Determinatie gevraagd

Gestart door Ringneck, november 08, 2006, 16:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Foto 1 : Paddenstoel gevonden in een beukenbos, Spanderswoud. Ik heb in mijn boeken (o.a. Phillips) gezocht en kan deze niet vinden.

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Ringneck

Foto 2 : De onderkant en steel

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Niko Buiten

Dit is volgens mij een Cortinarius, een gordijnzwam. Mogelijk behorende tot een ook microscopisch moeilijk uit elkaar te houden groepje, namelijk Cortinarius sertipes s.l., Siersteelgordijnzwam s.l.  
Groet,

Niko Buiten.


Arno van Stipdonk

#3
Ik zat meer te denken aan Cortinarius paleaceus of eventueel C. hemitrichus.
Maar mijn keuze valt toch op de eerste, met name door het violet gekleurde einde van de steel wat mooi zichtbaar is op de foto.
Zie je Rob, wat het voordeel is als je de complete paddestoel aan de onderkant van de steel lossnijdt? :duim:  

kvb

Beide door Arno genoemde soorten horen bij het sertipes complex. Ik heb een heel warm gevoel voor deze groep en heb er nu alles bij elkaar 30 verzameld. Tot op heden heb ik het aangedurft er 1 op waarneming te plaatsen omdat deze op alle punten (ook microscopisch) paste bij een soort in Pder Schweiz. Ik heb daarna een lang gesprek gehad met de NMV-Consul in Noord-Holland (en hem tijdens een excursie minstens 3 verschillende laten bekijken) en zijn verhaal was als volgt.

De "wasserkopfe"(zo heten ze in Duits) zijn een groep die taxonomisch nog niet afdoende behandeld is. Elke standplaats lijkt zijn eigen vormen te hebben. Ondanks het feit dat hij van de 200 soorten die hij in handen kreeg er 150 onmiddellijk een naam gaf plaatste hij al deze kleine bruine gordijnzwammetjes in de verzamelgroep Cortinarius sertipes s.l.

Ik moet eerlijk zeggen dat Rob een prachtige vorm gevonden heeft . Gezien de verwarring binnen de groep lijkt mij het ook beter om het voorlopig op sertipes s.l. te houden tot er meer bekend wordt. Er schijnt door Nederlanders en Denen aan gewerkt te worden.

Voor Arno: paleaceus wordt door Breitenbach als synoniem beschouwd van C. diasemospermus. De bijgeleverde foto lijkt totaal niet op Rob zijn zwammetje. Breitenbach wordt echter niet als heilig beschouwd wanneer het over gordijnzwammen gaat.

Het is een beetje zeuren met deze dingen. We willen allemaal graag een naam bij het plaatje. Het ligt niet altijd even makkelijk.

Voor Rob: Die kleine bruine gordijnzwam met het punthoedje in jouw bos hoort ook bij die groep. Nu begrijp je meteen waarom ik er niet naar keek.

Kik

han.endt

#5
CiteerIk zat meer te denken aan Cortinarius paleaceus of eventueel C. hemitrichus.
Voor bevestiging moet hij waarschijnlijk microscopisch onderzocht worden, maar voorlopig lijkt hij wel erg sterk op Cortinarius hemitrichus.

Arno van Stipdonk

Tja, nu wordt het lastig natuurlijk.
Afgelopen weekend ben ik op excursie geweest met een aantal top-mycologen uit Belgiƫ en Nederland. Nu werden er ook van deze Gordijnzwammen gevonden welke wel meteen een naam kregen. Deze worden ook zo opgenomen in de Belgische database. Zo zie je maar; 3 verschillende kenners, 3 verschillende meningen.
Ik wist overigens niet dat ze tot het sertipes complex horen. Zoveel Gordijnzwammen heb ik dit jaar helaas ook nog niet gevonden.

Maar laten we dan inderdaad maar op safe spelen en sertipes s.l. aanhouden.

kvb

Arno

Het is niet anders. Wij denken dat de wetenschappers het weten. Vaker is het echter dat de wetenschappers het met elkaar niet eens zijn. Vak staan concepten tegenover elkaar: de ene groep wil alles opsplitsen en beschrijft de een na de ander soort en de andere voegt het dan weer bij elkaar. Er is niet zoiets als een instantie die bij "wet" de geschillen beslecht. Wij arme door de bossen en velden lopende zwammenzoekers hebben er maar mee te leven. Let eens op wat er gebeurd met franjehoeden. Meer dan 100 beschreven en hoeveel worden er tijdens excursies teruggevonden!!!!.
Ik heb er niet zo een probleem mee. In eerste instantie verwonder ik me continu over de variatie die er is. Ook in mijn vorige gekte had ik te maken met tientallen soorten die alleen onder veldnummer bij iedereen bekend waren maar waaraan niemand zijn handen wilde branden als het om naamgeving ging.
Rob, met wie ik dit weekeinde heb kennisgemaakt, vertelde mij een verhaal over vliegen en muggen waarbij het blijkbaar ook mogelijk is om er velen in Nederland te vinden zonder dat er een naam op te plakken is.
Biologieleraar 30 jaar geleden: We weten veel maar dat is gelijk aan bijna niets.

Kik

Ringneck

Beste Arno,

Alle eerst bedankt voor je spoedig reactie op mijn waarneming. In Purmer bos zijn er een aantal gordijnzwam soorten en als jij er zin in heeft zou ik je ze graag laten zien.

Kik bedankt voor je uitgebreide uitleg over de gordijnzwammen en ook voor het benoemen van een aantal soorten die wij in het purmerbos hebben gevonden. Ik wacht nog in spanning de resultaten van je sporen onderzoek.

Heren, keep up the good work,

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Arno van Stipdonk

CiteerBeste Arno,

In Purmer bos zijn er een aantal gordijnzwam soorten en als jij er zin in hebt zou ik je ze graag laten zien.

Zou heel leuk zijn Rob. Helaas dat het zo ver weg is. En tja, tijd.......... <_<