Is dit een Wouw?

Gestart door andrestr, augustus 22, 2011, 22:20:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

andrestr

Vandaag deze foto gemaakt tijdens een rondvaart in de Brabantse Biesbosch.
Vanwege de gevorkte staart denk ik aan een Wouw.
Kan dit?

M. vr. gr. André.
Met vriendelijke groet André.

BramtK

Ik moet op basis van foto 1 en de, ogenschijnlijk, weinig krachtige snavel die daarop te zien is, meer denken aan een Wespendief.
Groeten,

Bram ter Keurs

andrestr

Allereerst bedankt voor de reactie.
Maar hoe zit het dan met die gevorkte staart?
Ik dacht dat dit juist zo kenmerkend was voor een Wouw.

M. vr. gr. André.

BramtK

Ik zie een soort hap in de staart, niet een vork zoals bij Rode en Zwarte wouw. Hoe die hap ontstaat weet ik niet, misschien zit er een staartveer scheef of is het dier door zijn staart geschoten!? Rode en Zwarte wouw hebben beide nogal forse snavels. Kan zijn dat ik het fout beoordeel, maar daar zie ik te weinig van op deze foto's. Heb je nog meer foto's? 
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Ben het met Bram eens dat de snavel (maar ook de kop) eigenlijk te klein oogt voor een wouw. Aan de andere kant zou de staartvorm wat mij betreft best kunnen voor een (Zwarte) wouw waar ook de ogenschijnlijk lichte baan op de bovenzijde aan doet denken. Ook is het voor Wespendieven erg ongewoon om zó open en bloot te gaan zitten en Forsman noemt dit zelfs expliciet in zijn boek: "The Honey Buzzard is a skulking species and is rarely seen perched in the open." Ik ondersteun daarom de vraag naar meer foto's........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

andrestr

Helaas heb ik niet meer foto's anders had ik die zeker geplaatst.
Ik heb de foto's genomen tijdens het varen en we vaarden van de vogel af dus dit was helaas de enige kans.

M. vr. gr. André.

hdijk

Lijkt mij ook Zwarte Wouw. De staart klopt té goed.
Hendrik Jan van Dijk

andrestr

Ik heb wel geprobeerd de foto te verbeteren.
Ik hoop goed genoeg.

M. vr. gr. André.

erikwouda

De kop komt op mij erg Wespendieverig over.
Schijnt ook wat grijzig.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jos Welbedacht

Hoewel de staart wellicht net iets te lang is, heb ik het idee een lichte keel en een lichte kopkap te zien. Is Bruine Kiekendief een redelijke optie?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

hdijk

Citaat van: erikwouda op augustus 24, 2011, 23:03:58 PM
De kop komt op mij erg Wespendieverig over.
Schijnt ook wat grijzig.
Een grijzige kop.............dat is toch juíst ook Zwarte Wouw.

Bij een niet zo scherpe foto zou ik geen conclusies trekken adhv de snavel.
Hendrik Jan van Dijk

BramtK

Toch blijft het wat mij betreft een Wespendief, kop te klein voor Zwarte wouw. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

hdijk

Citaat van: BramtK op augustus 26, 2011, 22:01:07 PM
Toch blijft het wat mij betreft een Wespendief, kop te klein voor Zwarte wouw. ;)
Met een hap uit z'n staart dan?
Ik heb wel eens zwarte wouw met gesloten staart over zien vliegen. Dan zie je ook precies zo'n klein 'u-tje'.
(leuk hoor dit soort foto's  :) )
Hendrik Jan van Dijk

BramtK

Dat kan natuurlijk. We hebben op dit forum wel eerder roofvogels met 'gevorkte' staarten langs zien komen die geen wouw bleken.

Foto weggooien en topic op slot is wat mij betreft ook akkoord. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Jos Welbedacht

Waarom is het geen Bruine Kiekendief? Silhouet lijkt goed te passen, op die gevorkte staart na maar dat heb ik bij wel meer roofvogels gezien die normaliter een niet-gevorkte staart hebben. Wat daar de oorzaak van is weet ik niet, maar de door Bram aangehaalde redenen (scheve staartpen of beschadiging) lijken mij goede mogelijkheden.
Als je de foto wat oplicht, of het beeld van je monitor/laptop een beetje schuin houdt zie je volgens mij ook een lichte kopkap en een lichte keel, onderbroken door een donker masker. Die ogenschijnlijk lichte baan op de bovenzijde is m.i. niet verkeerd voor een Bruine Kiek, want dat zou het lichtere deel van de schouder kunnen zijn. Zwarte Wouw lijkt me minder waarschijnlijk om de door Bram en Frank reeds genoemde kenmerken. Tevens is Bruine Kiekendief één van de meest algemene roofvogels van de Biesbosch, lijkt me.
Als ik er naast zit laat ik me graag verbeteren.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

hdijk

Er zijn nu al zoveel soorten langsgekomen....

Moet Dick Forsman niet ingeschakeld worden?  ;D
Hendrik Jan van Dijk

erikwouda

Die zegt dan 'Hejje geen betere foto?'.
Denk ik.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

JaapHennevanger

Ik denk dat die wel wat beters te doen heeft dan naar (met alle respect) deze vogel te bekijken en proberen te determineren. Met deze foto is er blijkbaar geen zekere waarneming van te maken..
Jaap Hennevanger

Justin Jansen

Citaat van: hdijk op augustus 27, 2011, 14:02:51 PM
Er zijn nu al zoveel soorten langsgekomen....

Moet Dick Forsman niet ingeschakeld worden?  ;D
Waarom dat? Er zijn in Nederland voldoende mensen goed geschoold om zich met Forsman te meten, bovendien met dergelijke slechte foto's kun je gewoon niets, roofvogel spec. Ook experts komen niet uit deze foto's. Geen determinatie mogelijk is ook een antwoord.
M.v.g., Justin Jansen

hdijk

Jemig wat zijn jullie serieus. Er staat nogwel kleutergraffiti achter.

Volgens mij moet obv deze foto's een soort met een vraagteken ipv roofvogel spec. te
doen zijn.
Hendrik Jan van Dijk

JaapHennevanger

Citaat van: hdijk op augustus 27, 2011, 16:06:21 PM
Jemig wat zijn jullie serieus. Er staat nogwel kleutergraffiti achter.

Volgens mij moet obv deze foto's een soort met een vraagteken ipv roofvogel spec. te
doen zijn.

Dat is het probleem, er zijn meerdere mogelijkheden: Wespendief, Zwarte Wouw of Bruine Kiekendief.. en zonder betere foto's zal dit ook niet gaan lukken. ;)
Jaap Hennevanger