Hoofdmenu

Drieteenmeeuw??

Gestart door Jeroen Nagtegaal, november 08, 2006, 14:00:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik zag vanochtend een vreemde meeuw,
Het beest was iets een Cm of 4-5 groter dan de 2 AD. winter Kokmeeuwen.
Hij had zeer donker poten.
Hij had een lichte koptekening die vooral achter in lag, de nek richting op dus, hij had wel meer zwart dan kokmeeuw.
Er waren duidelijk, zwarte vleugelpunten zichtbaar. het was een soort streep-vlek op de zijkant van het beest.
Het beest was ook bonter gekleurd, dus hij had vlekken op de mantel. Het waren zal maarzeggen kleine vlekjes dus niet mooi egaal was het,
hij was een beetje grijzig gekleurd.
De snavel was denk ik geel/ groen, lichter dan de poten maar heel zeker ben ik er niet van.
De poten vielen me erg op deze waren langenr en heel donker,
Het beest zat met zijn ug naar mij toe heelaas heb ik daar geen foto´s van kunnen vinden.
Dwergmeeuw, !e winter kokmeeuw, stormmeeuw is het niet.

Het beest zat aan de zuidkant van de maasbrug, op de meest westelijke metalen staaf van de brug, Helaas kon ik niet langer

Ik moest helaas heel hard doortrappen om op tijd op school te komen en baal er dus oook flink van dat ik hem niet goed heb bekeken, Volgende keer heeft school maar pech, en rijd ik toch even terug.

Ik hoorde dat er in belgië een Juv. vorige week overvloog, mischienm het zelfde beest.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1724171

Jeroen
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RWester

CiteerHet beest was ook bonter gekleurd, dus hij had
vlekken op de mantel.

Heeft een Drieteenmeeuw niet, in geen enkel kleed. Valt met deze beschrijving dus eigenlijk al af...

Ik denk dat de zwarte (laag op het achterhoofd zittende) nekband ook wel had moeten opvallen, als je andere details wel redelijk kunt beschrijven: lees ik niets van.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


maartenwielstra

Heb je een goed vogelboek? Kijk anders even op de foto's in het archief van waarneming.nl. Heb je al aan een jonge Kokmeeuw gedacht? Die zijn heel anders getekend dan volwassen vogels. Een jonge Drieteenmeeuw heeft zwarte snavel en poten, erg zwarte tekening op de vleugel, en zwart koptelefoontje en een zwart nekbandje. Of misschien is nog een jonge Dwergmeeuw?

Jeroen Nagtegaal

Ik vond de poten het meest bzar, en hij was groter, dus dwerg en kok vallen af, en hier zitten redelijk wat kokjes, en ik heb al veel foto bekeken, en ik vind hem er wel op lijken allleen hij staat neregens op een foto zoals ik hem zag. ik zal de anwb is raadplegen,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RWester

Bekijk dan ook even de jonge Zwartkopmeeuwen.. <_<  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jeroen Nagtegaal

CiteerBekijk dan ook even de jonge Zwartkopmeeuwen.. <_<
nee, die bruine vlek op de vleugel had deze niet, bij mijn meeuw was dat echt zwart, de 1e wnter dan
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Antonie Blom

Iets geks misschien, maar is hetmogelijk dat een hybride van Kokmeeuw x Stormmeeuw betreft. Deze ben ik zelf een keer tegen gekomen en dat was een hele dag puzzelen voordat ik eruit was. Deze lijkt op Stormmeeuw, maar de poten en de snavel zijn donkerder en meer in de vorm van een kokmeeuw, voor de rest kan ik er weinig over zeggen, want bij mij was het een adult.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jeroen Nagtegaal

maar die is dan toch niet groter dan een kokmeeuw? deze oogde een cm of 4-5 groter
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Nouja, het "Storm" gedeelte zou hem groter kunnen maken.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

CiteerNouja, het "Storm" gedeelte zou hem groter kunnen maken.
dat si waar, maar dan zou ie de grote moeten hebben van een storm en bijna alle andere kemeeken van een kokmeeuw moeten hebben, en de poten zijn dan dnek ik of oranje of geel groen en dat waren ze niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Antonie Blom

#10
Deze hybride is slechts iets kleiner dan een Stormmeeuw en dus zeker groter dan Kokmeeuw.

In "Gulls" van Klaus Malling Olsen staat het volgende over de hybride Kokmeeuw x Stormmeeuw (blz. 444, bij het kopje "hybrids").
CiteerRare hybride Black-headed x Common Gull. Compared to Black-headed larger with heavier bill; often sits higher on water. This combined witj head and bill shape, may suggest Mediterranean Gull. Bill often with dark subterminal ring. Wing patern intermediate between Black-headed and Common Gull, with white mirrors or mid-parts of P9-10, broad black trailing edge to outer wing and traces of dark surface on P1-4 (dit moet volgens mij P7-10 zijn). white tertails and scapular cresents may create well defined white trailing edge to wing as in Common Gull. In summer, hood brownish, paller than in Black-headed with more distinct white eyelids. In winter, head white with dark streaks through hindneck; often with dark-streaked ear-spot. Bill typically combines characters from both species, such as Common Gull shape and Black-headed coloration. May than llok similar to Mediterranean, but latter shows stronger red bill and more complete, not streaked, blackish mask.
Voor de rest kon ik erg weinig vinden over deze hybride.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jeroen Nagtegaal

Ahh engels, niet echt iets waar ik goed in ben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maartenwielstra

In Nederlands wel? ;) Tip: lees je tekst even over of neem de tijd om te reageren. Het is niet prettig leesbaar zo.

Kun je die meeuw niet even opzoeken en fotograferen. Het is erg moeilijk om op basis van je beschrijving hulp te bieden. Ga ook eens na wat de namen van veerpartijen bij een vogel zijn. Zoals tertials, dekveren enz. Dit maakt de beschijving duidelijker. Succes.

Jeroen Nagtegaal

Uhh het opzoeken gaat niet, ik moet dan eerst 10Km fietsen en het beest zoeken bij de maasplassen, een heel groot stuk. Ik ken de benameingen van de veren niet dus die kan ik helaas niet gebruiken. En wat is erzo onduidelijk met mijn tekst?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maartenwielstra

#14
Vaak staan in het begin van een vogelboek de benamingen van veerpartijen. Als je een duidelijke beschrijving maakt is het verstandig om deze benamingen te gebruiken.

Ik vindt je Nederlands persoonlijk moeilijk leesbaar omdat regelmatig woorden te vluchtig getypt zijn, dan krijg je 'kemeeken' in plaats van 'kenmerken'. Daarnaast is de samenhang in je verhaal soms wat afwezig doordat je spreektaal schrijft. Alsof je haast heb om, net als in je verhaal over de waarneming, snel naar school te gaan. Maar genoeg gezeurd, dit is geen forum der Nederlandse taal.

Marijn van Oss

ik weet niet of het helpt maar er was deze week een onvolwassen drieteenmeeuw overvliegend over de strabrechtse heide. bekijk de foto's eens. http://www.vogelsindekempen.nl/Multimedia/...104%2060503.jpg
Groeten,
Marijn van Oss

Albert de Jong

#16
Citeer
Ik vindt je Nederlands persoonlijk moeilijk leesbaar
En dan vind ik jouw Nederlands weer niet leesbaar   :gap:  :gap:

'Ik vindt' moet namelijk: Ik vind zijn! Geen 'dt' wanneer ik voor het werkwoord staat!

Ach ja, ik studeer nu eenmaal Nederlands -_-

Wat betreft die meeuw, kom maar met foto's. Vanuit alleen deze beschrijving is er weinig zinnigs over te zeggen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jeroen Nagtegaal

Helaas geen foto's, ik ga me eens alle meeuwen afstreppen in het boek.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#18
Kokmeeuw, Heeft rode poten, valt af,
Dunbekmeeuw, Te bleke poten, valt af,
Kleine kokmeeuw, Te kleine en te korte en te lichte poten, valt af,
Stormmeeuw:
 Juv, 1e winter,  veel te drukke flanken, en te lichte poten, valt af,
 2e, ad winter,  geen witte kop met donkere zone in de nek, valt af
 ad zomer, te lichte poten,
Ringsnavelmeeuw:
 1e winter, te getekende kleed,  valt dus ook af.
 2e, ad winter, te weinig getekend. net als ad zomer, valt dus ook af.
Zwartkopmeeuw:
 juv, te bont kleed, valt af
 1e winter, te weinig zwart op de zijkant, valt af.
 2e en ad winter, rode poten, vallen ook af.
Zilver-, Geelpootmeeuw, te groot.
Audouins meeuw
 juv, 1e winter, te bont kleed, valt af.
 Ad. te egaal kleed.
Kleine-, Grote Mantelmeeuw en Reuzenzwartkopmeeuw. Allen te groot.
Ross'Meeuw, Dwergmeeuw, te klein,
Drieteenmeeuw, De poten oogde vrij lang,
Vorkstaartmeeuw;
 juv,  Te druk kleed
 ad te egaal kleed.
Pag 182, niks lijkend

Ik begin door de lange poten een beetje te twijfeeln aan de status dreipoot, en neig nu met het vogelboek toch naar 1e winter zwartkopmeeuw en dan zullen de flanken wel donkerder hebben geoogd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maartenwielstra

Citeer
Citeer
Ik vindt je Nederlands persoonlijk moeilijk leesbaar
En dan vind ik jou Nederlands weer niet leesbaar   :gap:  :gap:

'Ik vindt' moet namelijk: Ik vind zijn! Geen 'dt' wanneer ik voor het werkwoord staat!

Ach ja, ik studeer nu eenmaal Nederlands -_-

Wat betreft die meeuw, kom maar met foto's. Vanuit alleen deze beschrijving is er weinig zinnigs over te zeggen.
Zet ik me daar weer even fraai voor aap! Voortaan mijn teksten even overlezen ;)

Rinie van Reenen

Ach ja, dat relativeert het weer een beetje.
Ik realiseer me dat ik nu een beetje off topic ben (nu ja, dat waren we toch al), maar ik hoop dat het hiermee voor de toekomst wat voorkomen kan worden.
Als je nog een keer opvalt dat iemand frequent of grote schrijffouten maakt, dan is het misschien het handigst hem dat via een PB'tje te laten weten. Dat kan voor de aangeschrevene iets aardiger zijn (en dan hoor je misschien gelijk ook dat het mede komt door factoren als toetsenbord); en dat voorkomt tegelijk dat anderen extra goed op je eigen taal gaan letten... En natuurlijk is het bevorderlijk voor de lijn van de discussie.
Maar goed, nu weer genoeg gezeurd, en op naar de Limburgse meeuw (spec). Daarvan hebben jullie in elk geval meer verstand dan ik. Het enige:
- Zwartkopmeeuw is nagenoeg even groot als Drieteen.
- Wat betreft donkere kleuring lijkt me Zwartkop meer voor de hand liggen dan Drieteen.
Groet, Rinie van Reenen

Jeroen Nagtegaal

#21
Ik gaf de beschrijving door aan een vogelend leraar op school en hij gaf als mogelijkheid drietteen maar zei erbij datik het wel goed moets nakijken, Helaas kon ik het op school niet goed doen omdat we daar geen vogelboke hebben, maar ik ben er vrij zeker van dat het een Zwartkop is, gezien de lange donkere poten en de donkere vlekken op de flank.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

CiteerIk gaf de beschrijving door aan een vogelend leraar op school en hij zei drietteen, Helaas is school zo slecht dat ze ook geen vogelboek hebben om alles mooi te kunnen doorbladeren, maar ik ben er vrij zeker van dat het een Zwartkop is, gezien de lange donkere poten en de donkere vlekken op de flank.
Andere school zoeken, Jeroen; een school zónder vogelboek en dan ook nog een leraar die ahv deze beschrijving drieteenmeeuw durft te roepen...
Maar even serieus; ahv deze beschrijving is het volstrekt onmogelijk ook maar iets over de identiteit te zeggen. Vogels determineren mbv een afstreepsysteem is geen betrouwbare manier. Meer dan eens wordt er dan uiteindelijk beweert dat het soort X wel móet zijn omdat men 'er niks anders van kan maken'...
Maar het feit dat je -tig soorten uit kan sluiten betekent nog niet dat je kan stellen dat het daarom soort X geweest moet zijn. Da's de omgekeerde methode.

Maar goed, uiteindelijk bleven er -na afstrepen- nog twee opties over, waarvan drieteen eigenlijk door jezelf al afgeserveerd werd door de te lange poten. Lijkt me terecht. Maar ook de zwartkopmeeuw kan je doorstrepen: de flanken van deze soort zullen nooit zo donker ogen als jij beschrijft.

Conclusie: op dit moment ontbreekt bij jou nog de kennis om deze meeuw te kunnen determineren en da's niet zo vreemd: je vogelt nog niet zo lang en wordt geconfronteerd met een vogel uit één van de meest complexe groepen. Wedden dat je over twee jaar waarschijnlijk zonder problemen dit beest op naam weet te brengen? Tot die tijd zal je nog heel veel dingen tegen komen die je niet op naam kan brengen (en daarna waarschijnlijk ook nog, ik spreek uit ervaring..)


jeroensteenbergen

En ik maar denken dat jullie daar in Katwijk belangrijker dingen te doen hadden...

Jeroen Nagtegaal

Ik zei al eerder dat het door het slechte licht, mistig en grijs, het beest donkerder leek, ik ben er dus vrij zeker van dat het een 1e winter zwartkopmeeuw betreft, ik vier hem wel nog onzker in, wat mij betreft is de determinatie rond en de discussie afgelopen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

nouja, determinatie is niet echt rond.

Maar inderdaad de discussie kan beter over zijn :)

Thijs
Thijs Fijen

Bram Rijksen

CiteerIk zei al eerder dat het door het slechte licht, mistig en grijs, het beest donkerder leek, ik ben er dus vrij zeker van dat het een 1e winter zwartkopmeeuw betreft, ik vier hem wel nog onzker in, wat mij betreft is de determinatie rond en de discussie afgelopen.
Jeroen,

Een soort met zoveel vraagtekens omtrent de determinatie invoeren met een vraagteken is naar mijn idee niet verstandig. Een vraagteken gebruik je als je vrijwel zeker bent van de determinatie; dat is hier absoluut niet het geval. Dan kan je me natuurlijk wel invoeren als 'vrij zekere Zwartkopmeeuw', maar dat komt niet overeen met de feitelijke waarneming.
Dit doet het bestand geen goed, en het is bovendien geen reclame voor je eigen geloofwaardigeheid wat betreft het invoeren van soorten. Dat laatste is niet zozeer een punt voor waarneming.nl, het eerste echter wel.
Dit soort waarnemingen moet je naar mijn idee gewoon naast je neer leggen of even 'in de ijskast' stoppen. Wie weet kom je binnenkort een dergelijk beest of hetzelfde beest weer tegen en ben je wél in staat met meer zekerheid iets over de determinatie te vertellen.


Jeroen Nagtegaal

Er zijn 2 optie's Zwartkop 1e winter, of Drieteen, maar omdat drieteen te korte poten heeft moet het een zwartkop eigenlijk zijn, alleen omdat ik het beest neit goed genoeg gezien heb is er weinig anders, maar jij mag me ook wel vertellen welke meeuw iets groter is als kokmeeuw en lange donkere poten heeft, en een teinig op de kop, die naar het achterhoofd  ligt, dat kan eiegnlijk alleen zwarkop zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

CiteerEr zijn 2 optie's Zwartkop 1e winter, of Drieteen, maar omdat drieteen te korte poten heeft moet het een zwartkop eigenlijk zijn, alleen omdat ik het beest neit goed genoeg gezien heb is er weinig anders, maar jij mag me ook wel vertellen welke meeuw iets groter is als kokmeeuw en lange donkere poten heeft, en een teinig op de kop, die naar het achterhoofd  ligt, dat kan eiegnlijk alleen zwarkop zijn,
Nee, ík kan jou niet vertellen wat jíj gezien hebt, Wat ik uit je beschrijving wél lees is dat het hoogstwaarschijnlijk geen Zwartkopmeeuw geweest kan zijn. Zoals ik al schreef: een soort achteraf determineren ahv het argument dat je niets anders kan verzinnen, is een riskante methode, omdat je dan afhankelijk bent van je eigen parate kennis. ("IK zou gaan andere optie kunnen bedenken.."). Omdat je nog niet zo lang vogels kijkt is het logisch dat die parate kennis nog beperkt is. Dat is een logisch feit; als je 's wist welke soorten ik in m'n eerste vogelaarsjaren dacht te zien...

Als ik nu iets invoer ben er 100% van overtuigd dat het werkelijk om de soort gaat die ik invoer. Heb ik van de -tig doorslaggevende kenmerken voor een soort er één gemist dan voer ik 'm waarschijnlijk niet eens in, of het moet zinvol zijn anderen te willen attenderen op de mogelijke aanwezigheid van een bijzonder leuke soort op een bepaalde locatie.