nymf van wat?

Gestart door jeanette, augustus 18, 2011, 23:30:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Is dit nu toch de nymf van de roodpootschildwants..of toch niet. ..kom er niet goed uit. wie helpt? Bvd.

MarjoSmeets

M.I. nimf Troilus luridus
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Okay, zet ik in op Arma custos  ;D

Spannend Marjo  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Ja Arp! Dat moet hem zijn, nimf van de snuitkeverwants.
Hartelijk bedankt!
Jij ook Marjo  voor het meedenken.

Arp

Hoi Jeanette,

Mij moet je niet blind vertrouwen hoor -ik heb al jaren ruzie met de nimfjes van die twee  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Maarrrr.... ik heb zelf natuurlijk  ook even gecontroleerd Arp....
http://waarneming.nl/soort/photos/7721

Daarvoor had ik natuurlijk zelf ook al gezocht, maar niet gevonden. En dit is hem volgens mij.
Ik heb hem  onder die naam ingevoerd en verneem dan wel of dit hem inderdaad is.

MarjoSmeets

Citaat van: Pudding4brains op augustus 19, 2011, 23:42:36 PM
Hoi Jeanette,

Mij moet je niet blind vertrouwen hoor -ik heb al jaren ruzie met de nimfjes van die twee  ::)

Maar je hebt er nog altijd veeeeeel meer verstand van dan ik!  ;D  Ik zag trouwens wel dat er op die link die je aangaf een drietal Rhaphigastertjes verdwaald zijn, moet dat ergens doorgegeven worden?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 20, 2011, 07:32:06 AM
Ik zag trouwens wel dat er op die link die je aangaf een drietal Rhaphigastertjes verdwaald zijn, moet dat ergens doorgegeven worden?
Bij de waarneming zelf rechtsboven in het menu op "Rapporteer foute determinatie" oid klikken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Of email waarnemer en geef aan dat het R. nebulosa moet zijn.
Bij deze soort zal dat geen probleem zijn, zijn weinig dubbelgangers.
Dat scheelt Berend een hoop werk bij het goedkeuren :)

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Daar is uitgebreid discussie over gevoerd. De optie "email waarnemer" mag officieel daarvoor niet gebruikt worden - dat was al zo, maar er werd een oogje dicht geknepen. Voor de groepen waar dit oneigenlijke gebruik van "email waarnemer" verleidelijk was (omdat er door gebrek aan admins niks met de meldingen gebeurde) is aan de optie "Rapporteer etc..." toegevoegd dat behalve de melding aan de admins, nu ook de de waarnemer een email krijgt. Als je de waarnemer zelf van een fout op de hoogte wilt stellen is dat dus de aangewezen weg - zo krijgt de admin namelijk óók deze melding en kan zien wat er gaande is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

kort genomen:

rapporteren krijgt admin en waarnemer bericht
email waarnemer alleen bericht voor waarnemer.

rapporteren is toegestaan.

Dan gaan we voortaan maar raporteren.

Een tijd geleden wilde ik dat ook al eens doen, en toen kreeg ik een bericht
dat je maar 1 keer de fout kon rapporteren, ja dan wil je die optie open laten
voor expert of admin en ben ik gaan emailen :)
Ben altijd zuinig op dingen die maar 1 keer mogen :)

Gr harry

Maar bedankt voor de info Arp
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Even kijken of ik het goed begrijp. Ik kan bij die Rhaphigastertjes niks vinden om de fout te rapporteren. Nu las ik hier bij "Wantsen en Cicaden" onder "Determinatiefouten" dat Hisko ook in zijn uitleg schreef dat je dat bij de waarneming kunt doen. En hij schrijft ook, en nu kijken of ik het goed begrijp, dat die mogelijkheid verdwijnt als er iemand! al een foutmelding voor de betreffende wrn gedaan heeft. Dus nu ik die mogelijkheid niet vind wil dat dus zeggen dat iemand anders al op die fout opmerkzaam gemaakt heeft? En is dat dan ook wat jij bedoelt Harry? Maar een admin zal dan toch die foutmelding binnenkrijgen, dus voor hem (of haar natuurlijk) hoef je die optie niet open te laten, je neemt hem misschien zelfs wel wat werk uit handen door je melding. En voor de experts zal hetzelfde gelden, die krijgen de vraag vanzelf wel voorgelegt als het nodig is. Dus als ons wat opvalt en wij rapporteren het, dan is dat toch alleen maar handiger? Ik denk dat het gewoon de bedoeling is dat het door iedereen die het opvalt gemeld kan worden, maar dat het gewoon onzin is dat zo'n fout door tientallen personen gemeld gaat worden en de admin zich door stapels dezelfde foutmeldingen heen moet worstelen. Als het 1 keer gemeld is, dan wordt er vanzelf wel naar gekeken. Dus mij lijkt dat we gewoon door moeten gaan met melden!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

#12
Je bedoelt waarschijnlijk deze wrn van de R. nebulosa ?
Klik op volgende link: http://waarneming.nl/waarneming/view/56127435?_popup=1

Rechtsboven zie je Contact
met daaronder:

1 E-mail Waarnemer
2 Rapporteer een (mogelijke) foute determinatie

Als ik het goed begrijp mogen de de 2e  optie gebruiken :)

Gr harry

Ik weet ook wat je waarschijnlijk fout doet dat je de optie niet ziet.
Je klikt op de foto, maar probeer volgende eens op de datum onder de foto te klikken :)

Gr Harry again.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Er zijn de laatste tijd wat dingen veranderd - verbeterd, vind ik.

Vroeger was de rapportage functie eenmalig - dat is niet meer. Deze blijft nu beschikbaar en als er al wat gemeld is komt er een extra optie bij: "Overzicht gebruikersmeldingen" ofzo.

Ook nieuw (testfase) is dat voor groepen met weinig admins (dus niet overal) de waarnemer nu ook een automatische notificatie email krijgt als een dergelijke melding wordt afgegeven. De waarnemer kan dan zelf beslissen of deze de melding vertrouwt, of desgewenst nog eens op het forum navragen (of negeren natuurlijk). In elk geval blijft er tegelijkertijd ook een melding staan in de adminschermen zodat de admin ook ziet wat er gemeld is (en of er al wat aan gedaan is door waarnemer).

Voor de "Arma custos"-larvjes waar Marjo het over heeft is nog niets gemeld (heb ik nu expres ook niet gedaan, zodat je het kunt uitproberen).

Je moet wel de waarnemingspagina ervoor openen (dus niet vanuit Thumbnailoverzicht beschikbaar):

http://waarneming.nl/waarneming/view/56127435
http://waarneming.nl/waarneming/view/55992639
http://waarneming.nl/waarneming/view/55986360

P.S. Harry was sneller :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Arp en Harry, willen jullie ook hier even naar kijken. Ik zie dat jullie hier zitten  ;D   http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159889.0

Arp

Ha Thijs, kom er gezellig bij zitten joh! Biertje?  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik had in m'n haast de verkeerde link gezet. Hij is nu goed. Een biertje zou wel fijn zijn Arp  ;D

harry60

ik heb ook nog niets gemeld over de 3 nebulosa, laat ik aan marjo over die het eerste deze fout zag. :)

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf


jeanette

Het wordt hier zó gezellig dat ik even aanschuif...

De twijfel heeft toegeslagen omdat ik recent wantsenfoto's ter beoordeling aanbood en  door Berend
als Troilus luridus beoordeeld zijn.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=157712.0

Vraag....heeft Marjo toch gelijk en  is de wants  nu tóch een Troilis luridus? ik weet eerlijk  gezegd niet hoe ik het verschil kan zien...
Zouden jullie er tussendoor nog even  naar willen kijken? Alvast bedankt! groet, jeanette

thijsdegraaf

#21
Bij de nimf Troilus luridus zijn de vlekjes langs de rand van het schild helemaal donker.
Bij de nimf Arma custos zijn het een donkere boogjes om een lichte vlekjes.

jeanette

Bedankt Thijs, dan houden we   het op  Arma custos !

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 20, 2011, 21:44:01 PM
Bij de nimf Troilus luridus zijn de vlekjes langs de rand van het schild helemaal donker.
Bij de nimf Arma custos zijn het een donkere boogjes om een lichte vlekjes.
Ik heb daar, op de kop af, drie jaar geleden al eens mee zitten puzzelen en dacht ook dat je die vlekken op het connexivium wellicht kon gebruiken maar dat bleek niet eenduidig.

Helaas werken de links in dat topic niet meer sinds de forumsoftware een keer vernieuwd is. Ik zal het daarom hier nog eens quoten en de links bijwerken. Jammer genoeg heeft Berend er destijds niet op gereageerd om te duiden hoe je ze wel uit elkaar kunt houden. Zoals ik boven al schreef heb ik er sindsdien "ruzie" mee en doe het alleen op buikgevoel en dus onzeker.
Citaat van: Pudding4brains op augustus 15, 2008, 23:59:37 PM
Van de foto's bij de waarnemingen krijg ik namelijk het idee dat Troilus luridus nimfen géén witte vlekjes hebben binnen de zwarte vlekken op de rand van het connexivium, en dat Arma custos nimfen deze wel hebben, maar als ik dan door het forum heen kijk zijn er weer enkele als Troilus luridus gedetermineerd die wel deze witte vlekjes hebben. Ik ging een beetje op kleur/habitus en deze vlekken af, maar moet dus kennelijk op heel andere dingen letten....

Troilus luridus nimfen zonder witte vlekjes:
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto

Troilus luridus nimfen met witte vlekjes (?!):
- Draadje - foto
- Draadje - foto, foto zonder antwoord (= onzeker wrn) (N.B.2011 - die laatste lijkt me zeker A.custos!)

Arma custos nimfen (met witte vlekjes):
- Draadje - foto (maar de wrn is "Troilus luridus"??!!! = mijn 2e "deze" (N.B.2011 inmiddels correct)
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto

Arma custos nimfen zonder witte vlekjes (alleen erg kleine nimfjes!):
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- En natuurlijk de jonkies uit deze prachtige serie van Kees "Stippen" van der Krieke waar nooit definitief een naam op is gekomen, maar die volgens mij dus Arma custos moeten zijn (wat anderen ook al suggereerden).

Nou goed, en dan nog de waarnemingen (deels zonder vraag op het forum):
- Arma custos
- Troilus luridis

Inderdaad opvallend trouwens hoeveel van de boven gelinkte forumdraadjes niet tot een ingevoerde waarneming hebben geleid.

Enfin - ik blijf dus vooral verward over:
  • Hoe de Troilus luridus nimfjes met witte vlekken op het connexivium als T. luridus herkend kunnen worden.
  • Hoe ik de hele kleine Arma custos nimfjes die nog géén witte vlekjes hebben kan onderscheiden van de hele kleine Troilus luridus nimfjes
:huh:
Let op - bovenstaande is enigszins historisch en ik heb er niet meer uitgebreid naar gekeken, maar vooral de links weer gangbaar gemaakt.

Toch: Vooral bij de Troilus-met-witte-vlekjes en de Arma-zonder raak ik van slag en twijfel zelfs of Berend misschien een steekje heeft laten vallen.

Voor de grote nimfen is het eigenlijk geen probleem (meer), onderhand vind ik het verschil wel duidelijk, maar vooral bij de kleintjes blijft het vaak twijfelen en zou het geweldig zijn om "een trucje" te weten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Tjonge Arp.... Wat een schitterende serie van Kees van  der Krieke!
Dat zo'n klein beestje je zo aan het werk kan zetten....
Misschien dat Berend de vraag nog ziet..vooralsnog hou ik het maar op Arma custos.

Bedankt voor het meedenken en uitzoeken!

thijsdegraaf


MarjoSmeets

 :rolleye: :rolleye: :rolleye:  Nou, nu weet ik het écht niet meer! :rolleye: :rolleye: :rolleye:  Het is momenteel nog vroeg, dus misschien zie ik het gewoon niet omdat ik de slaap nog niet helemaal uit mijn ogen heb, maar ik zie op die pagina/link die Harry aangaf (die ik gisteren toch ook al gezien had) helemáál niks van "contact" staan! Tenzij het iets met dat "getwitter"te maken heeft, maar dat heb ik niet. Ik heb daarom uit pure frustratie maar een foto van het scherm gemaakt, zodat jullie mij op die foto kunnen aangeven wáár dat nou staat wat ik moet hebben!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Botervlieg

#27
Citaat van: MarjoSmeets op augustus 21, 2011, 09:13:33 AM
:rolleye: :rolleye: :rolleye:  Nou, nu weet ik het écht niet meer! :rolleye: :rolleye: :rolleye:  Het is momenteel nog vroeg, dus misschien zie ik het gewoon niet omdat ik de slaap nog niet helemaal uit mijn ogen heb, maar ik zie op die pagina/link die Harry aangaf (die ik gisteren toch ook al gezien had) helemáál niks van "contact" staan! Tenzij het iets met dat "getwitter"te maken heeft, maar dat heb ik niet. Ik heb daarom uit pure frustratie maar een foto van het scherm gemaakt, zodat jullie mij op die foto kunnen aangeven wáár dat nou staat wat ik moet hebben!

Je bent niet ingelogd! Je moet wel ingelogd zijn om het rechts te kunnen zien!

Edit: Screenshot bijgevoegd.

MarjoSmeets

Ik ben toch ingelogd? Ik zit toch ook hier op het forum? Of moet je je daarvoor nog eens apart inloggen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Botervlieg

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 21, 2011, 09:18:37 AM
Ik ben toch ingelogd? Ik zit toch ook hier op het forum? Of moet je je daarvoor nog eens apart inloggen?

Het forum en waarneming/observado (de invoeringen) moet je apart voor zijn ingelogd.

Ik weet niet (gezien je onderschrift) of je op waarneming of observado zelf zit, maar je kunt op beide met dezelfde login-gegevens inloggen, hoef je geen apart account voor te maken.

Dus:
- Forum = 1 account
- Observado.org / waarneming.nl / waarnemingen.be / etc. = 1 account