Animo voor een plantengallen weekend?

Gestart door rkoops, augustus 22, 2011, 11:17:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

rkoops

Beste formumleden,

Als plantengallen werkgroep Nederland hebben we nu twee keer een Int. plantengallen weekend georganiseerd (in samenwerking met onze Britse galvrienden). Af en toe wordt er een gallenlezing of gallenexcursie georganiseerd.

Het lijkt ons leuk om komend jaar in juni of september eens bijelkaar te komen om samen gallen te inventariseren. Doelstelling 1 is natuurlijk het inventariseren en het leren over gallen. Daarnaast is de doelstelling om elkaar beter te leren kennen en een groepsgevoel te creeeren. Is er onder de gebruikers van dit forum animo voor een Nederlands gallenweekend of één gallendag, waarbij we een gebied met een hoge diversiteit aan planten ergens in NL gaan inventariseren op gallen? Het voordeel van een weekend (of in ieder geval met één overnachting) is dat mensen van ver ook mee kunnen doen en je kan je binoculair meenemen om 's avonds nog wat te bestuderen. 's avonds kan je tevens in een wat ontspannen sfeer nog even bijkletsen over de dag. Ook kan je meerdere locaties aandoen.

Ik ben benieuwd of er gegadigden zijn voor een dergelijk weekend of dag.

Hartelijke groet,

Roelof Jan
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Jan vH

Het ligt er een beetje aan wanneer en waar, maar het lijkt me zeker een leuk idee!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

rkoops

Kijk even op www.plantengallen.com en meld je even aan voor de gallennieuwsbrief. Dan blijf je op de hoogte!
Hartelijke groet,

Roelof Jan

rkoops

Zidat je veel in de Gelderse Poort bezig bent. Millingerwaard e.o. is bijvoorbeeld een super plek qua planten. Je hebt daar ook de overgang naar de stuwwal, waar weer heel andere soorten dan in het rivierdal voorkomen. Dat kan dus een potentiele locatie worden. Zelfs redeljk centraal gelegen....

Wordt vervolgd..

Roelof Jan
Hartelijke groet,

Roelof Jan

wouterbosgra

Een weekend lang plantengallen zoeken is voor mij wat teveel van het goede. Maar voor een dag ben ik zeker te porren. Overigens sluit het een het ander niet uit: ik vindt het ook prima om een dagje mee te lopen op een weekendactiviteit.

Grada Menting

Hallo Roelof Jan,

Leuk initiatief! Millingerwaard ook aantrekkelijk.

Daar kan ook goed op een camping verbleven worden.

Ik heb wel belangstelling.



Margreet Kwh

Hallo Roelof Jan,

ik vind het een leuk idee, zo'n dag of weekend, en doe graag mee.
Ik krijg de nieuwsbrief van de gallenwerkgroep al.

Groeten van Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

MC

lijkt mij trouwens ook wel leuk, zoiets. Is het er afgelopen september nog van gekomen? of is het een goed voornemen voor volgend jaar? Ik ben zelf afgelopen september enthousiast met gallen aan de slag gegaan. Tot nu toe vooral bij mijn woonplaats Wageningen. Hebben jullie daar nog tips voor leuke soorten of gebieden waar veel te vinden valt?
groet, Matthijs
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Margreet Kwh

#8
Hallo Matthijs,

het is een voornemen voor 2012, dus je bent nog op tijd, hoor!
Er zijn excursies geweest in de twee arboreta die je in Wageningen hebt. Maar eigenlijk kun je overal wel gallen vinden, begin bijvoorbeeld met eik en beuk eens te onderzoeken! En vergeet de brandnetels niet.
Je kunt ook op waarneming.nl kijken bij jou in de buurt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

MC

Hé!

Eiken zoeken doe ik idd regelmatig, en andere bomen, vooral op wilg schijnt redelijk wat te vinden te zijn. In het arboretum gister niet zo heel veel kunnen vinden overigens. Wel redelijk wat bladmineerders, maar qua gallen alleen wat op elke eik zit aan lens/plaatjesgal en beukhaargalmug e.d. Zijn er bepaalde soorten in het arboretum waar redelijk wat op te vinden is? Ik heb maar een krap uurtje rondgelopen en het regende en ik had honger, dus misschien lag het daar wel aan...
Op brandnetels? ik heb zelf alleen die ene die vooral aan de basis van de blaadjes zit en groene, soms paarsige bobbels vormt op brandnetel kunnen vinden.

groetjes, MAtthijs
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Margreet Kwh

#10
Hallo Matthijs,

ik was er helaas zelf niet bij; wat betreft die gal op brandnetel, die bedoel ik. :duim:
Ik weet ook niet of alle waarnemingen indertijd op Waarneming.nl zijn ingevoerd, maar ik ga op zoek naar de datum van de excursie.

De excursie was op 5 oktober 2008.
Men ging naar twee arboreta in Wageningen; hier zijn de waarnemingen die ik op waarneming.nl vond:
http://waarneming.nl/gebied/view/6645?g=0&from=2008-10-01&to=2008-10-31&sp=0&z=1&u=0&g=0&z=1&from=2008-10-05&to=2008-10-05&u=0
Wageningen, Arboretum Dreijen, 2008-10-05

http://waarneming.nl/gebied/view/91222?g=0&from=2008-06-01&to=2008-12-31&sp=0&z=1&u=0&g=0&z=1&from=2008-10-05&to=2008-10-05&u=0
Wageningen, Arboretum Belmonte, 2008-10-05
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

MC

De gallenexcursie van een paar weken terug was trouwens een groot succes. We hadden uiteindelijk zo'n 30+ soorten geloof ik. Misschien nog wel iets meer, iig behoorlijk wat nieuws voor mij. Met een groep zie je toch meer blijkbaar. En dat één iemand de amandelwilg en katwilgen te staan wist hielp ook wel.

