Hoofdmenu

Oeganda

Gestart door Maurice Elf, augustus 23, 2011, 13:03:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maurice Elf

Ik ben bezig met het invoeren van mijn Oeganda waarnemingen.
Bij het volgende vogeltje twijfelde ik over mijn eigen determinatie en keek nog eens in het boek en kon het er echt niet mee eens zijn.
Ik herinnerde me dat ik in mijn "Oeganda onbekend" ook nog een vogel had staan die ik wel wat weg vind hebben van de vogel waar ik nu mee aan het worstelen ben.
Hieronder dus beide vogels, ik ben benieuwd wat de Afrika-freaks van deze twee weten te maken en of het om dezelfde soort gaat waar ik niet uitkom, of toch 2 verschillende.
De gele vogel is 2008-12-10 gezien op Bushara Island (bij Kabale)
De donkere vogel is op 2008-11-27 gezien in de botanical gardens van Entebbe.

Alvast bedankt weer voor het meedenken! More "Unknown Uganda" to come  ;D

Gele vogel; (De donkere streep op de staart bij dit dier lijkt mij schaduw te zijn)


Donkere vogel;


Mvg Maurice

frankneijts

De donkere vogel is vermoedelijk een wijfje/onv Vieillot's Black Weaver (Ploceus nigerrimus/ Fluweelwever) al durf ik een wijfje/onv Maxwell's Black Weaver (Ploceus albinucha/Rouwwever) niet helemaal uit te sluiten. Deze laatste is echter veel zeldzamer in Uganda en komt slechts zeer plaatselijk voor (Semliki Forest in West-Uganda volgens Stevenson and Fanshawe).
Die gele vogel moet ik nog 's goed naar kijken......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2011, 19:27:38 PM
De donkere vogel is vermoedelijk een wijfje/onv Vieillot's Black Weaver (Ploceus nigerrimus/ Fluweelwever) al durf ik een wijfje/onv Maxwell's Black Weaver (Ploceus albinucha/Rouwwever) niet helemaal uit te sluiten. Deze laatste is echter veel zeldzamer in Uganda en komt slechts zeer plaatselijk voor (Semliki Forest in West-Uganda volgens Stevenson and Fanshawe).

Dank je wel voor de reactie Frank, de vogel is in de map Vieillot's Weaver beland, die soort heb ik een aantal keer gezien en Maxwell's komt volgens mijn boeken helemaal niet voor in Uganda, lijkt me dan sterk dat je juist die in de redelijk druk bezochte botanical garden in Entebbe tegen komt (niet helemaal uit te sluiten natuurlijk, maar de kans is wel heel klein).

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2011, 19:27:38 PM
Die gele vogel moet ik nog 's goed naar kijken......

Als je het zou willen doen heel graag  ;D
Mvg Maurice

redmar_woudstra

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2011, 19:27:38 PM
De donkere vogel is vermoedelijk een wijfje/onv Vieillot's Black Weaver (Ploceus nigerrimus/ Fluweelwever) al durf ik een wijfje/onv Maxwell's Black Weaver (Ploceus albinucha/Rouwwever) niet helemaal uit te sluiten. Deze laatste is echter veel zeldzamer in Uganda en komt slechts zeer plaatselijk voor (Semliki Forest in West-Uganda volgens Stevenson and Fanshawe).
Die gele vogel moet ik nog 's goed naar kijken......


Slender-billed Weaver? Het lijkt me in ieder geval een soort wever, weet even niet alle smalsnavelige soorten daar precies!
groet,
Redmar

Maurice Elf

Dank je wel Redmar, dat is zeker een goede optie, het is een juveniele vogel, dus die snavel kan later nog git-zwart worden (er is al een donkere aanzet bij de snavel te zien)
en het donkere oog is al redelijk aanwezig.
Verder hebben we slender billed wel vaak gezien ook in Uganda.....Zeker 1 van de titelkandidaten (als het niet al de winnaar is....)  ;D

Het zou ook lesser masked kunnen zijn, daarbij zou je alleen een veel lichter oog verwachten, maar is de snavel kleur op de foto's weer een stuk meer in de richting.
Mvg Maurice

frankneijts

Ik ga mee met Redmar en zou ook voor Slender-billed (onv. vogel) gaan: beschrijving in Stevenson & Fanshawe komt prima overeen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Dank jullie wel Redmar en Frank, ik zet de vogel bij de slender bills!
Mvg Maurice