Waarnemingen vragen-spel

Gestart door Botervlieg, augustus 18, 2011, 13:48:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Welkom bij dit waarnemingen-interview.

Hoe het werkt:

- De eerste (ik) stel een vraag binnen het thema: Waarnemingen
- Een willekeurige volgende die de vraag kan en wil beantwoorden, beantwoord de vraag, en stelt meteen een nieuwe vraag.
- Weer een willekeurig volgend persoon, beantwoord die vraag en stelt een nieuwe vraag.
- En zo verder...

Allemaal binnen het thema: Waarnemingen

Je weet dus niet van te voren wie jou vraag gaat beantwoorden.

Om het overzicht te bewaren, zet even de vragen en antwoorden in het blauw. Alles wat tussendoor gekletst wordt is dan zwart.
(Schrijf eerst je hele antwoord en de nieuwe vraag. Selecteer dan het antwoord die je blauw wilt hebben, klik dan bij "wijzig kleur" op blauw. Selecteer daarna de vraag die je stelt en blauw wilt hebben, klik dan bij "wijzig kleur" op blauw.)

Een vraag mag best een keer blijven staan, dat is niet erg, maar doe dat bij voorkeur niet te veel, beetje saai voor de vaste bezoekers van dit topic. Vragen mogen gerust later nog wel een keer terugkomen, kan goed zijn dat iemand dan de vraag beantwoord of dat iemand een ander antwoord heeft dan vorige keer



Bijvoorbeeld

Jantje: Wat was je eerste waarneming? Groetjes, Jantje

Pietje: Dat waren 5 huismussen in de speeltuin. Dat was zo grappig want ze zaten met z'n alle op het klimrek.

Wat is je tofste waarneming ooit?

Klaasje: Mijn tofste waarneming was de kompassla-uil, een zeer zeldzame vlinder die ik vond onderweg naar mijn werk.

Van welke soortgroep heb je de minste waarnemingen gedaan?

Mara: Grappig pietje, van die huismussen

Sipke: Ik heb  de minste waarnemingen gedaan van de mossen en korstmossen, ik vind ze allemaal zo op elkaar lijken het trekt me niet aan.

Hoeveel zeldzame soorten van alle soortgroepen heb je in 2011 al gevonden?

Klaasje: Ik heb dit jaar 3 zeldzame soorten gevonden en 1 zeer zeldzame.

Welke vlinder vind jij dat de leukste naam heeft?




Suggesties voor vragen:
- Wat is je leukste waarneming in je huis.
- Heb je wel eens iets op je werk/school waargenomen? Wat was dat en hoe reageerden de aanwezigen?
- Wat is je leukste waarneming?
- Wat heb je nog niet waargenomen, maar zou je wel graag willen waarnemen?
- Hoeveel soorten heb je al binnenshuis gevonden?
- Welke soort heb je tot nu toe het meest geregistreerd en wat vind je van die soort?
etc

Natuurlijk komt er soms tussendoor een discussie los, dat is wat mij betreft geen probleem. Mits op gegeven moment het interview ook maar weer doorgaat.

Groetjes, Marleen




Botervlieg


Wat was het eerste dier dat je registreerde op waarneming?

Groetjes, Marleen

evertdirks

Daar moest ik even naar zoeken maar 2006 2 maal een geelgors.
hoewel dit mijn eerste invoering in dit systeem was heb ik natuurlijk enkel bijzondere oudere waarnemingen ingevoerd die in mijn boeken staan.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Thijs Fijen

Tja.. dan kom je er achter dat de invoerdatum pas sinds een paar jaar wordt geregistreerd en van oudere waarnemingen wordt maar aangenomen dat je het op de dag zelf hebt ingevoerd...
Vermoedelijk was een van mijn eerste waarnemingen in april 2004 (3 maanden na het ontstaan van waarneming.nl)
Thijs Fijen

pia zz

heb het effe nagekeken, het was een bruine kiekendief.
  groet Pia.

Botervlieg

#5
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, maar....

Heb ik de bedoeling van dit topic niet goed uitgelegd?  Of is er misschien niet (goed) gelezen?

Ik zal het eerste bericht aanpassen want wat er nu gebeurt klopt eerlijk gezegd helemaal niet met mijn bedoeling.

Groetjes, Marleen

AndreVrijens

Mijn eerste waarneming was een Tijgerlangpootmug en wat zovaak en zoveel gebeurt gebeurde mij ook... een algemene insectengids met één tijgerlangpootmug: Nephrotoma appendiculata, dus dat was um...(NOT) Vele jaren later heb ik de waarneming aangepast in Nephrotoma spec. Toch wel lastig  8)


Wat was je kleinste soort die je ooit ingevoerd hebt?

... dit is wat je bedoelde Marleen..
mvg.  André

Margreet Kwh

De geribde jachthorenslak.

Wat was je grootste waarneming?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Een Edelhert.Wat was je meest zeldzame waarneming?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Botervlieg

#9
Citaat van: AndreVrijens op augustus 18, 2011, 21:46:57 PM
Mijn eerste waarneming was een Tijgerlangpootmug en wat zovaak en zoveel gebeurt gebeurde mij ook... een algemene insectengids met één tijgerlangpootmug: Nephrotoma appendiculata, dus dat was um...(NOT) Vele jaren later heb ik de waarneming aangepast in Nephrotoma spec. Toch wel lastig  8)


Wat was je kleinste soort die je ooit ingevoerd hebt?

... dit is wat je bedoelde Marleen..

Ja, heel goed.  :duim: Alleen een deel van je uitleg had in zwart gekunt. Dus "Mijn eerste waarneming was een Tijgerlangpootmug" in blauw, de rest zwart.

Het klinkt vast een beetje als gedoe dat het zwart of blauw "moet" zijn, maar zeker als er discussies tussendoor komen kun je door het blauwe makkelijk het vragenspel lezen los van alle extra gesprekken. Als er dan 5 klets-berichten zijn, scroll je makkelijk weer terug naar de laatst gestelde vraag.

Botervlieg

Mijn meest zeldzame waarneming was de kompassla-uil. Deze vond ik onderweg naar de supermarkt op de muur.
Gelukkig heb ik altijd een klein/goedkoop/simpel camera'tje bij me dus kon ik de vlinder vastleggen.
Ik kende de vlinder niet, maar thuis bleek het dus zeer zeldzaam te zijn.

Zo zie je maar, natuur is overal!

Welke wilde/natuurlijke plant/bloem vind je het mooist?

Jan vH

De Klokjesgentiaan.
Een prachtige bloem die gelukkig op nog best wat plaatsen hier in de regio (Gelderse Vallei) voorkomt. Maar ook de wintergroensoorten (Klein en Rond), orchideeën en Hengel vind ik erg mooi om te zien.

In welk kilometerhok heb je de meeste waarnemingen gedaan?*
*Is te vinden via 'Mijn kaarten' onder 'Mijn Waarneming.nl'

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Hallo Jan,

De hokken hebben niet echt een naam of nummer dus dat is een beetje lastig te beantwoorden.
Maar het gebied betreft Haarlem centrum/west (1-5km) met een randje AWD (10km).

Hoeveel waarnemingen heb je in totaal ingevoerd?
Te zien als je bij je waarnemingen, rechts bovenin bij "over deze waarnemer"  klikt op "statistieken". Dik gedrukt onderaan staat het totaal.

Groetjes, Marleen

Jan vH

7376. Best een leuk aantal, maar kan zeker nog meer. Er zitten wel al hele leuke tussen.

Van welke zeldzame soort heb je de meeste exemplaren gezien?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robert V.T

Kraanvogel.

Welke zeldzame soort zou je graag nog een keer willen zien?
Groeten,

Robert van Tiel

Botervlieg

#15
Citaat van: Robert V.T op augustus 21, 2011, 20:37:29 PM
Welke zeldzame soort zou je graag nog een keer willen zien?

Ik heb em nog niet eens geregistreerd van de eerste keer (dat was in Thijsse's hof, tijdens het nachtvlinderen een week voor de nachtvlindernacht vorig jaar), maar ik zou graag de julikever, Polyphylla fullo nog eens zien.
Dat was de eerste keer dat ik zo'n grote kever zag. En sterker nog: Ik hoorde em tjirpen! Echt super cool!

Welk dier bewonder je? (bijv vanwege iets dat het dier doet, bijzonder geluid, bijzondere leefwijze etc)
Het is leuk als je ook wilt vertellen waarom je het dier bewonderd.

evertdirks

Waterspitmuis.
Slechts eenmaal waargenomen maar nog nooit zo'n fel jagertje gezien(ging er met mijn aasvisjes vandoor) :) .

Voor welke waarneming heb je het verst gereisd?

Evert

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Wouter van der Ham

De huiskraaien bij Hoek van holland ;)
Ik twich (bijna) nooit en ik ging er speciaal naar toe voor die huiskraaien

Wat is tot nu toe je veste/gaafste/leukst/mooiste Soort dat ja vanuit je huis hebt gezien?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wouteren3 op augustus 22, 2011, 14:23:28 PM
Wat is tot nu toe je veste/gaafste/leukst/mooiste Soort dat ja vanuit je huis hebt gezien?

Een Dwarsvlek-wespenboktor
http://waarneming.nl/waarneming/view/54951614 Landelijk zijn er daar pas 9 van waargenomen, ik had de 7de!

Welke soort hoop je nooit aan te treffen in je huis?
Vorig jaar had ik een verbouwingsklus aan een zolder van een grote oude boerderij. Daarbij constateerde ik dat het hout was aangetast door Boktor (Hylotrupes bajulus ?). Dat was letterlijk om te huilen, hoop niet dat me dat ooit overkomt want alles moest vervangen en platgespoten worden!
("totdat" en "neervallen" zijn beide één woord trouwens Wouter  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Leuke vraag Bart over welke soort je nooit in je huis hoopt aan te treffen....  :duim:

Ben benieuwd wie die vraag gaat beantwoorden en wat het antwoord zal zijn...  ;D

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op augustus 23, 2011, 12:06:51 PM
Leuke vraag Bart over welke soort je nooit in je huis hoopt aan te treffen....  :duim:

Ben benieuwd wie die vraag gaat beantwoorden en wat het antwoord zal zijn...  ;D

Da's voor ieder persoonlijk. In mijn geval ben ik als de dood voor Huisboktor omdat alle vloeren en de dakconstructie van mijn huis uit 1904 van hout zijn en ik van dichtbij gezien heb wat voor (financiele) ellende je over je heen krijgt. Maar als je in een betonnen flat zit zijn er andere soorten die je niet wilt hebben. De ongewenste soort van Tjitske is wel bekend trouwens: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159971.0 (zou ik zelf weer uitermate interessant vinden en koesteren trouwens).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

#21
Je hebt gelijk Bart, niet goed geformuleerd van mij. Inderdaad, niet voor iedereen is het "leuk". Mijn excuus.
"Interessante vraag", is een betere verwoording misschien. Goed dat je mij er even op wijst  :duim:.

belle

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 23, 2011, 12:19:18 PM
De ongewenste soort van Tjitske is wel bekend trouwens: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159971.0 (zou ik zelf weer uitermate interessant vinden en koesteren trouwens).

Hé hé, hoebedoelu? Niet ongewenst hoor, ik vond haar prachtig en zag haar gisteren weer terug, op jacht in onze grange!  8)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

#23
Citaat van: belle op augustus 23, 2011, 13:43:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 23, 2011, 12:19:18 PM
De ongewenste soort van Tjitske is wel bekend trouwens: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159971.0 (zou ik zelf weer uitermate interessant vinden en koesteren trouwens).

Hé hé, hoebedoelu? Niet ongewenst hoor, ik vond haar prachtig en zag haar gisteren weer terug, op jacht in onze grange!  8)

Haha ;D ;D ;D Daar zat ik op te wachten! Maar terug in huis zat er niet in (althans, ik neem aan dat je met de grange, de garage of de schuur bedoelt?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Michiel en Milka

#24
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 23, 2011, 11:59:32 AM
Citaat van: wouteren3 op augustus 22, 2011, 14:23:28 PM
Wat is tot nu toe je veste/gaafste/leukst/mooiste Soort dat ja vanuit je huis hebt gezien?

Een Dwarsvlek-wespenboktor
http://waarneming.nl/waarneming/view/54951614 Landelijk zijn er daar pas 9 van waargenomen, ik had de 7de!

Welke soort hoop je nooit aan te treffen in je huis?
Vorig jaar had ik een verbouwingsklus aan een zolder van een grote oude boerderij. Daarbij constateerde ik dat het hout was aangetast door Boktor (Hylotrupes bajulus ?). Dat was letterlijk om te huilen, hoop niet dat me dat ooit overkomt want alles moest vervangen en platgespoten worden!
...  ;) ).
Cimex lectularius (Bedwants; wel zeldzaam, maar dat kan me in dit geval gestolen worden!)
Van welke soort heb je het vaakst een waarneming ingevoerd?

edit/edit: nog best lastig om die kleurtjes goed te krijgen. :)
Groet, Michiel

nielsyese

Het was even zoeken, maar van de Kolgans heb ik de meeste waarnemingen ingevoerd.

Welke soort heb je de meeste moeite voor gedaan om te vinden?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Bart van Hoogstraten

Citaat van: nielsyese op augustus 23, 2011, 17:50:06 PM
Welke soort heb je de meeste moeite voor gedaan om te vinden?

Bombina bombina!
Iets langer verhaaltje: Ik zat, tegen mijn zin in, verplicht in de ziektewet vanwege een sleutelbeenbreuk en mijn broer (verwoed amateur-herpetoloog) belde me op met de vraag of ik wel kon motorrijden. Hij wilde namelijk de Roodbuikvuurpad vinden in Hongarije en of ik zin had om mee te rijden. Ik had niets te doen, 't leek me een leuk avontuur en interessante waarneming bovendien. En als ik met mijn borst op de tanktas ging liggen met de linkerhand op mijn rug ging het wel, dus... op naar de Poesta's in het toenmalig nog communistisch Hongarije! We hebben hem gevonden na lange en zware ritten, uiteindelijk achteraf eigenlijk toch wel net iets teveel pijn en vreemde avonturen met veel corruptie (maar of de Bombina of de reis zelf nu het doel was is moeilijk te zeggen, maar dat is het uiteindelijk altijd bij het zoeken naar elke doelsoort, alleen het zoeken zelf is altijd al dikke pret...) (bovendien op de terugreis door Joegoslavië in de grotten van Postojna een leuke bijvangst: de endeme Olm (Proteus Anguinus) gevonden, wie heeft die ooit gezien  ;)

Wat was je grootste teleurstelling qua vondst doelsoort/en zoektocht?

De mijne de Screaming Piha (Schreeuwpiha). Ik hoorde zijn indrukwekkende geluid permanent bij mijn allereerste Amazone-trip en ik wist niet wie dat helse kabaal maakte. Dagenlang gezocht naar dit gigantisch monster totdat ik hem vond en het een klein grijs k*dt-vogeltje bleek te zijn ter grote van een Merel...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

belle

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 23, 2011, 13:58:03 PM
Haha ;D ;D ;D Daar zat ik op te wachten! Maar terug in huis zat er niet in (althans, ik neem aan dat je met de grange, de garage of de schuur bedoelt?)

Dat dacht ik wel, dus ik wilde je niet teleurstellen! Maar de grange is ook ons huis, we wonen nog (bijna) in de schuur, op leem- en betonvloer. Onze grote huisspin zat inderdaad in het huisdeel op een papieren bloem. We dachten dat ze dood was want ze zat doodstil, maar plotseling bewoog ze toch. Ik zette haar na de fotosessie achterin de (42 meter lange) grange. De volgende dag was alweer over de helft en stond ze bijna voor de deur (van het toekomstige huis). Vannacht is ze vast via het kattendeurtje weer in huis gekomen. Van ons mag ze... alleen als we weer eens moeten werken op haar plek dan moet ze weer even verkassen.  ;D
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

michel.wissink

Ik vrees dat door bovenstaande discussie dit topic vast is komen te zitten.
Laat ik daarom een nieuwe waarnemingen-vraag lanceren:

Welke bijzondere waarneming uit het verleden is tot je frustratie of teleurstelling nooit goedgekeurd?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

Citaat van: michel.wissink op augustus 26, 2011, 12:09:12 PM
Welke bijzondere waarneming uit het verleden is tot je frustratie of teleurstelling nooit goedgekeurd?

Een Mangrovepitta in 2000 aan de oostkust van Maleisië. Op zich geen zeldzame soort (locally common) en in principe ook geen bijzondere waarneming, ware het niet dat dit de meest noordelijke waarneming van een Mangrovepitta is aan de oostkust tot nu toe! Gelukkig is hij wel goedgekeurd door Birdlife international; ik kreeg namelijk een bedankje voor mijn melding en de mededeling dat ze de rangemap aan zouden passen.

Wat is je grootste droomsoort die je ooit nog hoopt te vinden?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/