Kijk mee naar de stompe schorsknopgalwesp (Andricus gemmeus)! 2011

Gestart door rkoops, augustus 22, 2011, 11:02:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

rkoops

O ja, Nog geen waarnemingen bekend van de Eilanden (ben recent op Ameland geweets, maar niet gevonden). Dwingeloo heb ik van't weekend bezocht en in de beperkte tijd die ik had niet gevonden.
Hartelijke groet,

Roelof Jan

henkjanvdkolk

Vandaag de soort in een nieuw uurhok gevonden, ten oosten van Wageningen. Op een afstervende beschut staande zomereik:


http://waarneming.nl/waarneming/view/79425950




Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

rkoops

Prachtige foto's HenkJan!
Ik zag de soort vandaag nog bij Renkum.

Groet, Roelof
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fluitenier

Dag Margreet,

een heel vroege waarneming! Zo goed als alle ingevoerde waarnemingen zijn te situeren in september en oktober. Goed om te weten dus dat ze (alleszins dit jaar) nu al kunnen gevonden worden.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

rkoops

Hier in Dalfsen ook weer massaal aanwezig. Zelfs al oude exemplaren. Dus begin augustus waren ze er al. Ook vorige week in groningen vastgesteld.
Hartelijke groet,

Roelof Jan

marcel123

Dat is jammer, zat begin deze maand op Terschelling. Denk ze weer gevonden te hebben, maar wel weer op een andere eik.

marcel234

Citaat van: rkoops op augustus 22, 2011, 11:57:52 AM
A. gemmeus vind je over het algemeen op de wat meer beschaduwde delen van bomen (takken, stam, twijgen).
op eik.

Inderdaad op de eerste eik die ik bekeek gevonden.

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

marcel234

#39
Gefeliciteerd!
Citaat van: marcel234 op september 11, 2020, 13:12:01 PM
Inderdaad op de eerste eik die ik bekeek gevonden.
Toch beginnersgeluk. Sindsdien geen nieuwe locatie meer...

gbeersma

#40
Hoewel dit topic al lang geleden geopend is zie ik het nu voor het eerst, dankzij 'Met zijn allen, Plantengallen!'.

Het aandacht vragen voor 1 soort is erg leuk, zeker als er zoals in dit geval goede informatie bij staat (inclusief foto's) hoe de soort te herkennen is. Het stimuleert mij in elk geval om wat meer naar gallen te kijken (en deze uiteraard ook in te voeren). Is het een idee om een 'gal van de week' te presenteren om zo de motivatie hoog te houden en veel waarnemingen binnen te krijgen?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

MC

Lijkt mij een heel leuk idee. Wie wil zich daarover ontfermen? Diegenen hoeven natuurlijk niet alles alleen te doen: anderen kunnen vast ook ideeën aandragen. Ik kan het dan weer overzetten in de nieuwsbrief.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Henri van Dodeweerd

Echt een heel leuk idee. Op deze manier vond ik pas dus ook mijn eerste stompe schorsknopgal.
Zelf ben ik geheel onervaren met de gallen. Ik heb er de laatste weken wel een paar keer naar gezocht en wel wat leuke soorten gevonden. Ik mis echter de ervaring in het zoeken naar de gallen. De excursie vorig jaar was heel leerzaam. Maar de stukjes 'Gal van de week' schrijven zie ik niet echt zitten.. Ik hoop dat iemand anders dat wel ziet zitten.

Zijn er overigens wel genoeg validatoren voor de gallen? Op dit moment valt het wel op dat er nog weinig validatie van gallen is en ook op het forum worden ze niet allemaal beantwoord. Dat maakt mij niet echt uit, maar als het project gaat aanslaan en er meer mensen gaan invoeren en hier gaan vragen, dan lijkt het mij wel stimulerend als er mensen zijn die verstand van zaken hebben.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Michiel en Milka

Citaat van: MC op september 22, 2020, 14:19:57 PM
Lijkt mij een heel leuk idee. Wie wil zich daarover ontfermen? Diegenen hoeven natuurlijk niet alles alleen te doen: anderen kunnen vast ook ideeën aandragen. Ik kan het dan weer overzetten in de nieuwsbrief.
Dit idee  misschien kopiëren naar het topic 'Met z'n allen...? Ik ga me er niet over ontfermen, maar als de Boerenwormkruidgalmug aan de beurt komt wil ik wel een stukje schrijven.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Mijn gallen van 18-09 zijn al goedgekeurd, dus komt vast goed.  :blink: :right:
Groet, Michiel

MC

Citaat van: Michiel en Milka op september 22, 2020, 22:24:44 PM
Citaat van: MC op september 22, 2020, 14:19:57 PM
Lijkt mij een heel leuk idee. Wie wil zich daarover ontfermen? Diegenen hoeven natuurlijk niet alles alleen te doen: anderen kunnen vast ook ideeën aandragen. Ik kan het dan weer overzetten in de nieuwsbrief.
Dit idee  misschien kopiëren naar het topic 'Met z'n allen...? Ik ga me er niet over ontfermen, maar als de Boerenwormkruidgalmug aan de beurt komt wil ik wel een stukje schrijven.

Nou graag! Maak maar een nieuw topic aan hiervoor. Ik kan het als je het leuk vindt ook opnemen daarna in de Nieuwsbrief.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

MC

Citaat van: Michiel en Milka op september 22, 2020, 22:27:03 PM
Mijn gallen van 18-09 zijn al goedgekeurd, dus komt vast goed.  :blink: :right:

We hebben speciaal Wouter Bosgra aangetrokken voor het valideren!
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Henri van Dodeweerd

Citaat van: MC op september 23, 2020, 12:40:11 PM
Citaat van: Michiel en Milka op september 22, 2020, 22:24:44 PM
Citaat van: MC op september 22, 2020, 14:19:57 PM
Lijkt mij een heel leuk idee. Wie wil zich daarover ontfermen? Diegenen hoeven natuurlijk niet alles alleen te doen: anderen kunnen vast ook ideeën aandragen. Ik kan het dan weer overzetten in de nieuwsbrief.
Dit idee  misschien kopiëren naar het topic 'Met z'n allen...? Ik ga me er niet over ontfermen, maar als de Boerenwormkruidgalmug aan de beurt komt wil ik wel een stukje schrijven.

Nou graag! Maak maar een nieuw topic aan hiervoor. Ik kan het als je het leuk vindt ook opnemen daarna in de Nieuwsbrief.

Dat laatste zou ik doen, Matthijs!! Dat brengt het nog meer onder de aandacht.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Citaat van: MC op september 23, 2020, 12:41:05 PM
Citaat van: Michiel en Milka op september 22, 2020, 22:27:03 PM
Mijn gallen van 18-09 zijn al goedgekeurd, dus komt vast goed.  :blink: :right:

We hebben speciaal Wouter Bosgra aangetrokken voor het valideren!


Ik zag dat hij een aantal van mijn waarnemingen had gekeurd. Super dat hij mee doet!!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Kom ook nu net dit topic tegen: altijd leuk zulke kleine dingen waar snel overheen gekeken wordt. Ik zal d'r ook naar uit kijken, wellicht dat er in de omgeving van de Edese hei (waar ik vaak kom maar de soort nog niet gezien is) ook wat te vinden is... maar grootste kans zal dan wel in de bossen daar zijn, niet echt op de hei zelf
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

marcel234

#50
Mijn advies is om in de schaduw te gaan zoeken. Weet niet of je het hele topic door gelezen hebt daarom nog ff knip en plak:
Citaat van: rkoops op augustus 22, 2011, 11:57:52 AM
A. gemmeus vind je over het algemeen op de wat meer beschaduwde delen van bomen (takken, stam, twijgen). Je zal ze niet zo snel aan sterk groeiende, jonge takken vinden. Kijk ook op jonge eiken onder een scherm van bomen. Dat is namelijk ook een goede plek. In mijn tuin komen ze ook voor, maar dan alleen aan de schaduwzijde van de stam. Je moet er even het zoekbeeld voor hebben, maar daarna vind je de soort bijna overal. Tenminste daar ga ik even vanuit.
Gisteren een dag gezocht en daarna twee gevonden op een wat eenzaam staande boom:

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd