Trechtertje(?)

Gestart door han.endt, november 09, 2006, 14:56:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik denk dat, gezien de grootte en de aflopende lamellen, dit een Omphalina is, maar verder kom ik niet. Kan het forum er iets mee?
Niet goed zichtbaar op de foto is dat de steel iets zemelig is. Op open vochtige zandgrond tussen het mos. De dennennaalden zijn van ver aan komen waaien. Wel stonden er berken in de buurt.

han.endt

Hoeddoorsnee zo'n 6 mm.

han.endt

De plaatjes. Er stond daar ook Omphalina pyxidata en Rickenella fibula, oranjegeel trechtertje.

Corryabbink

#3
Dag Han,

De fijne beharing langs de steel wijst op een Rickenellasoort. M.i. is dit ook Oranjegeel trechtertje(R.fibula). Waarom denk je dat deze dat niet is?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#4
Hallo Corry,

Ik heb nog nooit zulke oranjegele trechtertjes gezien. Heel andere kleur. Ook heb ik nog nooit zulke klokvormige hoedjes gezien bij het oranjegeel trechtertje, althans niet zo diep.
Inderdaad zijn op de foto de grote cystiden als haartjes op de steel zichtbaar, maar ik blijf ze erg vreemd vinden.

knabenkraut

#5
Zou het ook een trechterwasplaatje kunnen zijn?
De laatste foto bedoel ik dan.
groetjes,
Dini

han.endt

#6
CiteerZou het ook een trechterwasplaatje kunnen zijn?
De laatste foto bedoel ik dan.
Daar moest ik ook aan denken toen ik de foto zo zag. :) Wat niet te zien is op de foto is dat het maar een heel klein zwammetje is van zo'n 4 mm. doorsnee met een hele lange dunne steel en witte plaatjes. Bedriegelijke foto zo uitvergroot.

knabenkraut

Ik zit nu toch te zoeken bij de Hygrocybe's.
De eerste foto's vind ik ook wel wat lijken op een Elfenwasplaat.
Staat in Phillips.
groetjes,
Dini

han.endt

Ik wil deze nog een keer onder de aandacht brengen. Kan dit (de eerste drie foto's) Fayodia bisphaeriga (= F. gracilipes) zijn?

kvb

Deze is volgens PDS hazelnootbruin. Toen ik hier keek zag ik wel enkele soorten Gerronema die op jouw foto lijken. Dit is een geslacht wat "licheniseerd" met een groenwier Coccomyxa. Ze zijn zelfs ook als korstmos beschreven. Allemaal zeldzaam en  bijna allemaal van 2000 meter hoog. Ze staan (onder deze naam ?) niet in de GGB
Misschen eens opsturen aan een korstmosexpert?

Kik

han.endt

Ze stonden inderdaad op een open zandige plek met veel korstmossen. Dus misschien een 'ontsnapte' mycobiont.
Bedankt voor de reactie.

Corryabbink

#11
Dag Han,

Als die witte beharing langs de steel geen cystiden zijn dan kan het inderdaad een Gerronemasoort zijn. Gerronema = Omphalina.
In ons land zijn er 2 Omphalinasoorten die samengaan met Parapluutjesmos.
1. het Levermostrechtertje(Omphalina marchantiae). Op Marchantia polymorpha langs slootranden en tussen de straatstenen.
2. het Oranjerood trechtertje (Omphalina postii). Op Marchantia polymorpha op brandplekken, in kassen en langs slootranden.

Zo zijn er natuurlijk nog wel meer Omphalinasoorten die samen gaan met mossen/levermossen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"