Top of flop?

Gestart door Norman, augustus 19, 2011, 14:27:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/sony-dev-3-5-verrekijker-hd-20110819/
http://www.nu.nl/gadgets/2593504/digitale-verrekijker-maakt-3d-videos.html
http://youtu.be/3HLmMSkaXm0

Helemaal nieuw is het concept niet. Aan de onderkant van de markt zijn er al wat verrekijkers met een geïntegreerde digitale camera. Deze zijn optisch nogal teleurstellend en worden niet gebruikt door de fanatieke natuurliefhebber.

Deze japanners hebben aardig wat extra functies en op papier lijkt het best aardig. Maar of deze kijkers optisch kwalitatief goed genoeg zijn om de kijkers uit de prijsklasse te kunnen vervangen ben ik wel benieuwd naar. ik kan me namelijk niet voorstellen dat je concessies wilt doen aan de optische kwaliteit ten faveure van een foto of film. Ter vervanging van een standaard filmcamera is deze echt te kostbaar.

Wat wel interessant zou kunnen zijn als de kijker over Sony Nightshot beschikt en mooie LED IR schijnwerpers die op een accu pack kunnen werken en passen op de accessoireschoen bovenop de kijker. dan zou ik gaan sparen om mijn nachtelijke observaties (Dassen, Herten, Zwijnen, Reeën, etc) te kunnen vastleggen.

KorHaan

Een heel interessante ontwikkeling, die al in 2009 voorspeld werd:

http://www.holgermerlitz.de/digitalbino.html

En nu zijn ze er dus. De DEV 5 lijkt mij het interessantst, met 20x zoom. Of de image stabilizer dit beter aankan dan in mijn Canon 18x50 IS kijker, daar ben ik wel benieuwd naar. De Canon zat met 18x echt wel aan de grens. Het apparaat weegt nogal wat, en dat vond ik nou net het grootste minpunt van mijn 18x50, die ook 1,2 kilo weegt.
Ik hol nog niet meteen naar de winkel in november, maar ik vrees dat de gewone kijker over 10 jaar het museum inkan.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=208655

Sommigen hebben er kennis mee gemaakt op de Birdfair en zijn niet erg onder de indruk...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Bij het eerste bericht dat ik las dacht ik al direct aan flop, maar deze gedachte word redelijk gesterkt door de reacties van mensen die inmiddels een kijkje hebben genomen. Te duur, te groot, vervangt geen echte kijker. Erg afhankelijk van het licht. Erg grappig, maar een beetje duur voor grappig.

grutto

Citaat van: Norman op augustus 22, 2011, 22:05:03 PM
Bij het eerste bericht dat ik las dacht ik al direct aan flop, maar deze gedachte word redelijk gesterkt door de reacties van mensen die inmiddels een kijkje hebben genomen. Te duur, te groot, vervangt geen echte kijker. Erg afhankelijk van het licht. Erg grappig, maar een beetje duur voor grappig.

Juiste conclusie volgens mij.
Ook met een 100 watt IR straler is het zeker nog niet naar tevredenheid.

Apparatuur met militaire specificaties is wel goed maar niet verkrijgbaar en of tegen enorme prijzen.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Norman

Citaat van: grutto op augustus 23, 2011, 17:38:18 PM
Apparatuur met militaire specificaties is wel goed maar niet verkrijgbaar en of tegen enorme prijzen.

Groet,

Grutto

Vertel mij wat, ik ben eens wezen kijken voor een Flir Scout TS32. Vanaf € 5.000,00!!
Ik maar hopen dat de prijzen meevielen (ca. € 2.000,00) omdat de thermografische camera voor beveiligingsdoeleinden ook zo in prijs gedaald waren.

Ik ga voor mijn nachtelijke observaties toch maar voor een GEN I nachtkijker met een aanvullende IR zaklamp.

KorHaan

Je kunt beter een generatie II nachtkijker hebben, toch? Wel duurder, maar - naar ik gelezen heb - ook stukken beter dan generatie I; dat zijn toch van die dingen van € 300 die je bij de dumpshops overal kunt krijgen?
Ik heb nul ervaring met nachtzichtapparatuur, maar generatie II schijnt toch echt wel beter te zijn. En het kost ook geen € 5.000.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Ik heb ook nul ervaring met nachtzicht, ik moet me er eens in verdiepen.
Nog mooier zou het zijn als die Dassen gewoon overdag actief werden, dat zou het allemaal veel makkelijker maken.

Timo Roeke

Hier ook een filmpje van de Sony kijker in actie tijdens de Birdfair:
http://www.birdfair.org.uk/birdfair-post/meet-sony-at-birdfair/

Norman

Op de SOVON dag was ook de Sony DEV-5 kijker was te zien bij Cameranu.nl. Een leuke gadget, maar volledig ongeschikt voor de natuurliefhebber. De autofocus was bloedirritant, omdat deze steeds focuste op hetgeen je niet wilde. Manual focus was leuk, maar schakelde vrijsnel weer terug naar autofocus. Daarnaast draaide je je gek om te focussen. Door mijn vakgebied (geavanceerde cameraobservatiesystemen) ben ik aardig thuis in allerlei video/optiek gerelateerde materie. Deze kijker heeft veel instelmogelijkheden, maar of dat wenselijk is in het veld.... Een kijker moet snel het onderwerp haarscherp in beeld brengen, mij lukt het niet met deze kijker. De verkoper was in ieder geval enthousiast, helaas heeft hij waarschijnlijk nog nooit met een kijker in het wild gewerkt. Het apparaat voelde een beetje als een tweetal camcorder tegen elkaar geplakt. Bij het ontwerp hebben niet eens een klein beetje nagedacht over de ergonomie. Het voelde een beetje als een schoenendoos vol met elektronica en wat lenzen. Ook zit het apparaat veel te vol met veel te kleine knopjes die te makkelijk te ingedrukt worden. Met handschoenen is het apparaat zo goed als onbruikbaar. Daarnaast is de resolutie van de schermpjes achter de oculairen veel lager dan het menselijk ook, waardoor het een beetje voelt als TV kijken en mis je detail in je beeld. Het kijkt niet zo lekker als bijvoorbeeld de veel goedkopere Eden kijkers. Het zou mij verbazen als dit product in 2013 nog word verkocht.

Timo Roeke

Nog even een update. Op de laatste Dutch Birding vogeldag heb ik een tijdje kunnen kijken door deze 'verrekijker'. Al voelt en ziet het geval eruit als een nachtkijker. Dat dit de toekomst is staat buiten de discussie maar het is absoluut nog te vroeg om met een dergelijke kijker het veld in te gaan. Met een dergelijke aanschafprijs en geen 20+ jaar garantie durf ik niet naar buiten te gaan met het geval. De beeldkwaliteit tijdens het kijken is niet slecht maar door het digitale aspect doet het me meer denken aan de kijkers die ik bij defensie heb gebruikt.

Ik ben benieuwd hoe snel er een andere fabrikant met een beter alternatief komt.