2 x langpootmug op licht

Gestart door blaauw7, augustus 21, 2011, 10:47:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Gisterenavond op licht in de tuin. Een Nephrotoma en een Tipula?
Groeten,
Dick Belgers

AndreVrijens

De eerste mug is een vrouwtje Nephrotoma scurra, de tweede moet ik helaas schuldig blijven  :(
mvg.  André

nielsyese

De tweede lijkt me Nigrotipula nigra.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

AndreVrijens

Ik weet het niet... N.nigra heeft naar mijn idee kortere stevigere dongere poten.
mvg.  André

blaauw7

Tja, een onbekende. Heeft het zin om hem op Diptera .info te zetten?
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Andre, een Tipulinae waarbij ader M4 niet ontspringt in de discaalcel, Sc uitmondt ver voor Rs, die donkere vlek op het eind van de vleugel, het zwarte achterlijf. N. nigra is erg variabel. Ik zou niet weten wat dit anders zou moeten zijn.

AndreVrijens

mvg.  André

AndreVrijens

Dick, heb je nog een uitvergroting van de antennes?
ik begin weer te twijfelen... (T.flavolineata?)
mvg.  André

nielsyese

Ik moet zeggen dat deze mij ook niet helemaal lekker zit, toch blijf ik voorlopig nog bij Nigrotipula nigra. Misschien Kris Peeters eens vragen wat hij denkt.

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Reactie Kris Peeters:

Dag Niels-Jan,
Ik ga mee met de suggestie vanwege André op het forum om er een Tipula flavolineata in te zien.
De bruinrode middenstreep op het donkere achterlijf (hier vooral op de eerste segmenten) en de brede grijze borststukstrepen vind ik de belangrijkste kenmerken. Bij flavolineata-wijfjes is het bruinrood op het achterlijf minder uitgebreid dan bij mannetjes en ze missen ook de extra lange antennes. Kan de vleugellengte ongeveer 20 mm geweest zijn ?
Nigrotipula is robuuster en donkerder met minder contrast op achterlijf en borststuk. Is ook kleiner maar dat is hier niet uit te maken natuurlijk.
Enkel de contrastrijke vleugeltekening doet me wat twijfelen. Die deed me in eerste instantie aan Tipula lateralis en aanverwante soorten denken, maar borststuk en achterlijf zijn duidelijk anders. Ik veronderstel dat het kunstlicht de contrasten versterkt heeft.
Deze vleugeltekening lijkt wel wat op de andere foto van flavolineata op waarneming.nl : http://waarneming.nl/soort/photos/83272?from=2010-05-13&to=2010-05-13
Andere afbeeldingen die ik ken :
http://waarnemingen.be/waarneming/view/48093568
http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Flies/SpFlies/Tipula.flavolineata.html (hoewel ik twijfel over de andere foto's die op deze pagina als flavolineata staan...)
In bijlage verder een foto die ik ooit voor mijn documentatie van internet plukte, maar ik weet niet meer waar.
Vriendelijke groeten,
Kris

AndreVrijens

ik voeg een foto bij van T.flavolineata vrouw (uit de Eifel)
mvg.  André

blaauw7

Wat een langpoot allemaal niet teweeg kan brengen....... Heeft het zin ze in het vervolg te bewaren
Groeten,
Dick Belgers

AndreVrijens

Ja en nee...

Als je zeker wilt weten wat je op de foto hebt staan en hem op het forum (of diptera.info) plaatst, kun je een vraag verwachten van "heb je nog een foto van de vleugels, het genitaal of de antennes?" Als je dan een dooie verfrommelde mug in een potje hebt zitten zou dat nog een mogelijkheid zijn. Als de fotos überhaupt nog te maken zijn bij verfrommelde exemplaren...

Om alle beestjes die je fotografeert te gaan bewaren lijkt mij daarnaast een onbegonnen zaak.

Het beste zou zijn om zoveel mogelijk foto's te maken van de beestjes uit verschillende hoeken en close ups van vleugelbeadering, kop, achterlijf, strepen op het borststuk. Als ze al blijven zitten? En dan nog hoeft dat allemaal niet te leiden tot een zekere determinatie.

Fotos bij fel kunstlicht (vanglamp) zijn qua kleur vaak bedrieglijk, dat zie je hierboven. Normaal daglicht is natuurlijk beter voor de herkenning maar dan kom je de beestjes niet tegen die 's avond op de lamp afkomen...

Dilemma's  :-[
mvg.  André