Hallo allemaal,
Welkom bij dit waarnemingen-interview.
Hoe het werkt:
- De eerste (ik) stel een vraag binnen het thema: Waarnemingen
- Een willekeurige volgende die de vraag kan en wil beantwoorden, beantwoord de vraag, en stelt meteen een nieuwe vraag.
- Weer een willekeurig volgend persoon, beantwoord die vraag en stelt een nieuwe vraag.
- En zo verder...
Allemaal binnen het thema: Waarnemingen
Je weet dus niet van te voren wie jou vraag gaat beantwoorden.
Om het overzicht te bewaren, zet even de vragen en antwoorden in het blauw. Alles wat tussendoor gekletst wordt is dan zwart.
(Schrijf eerst je hele antwoord en de nieuwe vraag. Selecteer dan het antwoord die je blauw wilt hebben, klik dan bij "wijzig kleur" op blauw. Selecteer daarna de vraag die je stelt en blauw wilt hebben, klik dan bij "wijzig kleur" op blauw.)
Een vraag mag best een keer blijven staan, dat is niet erg, maar doe dat bij voorkeur niet te veel, beetje saai voor de vaste bezoekers van dit topic. Vragen mogen gerust later nog wel een keer terugkomen, kan goed zijn dat iemand dan de vraag beantwoord of dat iemand een ander antwoord heeft dan vorige keer
Bijvoorbeeld
Jantje: Wat was je eerste waarneming? Groetjes, Jantje
Pietje: Dat waren 5 huismussen in de speeltuin. Dat was zo grappig want ze zaten met z'n alle op het klimrek.
Wat is je tofste waarneming ooit?
Klaasje: Mijn tofste waarneming was de kompassla-uil, een zeer zeldzame vlinder die ik vond onderweg naar mijn werk.
Van welke soortgroep heb je de minste waarnemingen gedaan?
Mara: Grappig pietje, van die huismussen
Sipke: Ik heb de minste waarnemingen gedaan van de mossen en korstmossen, ik vind ze allemaal zo op elkaar lijken het trekt me niet aan.
Hoeveel zeldzame soorten van alle soortgroepen heb je in 2011 al gevonden?
Klaasje: Ik heb dit jaar 3 zeldzame soorten gevonden en 1 zeer zeldzame.
Welke vlinder vind jij dat de leukste naam heeft?
Suggesties voor vragen:
- Wat is je leukste waarneming in je huis.
- Heb je wel eens iets op je werk/school waargenomen? Wat was dat en hoe reageerden de aanwezigen?
- Wat is je leukste waarneming?
- Wat heb je nog niet waargenomen, maar zou je wel graag willen waarnemen?
- Hoeveel soorten heb je al binnenshuis gevonden?
- Welke soort heb je tot nu toe het meest geregistreerd en wat vind je van die soort?
etc
Natuurlijk komt er soms tussendoor een discussie los, dat is wat mij betreft geen probleem. Mits op gegeven moment het interview ook maar weer doorgaat.
Groetjes, Marleen