Eisen aan waarnemingen

Gestart door martijnkos, augustus 23, 2011, 14:08:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

martijnkos

Ik vroeg me af wanneer een foto of een geluidsopname nodig zijn. Een waarneming met bewijs is natuurlijk altijd beter, maar het is nogal tijdrovend om elke Bruine sprinkhan of Grote groene sabelsprinkhaan te fotograferen. Iemand hier schreef dat hij op de fiets alle kilometerhokken in de buurt afging en zingende Grote groene sabelsprinkhanen inventariseerde. Dus ik neem aan dat een foto niet altijd nodig is, maar waar hangt dat van af?

Wim Bakker

Dat hangt hier van af: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=22.0

Maar dat is een flauw antwoord. Het hangt af van een heleboel factoren. De ervaring van de admin. De ervaring van de waarnemer. De verspreiding van de soort. Of de soort in zijn eigen biotoop is waargenomen. En zo nog wat dingen. Waarnemingen beoordelen gebeurt meer op heuristische wijze dan dat daar vaste regels voor zijn.

Het liefst hebben we elke waarneming zo goed mogelijk gedocumenteerd. Maar dat geldt vooral voor bijzondere soorten, lastige soorten, nieuwe plekken, enz.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson