Chlorophorus annularis (boktor)

Gestart door blaauw7, augustus 18, 2011, 12:27:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vond net in mijn werkkamer een levende Chlorophorus annularis! Een exotische boktor die in bamboe leeft. Hij/zij kwam uit een bamboe stok tevoorschijn die op mijn kamer stond. Wat is de status van deze exoot in Nederland? Wellicht is er voortplanting in grote bamboe opslagplaasten?
Groeten,
Dick Belgers

beetlestitch

deze komen regelmatig uit geimporteerde bamboe maar over voortplanting heb ik nog niets gelezen. het zijn tropische dieren die toch al snel een minimum temp van rond de 20graden nodig hebben voor overleven dus zullen we ze niet in het nederlandse klimaar in buiten groeiende bamboe tegen komen. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

ik weet niet in welke fase of de bamboe moet zijn wanneer de infectie plaats vindt. het lijkt mij niet dat ze er op komen als de bamboe al dood is [tenminste dit heb ik zelf nooit gezien in de tropen] dus geen her infectie net als bij de huisboktor. als dit zo is dan natuurlijk geen kans op her infectie in opslagplaatsen. groeten toon.
Toon Keukelaar

blaauw7

Bedankt Toon. Wel een mooi beestje!




Groeten,
Dick Belgers

beetlestitch

zeker een mooi beestje. deze hebben een groot verspreidings gebied in het verre oosten. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Leuke waarneming Dick (en Toon bedankt voor info)  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)