Slijmzwam of insecteneitjes ?

Gestart door Raver, november 09, 2006, 18:09:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Raver

Hoi,

Deze foto al een tijd geleden genomen, in eerste instantie dacht ik aan insecteneitjes, maar kan daar niets gelijkends vinden.

Misschien toch iets van een slijmzwam ?

bij voorbaat dank voor welke antwoord dan ook :-)
Met vriendelijke groet,
Ron

Arno van Stipdonk

Hallo Ron,

Dit is zeker een myxomyceet. Verder valt er niet veel over te zeggen, vooral om ze nog niet rijp zijn en er dus niet te zeggen valt hoe ze er uiteindelijk uit komen te zien.....

Arno van Stipdonk

Zojuist een mail van Hans van Hooff ontvangen:

Heb je ook gezien dat op de foto van Raver op waarneming.nl links nog een slijmzwam staat?
Dit is waarschijnlijk het Zilveren schijnpluimpje (Stemonitopsis typhina). Deze bezit een "zilveren" vliesje om de steel dat hier en daar nog te zien is. De andere zal wel een Trichia soort zijn, het Gezellig draadwatje (Trichia scabra) of het Goudgeel draadwatje (Trichia persimilis) van elkaar te onderscheiden door de ornamentatie op de sporen.

De Stemonitopsis soort was mij totaal niet opgevallen! :lol:  

Raver

Hoi Arno,

Dat je het Zilveren schijnpluimtje niet gezien hebt, daar sta je niet alleen in.
Toen ik de foto maakte was ik puur gericht op het "draadwatje", thuis gekomen zag ik pas op het pc scherm het schijnpluimpje (prachtige namen trouwens). :lol:

Kan ik het Zilveren schijnpluimpje als zeker invoeren bij de waarnemingen ?


Bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Ron

Arno van Stipdonk

CiteerKan ik het Zilveren schijnpluimpje als zeker invoeren bij de waarnemingen ?
Het lijkt me het beste als je deze met een vraagteken invoert. Vrijwel alle myxo's moeten microscopisch onderzocht worden om de naam op zeker te kunnen zetten. Ook Hans geeft aan dat het deze soort 'waarschijnlijk' is.