Hoofdmenu

Eng zangertje

Gestart door Martijn Bot, augustus 21, 2011, 17:15:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Even hier geplaatst vanwege meer aandacht. Rommert had vanmiddag een eng, bleek zangertje op de Zoutkamperplaat. Graag meningen over deze vogel, er gaan stemmen op richting Vale/Sykes Spotvogel, maar het kan natuurlijk ook maar zo iets gewoners zijn wat we over het hoofd zien.

frankneijts

#1
De poten ogen nogal (kort), fors en grijzig wat natuurlijk de gedachten richting Tuinfluiter doet gaan........... (En is de vogel nou zo sterk in de rui gezien de 'gaten' in de bevedering in de zijhals? Dat zou een adulte vogel suggereren..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn Bot

Ik heb de vogel zelf niet gezien, maar hij werd beschreven als een bleek, karekiet-achtig beest. Meer acro dan sylvia, dus, en ik vond de snavel op de foto ook best lang, smal en licht voor een Tuinfluiter.

Folkert Jan

Mag ik vragen waarom zoiets niet gewoon even op RBA gezet wordt?
Straks hetzelfde als met die gtijze strandloper ;)

Als jij of Rommert een "eng" beestje zien ga ik wel even een kijkje nemen!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

ik vind m eigenlijk ook wel eng... doet me niet echt aan een Tuinfluiter denken (iig die snavel niet).
Steven Wytema


steenl

Lijkt mij ook een Acro. Zeker gezien de snavel.
Maar waarom geen Bosrietzanger?

redmar_woudstra

Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2011, 20:39:23 PM
Mag ik vragen waarom zoiets niet gewoon even op RBA gezet wordt?
Straks hetzelfde als met die gtijze strandloper ;)

Als jij of Rommert een "eng" beestje zien ga ik wel even een kijkje nemen!


Met het gevolg dat er straks een Bosrietzanger op de RBA staat? Misschien kan je beter proberen deze vogel te ontmaskeren (waarbij ik overigens niet verder kom dan dat de vogel iig een Acro-achtige indruk maakt)
groet,
Redmar

Folkert Jan

Ja dat risico zou ik best willen lopen.
Je kunt er toch bij zetten dat het gewoon een "eng" zangertje betreft. Misschien dat er mensen met beter foto/gelyidsapparatuur een kijkje komen nemen en het ontmaskeren wat makkelijker gaat ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

En dat 'ontmaskeren' was vast stukken makkelijker geweest door meer vogelaars in het veld, en meer foto's die wat meer hadden laten zien ... Maar goed, je kunt het nooit voor iedereen 'goed doen' natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Halff

@ Martijn, is de vogel kwijt geraakt of langere tijd gezien? Geluid toevallig ook gehoord?

Martijn Bot

Vogel zat in erg onoverzichtelijk gebied en kon ondanks een uur zoeken niet meer worden gevonden. In de korte waarnemingsperiode heeft de vogel geen geluid gemaakt.

redmar_woudstra

Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2011, 21:19:23 PM
Ja dat risico zou ik best willen lopen.
Je kunt er toch bij zetten dat het gewoon een "eng" zangertje betreft. Misschien dat er mensen met beter foto/gelyidsapparatuur een kijkje komen nemen en het ontmaskeren wat makkelijker gaat ;)


Nieuwe piep: "Spannende vogel / Interesting bird" ;)
groet,
Redmar

Ben Gaxiola

Daarvoor bestaan de codes:


"mogelijk deze soort, determinatie lastig wordt aan gewerkt"; en


"mogelijk deze soort, onvoldoende details waargenomen".


Dan kun je in de aanvullende info zetten wat je hebt gezien en waar je misschien aan denkt en wat de waarnemingsplek, omstandigheden etc, zijn.


Zou wat mij betreft veel en veel meer gebruikt mogen worden!  :police:


Om een voorbeeld te noemen: oa bij de Cirlgors had wat mij betreft gelijk bij de ontdekking van de vogel een dergelijk piep mogen komen.


Dat geeft je nl. de mogelijkheid om gesteld te zijn om op stel en sprong te kunnen vertrekken bij de wat zekerder piep door bijvoorbeeld, alvast naar huis te fietsen om vogelspullen en auto te pakken en afspraken  te verzetten, je vrouw voor te bereiden dat zij mogelijk die dag de kinderen moet halen of de mogelijkheden om vrij te krijgen te verkennen... Kan een hoop stress en zelfs af en toe een soort schelen.


Dus heren en dames: zie je een spannend beest, waarbij je er serieus rekening meehoudt dat het een knaller kan zijn, schroom niet om een attentiepiepje te geven. Alvast bedankt namens mij.  8)






Ben Gaxiola

Christian

Eens met Frank, doet zeer sterk een Tuinfluiter vermoeden
Christian Brinkman

steenl

Citaat van: Christian op augustus 21, 2011, 23:43:51 PM
Eens met Frank, doet zeer sterk een Tuinfluiter vermoeden

Maar waarom?. Poten mee eens. Grijsachtige look. Goed voor Tuinfluiter.
Alleen die snavel. Bij Tuinfluiter had ik een dikkere snavel verwacht. Toch?

frankneijts

Citaat van: steenl op augustus 22, 2011, 00:00:40 AM
Citaat van: Christian op augustus 21, 2011, 23:43:51 PM
Eens met Frank, doet zeer sterk een Tuinfluiter vermoeden

Maar waarom?. Poten mee eens. Grijsachtige look. Goed voor Tuinfluiter.
Alleen die snavel. Bij Tuinfluiter had ik een dikkere snavel verwacht. Toch?
\

Behalve dat de vogel ook behalve de poten wat plomp oogt (is goed voor TF maar niet voor een Acro of kleinere 'spotvogel') zie je als je foto 1 wat uitvergroot toch nog een stukje snavel en dat ziet er tamelijk 'stevig' uit. Verder vraag ik me af of de vogel niet aan het ruien is, ook rond de snavel, waardoor op foto 2 de snavel wat (relatief) langer en spitser oogt (maar ook de lichtval speelt hier een rol). Sowieso zou die (eventuele) rui niet zo'n sterk punt zijn voor een dwaalgastig zangertje.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik vind de vogel ook veel meer van een tuinfluiter dan van een acro hebben. Het enige waarin ik het niet met Frank eens ben is de rui. De trek van tuinfluiters piekt momenteel. Ik heb er tientallen geringd de afgelopen weken maar geen enkele vogel droeg sporen van actieve rui. Er is ook geen vogel die op trek gaat voordat de rui voltooid is. Desnoods niet volledig, maar met onvolgroeide veren gaan ze niet op reis.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Citaat van: Oenanthe op augustus 22, 2011, 11:10:48 AMHet enige waarin ik het niet met Frank eens ben is de rui. De trek van tuinfluiters piekt momenteel. Ik heb er tientallen geringd de afgelopen weken maar geen enkele vogel droeg sporen van actieve rui. Er is ook geen vogel die op trek gaat voordat de rui voltooid is. Desnoods niet volledig, maar met onvolgroeide veren gaan ze niet op reis.
Volgens mij zijn jullie het hier juist wel over eens > rui, dus geen trekker.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op augustus 22, 2011, 11:13:16 AM
Citaat van: Oenanthe op augustus 22, 2011, 11:10:48 AMHet enige waarin ik het niet met Frank eens ben is de rui. De trek van tuinfluiters piekt momenteel. Ik heb er tientallen geringd de afgelopen weken maar geen enkele vogel droeg sporen van actieve rui. Er is ook geen vogel die op trek gaat voordat de rui voltooid is. Desnoods niet volledig, maar met onvolgroeide veren gaan ze niet op reis.
Volgens mij zijn jullie het hier juist wel over eens > rui, dus geen trekker.

Precies: het kan immers een plaatselijk beestje zijn die aan het ruien is in zijn/haar achtertuin......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Frank en ik zitten elkaar altijd in de haren en zijn het toch eens. Waar zien we dat nog meer....? 8)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)



Steven Wytema

excuses voor de copyright maar als ik foto 2 de handpenprojectie even aanduid is dat dan niet veel te kort voor Tuinfluiter?
Steven Wytema


Martijn Bot

Ik geloof niet in Tuinfluiter. Hpp, kop, snavel, lange staart, grondkleur, allemaal niet goed.
Iets spotvogelerigs past veel beter, maar welke...

garryb

#25
De handpenprojectie is niet te beoordelen want een deel van de vleugeltop is onzichtbaar op de bewuste foto, dus Steven's poging met het streepje lijkt me zinloos. De snavel is overwegend grijs, stevig aan de basis en niet lang en niet spits genoeg voor een Hippolais/Acrocephalus; de staart daar is niets mis mee voor Tuinfluiter; de grondkleur is lichtbruin, typisch thee-met-melk (geen spoortje olijfgroen), past prima op Tuinfluiter; merk ook de bruine flanken en de ronde kopvorm op. Ik zie er al met al niets anders in dan een Tuinfluiter.

Orpheusspotvogel, zoals wordt gesuggereerd, is het zeker niet, deze heeft o.a. warmer gekleurde bovendelen, een langer puntiger snavel met veel oranje (dat zou er heus wel uitknallen op die foto's hoor!), een puntiger kopvorm met steil voorhoofd en een duidelijk gele teugel. En Vale Spot is het al helemaal niet, ga die maar eens bekijken in het buitenland, dat zijn pas karekieten! De 'Tuinfluiterpitfall', een klassieker, niks engs aan. Wel leerzaam. Voor de twijfelaars: succes met indienen! ;)

Martijn Bot

Ik weet het niet, hoor. Ik hecht naast wat ik op de foto zie (en dat is nog steeds niet wat ik bij een Tuinfluiter voor ogen heb) ook aan de mening van Rommert in het veld, die heeft meer gezien dan op deze foto's te zien is.
Interessant is dat er in een mailgroep op dit moment ook over deze vogel wordt gediscussieerd (o.a. door de schrijver van een determinatiegidsje), en de tendens daarin nog steeds sterk richting een Hippolais gaat. Het zou natuurlijk voor het complete beeld mooi zijn wanneer e.e.a. op één en hetzelfde podium zou plaatsvinden.

HJDT

Welke mailgroep bedoel je dan Martijn?? Zou er wel wat meer over willen lezen, ik kan met de foto's namelijk erg weinig.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Als Rommert en Nils dat ok vinden, misschien ook wel een goed idee hun teksten in dit topic te plaatsen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

NilsvanDuivendijk

#29
Het is geen echte mailgroep maar gewoon een clubje vogelaars die Rommert om hulp heeft gevraagd. Hier alle mails te publiseren lijkt me niet echt nodig. Een samenvatting van mijn reacties: het lollige bij deze vogel (of misschien beter deze foto's) is dat het heel erg van de interpretatie afhangt van de dingen die je meent te zien waardoor het dus totaal verschillende kanten op kan gaan. Zelf meen ik te zien (met de nadruk op meen): een korte hpp, lichte staartzijden, toch wel duidelijke lichte tertialranden die naar de top vervagen/versmallen (bij TF geen duidelijke lichte rand, maar juist meer een lichte rand om de tertialtop). Koppatroon is lekker vaag en kan wat mij betreft alle kanten op. De kleur bovendelen komt mij erg licht over voor een TF en prima voor een bleek type Hippo, daarnaast hecht ik evenals Martijn ook waarde aan wat Rommert in het veld zag: een 'bleke zanger' waarbij de kleur overeen zou komen met wat de foto's tonen. Met bovenstaande interpretatie kom je richting een Hippolais en ligt Orpheus het meest voor de hand.
Denk je daarentegen dat de hpp niet te bepalen, de lichte staartzijden lichteffect zijn en het gebrek aan duidelijke hp-versmallingen en schijnbaar gebrek aan verlengde p1 reeel zijn, dan ligt Tuinfluiter uiteraard meer voor de hand.