Zwarte truffelknotszwam

Gestart door Gert Kremer, augustus 22, 2011, 21:21:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze zou/wil ik invoeren als Zwarte truffelknotszwam, natuurlijk moet ik daar voor goedkeuring krijgen, (al twijfel ik zelf niet  :)  ) dus de mic. zal wel moeten toch?
En nog een vraag:
De truffel die er onderaan zit moet ik die dan ook onderzoeken of is dat dan de Korrelige hertentruffel?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

#1
Hoi Gert,
Truffelknotszwam groeit op zowel E. granulatus als muricatus. Eens doorsnijden en een foto nemen van de doorsnede.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

Citaat van: Dieter op augustus 22, 2011, 21:24:30 PM
Hoi Gert,
Truffelknotszwam groeit op zowel E. granulatus als muricatus. Eens doorsnijden en een foto van nemen van de doorsnede.

dat zal ik morgen dan maar doen, trouwens kun je die knollen drogen?
...
en deze kwam ik ook nog tegen, maar zoek nog naar soort. ook met een knol.  :)
ze stonden op twee plekken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Die tweede zou een ander truffelknotszwam kunnen zijn. Ik heb er geen ervaring mee. En ja, je kan ze drogen maar ze beschimmelen wel makkelijk. Ze moeten voldoende verluchting krijgen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

eerst bedankt.
Ik wacht nog even wat de anderen hier over zeggen, mooi  zijn ze wel.  :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Die laatste Truffelknotszwam is Ronde truffelknotszwam (s.l.), even onder de mic. (sporenmaat) voor zekerheid.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

ok ik bekijk het met de  :micro: .

en deze de zelfde als de eerste foto ?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

Zwarte truffelknotszwam:
De eerste drie foto's zijn van de truffel en de laatste twee foto's zijn van het vruchtlichaam.
De sporen hebben diverse afmetingen, klopt wel goed met de Gerhardt.
Kan zelf de mic. foto's niet controleren, bezit geen boek over truffels.
Graag hulp van jullie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Waar kom je met beide met vergelijken met de gegevens in Gerhardt bij uit?
Groeten Marian

Gert Kremer

Citaat van: Marian Jagers op augustus 23, 2011, 12:47:34 PM
Waar kom je met beide met vergelijken met de gegevens in Gerhardt bij uit?

met 1 hoor :D , die lange slierten met al de zij schotjes, en gemarmerd inhoud van de truffel.
Die ronde ruwe sporen kan ik niets over vinden.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Oke, niet gelezen ;D Maar het is de ander :P let op de gemarmerde binnenwand.
De knotsen zijn 2 verschillende. Sporen meten, zie verschillen bij de soort in Gehrardt.
En suggestie, toch ook eens een paar goede boeken aanschaffen (moeten wij ook doen).
Groeten Marian

Gert Kremer

Ronde truffelknotszwam:
Vier foto van de truffel en de laatste vier van het vrucht lichaam. (878 hoedvlees)
maatstreepje - 2.3mu.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Dag Marian,
Ik zie wel verschil hoor, de 1 heeft lang werpige sporen en de andere rond met stekels.
Ik heb ook gezocht bij NMV of ik gegevens kon vinden (sleutel) in de Coolia.
Tuurlijk kan ik een boek kopen en zou dat ook wel doen als het in Nederlands was.
Ik heb het boek van Dahncke (duits) maar daar staat alleen maar de Kopfige Kernkeule in.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

knabenkraut

Weet je ook onder welke boom je de Zwarte truffelknotszwam hebt gevonden?
groetjes,
Dini

Dieter

Citaat van: knabenkraut op augustus 23, 2011, 16:00:27 PM
Weet je ook onder welke boom je de Zwarte truffelknotszwam hebt gevonden?
Waarom?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

Tuurlijk Dini  :D
Eiken, er staan ook wat kleine Berken (opslag) en Beuken komen ook in de buurt voor.
De grondlaag is (als je dat ook wilt weten) Heide, Kweken (wildgras) Zeer schrale grond met veel kiezelstenen, langs het zandpad loop (als het veel regend) het water de Berg (bult) af. ;D
'tis bij Ommen, dus dat gebied ken je wel.
Heb je een idee welke het zijn?
Ik denk dat het twee soorten (truffels) zijn, met de ronde sporen en stekeltjes de Stekelige en de ander de Korrelige met van die lange sporen. 
De zwammen denk ik Zwarte truffelknotszwam, met die gele myceliumstrengen en die andere met de ronde kop (trommelstokjes) de Ronde Truffelknotszwam.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Alle hertentruffels die ik in dit topic zie zijn Elaphomyces muricatus.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

Citaat van: Dieter op augustus 23, 2011, 19:01:47 PM
Alle hertentruffels die ik in dit topic zie zijn Elaphomyces muricatus.

ok... dan moet ik die ene ook nog sporen met stekels vinden, zal het morgen nogeens proberen.
Bedankt.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Ik snap niet goed wat je bedoelt? Ze hebben beide ongeveer dezelfde ornamentatie, de ornamentatie bij granulatus zo wel wat hoger kunnen worden.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

ik bedoel: ik heb twee knollen en in de ene zie ik sporen met stekels en de ander geen.
dus...: daarom dacht ik twee soorten te hebben.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Waarschijnlijk zijn de sporen zonder ornamentatie nog niet rijp. Je foto's laten ook nog niet heel rijpe vruchtlichamen zien.
Groeten,
Martin

Dieter

#22
Bedoel je dat ze glad zijn de sporen? Zoja, dan zijn ze niet rijp zoals Martin al aangeeft. Alle soorten behorend tot het geslacht Elaphomyces hebben versierde sporen. Het vruchtlichaam met de ronde truffelknotzwam is verre van rijp, ze hebben in mature toestand een poederige inhoud.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV