Waarnemingen vragen-spel

Gestart door Botervlieg, augustus 18, 2011, 13:48:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

een naaktslakje zoals bijvoorbeeld het Blauwtipje, http://www.naaktslakken.be/images/28.jpg

Welk dier zou je een dag willen zijn?

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

tseardjan

Ik zou dan toch graag een vogel zijn een geoorde fuut
lekker vliegen zwemmen en duiken

ik laat deze vraag even staan
zonder natuur geen leven

martenboonstra

Tseardjan u heeft de uiterlijke verschijningsvorm van een geoorde fuut...dus u hoeft zich
niet druk te maken... ;)

Gr.

Marten

tseardjan

zonder natuur geen leven

Margreet Kwh

een reuzeninktvis
zoals ik gisteren zag in het Life-deel over het zeeleven, bij de EO uitgezonden.
Om zo te kunnen zwemmen, adembenemend!

Welk natuurgebied vind je het coolst/moet iedereen eens bezoeken?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

willemxd

moet het een redelijk onbekend gebied zijn, zoja dan cartierheide, zit niet heel veel soeps maar is echt leuk, en voor heel nl, de biesbos :angel: ben benieuwd naar anderen dus ik laat de vraag open O0

Botervlieg

#66
"de berm". Zo heet het niet écht, maar zo heb ik het genoemd. Op waarneming heeft het gebied (nog) geen naam.
Zie bijgevoegde afbeelding, het is een brede berm aan de rand van Haarlem, richting Heemstede.

Tja het is gewoon een hele brede berm met 1 smal pad er doorheen, de natuur kan daar behoorlijk z'n gang gaan. Ik vind er altijd zoveel.
Ben vrijwel de enige die er waarneemt. Het is niet super groot, er is wel ook een watertje wat er door loopt, dus ook kikkertjes enzo kun je er vinden, libellen. Vogels, kevers, wantsen, maar het zou mij ook niets verbazen als er bijvoorbeeld zoogdieren (sowieso muizen), maar ook iets marter-achtigs zou zitten. Er zijn heel wat stapels hout, waar ze makkelijk terecht kunnen met holen/nesten.
(Ik weet niet of deze link voor andere waarnemers ook werkt, zo ja, hier een lijstje met soorten die zijn waargenomen in "de berm".)

Dus een ieder is uitgenodigd daar te komen kijken, als je het leuk vindt kunnen we samen gaan.

Wat is je leukste waarneming tot nu toe in of rond je huis.
(Rond het huis is hooguit eigen tuin/straat)

Groetjes, Marleen



tseardjan

ik kwam laatst net terug van een dagje natuur toen mn broertje belde dat er een vleermuis of zoiets in ge gang lag bij mn ouders thuis, mn broertje had het er niet zo op dus ik kijken en idd een dwergvleermuis. het beestje gevangen en buiten op een boom gezet daar kroop ie mooi op weg niet de bijzonderste waarneming maar wel leuk. en ook niet thuis maar bij mn ouders blijft toch ook thuis

ik laat de vraag weer even staan
zonder natuur geen leven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 09, 2011, 11:05:36 AM
Wat is je leukste waarneming tot nu toe in of rond je huis.
(Rond het huis is hooguit eigen tuin/straat)

"Leuk" in de zin van "grappig" is mijn waarneming van de roep van een Steenuil, vlakbij mijn huis in het centrum van Nijmegen (!!!). Steevast elke avond om 18:30 uur begon ie te roepen, tot een uur of 20:00. Mijn waarneming trok de aandacht van een medewerker van Stovon die bij mij in de buurt woonde en die me mailde voor een afspraak. 's Avonds om 18:30 stond ie enthousiast aan mijn voordeur; "ik hoorde hem al van daarachter!". Maar nadat hij de tuin inliep zei hij al dat het geluid er wel op leek maar dat het veel te zwak was voor een Steenuil. Wij met zijn 2-en de buurt in en het bleek een Kooivogel (Valkparkiet of zoiets) te zijn bij iemand die elke dag om 18:30 thuiskwam van zijn werk en dan het raam open zette totdat het nieuws begon...  :P

Wat is, qua diernamen, je grootste tongbreker?
(De mijne de "Kustsprinkhaan". Als ik dit woord foutloos wil uitspreken moet ik me er even op concentreren anders trekken mijn omstanders verontwaardigde gezichten en zijn ze in de veronderstelling dat ik Gilles de la Tourette heb of zo...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

tseardjan

tegen die ku(s)tsprinkhaan kan ik niet op haha


ga je alleen op pad de natuur in of heb je een collega waarnemer
ik ga altijd met dhr m.p. boonstra
zonder natuur geen leven

Botervlieg

Meestal alleen, soms samen.
Met verschillende mensen van hier. Met sommige ben ik één keer op pad geweest, met sommige ga ik wel vaker samen op pad.

Welk dier (of dieren) vind je vervelend/vies/eng om tegen te komen, en waarom?
(bijv spinnen of muizen omdat ze eng zijn, of bepaalde beesten omdat ze je bijten etc.)

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: tseardjan op september 14, 2011, 17:02:45 PM
tegen die ku(s)tsprinkhaan kan ik niet op haha

Probeer dit dan eens foutloos uit te spreken zonder je gezicht te vertrekken: http://waarneming.nl/soort/info/28421   ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

tseardjan

nou bart dat is ook een hele mond vol!!!
en of je het nou goed of fout zegt het blijft een beetje op een scheldwoord lijken haha
mischien moet ik hem maar eens opzoeken hij is nog niet waargrnomen maar zou leuk in mijn lijst staan ;D
zonder natuur geen leven

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op september 20, 2011, 09:26:07 AM
Welk dier (of dieren) vind je vervelend/vies/eng om tegen te komen, en waarom?
(bijv spinnen of muizen omdat ze eng zijn, of bepaalde beesten omdat ze je bijten etc.)

Dazen (omdat ze zo opdringerig zijn en als ze je eenmaal hebben gevonden je ook blijven volgen, dat maakt ze eng), teken (vanwege de ziektes) en grote trilspinnen (gewoon eng).

Welke familie vind je leuk / interessant / bijzonder en waarom?
Dus geen soort of soortgroep, maar familie. Maakt niet uit van welke soortgroep.

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Corvidae, omdat ze zo slim zijn (daarbinnen een voorkeur voor de Kauwen, omdat die zo sociaal zijn).
Toen ik in een bijzondere, verwilderde tuin woonde, in Oegstgeest, maakte ik een keer mee hoe een groep kauwen een soort rouwplechtigheid hielden, toen een buurtkat een van hen had gegerepen. Ze zaten rondom in de bomen en lieten een naargeestig geroep horen. De kat liet zich echter niet weerhouden en ging er met de gegrepen vogel vandoor.

Hoe laat je je inspireren door de natuur? Hoe geeft de natuur je energie?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

willemxd

door de vogels waar ik dan van denk, wat doet die hier, zoals een graspieper in de wei , een grote zilvereiger 2 km van me af, dat vind ik dan echt leuk!

ik laat de vraag open want dit vind ik wel een leuke vraag  ;)

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op oktober 10, 2011, 10:56:09 AM
Hoe laat je je inspireren door de natuur? Hoe geeft de natuur je energie?


De natuur zorgt ervoor dat je even in het hier en nu bent (wat je nu ziet) en daarop gefocust bent. Bovendien wordt je weer bewust van hoe je kunt genieten van kleine dingen, waardoor je je in moeilijke tijden weer wat beter kunt voelen.

Welke veldgids/determinatiegids/natuurboek is je favoriet en waarom?

robin

Voor mij is mijn favoriete determinatiegids toch de Heukels flora, ondanks dat af en toe de vragen vaag zijn of de uitkomst discutabel is het voor mij een vaste uitrusting in mijn tas.

Welke  uitheemse soort zou je het liefst in de nederlandse flora of fauna erbij krijgen?
groeten robin kraaij

Danny katerbarg

Citaat van: robin op oktober 11, 2011, 11:38:16 AM
Voor mij is mijn favoriete determinatiegids toch de Heukels flora, ondanks dat af en toe de vragen vaag zijn of de uitkomst discutabel is het voor mij een vaste uitrusting in mijn tas.

Welke  uitheemse soort zou je het liefst in de nederlandse flora of fauna erbij krijgen?

Amerikaanse Zeearend lijkt mij wel heel cool.

wat is je aller raarste natuurmoment
de mijne is dit:
plotseling zie ik een uil aan komen vliegen die recht boven mijn gezicht komt bidden. op enkele dm afstand. ik voelde de wind van de vleugels gewoon en kon hem recht aankijken. ik kon in het pikkerdonker gewoon alle details zien zo dicht bij bidde hij voor mijn gezicht. hij keek denk ik wat ik was. echt heel bizar! zo snel als hij recht boven mij hing gleed hij weg. misschien zelfde vogel die eerder dit jaar plotseling midden op de dag voor mij langs vloog zo'n 100 meter van deze plek af. wat een prachtige geruisloze dieren zijn het toch
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Botervlieg

Citaat van: dannytheanimalman op oktober 11, 2011, 14:37:53 PM
wat is je aller raarste natuurmoment

Dat was in de AWD, vanaf het water Renbaanveld liep ik richting uitgang toen er een knobbelzwaan vanaf dat water kennelijk ook richting de uitgang wilde vliegen. Maar de zwaan kreeg geen hoogte dus bleef op ongeveer 1 - 1,5 meter boven de grond vliegen, over het pad, recht op mij af. Beest was niet agressief ofzo, vloog gewoon ontspannen, maar wel heel laag. Ik vroeg me af of die zwaan mij wel zag.

Ik ben een paar stappen opzij gegaan en de zwaan vloog nauwelijks een halve meter voor me langs het pad over. De zwaan bleef nog tot ver zo laag vliegen.

Heel bizar, niet eens echt eng, maar wel vreemd gevoel gehad de rest van de dag. Bijzondere ervaring.

Hoeveel waarnemingen heb je dit jaar al (1-1-2011 tot nu) ingevoerd?
(Als je naar "mijn waarnemingen" gaat, moet je even de begindatum in 1-1-2011 veranderen en op "ok" klikken.)

Zelf op dit moment 1749 waarnemingen voor 2011, maar nog tientallen/honderden te gaan want er staan nog veel foto's van niet gedetermineerde waarnemingen op de computer.

Groetjes, Marleen

stefanhageman

Ik heb tot nu toe 12634 waarnemingen ingevoerd. 

Wat is je lievelingsboom?
Die van mij de Witte Paardenkastanje puur om het jeugdsentiment van het kastanjes zoeken maar ook gewoon omdat het blad gewoon mooi is en de boom gigantisch kan worden.
Stefan Hageman


robin

De plataan in de winter, ik vind die balletjes die er dan nog aanhangen altijd een vrolijk gezicht!


Welke soort vinden heeft je dit jaar het meeste moeite gekost.

Voor mij de gelobde maanvaren. Dit plantje is normaal gesproken al niet zo groot. Nu hadden we gehoord dat er voorgaande jaren wel eens 1 werd gezien in Zuid limburg. Omdat we daar toch waren hebben we gezocht. Na een heel lange tijd vond ik hem dan, 1,5 cm hoog. Wat een opluchting!
http://waarneming.nl/fotonew/3/2174553.jpg
groeten robin kraaij

Margreet Kwh

De Ramshoorngal. Daar was ik al jaren naar op zoek; twee jaar geleden zag ik op waarneming.nl dat hij in mijn wijk gezien was; dit jaar heb ik hem eindelijk gevonden, eerst in een naburige gemeente, daarna in mijn eigen wijk en tenslotte op nog geen minuut van mijn huis.
Het vreemde was, dat ik het zoeken eigenlijk opgegeven had, maar het zoekbeeld zat kennelijk in mijn hoofd.

Ik laat de vraag nog even staan.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Klein dooiermos

Ik zag overal alleen maar groot dooiermos, maar een paar weken terug, in schalkwijk, eindelijk de kleine.

Welke soort plant/dier/paddenstoel/mos maakt je (altijd weer) blij als je het ziet, en waarom?
Bij mij de pyjama wants, vind het zo'n tof beest, qua uiterlijk, gewoon een cadeautje als je het ziet.

Groetjes, Marleen

Jarinka

Citaat van: M. Baltus op oktober 17, 2011, 07:13:01 AMWelke soort plant/dier/paddenstoel/mos maakt je (altijd weer) blij als je het ziet, en waarom?
Staartmezen. Het zijn net kleine acrobaten!

Ik laat de vraag staan ;)
Groeten, Jarinka Heijink

robin

Ik wordt altijd blij van bijenorchissen. De bloemen hebben een vrolijk gezichtje!


Wat is de mooiste foto die je bij een waarneming hebt bijgevoegd?

Ikzelf was erg gelukkig met deze grote parelmoervlinder. De zon schijnt erg mooi op beide kanten!

groeten robin kraaij

Bart van Hoogstraten

#86
Citaat van: robin op oktober 17, 2011, 16:27:02 PM

Wat is de mooiste foto die je bij een waarneming hebt bijgevoegd?


Na een middag lang zoeken in de omgeving van Tendaba in Gambia helaas geen Hoornraaf gevonden maar, alsof de duvel ermee speelde, bij het verlaten van het gebied op terugreis naar de kust staken er voor ons een paar de zandweg over waar een omheining stond. Ze vliegen niet veel, het is een loopvogel, maar daar moesten ze even. Ze landden 'n eindje verder in de bomen en daar moesten ze ook weer uit, terug naar de bodem. Een mooie waarneming en een bijzonder fraaie plaat vind ik zelf. De eerste Observado-foto overigens van een vliegende Hoornraaf. JURASSIC!!!!


edit -> ik zie net dat er iemand 5 stemmen op mijn foto heeft gezet. U kunt stemmen!!!  ;D http://observado.org/waarneming/view/52718989

Hoe kom je, qua natuur, de winter door? Ik amuseer me kostelijk tot in december en dan heb ik nog wat lol van het voeren van de vogeltjes in mijn tuin gedurende januari maar in de loop van februari wordt het afzien voor me, op het depressieve af... Totdat de Kleine Watersalamander weer in mijn vijver zit en mijn Forsythia gaat bloeien, voor mij het definitieve begin van het voorjaar...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

#87
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 22, 2011, 16:11:33 PM
Hoe kom je, qua natuur, de winter door?

Vogels, niet alleen in de eigen tuin, maar ook elders. Brood voeren bij de sloot aan eenden, duiven en alles wat daar honger heeft. In de polder komt ook vanalles aan winter-vogels. En het oefenen van vogelgeluiden is in de winter wat makkelijker/leuker omdat je de vogels sneller in de bomen ziet zitten. En kijken of er vogels met ringen zijn.

Op zoek naar (zoog)diersporen in de AWD en op andere plekken. In de AWD kijk ik dan ook (het hele jaar eigenlijk) onder boomstronken voor insecten. (Wel weer netjes terugleggen hoor! Beestjes overwinteren daar, dat moet je niet te lang / teveel verstoren). Verder geniet ik (vooral bij sneeuw) gewoon van hoe mooi het eruit ziet. Vorig jaar met -3 en 7cm sneeuw vanaf zandvoortselaan de groene? route (6,7 of 7,6 km) gelopen.

Heerlijk vroeg op pad en als je dan helemaal moe en koud thuis komt eind van de ochtend, lekker warm douchen, kachel aan, kopje thee / warme (chocolade)melk, pyjama aan, soep of warm eten, lekker voor de tv of achter de pc determineren/invoeren....  ;D

Toch zijn er in de winter ook nog andere dieren actief, al moet je daar wel je best voor doen ze te vinden. Wel of geen sneeuw maakt daarin wel verschil. Zoals nacht/micro vlinders en beesten in huis. Ook korstmossen op de stammen van bomen zijn dan wel te vinden, soms zitten daar ook wel beestjes, zoals slakken, micro's (Zakdragers) en nachtvlinders (kleine/grote wintervlinder). En insecten onder liggende boomstammen (met sneeuw zijn ze soms te zwaar om op te tillen of zitten ze vast).

Edit: En animal planet kijken, soms zelf vetbollen maken, etc.

Verder mijn plannen komende winter:
- Foto's van het afgelopen (twee) jaar die nog niet zijn gedetermineerd en/of ingevoerd, determineren en invoeren.
- Bedenken wat ik het komende jaar wil doen (me op een bepaalde soortgroep richten, naar bepaalde plekken toe, etc.
Eventueel materialen regelen / inlezen / voorbereidingen treffen)
- Lezen in de gidsen die ik heb besteld afgelopen jaar.
- De wetenschappelijke namen oefenen.

Vorig jaar heb ik tussen 01-12-2010 en 01-03-2011 toch nog 453 waarnemingen ingevoerd.

Ik vind het wel een goede vraag, ik laat hem deze keer staan.

Hoe kom je, qua natuur, de winter door?

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Hoe kom je, qua natuur, de winter door?
Tuinvogels kijken en voeren; determineren van vondsten (voornamelijk mollusken, maar ook wat planten) en foto's uitzoeken.
Veel lezen in boeken en tijdschriften; verenigingsbezoek en -excursies; lekker wandelen buiten.
En natuurlijk: waarneming.nl

Ook ik laat de vraag staan, veel te leuke vraag :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

stefanhageman

Leuke vraag.


In de winter ben ik vooral bezig met tuinvogels voeren. In de ochtenden voordat ik naar school ga en als ik dan thuis kom constateren dat de Huismussen bijna alles weer op hebben en dan nog tot het donker genieten van de Vinken, Groenlingen, Huismussen, Kool- en Pimpelmezen etc. in de tuin. Voor de rest foto's sorteren en nog resterende waarnemingen invoeren. In het weekend veelal wandelingen maken en de grote groepen ganzen en eenden afspeuren, langs de Waal en in het veld, naar die ene krent tussen de rozijnen. Een vakantie ,binnen Europa, plannen voor na mijn examens en ook daar over inlezen. Voor de rest blijven hopen op veel en sneeuw en daarmee sneeuwvrij zodat ik er rustig op uit kan gaan om te vogelen in witte wonderwereld en als het hard vriest de eenden voeren met brood van de Lidl, heel goedkoop en de eenden/meeuwen/meerkoeten en ganzen vinden het heerlijk.


Ik laat de vraag ook nog staan.
Stefan Hageman