Hoe kom je, qua natuur, de winter door?
Vogels, niet alleen in de eigen tuin, maar ook elders. Brood voeren bij de sloot aan eenden, duiven en alles wat daar honger heeft. In de polder komt ook vanalles aan winter-vogels. En het oefenen van vogelgeluiden is in de winter wat makkelijker/leuker omdat je de vogels sneller in de bomen ziet zitten. En kijken of er vogels met ringen zijn.
Op zoek naar (zoog)diersporen in de AWD en op andere plekken. In de AWD kijk ik dan ook (het hele jaar eigenlijk) onder boomstronken voor insecten. (Wel weer netjes terugleggen hoor! Beestjes overwinteren daar, dat moet je niet te lang / teveel verstoren). Verder geniet ik (vooral bij sneeuw) gewoon van hoe mooi het eruit ziet. Vorig jaar met -3 en 7cm sneeuw vanaf zandvoortselaan de groene? route (6,7 of 7,6 km) gelopen.
Heerlijk vroeg op pad en als je dan helemaal moe en koud thuis komt eind van de ochtend, lekker warm douchen, kachel aan, kopje thee / warme (chocolade)melk, pyjama aan, soep of warm eten, lekker voor de tv of achter de pc determineren/invoeren....

Toch zijn er in de winter ook nog andere dieren actief, al moet je daar wel je best voor doen ze te vinden. Wel of geen sneeuw maakt daarin wel verschil. Zoals nacht/micro vlinders en beesten in huis. Ook korstmossen op de stammen van bomen zijn dan wel te vinden, soms zitten daar ook wel beestjes, zoals slakken, micro's (Zakdragers) en nachtvlinders (kleine/grote wintervlinder). En insecten onder liggende boomstammen (met sneeuw zijn ze soms te zwaar om op te tillen of zitten ze vast).
Edit: En animal planet kijken, soms zelf vetbollen maken, etc.
Verder mijn plannen komende winter:
- Foto's van het afgelopen (twee) jaar die nog niet zijn gedetermineerd en/of ingevoerd, determineren en invoeren.
- Bedenken wat ik het komende jaar wil doen (me op een bepaalde soortgroep richten, naar bepaalde plekken toe, etc.
Eventueel materialen regelen / inlezen / voorbereidingen treffen)
- Lezen in de gidsen die ik heb besteld afgelopen jaar.
- De wetenschappelijke namen oefenen.
Vorig jaar heb ik tussen 01-12-2010 en 01-03-2011 toch nog
453 waarnemingen ingevoerd.
Ik vind het wel een goede vraag, ik laat hem deze keer staan.
Hoe kom je, qua natuur, de winter door?Groetjes, Marleen