Hoofdmenu

Eng zangertje

Gestart door Martijn Bot, augustus 21, 2011, 17:15:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

#30
Nils, kun je ook eens ingaan op (de variabiliteit van):
-het schijnbaar ontbreken van een gele teugel en geel in het kleed in het algemeen;
-de eerder genoemde schijn van rui van veren op de kop;
-de schijn dat de snavel geen oranje vertoont.
-de schijnbaar ronde kopvorm

Het verbaast me dat je tot op het niveau van versmallingen gaat, maar deze m.i. minstens zo goed te beoordelen, schijnbare zaken niet meeweegt in je opinie.

NilsvanDuivendijk

De foto waarop de vleugel scherper staat is hier niet te zien, anders was ik niet over versmallingen begonnen (wat dus zoals ik al aangaf eerder pro TF is).
Rommert zag in het veld een duidelijke lichte ondersnavel, op de foto's is dat inderdaad niet/nauwelijks te zien, voor wat het waard is bij 1 foto. Sommige Orpheus 1w hebben nauwelijks geel, maar het schijnbaar gehele gebrek eraan is inderdaad lastig voor de optie Orpheus.
Koprui..., ik zie het niet duidelijk en het kan toch net zo goed vuil of een ongelukje zijn. Ik zie ook niet helemaal waarom dat pro TF zou zijn, die trekken nu toch ook volop?
Ken jij Tuinfluiters met zo'n tertial patroon en lichte staartzijden? Ook heb ik nog steeds de indruk dat de vleugeltop te zien is en dan is de hpp wel erg kort voor TF.
Deze foto's tonen een aantal vrij harde tegenstrijdigheden wat deze discussie natuurlijk lekker voedt, toch hoop ik dat we er hier snel mee klaar zijn want ik ben nog niet gepensioneerd...
;D

frankneijts

#32
De "koprui" (beter misschien:  'onregelmatigheden aan het verenkleed') beperkt zich niet tot de kop Nils: ook op de rest van het verenkleed zie je nogal wat 'onregelmatigheid' tot zelfs een aardig 'kaal' plekje op de benedenflank. Die zijn niet allemaal te verklaren uit 'vuil' of een 'ongelukje' maar geven (mij...) toch sterk de indruk van een gesleten, adulte vogel wat dan duidt op een plaatselijk beestje (ergens in de omgeving broedvogel geweest bijv.) en dan ligt een gewone soort (bijv. een Tuinfluiter..) toch wat meer voor de hand. Die lichte randen aan de tertials zijn niet helemaal goed voor Tuinfluiter inderdaad maar bij een sterk gesleten vogel?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

NilsvanDuivendijk

Misschien kan Rommert die scherpere foto toch hier even neerzetten, ik ging namelijk uit van een verse 1w. Op die scherpere foto zijn ook lichte toppen aan de handpennen te zien en die tertialranden komen daar ook veel beter op uit, en doen zeker niet gesleten aan. Je krijgt dan iets dat mij iig niet erg aan TF doet denken. Zoals je weet slijten tertials gemiddeld meer dan andere veren waardoor eventuele (lichte) randen juist verdwijnen door sleet. Ik houd alle optie open want ergens zit een discrepantie in die foto's, zoveel is inmiddels wel duidelijk!

rinsevdvliet

Bij een adulte acro/hippo zou je een lichter oog verwachten. Oog lijkt donker wat pleit voor (adulte) Tuinfluiter

NilsvanDuivendijk

Ik kan het even niet meer volgen: Spotvogel, Orpheusspot, Grote Vale Spot een lichte iris?

rinsevdvliet

Mmm ja, (pas) toen ik op "verzenden" klikte dacht ik dat gaat niet goed...(mea culpa)


Nogmaals excuses voor deze blunder.

Geldt wel voor acro's gelukkig.

NilsvanDuivendijk

Haha Rinse, daarom doe ik hier normaal ook nooit aan mee... O0

Vincent Hart

Nog even de drie afzonderlijke foto's in het groot (van Lauwersmeer.com, Martijn linkte al eerder naar de overzichtspagina):
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Foto 2 is degene die Nils in dit topic miste.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bram Rijksen

Het verbaasd me een beetje dat de optie Kleine spotvogel helemaal niet wordt genoemd. Was het eerste waar ik aan moest denken, hoewel dit vooral gebaseerd is op de kleurstelling... Maar ik zie eerlijk gezegd niet zoveel harde anti-kenmerken.

