Kijk mee naar de stompe schorsknopgalwesp (Andricus gemmeus)! 2011

Gestart door rkoops, augustus 22, 2011, 11:02:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

rkoops

Hoi forum-lezers,

De stompe schorsknopgalwesp is in NL voor het eerst in  2008 vastgesteld in Zeeland. Afgelopen jaar vond ik enkele exemplaren van Andricus gemmeus (de stompe schorsknopgalwesp) rond Dalfsen (Ov.). Er zijn toen ook waarnemingen gedaan in Haren (Gr.). Dit jaar kwam ik de soort ook tegen in Rosmalen (NBr.). Het beeld moet zijn dat de soort (die nu haar toptijd ingaat) algemeen verspreid over Nederland voorkomt. Willen jullie eens uitkijken naar deze soort? Voor het zoekbeeld heb ik nog even een fotootje bijgevoegd. Naast de slapende knoppen op de stam zijn ze ook te vinden op slapende knoppen op twijgen en zelfs in knoppen die zijn aangemaakt voor volgend jaar!

Groeten, Roelof Jan Koops
Hartelijke groet,

Roelof Jan

wouterbosgra

Misschien nog handig om toe te voegen dat de soort op eik voorkomt. Heb em zelf nooit gezien - waar moet je precies zoeken? Aan de toppen van jonge twijgen?

rkoops

A. gemmeus vind je over het algemeen op de wat meer beschaduwde delen van bomen (takken, stam, twijgen). Je zal ze niet zo snel aan sterk groeiende, jonge takken vinden. Kijk ook op jonge eiken onder een scherm van bomen. Dat is namelijk ook een goede plek. In mijn tuin komen ze ook voor, maar dan alleen aan de schaduwzijde van de stam. Je moet er even het zoekbeeld voor hebben, maar daarna vind je de soort bijna overal. Tenminste daar ga ik even vanuit.
Hartelijke groet,

Roelof Jan

rkoops

#3
Hoi Allemaal,
Ik heb eerder wel eens een berichtje geplaatst over de stompe schorsknopgalwesp (Andricus gemmeus) op zomereik. Ik heb hier in Dalfsen weer even een rondje door het bos gelopen en de wat beschaduwde stammen en kwijnende takken bekeken. Op sommige bomen zaten meer dan 50 van deze gallen. Ook in Velp ben ik ze dit jaar al weer tegen gekomen (Larenstein).
Er zijn nog maar relatief weinig waarnemingen van deze soort bekend, maar de soort wordt ook makkelijk gemist als je niet weet waar je moet kijken. Vandaag realiseerde ik mij dat we in onze gallenontdekkingstochten op eiken veelal naar kijken naar gezonde scheuten en bladeren. Dat moet je voor het vinden van deze soort dus niet doen. Zoel de marginale plekken maar op op takken en de stam van (jongere eiken (-20 jr)).
Misschien leuk om even naar uit te kijken komend weekend.
Hartelijke groet,

Roelof Jan


zuilim

Dit jaar deze gal nog niet gezien terwijl ik in eerder jaren in de Leidse regio er op vele plekken vond en dan altijd op jonge Eikjes.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.

Jan vH

Gisteren een stuk of tien gallen gevonden op een wat oudere zomereik op landgoed Schaffelaar bij Barneveld. Verder nog niet gezocht naar de soort, binnenkort als ik tijd heb ga ik ook in de omgeving van Wageningen zoeken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

zuilim

Dit bericht heeft me naar buiten gejaagd en met succes. Op de stam van een nog jonge Eik in een Leids  wijkparkje, wat framboosjes bij elkaar. Wat een prachtige gal is dit toch. Om in te bijten! Frambozengal zou beslist een goede naam zijn.
Dank voor aansporing en vriendelijke groet,

Karel Brussee.

Margreet Kwh

#8
Vanmorgen ook in Haarlem gevonden! Ik ga nog even terug met fototoestel, wordt vervolgd dus.
En hier is het resultaat: http://waarneming.nl/waarneming/view/79181785. Gelukkig ook twee scherpe foto's, dat is niet mijn sterkste kant.
De boom is een bekende, vanwege de ramshoorngallen. Ik moest even zoeken, maar toen zag ik er heel wat, op verschillende plaatsen. Door de vrolijke kleur onmiskenbaar. Trots!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven


Jan vH

Ik ga dit weekend ook even zoeken hier in Wageningen, gek dat de soort hier nog niet is gevonden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

En ja hoor, net bij mij in de straat een gal van de Stompe schorsknopgalwesp gevonden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Grada Menting

Ik heb vandaag ook even gekeken maar niets gevonden.
Zal de komende dagen eens gericht zoeken.
Ik denk als je er 1 hebt gezien dat je er dan over struikelt. :)

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

rkoops

Hoi allemaal,
Leuk om te zien dat er weer meer vindplaatsen van de soort zijn vastgesteld. Dat maakt de verspreiding van de soort in NL weer wat completer. Morgen weer een mooie dag om gallen te vinden. Ik wil wel eens een poging doen op Ameland. Ik kom er op terug!
Groetjes Roelof
Hartelijke groet,

Roelof Jan

marcel123

#15
Rond Nieuwegein is het me nog niet gelukt  :(
En Nieuwlande ook al niet..

Grada Menting


fluitenier

@ Grada: dat is hem inderdaad, geen twijfel mogelijk.
Je mag de waarneming op zeker zetten.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Grada Menting

Wat leuk. Zal hier nog eens terug gaan als hij wat groter is.


fluitenier

#19
De gal zal volgens mij niet veel groter meer worden dan dit, wel veranderen van kleur.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

marcel123

#20
Citaat van: fluitenier op september 23, 2013, 10:09:39 AM
De gal zal volgens mij niet veel groter meer worden dan dit, wel veranderen van kleur.
Als ie wel groter is, zijn het dan meerdere bij elkaar?







Ik heb nu in Utrecht en Drenthe rondgekeken op eik en denk hem gevonden te hebben. De namen van de fotos staan rechtsbovenin als je een foto geselecteerd hebt.
https://plus.google.com/photos/115560087435095189707/albums/5926879780665324065?authkey=CIatqLikoI-xIg


Klopt dat?
Als dat zo is had ik hem met in totaal een half uurtje zoeken, waarschijnlijk nog minder. Je zou verwachten dat ie dan vrij algemeen is.

Grada Menting

Dat betekent dat je wel erg je best moet doen om ze te zien en die indruk had ik niet na het zien van de foto's hier. Dat is het nadeel van foto's. Goed om te weten. ;)

fluitenier

#22
@ Marcel: dat zijn inderdaad meerdere gallen naast mekaar. Voer je die foto ook in als waarneming (samen met enkele van die andere foto's)?

@ Grada: groot zijn ze inderdaad niet, dat was ook mijn idee toen ik ze de eerste keer zag. Er worden maar weinig echt scherpe foto's van deze soort gemaakt: kleine galletjes op donkere plaatsen zijn nu eenmaal moeilijk te fotograferen. Als het gaat om verse, rood-geel gekleurde gallen vind ik ze persoonlijk nog behoorlijk opvallen. Zoals je hierboven schreef: de eerste is de moeilijkste...
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

marcel123

Citaat van: fluitenier op september 23, 2013, 20:46:21 PM
@ Marcel: dat zijn inderdaad meerdere gallen naast mekaar. Voer je die foto ook in als waarneming (samen met enkele van die andere foto's)?
Ik weet bijna niks van gallen, zijn het drie soorten of zijn het er meer? Die drie had ik al ingevoerd. :-)

fluitenier

Citaat van: optilete op september 23, 2013, 21:15:11 PM
Citaat van: fluitenier op september 23, 2013, 20:46:21 PM
@ Marcel: dat zijn inderdaad meerdere gallen naast mekaar. Voer je die foto ook in als waarneming (samen met enkele van die andere foto's)?
Ik weet bijna niks van gallen, zijn het drie soorten of zijn het er meer? Die drie had ik al ingevoerd. :-)
Ik zie op de foto's knikkergal, colanootgal, ramshoorngal, galappel, knoppergal, plaatjesgal en stompe schorsknopgal. Voer maar gewoon in, dan plaats ik commentaar indien nodig.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Grada Menting

Even wat anders. Fluitenier het is regel om met je eigen naam te ondertekenen en ik zie dat jij geen ondertekening hebt.

fluitenier

Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

fluitenier

Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!


rkoops

Hoi Allemaal,
Echt super leuk hoe we via waarneming.nl met een oproepje zo veel meer waarnemingen van deze soort krijgen. Nee, ik denk dus inderdaad dat de soort niet zeldzaam is, maar dat de soort te vaak over het hoofd is gezien (waarnermerseffect). Nu hebben we weer iets meer info over deze soort verkregen. We weten op wat soort voor soort plekken we moeten zoeken (habitat) en we kennen het zoekbeeld nu een stuk beter met al die geuploade foto's (variatie is duidelijk).
Hartelijke groet,

Roelof Jan