Alvast een andere mystery meeuw

Gestart door maartenwielstra, november 08, 2006, 16:05:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1724778

De foto is gemaakt door de Schotse larofiel Chris Gibbins (schrijver van een artikel over de herkenning van Baltische en Heuglins Meeuwen, te vinden op
http://www.gull-research.org/miscellaneous...LAND_GULLS.pdf)

De foto is gemaakt in Europa op 26 november 2005. Ik heb zijn toestemming gevraagd om zijn foto voor dit forum te gebruiken.

Christian

Mijn (voorzichtige) 'gok' is Reuzenzwartkopmeeuw.
Vooral vanwege de lichte ondervleugel, vrij egale stuit, forse snavel en langerekte kop.
Christian Brinkman

Christian

Christian Brinkman

Jeroen Nagtegaal

Kan iemand mij zeggen waarom deze onder embargo staat? Is het puur zodat wij niet weten waar hij genomen is en we dan geen link kunnen leggen met de meeuw en plaats?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maartenwielstra

Let ook op de mirror op de P10 (buitenste handpen).

laatvlieger

#5
Wat zijn die meeuwen toch altijd verschrikkelijk lastig. Ik neem in ieder geval maar aan dat het een 2kj (2e winter) is.

Ik zie een grote meeuw met een lichte snavelbasis met een vage overgang naar  donkere top, met een donker oog. Forse snavel, maar de gonys is niet heel erg diep. Roze pootjes. Erg lichte kop, erg witte stuit. Mijn eerste keuze zou 2e winter grote mantelmeeuw zijn. Maar misschien is de snavel daarvoor nog wel niet fors genoeg, en is de ondervleugel misschien te licht? Ik zie een vrij brede donkere staartband. Helaas kan ik de bovenkant niet zien, zou handig zijn voor die staart maar ook voor de mantelkleur. Al die geelpootmeeuwen, zilvermeeuwen, kleine mantels hebben volgens mij donkerder ondervleugels en meer lichaamsstreping. Hier zijn wel wat bruine vlekken maar niet echt strepen.

Ik zie niet echt een ruipatroon (hoewel misschien de buitenste armpen aan het ruien is. Lijken nog erg verse veren te zijn, zou misschien nog wel op 1e winter reuzenzwartkop passen. Maar volgens mij zou die toch meer een gezichtsmasker moeten hebben en een donkere nekband en dat heeft deze vogel niet.  

Al met al zou ik denk ik toch voor een 2e winter grote mantelmeeuw gaan. Maar ik weet natuurlijk veel te weinig van meeuwen..
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Dat vlekje op die P10 is dat een mirror of een lichteffect/ niet glad getreken veer?
Als het echt een mirror is, dan moet het haast wel een grote mantel zijn, toch? Alleen een kleine mirror op de P10 en niks op de P9...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

maartenwielstra

Op basis van deze foto is het heel erg moeiljk, misschien wel onmogelijk om andere soorten uit te sluiten. De kenmerken van de variatie van verschillende soorten zullen best op deze vogel passen denk ik. De verschillen zijn in ieder geval subtiel. Ik had al gehoopt op reacties pro-Reuzenzwartkopmeeuw. Daar doet deze vogel mij namelijk erg aan denken. Gek genoeg is deze nog het best uit te sluiten. Een mirror, want dat is het, op primary 10 is een kenmerk voor een vogel van 2KJ of ouder. Een Reuzenzwartkopmeeuw 2KJ in november zou dan toch een blekere snavel moeten hebben en een wittere ondervleugel (correct me if I'm wrong). De snavel is lang, maar lijkt mij niet lang genoeg voor een Reus. Daarnaast is de tekening rond het oog vrij zwak en ontbreekt verdere tekening achter op de kop zoals Wouter al noemt. De grote grijze meeuw op de achtergrond heeft een druk met strepen bezaaide harses (duur woord voor kop). De foto is daarom niet in het thuisgebied van Reus gemaakt (daar komen witkoppige meeuwen als Pontische Meeuw cachinanns/barbarensis en eventueel Armeense Meeuw voor. De achtervliegende vogel is een Zilvermeeuw. Deze foto is gemaakt op het strand bij Katwijk aan Zee. De staart en de kleur van de mantel zijn hier niet te zien. Daarom is de determinatie erg moeilijk. Ik zou het niet geweten hebben denk ik. Toch leuk om hem in de groep te gooien en wat hersenen te laten kraken. Helaas heb ik geen geduld om meer meningen af te wachten.

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65949

Hier staat nog een foto van dezelfde vogel. Er blijven met deze foto (dankzij een dergelijk contrastrijk verenkleed) nog twee opties over: Geelpootmeeuw en Pontische Meeuw. Over subtiele verschillen als jizz en snavelvorm kan op basis van deze foto gediscussieerd worden (graag, doe!). De leeftijd is 2KJ omdat er nog geen witte handpentoppen te zien zijn (zoals bij zulke verse veren in 3KJ en ouder). Een 2KJ met mirror op p10 past niet op Geelpootmeeuw, maar wel prima op Pontische Meeuw.

Andere harde kenmerken om 2KJ Pont en Geelpoot te onderscheiden zijn er volgens mij niet (ik doe het meestal op jizz). Misschien dat de donkere grote dekveren en vrij witte ondervleugel meer op Pont passen? Hier laat ik het verder bij de kenners.

Nog één van dezelfde vogel: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65947

Zijn jullie nu boos?

maartenwielstra

Dat was de instinker. Hints over misleidende dingen zijn altijd leuk! Vergelijk het met een groep vogelaars die naar een afwijkende gewone vogel kijken. Uit zichzelf hadden ze er misschien niet meegedaan. Iemand die iets claimt kan daarin andere mensen meeslepen onder het motto 'de vader is de wens van de gedachte'. Iets heel menselijks waar we allemaal wel eens mee te maken hebben. Zelfs de meest kritische vogelaars hebben zo 'fouten' gemaakt. Eerder duidde ik dat oneerbiedig aan met massahysterie, maar achter dat woord moet je niet zien. Het is geen veroordeling, niemand wordt ermee in een hokje gestop, nouja, in het hokje 'menselijkheid' dan. En deze 'massahysterie' is vermakelijk, leerzaam en vaak ook een goede manier om aan iets onder-onderzochts (bestaat dat woord?) meer aandacht aan te besteden

maartenwielstra

http://k41.pbase.com/o4/97/484697/1/542682...96111805web.jpg

Ik was al bang dat ik moest verklaren waarom deze 'Reuzezwartkopmeeuw' van google-pallas gull dan wél een Reus was en die van mij niet. Het zijn haast 2 druppels water als je vergelijkt met deze extra afbeelding van het Katwijk beest:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=100357

Ik heb een meeuwenkenner daarom een mailtje gestuurd:

'ik kwam dit plaatje tegen op internet van Reuzenzwartkopmeeuw. Is  het er wel echt één? Ik zie dat het een 1e wintervogel is met  donkere snavel, vrij zwakke snavel, veel donker naar de basis.  Oogtekening ook wat zwakjes aanwezig, poten erg licht. En nota bene  binnenste grote Dekveren met karteling! En dit voor een 1e  winterkleed! Volgens mij zou Reus in dit kleed ook wittere oksel  moeten hebben, nog witter dan Pont. Ik moest eerder denken aan  Pontische Meeuw of Geelpootmeeuw. Alleen de lichte binnenvlaggen  van de binnenste handpennen ontbreken en zou dan weer eerder naar  Reus neigen. Is deze vogel trouwens met handpenrui bezig? (p7) Of  lijkt dat alleen zo. Kun jij hier iets zinnigs over zeggen?'

Het antwoord luidde:

'Dat zal wel een heuglini worden denk je ook niet?'

Ik weet uit het hoofd niet of Pontische Meeuw ondersoorten heeft rondscharrelen in Thailand, maar Heuglinii zit er blijkbaar wel. Nu lijken deze soorten erg op elkaar...

Ik zal de fotograaf eens een mailtje sturen.

theomuusse

Is er bekend waar en wanneer de landende 1e winter gemaakt is?
Het doet me nogal oosters aan.
Theo

maartenwielstra

#11
Ja in Thailand, sorry vergeten te vermelden. Tijdens een 3 weken durende trip in november in 2005.

Jos Welbedacht

Kun je ook iets vertellen over de algemeenheid van Pont in Nederland?
Hoe vaak in de week kom jij Ponten en Geelpoten tegen.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra

Ligt eraan hoe vaak ik per week ga kijken en of er weinig of veel meeuwen zitten. Na een storm zitten er veel meeuwen. Dan (gebaseerd op twee dagen in mijn leven) zie ik max. 10 Geelpootmeeuwen per dag en max. 6 Ponten. In augustus hangen er zo'n 20 Geelpootmeeuwen rond in een week, waarvan ik er 10 per dag  zie. De afgelopen week zijn er in totaal 6 Ponten gezien, waarvan ik er max. 2 per dag zie. Elke keer dat ik nu ga kijken zie ik minstens 2 Geelpootmeeuwen, en 1 op de 2-3 keer dat ik ga kijken een Pont. Wat verderop in de Winter zullen de Ponten toenemen en de Geelpoten gelijk blijven of dalen, als het net zo als vorig jaar gaat tenminste.

Katwijk is een goede meeuwenplek omdat er een rustplaats is. Soms is ook het strand geschikt, zeker als er zeesterren of scheermessen liggen, dan kunnen er enkele 1000-en meeuwen zitten. Soms zitten er echter nog geen 100 meeuwen ter plaatse.

Voor Geelpoot- en Pont kun je volgens mij het best in de Ooipolder of op Limburgse plassen gaan kijken. In het binnenland dus.

Verder zijn meeuwen moeilijk herkenbaar voor veel mensen die geen zin hebben om erin te investeren. Zij herkennen slechts een fractie van de individuen, of hebben helemaal geen zin om een groep meeuwen af te scannen. Op die plekken waar weinig gekeken wordt, ookal zitten er zat meeuwen (bijvoorbeeld in Scheveningen als ik me niet vergis) zullen weinig Ponten en Geelpoten worden gezien.

Jos Welbedacht

Oke, dus er zitten aardig wat Ponten in Nederland.(ik ben echt beginnend meeuwen-kenner). Zitten er ook veel meeuwen langs de Waddenzee, ik neem aan minder dan de Noordzee?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra


RWester

#16
Als ik bijv de Zilvermeeuw even als voorbeeld neem, dan zie je aan dit kaartje dat er redelijke aantallen worden doorgegeven vanaf de (westelijke) eilanden. Lang niet alles wordt doorgegeven, dus de aantallen zullen wel (iets) hoger liggen.

Landelijk zie je dit voor de Zilvermeeuw...

(Door met de muis over de gekleurde vakjes te gaan, kun je plek en aantallen bekijken)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jos Welbedacht

Oke, bedankt. Ik zal eens kijken of ik ook zoveel Ponten en Geelpoten per week kan spotten.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

In katwijk zitten relatief ook meer Geelpootmeeuwen en Pontische meeuwen. Zo is mij verteld tenminste.

En dat is omdat Katwijk aan een rivier ligt (die uitmondt op de zee) En de geelpootmeeuwen en ponten trekken via de rivieren, daarom zitten ze dus meer in katwijk dan in scheveningen.

Thijs
Thijs Fijen

maartenwielstra

Misschien is dat het geval voor zomerse 1KJ Geelpoten. Mij is verteld dat de Geelpoten in Katwijk grotere getalen aannemen na een westelijke storm. En dat idee heb ik na de storm van laatst ook wel gekregen, er zaten toen relatief veel geelpoten tussen het gewone spul.

JohanvantBosch

Afgelopen weekend, na de storm dus, zaten ook 2 ponten en een geelpoot in Scheveningen (zelf niet gezien, hoor)
Groeten,
Johan