Klapekster Fochteloërveen; oostelijke herkomst?

Gestart door Muad'Dib, augustus 21, 2011, 22:27:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Toy Janssen

Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Steven Wytema

Citaat van: Thijs Fijen op september 04, 2011, 21:45:31 PM
Mijn redenatie: klauwieren vertrekken op het moment dat de jongen uitgevlogen zijn. Homeyeri komt uit Kazachstan en omstreken en is dus redelijk wat eerder (klaar) met broeden. Het is dan ook nog eens niet zo bizar ver vliegen (wel de verkeerde kant op). Dus ja, het is denk ik wel te verwachten.
Maar is 7 augustus (want sindsdien zit de/een klapekster d'r al) niet heel erg vroeg voor een juveniel om deze kant op te vliegen?


Ik ga morgenochtend ff kijken (voor de buien hopelijk), en zal eens kijken of ik iets over de leeftijd kan zeggen.
Steven Wytema


Christian

Citaat van: Steven Wytema op september 04, 2011, 23:10:19 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 04, 2011, 21:45:31 PM
Mijn redenatie: klauwieren vertrekken op het moment dat de jongen uitgevlogen zijn. Homeyeri komt uit Kazachstan en omstreken en is dus redelijk wat eerder (klaar) met broeden. Het is dan ook nog eens niet zo bizar ver vliegen (wel de verkeerde kant op). Dus ja, het is denk ik wel te verwachten.
Maar is 7 augustus (want sindsdien zit de/een klapekster d'r al) niet heel erg vroeg voor een juveniel om deze kant op te vliegen?


Ik ga morgenochtend ff kijken (voor de buien hopelijk), en zal eens kijken of ik iets over de leeftijd kan zeggen.

Buiten dat het misschien heel vroeg is, zou het natuurlijk van de zotten zijn als die hier meteen zijn (net verkregen) handpennen en staartpennen zou gaan ruien. Voor de duidelijkheid, Thijs bedoelt de papa en mama van een nest, niet de kindjes
Christian Brinkman

frankneijts

Als ik de foto's van Toy zo bekijk lijkt het me een adulte vogel: er is geen spoor van lichte toppen aan de grote dekveren te bekennen en dat is het belangrijkste leeftijdskenmerk. Maar misschien wil Toy nog een uitvergroting maken van het origineel waarop de vleugel goed te zien is om te kijken of dat inderdaad zo is? Alvast bedankt!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Toy Janssen

Citaat van: frankneijts op september 04, 2011, 23:19:33 PM
Als ik de foto's van Toy zo bekijk lijkt het me een adulte vogel: er is geen spoor van lichte toppen aan de grote dekveren te bekennen en dat is het belangrijkste leeftijdskenmerk. Maar misschien wil Toy nog een uitvergroting maken van het origineel waarop de vleugel goed te zien is om te kijken of dat inderdaad zo is? Alvast bedankt!


Komt ie Frank



Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

frankneijts

Bedankt Toy! Ik zie inderdaad geen lichte topjes aan de dekveren maar natuurlijk is het ruipatroon zoals Christian al opmerkt ook een goed leeftijdsargument........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dupont

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Gert Ottens

Citaat van: Thijs Fijen op september 04, 2011, 21:45:31 PM
Mijn redenatie: klauwieren vertrekken op het moment dat de jongen uitgevlogen zijn. Homeyeri komt uit Kazachstan en omstreken en is dus redelijk wat eerder (klaar) met broeden. Het is dan ook nog eens niet zo bizar ver vliegen (wel de verkeerde kant op). Dus ja, het is denk ik wel te verwachten.

Oh, dus daarom komen de meeste (adulte) Scandinavische Klapeksters ook (pas) vanaf oktober in ons land aan. Omdat ze meteen na het uitvliegen van de jongen vertrekken ( ;) ?).

Thijs Fijen

1. die broeden later; 2. De meeste beesten in nld zijn 1e kj (tenminste, zo is mijn ervaring); 3. Een dwaalgast past logischerwijs niet in een patroon, daarom is het een dwaalgast. Dat wij het toch gaan proberen uit te leggen hoe het zou moeten zijn gegaan is echt iets menselijks en erg leuk.
Het antwoord wat ik gaf op Theo was een verklaring mijnerzijds of dat het eigenlijk wel (goed) mogelijk was of een adult hier nu kan zijn en mijn antwoord was daarop ja.
Thijs Fijen

jelmerpoelstra

In de bijlage een mooi kaartje (uit dit artikel) van de verspreiding van de verschillende klapekster taxa. Homeyeri komt van relatief dichtbij en zuidelijk; vergelijkbaar met pallidirostris en Turkestaan, dus een verschijning in de nazomer is zo gek nog niet? Verder is er wanneer je naar het mtDNA kijkt geen basis voor een potentiele toekomstige split van deze ondersoort: alhoewel er veel differentiatie binnen klapeksters is, is homeyeri in dit opzicht identiek aan de hier voorkomende nominaat.

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op september 05, 2011, 17:58:24 PM
In de bijlage een mooi kaartje (uit dit artikel) van de verspreiding van de verschillende klapekster taxa. Homeyeri komt van relatief dichtbij en zuidelijk; vergelijkbaar met pallidirostris en Turkestaan, dus een verschijning in de nazomer is zo gek nog niet? Verder is er wanneer je naar het mtDNA kijkt geen basis voor een potentiele toekomstige split van deze ondersoort: alhoewel er veel differentiatie binnen klapeksters is, is homeyeri in dit opzicht identiek aan de hier voorkomende nominaat.

Gratis download van het artikel (590 kb)
http://www.nrm.se/download/18.396afe4c127aa7f284980005866/Olsson+et+al+Lanius+excubitor.pdf

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Herman,

Bedankt voor je link naar deze pdf. Meteen gedownload.

De vraag komt bij me op of deze versie compleet identiek is aan de versie die alleen voor 'de incrowd' beschikbaar is via http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1055790309004576 en dat de versie op de site van nrm niet één of andere proefdruk / proefpdf etc is.

Groetjes, Klaas

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op september 05, 2011, 19:56:06 PM
hoi Herman,

Bedankt voor je link naar deze pdf. Meteen gedownload.

De vraag komt bij me op of deze versie compleet identiek is aan de versie die alleen voor 'de incrowd' beschikbaar is via http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1055790309004576 en dat de versie op de site van nrm niet één of andere proefdruk / proefpdf etc is.

Groetjes, Klaas

Ik weet het niet. Het viel me wel op dat in de pdf voor aanvullende gegevens naar Science Direct wordt verwezen, waar je ervoor moet betalen. Ik neem wel aan dat het artikel zelf wel hetzelfde is.
Herman van der Meer

jvdlaan

Hoymeri komt voor in Rusland (en wrs veel westelijker) en niet in Kazachstan. Verspreiding is veel noordelijker dan die van Turkestan en Steppeklapekster, dus een vergelijking met tijdstip van verschijning gaat niet helemaal op.

adriaens

Aangezien deze vogel al ver gevorderde, actieve handpen-, armpen- en staartpenrui toont, zou het dan niet logischer zijn dat het een lokaal exemplaar is ?
Dwaalgasten die van ver komen, stellen de rui meestal uit of onderbreken ze. Ze hebben niet genoeg energie om én te trekken én te ruien.
Rui bij adult Klapekster start ten vroegste eind juni en duurt ongeveer drie maanden. Deze lijkt me al (veel) meer dan halfweg, dus zou er al bijna twee maanden moeten zitten.


JohanvantBosch

Citaat van: adriaens op september 06, 2011, 12:18:03 PM
Aangezien deze vogel al ver gevorderde, actieve handpen-, armpen- en staartpenrui toont, zou het dan niet logischer zijn dat het een lokaal exemplaar is ?
Dwaalgasten die van ver komen, stellen de rui meestal uit of onderbreken ze. Ze hebben niet genoeg energie om én te trekken én te ruien.
Rui bij adult Klapekster start ten vroegste eind juni en duurt ongeveer drie maanden. Deze lijkt me al (veel) meer dan halfweg, dus zou er al bijna twee maanden moeten zitten.

Hij zit er minimaal vanaf begin augustus.... http://waarneming.nl/waarneming/view/56106522

jelmerpoelstra

Martin, weet jij ook in hoeverre de overgang tussen excubitor en homeyeri clinaal vs abrupt is, op het gebied van kleedkenmerken?

dupont

Citaat van: excubitor op september 06, 2011, 14:54:13 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op september 06, 2011, 14:14:37 PM
Martin, weet jij ook in hoeverre de overgang tussen excubitor en homeyeri clinaal vs abrupt is, op het gebied van kleedkenmerken?

Beste Jelmer,

Nee, maar ik vermoed dat op het grensgebied wel sprake kan zijn van intergrades.

Heb wel gelezen dat Panov beweert dat in het veld de homeyeri goed en zichtbaar te onderscheiden is van de excubitor.

Misschien kan je beter Panov deze vraag stellen...

Martin Brandsma

Ik denk dat de (meeste) waarnemers die deze vogel zagen bevestigen dat de vogel inderdaad goed en zichtbaar te onderscheiden is van de 'normale' Klapeksters die wij normaliter in NLD zien.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

jelmerpoelstra

Citaat van: dupont op september 06, 2011, 15:26:55 PM
Ik denk dat de (meeste) waarnemers die deze vogel zagen bevestigen dat de vogel inderdaad goed en zichtbaar te onderscheiden is van de 'normale' Klapeksters die wij normaliter in NLD zien.


Zo wordt het ietwat circulair.

Martijn Bot

Net even door mijn oude foto's gebladerd, en het kan maar zo zijn dat de de vogel ook vorig jaar al in het veen aanwezig was (wat Enno ook al suggereert). De kwaliteit laat ernstig te wensen over, maar met wat fantasie lijkt de vogel toch wel op het beest van nu.

Justin Jansen

Foto's van Huub Lanters van enkele jaren terug: foto 1.Foto 2. Foto 3. en foto 4. Wellicht dezelfde vogel?
M.v.g., Justin Jansen


Muad'Dib

@ Justin,


Vogel van nu lijkt on-geringd, die van Huub is m.i. geringd... (mogelijk zijn daar in hand foto's van tijdens ringen?)

excubitor

Citaat van: Muad'Dib op september 07, 2011, 08:43:21 AM
@ Justin,


Vogel van nu lijkt on-geringd, die van Huub is m.i. geringd... (mogelijk zijn daar in hand foto's van tijdens ringen?)

de vogel van het veen heeft geen ringen

Martin Brandsma

excubitor

Citaat van: Martijn Bot op september 06, 2011, 20:45:19 PM
Net even door mijn oude foto's gebladerd, en het kan maar zo zijn dat de de vogel ook vorig jaar al in het veen aanwezig was (wat Enno ook al suggereert). De kwaliteit laat ernstig te wensen over, maar met wat fantasie lijkt de vogel toch wel op het beest van nu.

en het jaar daarvoor (2009)
zie foto op waarneming.nl:

http://waarneming.nl/waarneming/view/44445389. (foto van Corstiaan Beke)

Martin Brandsma

arnoud.vandenberg

In een oude DB-namenlijst zie ik voor homeyeri de Nederlandse naam Homeyers Klapekster staan en dat lijkt me nog steeds correct. De door waarneming.nl gebruikte naam Taigaklapekster is verwarrend voor een ondersoort ('vorm') met een verspreiding buiten (ten zuiden van) de taigazone, in het westen beginnend in Frankrijk (indien galliae tot homeyeri wordt gerekend) en oostwaarts zich uitstrekkend over de Balkan, Oekraine en ZO-Rusland. Het is van oorsprong sowieso meer een Mediterrane vorm dan een noordelijke. De klapeksters die in de 'echte' taiga van de Oude Wereld leven zijn andere (onder)soorten: nominaat L e excubitor van Klapekster en Noordelijke Klapekster Lanius borealis sibiricus.

Vincent Hart

Ho ho: Bij DB was het taigaklapekster, die (nu verwarrend blijkende) naam hebben wij braaf overgenomen. Ik zie dat de DB Alerts van de vogel van het Fochteloerveen inmiddels met terugwerkende kracht zijn aangepast naar de 'nieuwe oude' naam Homeyers klapekster. Als dat nu een tijdje de naam blijft, kunnen wij de naam ook wel weer aanpassen ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op september 17, 2011, 12:45:03 PM
Ho ho: Bij DB was het taigaklapekster, die (nu verwarrend blijkende) naam hebben wij braaf overgenomen. Ik zie dat de DB Alerts van de vogel van het Fochteloerveen inmiddels met terugwerkende kracht zijn aangepast naar de 'nieuwe oude' naam Homeyers klapekster. Als dat nu een tijdje de naam blijft, kunnen wij de naam ook wel weer aanpassen ;)

Hierbij past een Homeyerisch gelach.
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Goed te horen dat waarneming.nl thans de naamgeving van DBA, NOU en Sovon volgt! HGR.

HPM

Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer