Peenrode Melkzwam?

Gestart door Ringneck, november 08, 2006, 23:00:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Foto 1 : boven en onderkant

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Ringneck

Foto 2 : Steel en lamellen

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

wim veraghtert

Stond blijkbaar onder dennen. Dan is het zeker geen Peenrode.
Waarschijnlijk Lactarius quieticolor - Vaaloranje melkzwam.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

han.endt

#3
Die is in Nederland zeer zeldzaam! Waarom geen smakelijke melkzwam, L. deliciosus?

Ringneck

De melkzwam vond ik aan de buiten kant van het bos (in het gras) vlak naast een fietspad. Het bosrand bestond uit loof- en naaldbomen. Verder zaten de melkzwammen tussen koeieboleten, parelstuifzwammen en enkele puur witte paddenstoelen.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Niko Buiten

Volgens mij ook Smakelijke melkzwam. In de duinen bij Haarlem staat hij hier in elk naaldbosje. De Peenrode en Vaaloranje heb ik daarin niet gezien.
Groet,

Niko Buiten.


wim veraghtert

Ecologisch zit er wel een verschil tussen beide soorten:

L. deliciosus (Smakelijke) is een soort van kalkhoudende bodems. Duinen vallen daar ook onder.
L. quieticolor (Vaaloranje) is een soort van zure, voedselarme zandgronden. In de Antwerpse Kempen is het vrijwel altijd quieticolor.

Groetjes,
wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Niko Buiten

Dag Wim,

Leuke informatie.

Wanneer er dus kalk in de bodem van het Purmerbos zit of het fietspad bedekt is met schelpen zou het de Smakelijke melkzwam kunnen zijn.

Volgens mij blijft de oranje melk van de Smakelijke melkzwam gedurende lange tijd oranje. Klopt het dat de oranje melk van de Vaaloranje melkzwam langzaam verandert in een wijnkleurig bruin?
Groet,

Niko Buiten.


wim veraghtert

Vergelijk zelf op de beste website over melkzwammen en russula's:

Vaaloranje:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_p...s.asp?index=674

Smakelijke:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_p...s.asp?index=235

Niko,
over die verkleuring van de melk heb ik bij deze soort nog nooit iets gehoord. Heb hier geen literatuur bij de hand maar is dat niet eerder bij semisanguifluus (de Vaalrode melkzwam)? Dat is ook een dennenbegeleider, maar die mist groenige tinten in hoed en plaatjes - die zien we hier duidelijk wel.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

JW_2all

#9
CiteerKlopt het dat de oranje melk van de Vaaloranje melkzwam langzaam verandert in een wijnkleurig bruin?

Ter volledigheid:

L. deliciocus (Smakelijke)
(PdS, deel 6, p. 58): Melk is rood-oranje, en verkleurt na ruim 1-2 uur naar zwakgroen, smaak mild.
(Gele Bijbel, p. 274): groeit bij den op matig vochtige, voedselarme, zure of iets kalkhoudende zandgrond

L. deterrimus (Peenrode)
(PdS, deel 6, p. 58): Melk oranje, na 20 minuten wijnrood tot donker wijnbruin, later verlopend naar groen, smaak mild maar bitter
(Gele Bijbel, p. 274): bij spar op matig droge, voedselrijke of kalkhoudende zand-, leem of kleigrond

L. quieticolor (Vaaloranje)
(PdS, deel 6, p. 92): De melk is  oranje is en verkleurt langzaam naar wijnbruin, smaak bitter.
(Gele Bijbel, p.278): groeit bij den  op iets voedselrijke zandgrond

L. semisanguifluus (Vaalrode)
(PdS, deel 6, p.108): De melk is oranje, kleurt binnen 10 minuten naar bloed- tot wijnrood, en wordt daarna intens groen,  smaak scherp.
(Gele Bijbel, p.280):  groeit bij den op matig kalk- of voedselrijke zand- of leembodems

Dus bij een fietspad (schelpenkalk) kun je de Smakelijke en de Vaalrode melkzwam niet op basis van biotoop onderscheiden, en niet eenduidig op de kleur van de melk na enkele uren, maar wel op basis van de melkkleur binnen tien minuten en op basis van het verschil in melksmaak.

Tenzij zoals op foto 2 de melk echt fletsgroen van kleur is, want dan is het zeker de Smakelijke melkzwam? Als dit de keus is. Met Heillmann-Clausen erbij, zijn er meer mogelijkheden om uit te sleutelen. Ik wacht even af.
Mijn oude leermeester vroeg ook altijd direct bij een vondst: weet je zeker dat er geen spar in de buurt staat?
Groet,
Jan

kvb

wou dezelfde webside aangeven als Wim. Ben bang dat ik mijn peenrode van enige tijd geleden. (kalkrijke duinen bij dennen) moet gaan veranderen in de database. Ben wel benieuwd naar de conclusie

Kik

Niko Buiten

#11
Dag Wim,

Ik heb hier The genus Lactarius van Heilman-Clausen e.a. bij de hand. Daarin staat dat de Vaalrode bij het ouder worden geheel groen verkleurt. De Smakelijke en Vaaloranje kleuren alleen locaal een beetje groen. Het boek sluit voor de verkleuring van de melk goed aan bij PdS.


Voor niemand in het bijzonder:
De Peenrode groeit bij Picea (Spar). De andere genoemde melkzwammen bij Pinus (Den). Nu ben ik benieuwd of de naaldbomen in het Purmerbos nu sparren of dennen zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik ben ook benieuwd naar de conclusie.
Groet,

Niko Buiten.


wim veraghtert

Ah OK, weer wat bijgeleerd. Dat maakt de keuze voor deze niet makkelijker.

Op de foto van Rob zie ik toch dennennaalden.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

JW_2all

#13
CiteerAh OK, weer wat bijgeleerd. Dat maakt de keuze voor deze niet makkelijker.

Op de foto van Rob zie ik toch dennennaalden.

Groetjes,
Wim
Het wachten is nu op de antwoorden van Rob:
1. stond er een spar in de buurt
2. hoe was de smaak van de melk
Groet,
Jan

kvb

Ik denk dat de zwam van Rob uit het Spanderswoud komt en daar zijn dennen. Zie ook zijn andere posts.

Kik

JW_2all

CiteerIk denk dat de zwam van Rob uit het Spanderswoud komt en daar zijn dennen.

Kik
Ja, als dat zo is, en hij komt van het bos naast het seizoenskampeerterrein vandaan, in de omgeving van het eerste bunkertje, dan twijfel ik nauwelijks. Daar heb ik zelf ook Smakelijke gevonden. Maar in het Spanderswoud zijn ook stukken met sparren. En als het daar was, ligt de zaak volledig open.
Groet,
Jan

Corryabbink

Op de foto zijn naalden te zien die wijzen op Grove Den.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ringneck

Er waren geen sparren aanweizig, de plaats waar de melkzwammen waren was tussen de Bussumerheide en het Franschekamp (camping terrein) in de berm naast de autoweg. Trouwens er waren ook veel puper kleurig Russula's in de zlfde berm

Dus de melkzwam in kwestie is de Smakkelijke

Rob



Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage