Waarnemingen vragen-spel

Gestart door Botervlieg, augustus 18, 2011, 13:48:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Grootste droomsoort heb ik niet, maar de Rododendroncicade wil ik wel graag eens vinden.

Met welke andere waarnemer (of wat voor kenner/expert) zou je wel eens op pad willen en waarom?
(Afstand en of het mogelijk/haalbaar is, maakt niet uit, mag ook iemand van observado zijn.)

Zelf wil ik heel graag een keer met een vleermuizen-kenner op pad met een detector. Zou ook graag eens een echte vleermuis zien.
En/of met Hay of Fritsb op spinnenjacht. Hoewel spinnen nog steeds mijn vrienden niet zijn (en nooit zullen worden ook waarschijnlijk), kom ik steeds dezelfde tegen. Zou wel eens andere spinnen willen zien en meer over hun leefwijze leren. Heb ook wel allerlei vragen erover.
Het onderwater-leven (Zowel NL als wereld) trekt mij ook erg aan. Maargoed, duiken e.d. is toch niet echt wat voor mij. Dus voorlopig nog maar even met mijn schepnetje bij de sloot.

Groetjes, Marleen

tseardjan

david attenborouhg die kan het zo mooi vertellen

welke soort zou je nooit meer willen waarnemen
zonder natuur geen leven

willemxd

Nooit meer, heb ik er eigelijk geen, maar vogels die ik niet zo leuk vind is de kauw   :-X


Wat is de zeldzaamste soort bij jouw in de buurt geweest die je hebt gedipt?

Michiel en Milka

Citaat van: willemxd op augustus 28, 2011, 12:01:36 PM
Nooit meer, heb ik er eigelijk geen, maar vogels die ik niet zo leuk vind is de kauw   :-X


Wat is de zeldzaamste soort bij jouw in de buurt geweest die je hebt gedipt?

Kortsnavelboomkruiper (Bennekom, 2010) Gisteren trouwens over de A1 vlak langs de Zwooi gereden, maar wist toen nog niet dat hij daar zat. Anders was ik wel iets eerder van huis gegaan, zodat ik tijd had om even om te rijden.

Wat is je meest verrassende waarneming?
Dus met een "Hé-wat-doet-die-hier-ervaring". Dat kan dus ook een gewone soort zijn, als het maar op een onverwachte plek is. Mijn laatste was in ieder geval een Zilvermeeuw op het Wekeromse Zand. Wel overvliegend, maar toch.
Groet, Michiel

Jarinka

Citaat van: Michiel en Milka op augustus 28, 2011, 15:10:01 PMWat is je meest verrassende waarneming?
Een Zwartkopmeeuw die over het sportveld van mijn school vloog. Op dat moment zat ik buiten in de zon en was ik aan het leren voor een toets (was halverwege de toetsweek). De school staat midden in Amersfoort, dus ik had hem daar echt niet verwacht.

Wat is de leukste soort die je (vrijwel) dagelijks ziet?
Op weg naar school fiets ik naar een vijver waar meestal Aalscholvers zitten. Grootste aantal tot nu toe is 12 stuks (ergens vorig jaar). Ze zitten er weer sinds een paar weken, met maximaal 9 stuks.
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

De leukste soort die ik vrijwel dagelijks zie is de fuut. Vind het gewoon een mooie vogel.
En als er jongen zijn, prachtig hoe ze "paardje rijden" op moeders rug...

Wat is je favoriete gebied om te gaan waarnemen?
(Gebied kan ook je tuin zijn of het huis, de stad, de route naar school/werk, hoeft niet perse een bos/duin/strand te zijn)

Groetjes, Marleen

tseardjan

mijn favoriete is het fochtelooerveen/ravenswoud  altijd leuk


wat is je meest vreemde of exotische zeg maar invasieve soort

de mijne een stinkdier
zonder natuur geen leven

stefanhageman

De mijne een Amerikaanse Voseekhoorn in de tuin.

Waar erger je je het meest aan in de natuur?
Stefan Hageman


tseardjan

ik erger me de laatste tijd in het fochtelooerveen aan de menselijke uitwerpselen (om het netjes te zeggen) het zal wel door de slangenarend komen want het is er de laatste tijd druk


wat was je mooiste/bijzonderste waarneming deze maand?


de mijne was een rups van de hermelijnvlinder
zonder natuur geen leven

Danny katerbarg

#39
wat was je mooiste/bijzonderste waarneming deze maand? 3 slangenarenden en 2 kraanvogels in één oogopslag tegelijkertijd. De plek is denk ik niet heel moeilijk te raden :angel:

Wat is je meest zeldzame zelfontdekte soort?.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

tseardjan

Citaat van: dannytheanimalman op augustus 30, 2011, 00:47:54 AM
wat was je mooiste/bijzonderste waarneming deze maand?[/color
]3 slangenarenden en 2 kraanvogels in één oogopslag tegelijkertijd. De plek is denk ik niet heel moeilijk te raden :angel:

idd niet moeilijk te raden

Wat is je meest zeldzame zelfontdekte soort?.
zonder natuur geen leven

Margreet Kwh

Azaleabladgast

Heb je een tip voor waarnemingen
Vandaag ontdekte ik dat slakken (vooral naaktslakken) gelokt kunnen worden, net als vogels.
Ik strooide wat kruimels van knackebrod en zag even later (hoe weten ze het? Geur? Ervaring? Ik strooi daar ook wel broodkruimels uit een lege broodzak) een hele club aan de maaltijd.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

evertdirks

Citaat van: dannytheanimalman op augustus 30, 2011, 00:47:54 AM
Wat is je meest zeldzame zelfontdekte soort?.


Waterspreeuw in 1970 bij de ijsbaan op Schiermonnikoog,het duurde toen nog dagen voor zoiets bekent werd.
Heb zeker 3 dagen gewoon kunnen kijken, zelf zonder kijker en  zonder anderen, en ineens stond het zwart van de telescopen. ;D

Wat is je leukste ervaring met omstanders?

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Botervlieg

Hm, er zijn nu twee vragen.

1) Tip voor waarnemingen:
Bij de vlinderstruik komen overdag niet alleen dagvlinders, maar 's nachts ook nachtvlinders!

2) Leukste ervaring met omstanders
Op het strand in zandvoort, toen ik de drieteenstrandlopers ging fotograferen. Mevrouw en meneer vonden de vogels zo leuk en vroegen "Zijn dat baby meeuwen?"

Nieuwe vraag:
Wat is je leukste waarneming waar je bij toeval "tegenaan" liep terwijl je niet "op pad" was om te waarnemen?

Groetjes, Marleen

belle

#44
Citaat van: M. Baltus op augustus 30, 2011, 12:08:46 PM
1Nieuwe vraag:
Wat is je leukste waarneming waar je bij toeval "tegenaan" liep terwijl je niet "op pad" was om te waarnemen?
Groetjes, Marleen

Dit jaar was dat ongetwijfeld de grote nachtpauwoog, Saturnia pyri, die op een deur van de supermarkt zat (op een gevaarlijke plek). En niemand die hem zag!  :o  Ik heb hem voorzichtig meegenomen en bij ons op een boom gezet.




Nu moet ik ook een nieuwe vraag bedenken, dat valt nog niet mee... Ik weet niet wat er allemaal al geweest is

Welk geluid (van welk dier) zou je heel graag (nog) eens willen horen...

Voor mijzelf zou dat het geluid van huilende wilde wolven zijn, liefst in Europa!  :)


Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Botervlieg

Citaat van: belle op augustus 30, 2011, 16:42:46 PM
Nu moet ik ook een nieuwe vraag bedenken, dat valt nog niet mee... Ik weet niet wat er allemaal al geweest is

Dat geeft niets, want dan kan iemand anders de vraag gewoon beantwoorden. Bovendien heb je na een tijdje misschien weer een ander antwoord op de vraag dan dat je eerst had. Dus zolang niet teveel dezelfde vraag terug komt, lijkt het mij geen probleem.

tseardjan

Ik zou het geluid van de natuur wel eens willen horen zonder altijd autos op de achtergrond


welk dier zou je graag weer terug zien in nederland?

zoals hierboven de wolf al werd genoemd

zonder natuur geen leven

Margreet Kwh

de mammoet

En tseardjan, als je naar het strand gaat van Schier(monnikoog), dan hoor je meestal geen auto's.

In welke tijd zou je willen leven?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op september 01, 2011, 17:12:23 PM
In welke tijd zou je willen leven?

Gewoon nu. Maar als het zou kunnen zou ik graag met een tijdreismachine op vakantie kunnen gaan en dan uitstapjes maken om Libellen te zoeken in het Carboon of Hagedisjes in het Late Krijt  B)

Welke Natuurvorser bewonder je het meest?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

stefanhageman

Nico de Haan, sympathieke man, of Eddy Zoëy, hij zou het vogelen/natuur dichter bij de jeugd kunnen brengen.

Welke zoogdieren vind je het leukst? (top 3)
Bij mij staat de Eekhoorn op nummer één, gevolgd door het Edelhert en de Egel.
Stefan Hageman


tseardjan

Citaat van: MarKoHu op september 01, 2011, 17:12:23 PM
de mammoet
;D
En tseardjan, als je naar het strand gaat van Schier(monnikoog), dan hoor je meestal geen auto's.

In welke tijd zou je willen leven?

Margreet ik heb helaas geen tijd en geld om elke week naar schiermonnikoog te gaan
zonder natuur geen leven

tseardjan

Citaat van: stefanhageman op september 01, 2011, 20:16:38 PM
Nico de Haan, sympathieke man, of Eddy Zoëy, hij zou het vogelen/natuur dichter bij de jeugd kunnen brengen.

Welke zoogdieren vind je het leukst? (top 3)
Bij mij staat de Eekhoorn op nummer één, gevolgd door het Edelhert en de Egel.
de leukste vind ik toch de boommarter (helaas alleen nog maar dood in het echt gezien)

wat is je meest zeldame waarneming de mijne de grote vuurvlinder
zonder natuur geen leven

Michiel en Milka

Citaat van: tseardjan op september 02, 2011, 22:03:09 PM
Citaat van: stefanhageman op september 01, 2011, 20:16:38 PM
Nico de Haan, sympathieke man, of Eddy Zoëy, hij zou het vogelen/natuur dichter bij de jeugd kunnen brengen.

Welke zoogdieren vind je het leukst? (top 3)
Bij mij staat de Eekhoorn op nummer één, gevolgd door het Edelhert en de Egel.
de leukste vind ik toch de boommarter (helaas alleen nog maar dood in het echt gezien)

wat is je meest zeldame waarneming de mijne de grote vuurvlinder

Veenhooibeestje (een dagvlinder, maar de eerste vlinder die ik invoerde op wrn. Er zijn er nog heel wat gevolgd.)

Welke soort zie je regelmatig en ken je best, maar heb je nog nooit ingevoerd?  (Riet)

@ Bart: Totdat mag dan één woord zijn, op de spelling in de volgende zin is ook wel wat aan te merken.
;D

"Ik keek op de grond en daar lach een geplette grote Schorpioen naast ons tafeltje,"
Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Michiel en Milka op september 02, 2011, 23:39:32 PM
Citaat van: tseardjan op september 02, 2011, 22:03:09 PM
Citaat van: stefanhageman op september 01, 2011, 20:16:38 PM
Nico de Haan, sympathieke man, of Eddy Zoëy, hij zou het vogelen/natuur dichter bij de jeugd kunnen brengen.

Welke zoogdieren vind je het leukst? (top 3)
Bij mij staat de Eekhoorn op nummer één, gevolgd door het Edelhert en de Egel.
de leukste vind ik toch de boommarter (helaas alleen nog maar dood in het echt gezien)

wat is je meest zeldame waarneming de mijne de grote vuurvlinder

Veenhooibeestje (een dagvlinder, maar de eerste vlinder die ik invoerde op wrn. Er zijn er nog heel wat gevolgd.)

Welke soort zie je regelmatig en ken je best, maar heb je nog nooit ingevoerd?  (Riet)

@ Bart: Totdat mag dan één woord zijn, op de spelling in de volgende zin is ook wel wat aan te merken.
;D

"Ik keek op de grond en daar lach een geplette grote Schorpioen naast ons tafeltje,"

Dat was inderdaad een stomme fout, ik heb hem hersteld. (kwam door de haast waarmee ik typ en omdat ik in de zin ervoor het werkwoord lachen gebruikt had  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

CiteerWelke soort zie je regelmatig en ken je best, maar heb je nog nooit ingevoerd?  (Riet)
(citaat Michiel & Milka)

Bonte kraai, heb ik als kind op de Veluwe gezien, ik weet niet meer de datum.

Heb je meegedaan aan de Nationale Nachtvlindernacht
en wat heb je gezien?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Michiel en Milka

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 03, 2011, 11:04:20 AM
Citaat van: Michiel en Milka op september 02, 2011, 23:39:32 PM

..., ik heb hem hersteld. (kwam door de haast waarmee ik typ en omdat ik in de zin ervoor het werkwoord lachen gebruikt had  ;) ).
Het zij je vergeven. Als je zoveel typt, slipt er wel eens wat tussendoor. Ik kon het gewoon even niet laten. Als ik ooit 'Ik wordt' typ, of zoiets, mag je me ook corrigeren.
@Margreet. Ik heb niet aan de nachtvlindernacht mee gedaan. Ik had dat graag gedaan, maar was verhinderd. Terug naar de vragen nu.
Groet, Michiel

tseardjan

Ik heb niet mee gedaan aan met het nachrvlinder gebeuren

wat is je favoriete gebied??
zonder natuur geen leven

Margreet Kwh

het open landschap dichtbij huis
Dat was eerst de kust, nu de polder

Wat is je favoriete waarnemingsweer of -klimaat?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

stefanhageman

In Nederland Licht bewolkt met af en toe een beetje motregen zodat de meute niet op pad is. Klimaat toch wel de wat frisse klimaten zoals gematigd en de noordelijke plekken van de wereld trekken me wel aan al ben ik er nog nooit geweest.

In de vroege ochtend waarnemen of toch in de avond. ( voor zoogdieren en andere schuwe dieren )
Stefan Hageman


nielsyese

Wat is je favoriete waarnemingsweer of -klimaat?
Lekker warm met een zonnetje, zodat er lekker veel insecten actief zijn. :)

In de vroege ochtend waarnemen of toch in de avond? ( voor zoogdieren en andere schuwe dieren )
Dit was een vraag neem ik aan? ;) (zonder vraagteken) Het liefst ben ik gewoon overdag in de natuur, niet 's ochtends heel vroeg of 's avonds. Op vakantie op de Veluwe deed ik dat wel eens, zowel 's ochtends als 's avonds, om herten, zwijnen en vossen te spotten. 's Nachts zie je weer andere dieren dan 's ochtends vroeg, dus het is allebei leuk om te doen, maar het lekkerst vind ik toch om 's ochtends er op uit te gaan.

Nu heb ik wel twee vragen beantwoord, maar goed ;D
Volgende vraag dan:

Wat is het mooist gekleurde dier (of evt. een ander organisme) wat je ooit hebt gezien?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek