Nog een micro

Gestart door gardensafari, juni 19, 2005, 11:41:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag dit spannerachtige micromotje gefotografeerd. Ik denk dat het een Pyralidae is, maar kan hem niet terugvinden. Wellicht een soort die normaal wat anders getekend is. Deze heeft zelfs banden die sterk aan een spanner doen denken, maar hij is vele malen kleiner. Heeft iemand een idee?



Bedankt alvast!

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

CiteerVandaag dit spannerachtige micromotje gefotografeerd. Ik denk dat het een Pyralidae is, maar kan hem niet terugvinden. Wellicht een soort die normaal wat anders getekend is. Deze heeft zelfs banden die sterk aan een spanner doen denken, maar hij is vele malen kleiner. Heeft iemand een idee?
Beste Hans,

Dit is een spanner, Perizoma alchemillata, de hennepnetelspanner. Wel is dit een erg licht exemplaar.

Han

gardensafari

Han, bedankt. Ik had nog nooit een Perizoma-soort gezien en verkeerde in de veronderstelling dat de dwergspanners wel de kleinste zouden zijn. Mis dus, want dit zijn pas ukkies. Geen wonder dat ik er niet uit kon komen. De diertjes in mijn boekjes zijn trouwens veel bruiner geportretteerd dan dit exemplaar waar maar een heel klein beetje bruin te zien was. Hij maakte verder een zwart/wit/grijze indruk. Dus waarschijnlijk had ik hem ook niet gevonden als ik wel bij de spanners gekeken had.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.