen cq is te identificeren / rubriceren als een 'niet-wilde' Kroeskoppelikaan = Roze Pelikaan? Of draagt de vogel een stalen ring aan de andere poot (o.i.d.).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Rob Belterman

Het vrouwelijk dier heeft geen tweede ring of andere specifieke uitwendige identificatie. Ze heeft wel een (inwendige) chip.
Groeten, Rob

Vincent Hart

Leuk, Rob. Wellicht krijg je in de toekomst nog eens een verzoekje om een bepaalde ring te traceren, als je daar geen bezwaar tegen hebt uiteraard.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 24, 2011, 11:27:31 AM
... dan heeft deze Kroeskoppelikaan = Roze Pelikaan dus geen kleurring meer. ...

... als een 'niet-wilde' Kroeskoppelikaan = Roze Pelikaan? ...

ehhm, Kroeskoppelikaan Roze Pelikaan...
Frank van der Meer

Rob Belterman

Citaat van: Vincent Hart op augustus 24, 2011, 11:35:30 AM
Leuk, Rob. Wellicht krijg je in de toekomst nog eens een verzoekje om een bepaalde ring te traceren, als je daar geen bezwaar tegen hebt uiteraard.

als het maar geen dagtaak wordt....  ;D
Groeten, Rob

HPM

#19
Citaat van: Vincent Hart op augustus 23, 2011, 21:21:24 PM
Alwin laat weten dat z'n tuinpeli een ring met dezelfde inscriptie droeg als de vogel van de Klinkenbergerplas:

En dus betreffen de waarnemingen van 30-7 t/m 11/8 (Amsterdam), 19/8 (Amsterdam), en gisteren en vandaag (Oegstgeest e.o.) in elk geval één en dezelfde Artis-vogel. De kans dat de vogel van Katwijk en Berkheide (15/8) ook dit beest was, wordt daarmee wel erg groot ...

Als Katwijk 15 aug dezelfde is is hij dus teruggegaan naar de Sloterplas.


Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: Rob Belterman op augustus 24, 2011, 11:51:35 AM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 24, 2011, 11:35:30 AM
Leuk, Rob. Wellicht krijg je in de toekomst nog eens een verzoekje om een bepaalde ring te traceren, als je daar geen bezwaar tegen hebt uiteraard.

als het maar geen dagtaak wordt....  ;D
Dat hangt een beetje van de verdere 'zorgvuldigheid' bij Artis (en co.) af ...  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Frank, excuses, je hebt volkomen gelijk. De Roze Pelikaan werd vroeger (ook wel) Witte Pelikaan genoemd, en de Kroeskoppelikaan heeft deze naam al een hele tijd. Op één of andere manier haal ik beide soorten pelikanen wel eens vaker door elkaar. Great White Pelican = Roze Pelikaan = Witte Pelikaan.

Maar ik weet me wel nog goed te herinneren dat ik eens jonge wilde Kroeskoppelikanen in de hand hebt gehad (in 1992 in Noord-Turkije) en dat deze vogels toen ook een kleurring gekregen hebben.

Rob, jammer dat jullie deze pelikanen ook niet voorzien van een rvs / incoloy pootring met een inscriptie. Want dergelijke pootringen gaan wel een leven lang mee, en dan is de vogel ook veel gemakkelijker te identificeren als 'niet-wild'.

Herman, mooi kaartje met de omzwervingen van deze vogel.

Groetjes, Klaas

Rob Belterman

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 24, 2011, 13:54:28 PM
Rob, jammer dat jullie deze pelikanen ook niet voorzien van een rvs / incoloy pootring met een inscriptie. Want dergelijke pootringen gaan wel een leven lang mee, en dan is de vogel ook veel gemakkelijker te identificeren als 'niet-wild'

Als ze goed gekortwiekt worden vliegen ze niet weg, maar soms ben je net te laat. De kleurringen zijn natuurlijk veel makkelijker af te lezen en de dieren hebben een chip.
Even voor de duidelijkheid. Ik werk NIET in Artis, èch nie  ;D
Groeten, Rob

Oenanthe

Heeft iemand eigenlijk enig idee waarom Artis zijn pelikaan niet terug wil? Proberen ze hem eigenlijk wel terug te krijgen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op augustus 24, 2011, 14:16:01 PM
Heeft iemand eigenlijk enig idee waarom Artis zijn pelikaan niet terug wil? Proberen ze hem eigenlijk wel terug te krijgen?

Uit de berichtgeving bij de vorige ontsnapping begrijp ik dat ze gunstige vangomstandigheden willen hebben. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Er was ook nog ergens de opmerking van een Artisman dat ze zich in de zomer prima kunnen redden en dat hij wel zal terugkomen als hij honger krijgt, en toen dat beest door anderen was gevangen toen die tegen de tramleiding was gevlogen leken ze ook geen haast te hebben om hem op te halen.
Ik krijg daardoor toch de indruk dat ze niet echt de juiste instelling hebben.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Is er eigenlijk wel een organisatie die bijhoud wat er allemaal uit particuliere collecties ontsnapt? Lijkt me toch dat er ook wel sancties op kunnen staan onder de noemer van faunavervalsing, verwaarlozing of zorgplicht?

En een andere optie is zelf vangen en terug verkopen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 24, 2011, 19:16:54 PM
Is er eigenlijk wel een organisatie die bijhoud wat er allemaal uit particuliere collecties ontsnapt? Lijkt me toch dat er ook wel sancties op kunnen staan onder de noemer van faunavervalsing, verwaarlozing of zorgplicht?

En een andere optie is zelf vangen en terug verkopen?

Gezien hun instelling kan ik me niet voorstellen dat ze hun eigen vogels zullen terugkopen.
Bovendien mag je zo'n beest vast niet zomaar vangen.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Je mag alle soorten vangen die niet in de verschillende wetten zijn opgenomen zoals in bijvoorbeeld de Flora en Fauna wet.

Overigens heb je als persoon ook zorgplicht, en als je daarbij stellig gelooft dat een uitheemse soort niet in de Nederlandse natuur zou kunnen overleven kun je denk ik ook wel wat.

Zelf zou ik als ik parkieten, zeldzaam waterwild en andere exotische zangvogels toch aan een eigenaar helpen als ik ze in de hand (kan) krijgen. 
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Iets over de geschiedenis van de ontsnapte pelikaan en over de houding van Artis.

30 juni 2011. Pelikaan uit Artis ontsnapt en na een of twee uur teruggevangen.
Van dit exemplaar zijn geen meldingen aanwezig in Waarneming.nl, tenzij die opnieuw is ontsnapt of losgelaten, want dezelfde avond werden twee waarnemingen in Amsterdam gedaan (Zeeburg/Entrepothaven). Ik neem maar aan dat het een tweede ontsnappeling betrof, mogelijk CUS. De opmerking bij deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/55939048  klopt dan niet want een 's morgens teruggevangen exemplaar kan niet 's avond in vrijheid door twee mensen worden gezien.

Op twee en 3 augustus 2011 wordt er in Amsterdam opnieuw melding gemaakt van een ontsnapte Pelikaan

2 aug: "Artis mist weer eens een pelikaan. Vandaag dook de ontsnapte vogel op in het Sloterparkbad. Van de dierentuin mag ze daar best een tijdje blijven." "Een belletje wees uit dat Artis inderdaad de vogel al sinds zondag kwijt is."
Dat was dus 31 juli maar gezien de eerdere waarnemingen zal dat beest dus al op de 30e zijn vertrokken.

3 augustus "Voor de tweede keer deze week is er een pelikaan uit Artis ontsnapt. De pelikaan zit nu aan de Sloterplas in Amsterdam. Artispersoneel doet echter niet veel moeite het dier te vangen omdat het gebied te groot en te open is om. En aangezien het dier zelf in staat is eten te zoeken, is er geen haast."

Er zijn wat verwarrende berichten die wijzen op drie in korte tijd uit Artis ontsnapte vogels (twee in een week + een vorige maand), maar waarschijnlijk gaat het om twee vogels ontsnapt op 30 juli, waarvan de de eerste dus snel is gevangen en de tweede (CUS?) op verschillende plekken wordt gezien en daardoor in het nieuws (ATV enz) is opgevat als verschillende exemplaren.
Na 30 juni zijn de eerste meldingen in Waarneming van waarschijnlijk dit beest van 9 augustus.

Overigens heeft er vorig jaar van 20 - 25 juli een Artispelikaan vrij rondgevlogen. Alle waarnemingen uit die periode zijn (al dan niet aantoonbaar) toegeschreven aan een ontsnapping uit de Beekse Bergen.

Nog een paar commentaren van Artis:
"Normaal worden de vleugels gekortwiekt door enkele veren te trekken, zodat de pelikanen niet weg kunnen vliegen. "Maar er zijn nu jongen en we willen de rust niet verstoren, daarom hebben we dit de laatste tijd niet gedaan", zegt de woordvoerder."

"Medewerkers van de dierentuin hebben geen idee hoe het de vogel is gelukt weg te komen, maar pelikanen ontsnappen vaker uit Artis."

"Een woordvoerster van Artis liet weten dat het wel eens vaker gebeurd dat een pelikaan er vandoor gaat. "Meestal komen ze dan uit zichzelf weer terug."

"We gaan haar niet proberen te vangen. Het gebied is te open om haar te vangen. We hopen dat ze vanzelf weer terugkomt. Tot die tijd kan ze makkelijk overleven in Amsterdam, tenzij ze echt de drukte opzoekt"

Herman van der Meer

Vincent Hart

Typisch Amsterdamse aanpak ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers