schreeuwarend of bastaardarend?

Gestart door WimJ, augustus 19, 2011, 13:49:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

WimJ

Tijdens de vakantie in Griekenland deze roofvogel waargenomen. Zelfs met de ANWB vogelgids komen we er niet echt uit. Gezien het verspreidingskaartje denken we een schreeuwarend. Maar omdat de trek begint te komen is een bastaardarend niet uit te sluiten. Kan iemand ons ahv kenmerken op de foto vertellen welke het is?

Alvast bedankt.





Vriendelijke groet,
Wim

BramtK

#1
Moeilijk!!!

Duidelijke/geprononceerde vingers wijzen op Bastaardarend. Voor Bastaardarend lijkt daarentegen een zevende vinger (p7 die uitsteekt) te missen. Wellicht rui!?
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Moeilijk, hoor, inderdaad.
Ik denk ook Bastaardarend, door de lange vingers, wat Bram al zegt; ondervleugeldekveren lijken iets lichter dan slagpennen, maar dat kan voor Bastaardarend volgens de ANWB. Schreeuwarend zou nog duidelijker contrast tussen lichtere ovdv en slagpennen moeten hebben. Ook zie ik volgens mij maar 1 komma i.p.v. 2 bij SA.
De 7e vinger is inderdaad onduidelijk, maar is de 6e niet lang genoeg voor Bastaardarend? Als ik de langste vingers in de ANWB tel, heeft Bastaardarend er 5 en Schreeuwarend 4. Hier zou ik zeggen: 5. Toch?

Maar dan denk ik, zou die staart niet nèt iets te lang zijn voor Bastaardarend; en op de derde foto, zou die hand niet nog nèt iets lager moeten hangen... Bij de Bastaardarend van Alphen aan de Rijn van 2001 viel me die laaghangende hand op, de ANWB geeft ook een subtiel verschil aan tussen " omlaaggebogen" bij SA en "duidelijk omlaaggebogen" bij BA.

Het komt er op neer dat ik het niet weet, dat is in ieder geval zeker...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

JohanvantBosch

Citaat van: KorHaan op augustus 20, 2011, 04:00:23 AM
de ANWB geeft ook een subtiel verschil aan tussen " omlaaggebogen" bij SA en "duidelijk omlaaggebogen" bij BA.

dit soort bijschriften bij plaatjes, die niet expliciet een vergelijking tussen de twee soorten trachten te geven, lijken me niet zo waardevol ... Ik weet het trouwens ook niet... :-\

KorHaan

Daar heb je wel een punt, inderdaad, Johan.
Vandaar dat ik het "subtiel" noemde; ook ging ik ervan uit, dat in de ANWB niets vermeld wordt, dat niet belangrijk zou zijn.

Iemand anders die nog een mening heeft?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

frankneijts

Ik heb een beetje de pest aan kenmerken als "meer of minder gevingerd" en "meer of minder diep gebogen" en al helemaal als het om foto's gaat...... Het zijn immers niet te kwantificeren (en feitelijk oncontroleerbare) kenmerken die eigenlijk alleen maar (en dan nog beperkte) waarde hebben als je veel ervaring hebt met de bewuste soort(en) en je de vogel(s) langere tijd kunt volgen. En sinds ik een 'gevecht' met de CDNA ondanks internationale steun smadelijk heb verloren begin ik niet eens meer aan die rotbeesten.......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

LOL

Geweldig die kaart, Frank!

Vriendelijke groet,

Ronald

Folkert Jan

Wat is er met die vogel gebeurd Frank?
Afgewezen als schreeuwarend of zelfs geaccepteerd als bastaard?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op augustus 28, 2011, 00:49:19 AM
Wat is er met die vogel gebeurd Frank?
Afgewezen als schreeuwarend of zelfs geaccepteerd als bastaard?

Het is sowieso wel een aardig verhaaltje:
Op de bewuste dag werd ik door Carlo (zeer ervaren Belgische vogelaar) gebeld dat hij een adulte Schreeuwarend over 'zijn' telpost had, ca. 25 km. 'as the eagle flies' ten ZW van de Loozerheide in Noord-België. Omdat we hadden ontdekt dat we op onze telposten soms dezelfde vogels zagen (vooral grote zwevers) gold de afspraak dat we voor bijzondere gevallen elkaar zouden bellen. Et voilà: ca. 45 minuten na Carlo's belletje verscheen er een Aquila boven de Zinkfabriek van Budel-Dorplein, ruim 600 meter van onze telpost, die we (vaste tellers van de Loozerheide) ondanks de redelijk grote afstand (waardoor er geen foto's zijn gemaakt, die op de 'rouwkaart' is van een onbekende vogel in Oost-Europa..) toch vrij gemakkelijk inderdaad als adulte Schreeuwarend meenden te kunnen herkennen. De waarneming werd ingediend bij zowel de BAHC (België) als de CDNA maar bij beide commitées luidde het oordeel: onvoldoende details waargenomen om een determinatie als Schreeuwarend te rechtvaardigen, andere Aquila-soorten niet uitgesloten. Heel jammer voor de hardcore tellers van de Loozerheide, vooral omdat zij de Spaanse Keizerarend van 1 jaar later op dezelfde plek helaas niet hebben gezien........ :'(
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: frankneijts op augustus 27, 2011, 19:41:57 PM
Ik heb een beetje de pest aan kenmerken als "meer of minder gevingerd" en "meer of minder diep gebogen" en al helemaal als het om foto's gaat...... Het zijn immers niet te kwantificeren (en feitelijk oncontroleerbare) kenmerken die eigenlijk alleen maar (en dan nog beperkte) waarde hebben als je veel ervaring hebt met de bewuste soort(en) en je de vogel(s) langere tijd kunt volgen. En sinds ik een 'gevecht' met de CDNA ondanks internationale steun smadelijk heb verloren begin ik niet eens meer aan die rotbeesten.......... 8)

Punt is dat je bij enkele soorten niet veel meer dan dat hebt om op af te gaan. Schreeuw- vs Bastaardarend is daar een fraai voorbeeld van en de mate van gevingerdheid is een uitstekend kenmerk, voor diegene die een en ander heeft kunnen oefenen, dat geef ik toe. De door jouw zo bejubelde kleedkenmerken, Frank, vind ik bij deze twee soorten veel gevaarlijker. Zo is het in de ANWB-gids zo simplistisch afgebeelde komma-kenmerk in de praktijk vaak veel ingewikkelder als vogels hun grote onderhanddekveren aan het ruien zijn.  >:D ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Niet in de laatste plaats........ , ik heb het al vaker gememoreerd:

In most regions, hybridization took place prevalently between A. pomarina males
and A. clanga females, with introgression to the more common A. pomarina. ...
www.raptor-research.de/pdfs/a.../a_rp804_Widespread_hybridization.pdf

Vooral de introgressie van genen zullen ons vogelaars dus blijvend parten spelen.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

WimJ

#11
Als topicstarter wil ik jullie bedanken voor de reacties. Het is inderdaad een moeilijke kwestie, en vanaf een paar foto's is het soms toch moeilijk een goede impressie te krijgen van wat je gezien hebt. De ANWB gids schiet bij deze soorten soms toch iets te kort.. of de soorten lijken natuurlijk gewoon zo veel op elkaar!

EDIT: De link van de vorige post kan ik niet bekijken.... misschien verkeerd ge-copypasted?
Vriendelijke groet,
Wim

Herman van der Klis

Sorry link werkt niet. Beter is dan maar in google :

Biological Journal of the Linnean Society
, 2010, 100, 725–736.

Widespread hybridization between the Greater SpottedEagle Aquila clanga and the Lesser Spotted Eagle
Aquila pomarina (Aves: Accipitriformes) in Europe.

Zie Fig 1 en FCA-plot.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

adriaens

Op de oude slagpennen van deze vogel zie je duidelijke, behoorlijk grove bandering, wat beter past op Schreeuwarend. Bastaardarend heeft in juveniel kleed erg fijne donkere bandering, die in de volgende kleden steeds vager wordt. De ene duidelijke bleke 'komma' op de polsen waar hier iemand naar verwees, zit in werkelijkheid op de verkeerde plaats, nl. aan de binnenzijde van de handpendekveren, terwijl die bij Bastaardarend net aan de buitenzijde (de toppen) zit. Overigens meen ik op de toppen van de handpendekveren nog een extra bleke komma te zien (zoals bij Schreeuwarend), maar dan een minder duidelijke. Met de vrij lange staart en warmbruine ondervleugeldekveren (iets bleker dan de slagpennen) lijkt alles me op Schreeuwarend te passen - de te verwachten soort in Griekenland in de zomer.

Oenanthe

Citaat van: Herman van der Klis op augustus 28, 2011, 21:55:45 PM
Niet in de laatste plaats........ , ik heb het al vaker gememoreerd:

In most regions, hybridization took place prevalently between A. pomarina males
and A. clanga females, with introgression to the more common A. pomarina. ...
www.raptor-research.de/pdfs/a.../a_rp804_Widespread_hybridization.pdf

Vooral de introgressie van genen zullen ons vogelaars dus blijvend parten spelen.

mvg

Herman van der Klis

De link werkt niet. Maar dat hybridisatie zo vaak als argument voor ondetermineerbaarheid wordt opgevoerd vind ik ongeloofwaardig. Het aantal zeker gevonden gemengde broedparen zinkt volkomen in het niet bij het aantal in het veld waargenomen hybriden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

Citaat van: adriaens op september 03, 2011, 22:06:40 PM
Op de oude slagpennen van deze vogel zie je duidelijke, behoorlijk grove bandering, wat beter past op Schreeuwarend. Bastaardarend heeft in juveniel kleed erg fijne donkere bandering, die in de volgende kleden steeds vager wordt. De ene duidelijke bleke 'komma' op de polsen waar hier iemand naar verwees, zit in werkelijkheid op de verkeerde plaats, nl. aan de binnenzijde van de handpendekveren, terwijl die bij Bastaardarend net aan de buitenzijde (de toppen) zit. Overigens meen ik op de toppen van de handpendekveren nog een extra bleke komma te zien (zoals bij Schreeuwarend), maar dan een minder duidelijke. Met de vrij lange staart en warmbruine ondervleugeldekveren (iets bleker dan de slagpennen) lijkt alles me op Schreeuwarend te passen - de te verwachten soort in Griekenland in de zomer.


Ik was de "komma-roeper" en je hebt gelijk, de komma zit op de verkeerde plek voor Bastaardarend; ik kan me verder wel vinden in Schreeuwarend, ik had dus al mijn twijfels over de lengte van de staart, maar het zijn wel lastpakken zelfs met zulke foto's.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo