Spanner en dwergspanner

Gestart door HJ Eygenraam, juni 13, 2005, 17:33:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJ Eygenraam

Sommige vlindersoorten lijken sprekend op elkaar. Bij deze twee vlindertjes is het mij nog niet gelukt ze op naam te brengen. Misschien is er iemand die er wel toe in staat is ? Van beide 2 foto's van hetzelfde exemplaar.

Bij deze spanner (het Twiske 29 05 2005) zijn er dacht ik twee mogelijkheden :
vierbandspanner / Xanthorhoe ferrugata
bruine vierbandspanner / Xanthorhoe spadicearia.





En bij onderstaande dwergspanner (Baarschot 28-08-2004) wel drie :
zwartkamdwergspanner / Gymnoscelis rufifasciata
vlasbekdwergspanner / Eupithecia linariata
vingerhoedskruiddwergspanner / Eupithecia pulchellata




Ben benieuwd.
Groeten, Henk

gardensafari

Bruine Vierbandspanner en Zwartkamdwergspanner.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJ Eygenraam

Dan ben ik eruit. bedankt Hans. Ik denk dat kammetje ook te zien. Maar waarom de bruine vierbandspanner als ik vragen mag?

gardensafari

Heb ik even bekeken op de CD-ROM Die Geometriden Europas. Vergelijk de foto's zelf maar:

ferrugata1
ferrugata2
spadicearia

Elke foto is omstreeks 100 Kb. Als je een niet zo snelle verbinding hebt met het net, klik dan even rechts op de bestandsnaam en kies voor opslaan als.
En als je dan ook nog even naar vlindernet gaat, dan zie je, met de drie foto's die je zojuist gezien hebt in je achterhoofd, het verschil meteen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJ Eygenraam

Hartelijk dank hiervoor. Aardige plaatjes van vast een hele mooie CD. Dat is een fijn bezit. Ik heb ze opgeslagen en zit er al een tijd naar te turen en van de een naar de ander te springen en ik moet zeggen dat vooral het gebied nabij de vleugelpunt, de tekening en donkere achtergronden daar, inderdaad voor de spadicearia pleiten. Plus de algehele indruk. Blijf ik wel zitten met de "distinct notch" (van UKMoths) die ik bij jouw twee ferrugata's en mijn vlinder wel meen te zien en veel minder bij de spadicearia van de CD-ROM. Maar weer wel bij de spadicearia's van Vlindernet. Toch weer verwarring dus. Ik ga 'm als Bruine bandspanner invoeren. Nogmaals dank.

Groet, Henk.

han.endt

CiteerHartelijk dank hiervoor. Aardige plaatjes van vast een hele mooie CD. Dat is een fijn bezit. Ik heb ze opgeslagen en zit er al een tijd naar te turen en van de een naar de ander te springen en ik moet zeggen dat vooral het gebied nabij de vleugelpunt, de tekening en donkere achtergronden daar, inderdaad voor de spadicearia pleiten. Plus de algehele indruk. Blijf ik wel zitten met de "distinct notch" (van UKMoths) die ik bij jouw twee ferrugata's en mijn vlinder wel meen te zien en veel minder bij de spadicearia van de CD-ROM. Maar weer wel bij de spadicearia's van Vlindernet. Toch weer verwarring dus. Ik ga 'm als Bruine bandspanner invoeren. Nogmaals dank.

Groet, Henk.
Ik heb al eens eerder op een forum gereageerd over de verschillen tussen spadicearia en ferrugata.
De verschillen tussen beide soorten zij erg klein. Zo klein zelfs dat door de Stichting Ter Haar (NEV) en op VlinderNet aangeraden wordt de soorten genitaal te onderzoeken.
Op grond van de kleuren (een roodachtige band) kan het afgebeelde ex. zowel een spadicearia als een ferrugata zijn. Exemplaren met een donkergrijze band zijn ferrugata's.
Volgens de buitenlandse nachtvlindergidsen (ook recente, bv. de Field Guide to the Moths of Great Britain and Ireland, Waring & Townsend) zijn beide soorten te onderscheiden door een kleine inkeping in de vleugelband vlak bij de voorste vleugelrand. De afgebeelde spanner heeft deze inkeping en zou dan ferrugata moeten zijn. Andere kenmerken, zoals de duidelijke lichte bandjes die de donkere middenband begrenzen pleiten echter weer voor spadicearia, die meestal veel duidelijker getekend is.
Afgelopen jaar heb ik alle mannelijke exx. van spadicearia/ferrugata die ik gevangen heb onderzocht op de tangen van het genitaal (na ze eerst met de uiterlijke kenmerken genoemd in bovenstaande veldgids(en) gedetermineerd te hebben). Het lukte wel om de duidelijk getekende exx. er op uiterlijk kenmerken uit te halen, vooral d.m.v. de inkeping.
Ik zelf heb de neiging om dit ex. als ferrugata te determineren, maar ik denk dat het het beste is om hem maar ongedetermineerd te laten.............


Han Endt

HJ Eygenraam

Han wat ben je streng ! Maar wat je hier te berde brengt, daar kan ik niet omheen. Ik heb nu besloten de vlinder als onzekere ferrugata in te voeren met daarbij de opmerking dat een spadicearia ook heel wel mogelijk is. Ik hoop dat ieder van jullie, Hans en Han, zich daar in kan vinden. Wel vreemd dat de op Vlindernet afgebeelde exx. bij spadicearia ook die inkeping lijken te hebben. Of zie ik iets anders aan voor dit verschijnsel?
Mag ik nog even doorgaan? Inmiddels heb ik ook twijfels over een door mij ingevoerde Grote berberisspanner/Rheumaptera cervinalis. Vriendelijk verzoek om daar ook even een deskundig licht op te laten schijnen. Misschien toch ook een Xanthorhoe sp.?



Groet, Henk


han.endt

CiteerHan wat ben je streng ! Maar wat je hier te berde brengt, daar kan ik niet omheen. Ik heb nu besloten de vlinder als onzekere ferrugata in te voeren met daarbij de opmerking dat een spadicearia ook heel wel mogelijk is. Ik hoop dat ieder van jullie, Hans en Han, zich daar in kan vinden. Wel vreemd dat de op Vlindernet afgebeelde exx. bij spadicearia ook die inkeping lijken te hebben. Of zie ik iets anders aan voor dit verschijnsel?
Mag ik nog even doorgaan? Inmiddels heb ik ook twijfels over een door mij ingevoerde Grote berberisspanner/Rheumaptera cervinalis. Vriendelijk verzoek om daar ook even een deskundig licht op te laten schijnen. Misschien toch ook een Xanthorhoe sp.?



Groet, Henk
Beste Henk,

Ook dit is een ferrugata/spadicearia. Op grond van de roodbruine middenband, duidelijk afgezet door een wit bandje en het ontbreken van enig spoor van een inkeping zou ik het gewoon op X. spadicearia houden. Ik kan me niet voorstellen dat genitaal onderzoek iets anders zou uitwijzen. Ik denk trouwens, gezien het nogal dikke achterlijf, dat het een vrouwtje betreft en dan kom je ook genitaal niet meer uit................. Leuk hè, insecten.

Groetjes, Han.

HJ Eygenraam

Vriendelijk bedankt Han. Ik ga het rechtzetten. En insecten, leuk, spannend, veel. Tijd en ogen tekort.

Groet, Henk