bruine bundelridderzwam??

Gestart door cora, november 08, 2006, 15:12:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Gisteren op de landtong van rozenburg stonden velen van deze samengedrukte groepen. Ze stonden op de kale wat zanerige grond met wat lage begroeiing.
Is dit de juiste benaming die ik er aan geef ? Of zijn er andere kanidaten?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

oudere exemplaren???
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

onderkant en steel
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arno van Stipdonk


han.endt

Het kunnen geen spoelvoetcollybia's zijn?

Arno van Stipdonk

#5
CiteerHet kunnen geen spoelvoetcollybia's zijn?
Naar mijn idee niet. De plaatjes staan daarvoor te dicht op elkaar. De steel is anders, vliezig zeg maar. Van een Collybia is de steel meer egaal van kleur.
Verder zijn op de eerste 2 foto's op de hoed strepen te zien welke ook veel meer op Bruine bundelridderzwam wijzen. Maar ook nog de groeiwijze, staan heel dicht op elkaar en verdringen elkaar. Dit heb ik afgelopen weekend ook nog gezien bij deze soort.
Poeh! Wat is het soms toch lastig uitleggen van een foto waarom een soort een soort is! :wacko:

Corryabbink

CiteerPoeh! Wat is het soms toch lastig uitleggen van een foto waarom een soort een soort is!
Het gaat je al goed af :D  
Niet alleen van een foto ook met het echte materiaal is het soms modderen.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#7
CiteerHet gaat je al goed af :D 
Niet alleen van een foto ook met het echte materiaal is het soms modderen.........
Dank je Corry.
Maar in het veld kun je wel voelen, ruiken en proeven.
Dan is het voor mij nog veel duidelijker als het een Collybia is of niet. :)
Ja, de steel van een Collybia is veel egaler van kleur, nou heb ik het!

han.endt

#8
Ik vind de hoed toch erg warm kastanjebruin i.p.v. grijsbruin. Op de foto's die ik van de bruine bundelridderzwam zie is de steel toch vaak effener en vooral bovenaan wit(tig). Bij nog jonge hoeden lijken de plaatjes van de spoelvoetcollybia dichter bij elkaar te staan. Ik ben nog niet erg overtuigd.......... Daar komt bij dat er ook nog een bruinplaatbundelridderzwam (Lyophyllum fumosum) is. Die in jongere toestand ook nog lichte plaatjes heeft en een hoedkleur heeft die dichter bij de afgebeelde exemplaren komt.

PS. Dat egale van de steel gaat bij de spoelvoetcollybia niet op, volgens mij heeft hier juist een bruine bundelridderzwam een egalere steel.

Arno van Stipdonk

Laten we de mening van anderen maar even afwachten.  :)  

knabenkraut

De spoelvoetcollybia groeit over het algemeen aan de voet van, of op wortels van levende eiken en beuken. Misschien dat dit nog iets bijdraagt.
groetjes,
Dini

cora

#11
zo wat een verhaal ik heb hier nog een foto van de onderkant van een ander exemplaar die wat bruiner was (ouder) ?? De geur was trouwens niet bijzonder champignonachtig. ze stonden echt op zeer kaal terrein, en de meeste waren aangevreten ik denk door de vele konijnen die er rond rende.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arno van Stipdonk

Vooruit, een laatste poging.
Allereerst een foto van de plaatjes van een Spoelvoetcollybia:

Arno van Stipdonk

#13
Deze zijn naar mijn mening duidelijk anders en staan verder uit elkaar zoals ik al eerder aangaf.
Nog wat info uit het OVERZICHT van de PADDESTOELEN in NEDERLAND:
Na diepgaand onderzoek door Moncalvo is aangetoond dat L. decastes, L. fumosum en L. cinerascens goede soorten zijn, macroscopisch herkenbaar aan de kleur van hoed en lamellen.
L. decastes (Bruine bundelridderzwam): heeft een donker- tot lichtbruine hoed (zonder grijs) en witte tot gelige lamellen.
L. fumosum (Bruinplaatbundelridderzwam): een gelijk gekleurde hoed, maar lamellen die bruinig tot grijzig worden (niet gelig).

Conclusie laat ik aan anderen over. Meer info kan ik niet geven.

wim veraghtert

Dit is voor mij echt wel een Bruine bundelridder.
Over die fumosa kan je discussiƫren, maar Spoelvoetcollybia kan sowieso elimineren.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

han.endt

In ieder geval geen spoelvoetcollybia dat is duidelijk (standplaats klopt ook niet). Sorry dat ik even door ging, maar ik vond de kleuren wat vreemd voor een bruine bundelridderzwam. Het blijft toch lastig paddenstoelen van foto's. In het veld zie je de verschillen tussen de spoelvoetcollybia en de bundelridderzwam veel sneller.
Het valt me wel op dat in de gidsen en op internet de kleur bruin van decastes veel kouder is (ik: meer grijsbruin) en de steel witter. Kijk maar eens in Gerhardt (blz. 98) en Phillips (blz. 42).