absintmonnik (Diemen)

Gestart door JW_2all, augustus 30, 2011, 15:24:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

JW_2all

Onlangs begon ik een lezing voor te bereiden voor de NNN. Ik vroeg verwachtingslijsten op in Vlindernet.nl, en keek rond naar wat er nog meer in de omgeving voorkomt.

Zo viel mijn oog op de Absintmonnik, een rups die in deze tijd voor komt. Volgens de gegevens kwam de rups in het verleden voor in de regio. In het verleden stond daar veel bijvoet. Nu niet meer zoveel. Maar er staat nu wel absintalsem her en der, eerst gezaaid (2008), later her en der uitgeplant.

Een bezoek aan een volkstuintje leidde binnen drie minuten tot de vondst, een kwestie van geluk hebben, want even verderop vond ik er geen enkele meer. Wat zeldzaam is, ....

Inmiddels heb ik hulp gekregen met zoeken. Drie paar ogen vinden meer. Het aantal rupsen staat nu op vier. Er staat in het vlinderboek dat deze soort eitjes afzet op solitair staande struiken.
De waardplanten staan vaak solitair. Maar de absintalsem in de kruidenheuvel doet dat niet.
Vier rupsen staan op een enkele plant met veel zijtakken (door het snoeien). Elke rups zit op een eigen zijtak.

De andere 3 ernaast staande absintalsems hebben geen rupsen, maar ook nog geen bloeiende takken.
Logisch dus dat er nog geen rupsen op zitten ?

Groet,
Jan