En dit weekend eindelijk de galappelwesp. Hoeveel eikenblaadjes ik al niet bekeken heb afgelopen paar maanden :p
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

wouterbosgra

Citaat van: Matthijs Courbois op november 22, 2011, 01:24:07 AM
De gallenexcursie van een paar weken terug was trouwens een groot succes. We hadden uiteindelijk zo'n 30+ soorten geloof ik. Misschien nog wel iets meer, iig behoorlijk wat nieuws voor mij. Met een groep zie je toch meer blijkbaar. En dat één iemand de amandelwilg en katwilgen te staan wist hielp ook wel.

En dit weekend eindelijk de galappelwesp. Hoeveel eikenblaadjes ik al niet bekeken heb afgelopen paar maanden :p

Haha heel herkenbaar. Had ik dit jaar met boerenwormkruidgalmug, iedereen verklaarde me voor gek, kon echt eindeloos in een wegberm boerenwormkruid checken. Het gekkeis altijd dat als je een soort eenmaal hebt gevonden, je em erna opeens overal ziet. En je afvraagt hoe je er in hemelsnaam in bent geslaagd om em zo lang niet te vinden.

Jammer dat ik al die excursies heb gemist. Mocht iemand nog een leuke gallenexcursie opvallen zou het leuk zijn als dat in dit forum kan worden gepost!

Jan vH

Zijn de plannen al verder uitgewerkt?

Wat me ook een fantastisch gebied lijkt voor een gallenexcursie of gallenweekend is Staverden en omgeving. Een enorme variatie aan plantensoorten (honderden soorten), en heel veel afwisseling van habitats. Op Waarneming.nl staan nog weinig waarnemingen van gallen uit die omgeving, maar er moet nog heel veel te ontdekken zijn daar. Zie voor informatie over Landgoed Staverden http://www.mooigelderland.nl/index.php?pageID=3281&n=&categoryID=2504&itemID=361715&show_flora=true. Rond dat gebied liggen nog verschillende andere interessante gebieden.

Ik ben ook van plan om (waarschijnlijk in april) een excursie te organiseren in Amersfoort op een dinsdagmiddag. Ik ben dan standaard vroeg uit en ga dan toch vaak gallen zoeken. Zijn er mensen die het leuk vinden om dan mee te gaan?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

wouterbosgra

het lijkt me nu een goed moment op dit op te pikken. zijn er mensen die zin hebben om het weekend te organiseren? misschien een goed moment om een datum te prikken???

JW_2all

Citaat van: MarKoHu op november 03, 2011, 12:07:44 PM
De excursie was op 5 oktober 2008.
Men ging naar twee arboreta in Wageningen; hier zijn de waarnemingen die ik op waarneming.nl vond:
http://waarneming.nl/gebied/view/6645?g=0&from=2008-10-01&to=2008-10-31&sp=0&z=1&u=0&g=0&z=1&from=2008-10-05&to=2008-10-05&u=0
Wageningen, Arboretum Dreijen, 2008-10-05

http://waarneming.nl/gebied/view/91222?g=0&from=2008-06-01&to=2008-12-31&sp=0&z=1&u=0&g=0&z=1&from=2008-10-05&to=2008-10-05&u=0
Wageningen, Arboretum Belmonte, 2008-10-05

Dat is waar ook, door de regen waren de meeste foto's mislukt. Het meest interessantst vond ik het fruit en die eik cultivars. We gingen naar die arboreta eigenlijk vooral voor de mineerders.
Maar er waren ook beslist wel gallen te vinden. Er was iemand bij die in Groningen gaat promoveren op de verspreiding van insecten op half exoten, dus op de kans dat insecten overstappen op ander, maar verwant vreten.
Het aardige was dat je dat met name bij die 50-80 soorten eiken goed kon zien. Er zijn kruisingen die niet te vreten zijn, en kruisingen die kennelijk wel te vreten zijn. Grappig dat de grootste generalisten onder de gallen (de meest algemene soorten dus) de overstap al gemaakt hadden....
Groet,
Jan

Jan vH

Citaat van: wouterbosgra op maart 17, 2012, 15:50:12 PM
het lijkt me nu een goed moment op dit op te pikken. zijn er mensen die zin hebben om het weekend te organiseren? misschien een goed moment om een datum te prikken???

Ik heb wel zin om mee te helpen met organiseren. Van mij hoeft het geen weekend te zijn, een dag lijkt me ook al goed.

Als we voor de Gelderse Poort e.o. kiezen heb ik niet echt een voorkeur, alleen eind juni valt voor mij af vanwege toetsweek, verjaardagen en andere dingen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Het is weer stil hier... Daarom een precieze datum en plaats waarop we een uitgebreide excursie kunnen organiseren:

14 juli, Millingerwaard + Stuwwal Nijmegen. (Ik zit dan op een camping in de buurt van Nijmegen, dus het komt bij dan wel goed uit.)

Als iedereen dit een goed idee vind kunnen de plannen verder uitgewerkt worden. De plannen voor de gallenexcursie in Amersfoort heb ik ondertussen uitgewerkt. De excursie is niet in april, maar in september. Zie het topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=180431.
Jan van Harten
Validator Plantengallen