jager binnenland

Gestart door Muad'Dib, augustus 22, 2011, 20:07:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Muad'Dib

Vandaag deze jager op de 80 bunder bij het Fochteloërveen. Op basis van deze beroerde foto's ('t was redelijk onverwacht allemaal) maak ik er een juv. Kleine jager van (torpedovorm [geen kippeborst cf Kleinste jager] en "grote" witte handvlek. Zit ik daarmee goed (Als Drent heb ik weinig zeetrek-uren...)?

frankneijts

Hoewel een Kleinste in deze tijd zover in het binnenland (bijna) meer voor de hand ligt, zie ik hier toch ook eerder een Kleine in... Maar ik geef onmiddellijk toe dat er niet zo heel veel concreets is om op af te gaan..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Nou ja, de hoeveelheid wit op onderzijde handpennen plus vorm van de flash passen toch aanzienlijk beter op kleine dan op kleinste. Hoeveelheid zwart op de snavelpunt klopt ook beter op kleine dan kleinste. De vogel is te rank voor een middelste, bij die soort hangt de 'bulk' toch verder naar achter. Kortom, eens met kleine :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Muad'Dib

Bedankt voor jullie input. Ik zou ook eerder kleinste verwachten (nou ja verwachten...). Ik hou het op kleine.. :duim:

frankneijts

Vergat ik nog Dirk: natuurlijk wel ruig zo'n jager boven een maisakker........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Hmm ik kan weinig zien op die foto's maar vind het wel een Kleinste. Ik zie een rond koppie en een tweekleurige snavel die meer dik/stomp is. Langgerekt achtereind, relatief slanke vleugels, grijzige grondkleur... Dat van die flash snap ik niet Vincent, ik zie alleen de ondervleugel en daar maakt zegt dat toch niks?

BramtK

Geen spoor van bandering op de osdv, niet bepaald koudgrijze kleur, eerder (voor zover te beoordelen) warm donkerbruin en ontbreken zwaartepunt aan voorzijde borst pleiten voor Kleine. Snavelvorm vind ik moeilijk te beoordelen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Citaat van: Ben Wielstra op augustus 23, 2011, 15:56:01 PM
Hmm ik kan weinig zien op die foto's maar vind het wel een Kleinste. Ik zie een rond koppie en een tweekleurige snavel die meer dik/stomp is. Langgerekt achtereind, relatief slanke vleugels, grijzige grondkleur... Dat van die flash snap ik niet Vincent, ik zie alleen de ondervleugel en daar maakt zegt dat toch niks?
Als ik wat foto's kijk, kan de hoeveelheid wit op onderzijde handpennen bij kleinste inderdaad groter zijn dan ik dacht. Maar bouw (zie ook Bram) doet mij meer aan kleine denken.

Maar er zijn een hoop kenmerken niet voldoende zichtbaar/multi-interpretabel. Misschien het beste om 'm ongedetermineerd te laten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Het is zeker lastig, en de foto's zijn niet perfect, maar alle dingen die Bram zegt daar denk ik dus precies anders over op basis van de plaatjes. Ik vind de bouw juist pro Kleinste, dus wel een langstaartig ding met een zware borst. De kleur vind ik goed voor Kleinste (=koudgrijs) en ik zie er niks warmbruins in. Ik zie wel een spoor van bandering op de osdv. (En ik vind dat snaveltje niet moeilijk te beoordelen ;-).)

Kleine vind ik echt te snel geconcludeerd, zeker vanwege de zeldzaamheid. Minimaal een ?, maar wie weet gaan sommige van jullie ook overstag. Ik heb begrepen dat het een onwijs lemmingenjaar in Zweden is en dat de reproductie output enorm is, dus hopelijk komen er hier nog meer langs (en over zee, ik ben daar in ieder geval met wat pterodroma tochtjes en die leveren nog wel eens wat Kleinste op, of waren dat ook allemaal Kleine :-s).

Vincent Hart

Ik gok zo maar dat jij de meeste jager-ervaring hebt van de deelnemers aan deze discussie tot nu toe, Ben. Al had ik vorig jaar augustus een 1ekj kleine - echt waar! - in de Biesbosch ;) Maar ik hou het er vooralsnog op dat ik voor Dirks vogel het meest neig naar kleine, maar kleinste niet wil uitsluiten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

eigenlijk moet ik eerlijk bekennen dat ik nu het eens een keertje eens ben met Ben. ik vind de vogel toch wel erg slank overkomen, slanker dan wat ik de laatste dagen heb gezien aan Kleine Jagers langs de kust. Kijk voor de gein ook eens naar deze waarneming Garry Bakker http://waarneming.nl/waarneming/view/2848516 en dan met name de eerste 2 foto's. Die laten een Kleinste Jager zien met toch wel veel wit op de ondervleugel en dat de vogel in bepaalde houding een ander zwaartepunt lijkt te hebben (geen kippenborst)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Laat het niet te vaak gebeuren Bas!

Rein Genuït

Zelfs ik ben het met je eens Ben  ;) , dit is m.i. ook een Kleinste, als in het boek Flight Identification of European Seabirds op blz 235 de onderste foto bekijkt weet je waarom.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

En voor wie (toegegeven, ten onrechte) dat boek niet op de salontafel heeft liggen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

Als je goed naar de foto van Dirk kijkt zie je toch wel iets van de streping op de osdv, maar de vleugel geeft een zelfde kenmerk weer als op de foto van Dirk namelijk een wat afgeronde vleugel met een wit baantje op de onderkant van de buitenste handpennen.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Muad'Dib

Inmiddels heb ik via Rommert en Roef Mulder begrepen dat er toch redelijke consensus is dat het gaat om een kleinste jager. Ook Nils van Duivendijk ondersteunt dit standpunt. Argumenten:

Redelijk veel wit in onderzijde handpennen maar:

       
  • erg slank (en langgerekt lichaam);
  • zeer strak gebandeerde onder- en bovenstaartdekveren;
  • grijze nek...
...

BramtK

Citaat van: Muad'Dib op augustus 24, 2011, 00:10:10 AM
Inmiddels heb ik via Rommert en Roef Mulder begrepen dat er toch redelijke consensus is dat het gaat om een kleinste jager. Ook Nils van Duivendijk ondersteunt dit standpunt. Argumenten:

Redelijk veel wit in onderzijde handpennen maar:

       
  • erg slank (en langgerekt lichaam);
  • zeer strak gebandeerde onder- en bovenstaartdekveren;
  • grijze nek…
...

Tegen zoveel geweld ben ik natuurlijk niet bestand, niet in het minst omdat ik nog nooit een Kleinste jager heb gezien ;), maar toch jammer dat ik een aantal zaken niet zie... Met name die laatste twee punten ontgaan mij geheel.
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Wel, als je ze allemaal Kleine noemt ...  ;) . Ik kan nou niet zeggen dat ik strakke bandering zie want daar is de resolutie te laag voor, ik zie echter wel de schijn van bandering. Die nek is niet bruinig in ieder geval, daar ben je het wel mee eens toch? Kleine Jagers hebben daar (altijd? i.i.g. vaak) namelijk een duidelijke bruine tint.

BramtK

Citaat van: Ben Wielstra op augustus 24, 2011, 10:35:33 AM
Wel, als je ze allemaal Kleine noemt ...  ;) .

Het is niet geheel ondenkbaar dat dat een deel van het probleem is. ;) Misschien iets te kritisch. Dat warm bruin kan ik inderdaad wel eens mis hebben.
Groeten,

Bram ter Keurs