NilsvanDuivendijk

In dat eerder aangehaalde, wat obscure mailgroepje is Kleine Spot wel ter sprake geweest dacht ik hoewel ik het nu niet meer kan vinden (zo obscuur is het blijkbaar...). Ja, van Kleine heeft het ook wel wat weg inderdaad. Ik ben wat gaan spelen in PS met de kop, dan komt er iets uit wat op een brede wenkbrauw lijkt die best ver doorloopt, voor wat het waard is natuurlijk want het is natuurlijk ozo tricky iets te baseren op een enkele, niet te beste foto. Bij Kleine Spot zou denk ik duidelijker lichte randen en vooral toppen aan de grote dekveren verwachten (indien 1w) en minder uitgesproken aan de tertials zoals hier dus juist wel het geval is. Mbv Photoshop wordt het beeld van een vrij korte hpp ook duidelijker (zie de lijntjes van Steven). Ik zie niets dat de vleugeltop verdoezeld en de hoek is zodanig dat de vleugeltop vol zichtbaar moet zijn, alleen de staarttop zit net achter een blad. Ook de lichte staartzijden worden in PS steeds serieuzer. Die tertialranden blijven me ook intrigeren, dus voorlopig nog geen TF kamp voor mij.

laatvlieger

Die vleugeltop kan verder doorlopen naar achter in hetzelfde vlak. Dan zie je er niks van. Ik zou niet uit durven sluitendat dit het geval is en dat de handpenprojectie dus gewoon langer is. Ik denk ook dat Tuinfluiter toch de beste kandidaat is.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: NilsvanDuivendijk op augustus 23, 2011, 19:48:17 PM
............. Die tertialranden blijven me ook intrigeren, dus voorlopig nog geen TF kamp voor mij.

Sommige Tuinfluiters kunnen toch aardig lichte tertialrandjes hebben:  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=18421
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

NilsvanDuivendijk

Bedankt Frank, ben blij dat we eruit zijn.

Bas vd Burg

Deze discussie met interesse volgend, vroeg ik mij af of je een foto van een Tuinfluiter van april (foto birdpix) mag vergelijken met een foto van een vogel uit augustus (vogel van Rommert). Of maakt dat niks uit???
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 24, 2011, 08:46:10 AM
Deze discussie met interesse volgend, vroeg ik mij af of je een foto van een Tuinfluiter van april (foto birdpix) mag vergelijken met een foto van een vogel uit augustus (vogel van Rommert). Of maakt dat niks uit???

Goeie vraag Bas en ik had daar al wat van willen zeggen bij het plaatsen van de link maar vergat dat eigenlijk. Heb, zoals ik vaak doe bij dit soort twijfelaars, de (foto-)databases van Agami, Birdpix, Netfugl en Tarsiger doorgekeken en eigenlijk geen (adulte) Tuinfluiter uit de nazomer kunnen vinden met zùlke duidelijke tertialrandjes  maar wel een paar die toch wel iets méér 'rand' vertoonden dan normaal. Het was sowieso al wel duidelijk dat bij veruit de meeste TF een lichte rand beperkt is tot de toppen van de tertials, precies zoals Nils al eerder zei en dat complete lichte randjes, hoe smal ook, zeldzaam zijn. Het is me dus ook niet duidelijk of dit 'fenomeen' van lichte tertialrandjes gerelateerd is aan rui/leeftijd/slijtage etc... Of we er hiermee "uit zijn" durf ik daarom niet zo te beamen, ik weet ook niet hoe ironisch Nils zijn opmerking is bedoeld...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Toevallig heb ik gisteren nog een aantal overjarige en eerstejaars tuinfluiters geringd. De aanwezigheid van tertialrandjes is niet afhankelijk van leeftijd. Bij zowel jong als oud zijn ze zichtbaar (op alle slagpennen trouwens) maar bij overjarige vogels zijn ze duidelijker, geprononceerder.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

NilsvanDuivendijk

Frank, ik zocht inderdaad de smiley 'ironisch/sceptisch' maar wist eigenlijk niet welke dat was...  B) De opmerking 'ben blij dat we eruit zijn' leek me mooie escape mogelijkheid; terug naar het obscure, broeierig sectarische mailgroepje waarin ik me zoveel prettiger voel.



NilsvanDuivendijk

Inmiddels meer meningen binnen van o.a. erkende kenners. Samengevat lopen de meningen uiteen van "ik waag me hier niet aan want de foto's tonen waarschijnlijk artefacten", via "het totale plaatje past eigenlijk nergens goed op, maar Orpheusspot is misschien 'de beste' optie" tot "het moet wel een rare Tuinfluiter zijn, de hpp is erg kort maar kan nog, de lichte tertial-randen (zoals hier al aangetoond) en zelfs staartzijden komen soms bij TF voor of zijn artefacten door lichteffect".
Ik zie blijkbaar teveel standaard-Tuinfluiters, maar als lichte staartzijden en de relatief korte hpp ook werkelijk kunnen op TF is de kous denk ik af, mede door de overige vleugelstruktuur die vanaf het begin al niet lekker zat voor elke andere potentiële kandidaat dan TF.
Afijn, Rommert bedankt voor dit interessante pietje en iedereen die er direct al een (hoogstwrs) Tuinfluiter van maakte:  :duim:

laatvlieger

Citaat van: NilsvanDuivendijk op augustus 26, 2011, 17:32:49 PM
Inmiddels meer meningen binnen van o.a. erkende kenners.
Daar is een keurmerk voor?  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/