Mystery gull competition

Gestart door maartenwielstra, november 08, 2006, 12:53:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1724368

Roept u maar, eer wordt alleen ontvangen bij goede argumentatie. Ruud en Theo mogen niks zeggen! ;)


Ies Meulmeester

#1
Mag ik wel meedoen Maarten?? ;)

Rinie van Reenen

Ik ga voor Geelpootmeeuw:
- De forse snavel met stompe punt en zwarte snavelbasis.
- Zeer donkere tertials; er ontbreekt een witte rand (contra Kl. Mantel).
- Sterk contrast op staart (sluit Zilvermeeuw uit), weinig donkere vlekken (tegen Kl. Mantel).
- Vorm en kleur van kop (sluit Pontische Meeuw uit).

Enkel: ik zie geen schouderrui, wat een Geelpootmeeuw wel zou moeten hebben.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje in de richting kom (woon in binnenland, dus weinig ervaring met meeuwen).

PS: Ha die Ies; is weer even geleden dat we elkaar bij die Morinellen spraken!
Groet, Rinie van Reenen

Jos Welbedacht

Pff...moeilijk.
Ik dacht misschien aan een gekruisde meeuw.
De brede zwarte staartband vind ik goed voor Zilvermeeuw, maar de Tertials bijvoorbeeld kloppen dan niet. Kleine Mantelmeeuw vind ik er nog het dichts bij komen, maar ik denk niet dat die twee samen gaan, dus misschien een Pont met een Zilvermeeuw. Tertials kloppen dan ook aardig.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rinie van Reenen

Wat tertials betreft zou dat kunnen kloppen, maar volgens mij niet wat betreft de snavelkleur. Die zou dan al aanzet tot roze moeten vertonen, als ik het goed begrepen heb.
Groet, Rinie van Reenen

maartenwielstra

Jij hebt deze geloof ik al eens benaamd van me gekregen Ies...maar ik wilde je niet in het rijtje van bikkelharde kenners noemen ;)

Antonie Blom

#6
Poe poe, dat is weer zo'n lastige meeuw maar toch wil ik eigenlijk wel weer een gokje wagen. Het lijkt mij een 1e winter meeuw, mantl en schouders zijn al geruid, maar de vleugeldekveren niet. De mantel en schouderveren zijn grijsachtig bruin met een donkere ankertekening wat overeenkomstig is met Zilvermeeuw (in sommige gevallen), Geelpootmeeuw en Kleine mantelmeeuw (ssp Graellssii en Intermedius). De bovenvleugeldekveren zijn (vooral de kleine en middelste) zijn geheel donker met een lichte rand, dit sluit volgens mij Zilvermeeuw uit en is wel mogelijk bij Geelpootmeeuw en Kleine mantelmeeuw. Minimale karteling en enkele lichte randen op de grote dekveren zijn volgens mij bij beide soorten mogelijk. Ook de tekening op de tertials is bij beide soorten mogelijk. In vlucht is er een klein licht venster te zien op de binnenste handpennen, wat in dit geval voor Geelpootmeeuw pleit hoewel ik dit niet geheel uitsluit bij Kleine mantelmeeuw. De staartband is er breed en erg donker, dit spreekt naar mijn inzicht in het voordeel van de Kleine mantelmeeuw. De witte stuit met de donkere tekening kan bij beide soorten, maar volgens mij is er iets teveel tekening voor een Geelpootmeeuw.

Al bij al denk ik toch dat het hier gaat om een 1e winter Kleine mantelmeeuw ssp. Graellssii / Intermedius. Maar zoals gewoonlijk zal ik er wel weer naast zitten  ;)  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Bram Rijksen

mocht ik deze tegenkomen zou ik zonder veel omhaal een 1ste wkl Kleine Mantel noteren, omdat ik volgens mij alle doorslaggevende kenmerken voor een kleine mantel in deze vogel zie.. Mogelijk zie ik een instinkertje over het hoofd, maar anders zie in niet zo gauw wat er tégen KMM pleit..

maartenwielstra

hint: let ook op de geruide binnenste grote dekveer.

maartenwielstra

Een eerste winterkleed vogel. Ik had gehoopt om meer namecalling als Geelpootmeeuw. Toen ik deze vogel zag staan bij Westkapelle dacht ik namelijk dat het  een relatief vers ex. van deze soort was. Dit vanwege de toch wel behoorlijk smalle lichte randen aan de vleugeldekveren, de volledig doorgeruide schouder met vrij strakke tekening en verse bruine en gesleten witachtige veren (i.p.v. dufuuse tekenin en grijzige grondkleur als Kleine Mantelmeeuw. De binnenste grote dekveren zijn ook wel erg gekarteld, terwijl de buitenste donkerder zijn (al passen ze beterop Zilvermeeuw denk ik want in het centrum van de zichtbare buitenste grote dekveren is wat van vage karteling te zien). Daarnaast had de vogel ook nog eens een 2e generatie binnenste grote vleugeldekveer (dus met zelfde patroon als de 2e generatie schouder). Zoiets zie je geloof ik slechts bij 3& van de Kleine Mantels of Zilvers. Bij geelpootmeeuw is dit heel gewoon. De slanke snaveltop en de pikzwarte handpennen (grondkleur en niet of nauwelijks lichte toppen) passen echter veel beter op Kleine Mantelmeeuw. Het vliegbeeld geeft uitsluitsel: de staart is bijna volledig bezet door 'staartband' en de binnenhand vertoont donkere binnenvlaggen van de veren. Dit past goed op Kleine Mantemeeuw. Geelpootmeeuw heeft een smalle staartband en een uitwat lichte binnenhand door lichte binnenvlaggen van de veren.

Rinie van Reenen

Zo te lezen ben ik dus de enige die er in getrapt is ;-). 'k Vind het trouwens een goed initiatief.
Nog een klein vraagje: de schouderveren zijn volledig doorgeruid. Ik heb het idee dat ik het inmiddels helder heb hoe je dit kunt zien bij een zijaanzicht (mede met dank aan je mooie site), maar zo van achteren kon ik dit niet constateren. Mijn vraag is nu: waaraan kun je in dit geval de rui herkennen?
Groet, Rinie van Reenen

Antonie Blom

Veel oefenen en gewoon goed opletten, dat is de enige manier om het te leren. Op een bepaald moment ga je leren hoe een eerste generatie veer er uitziet en hoe een tweede / derde (etc.) generatie veer er uit ziet. Een tip is om veel foto's te bekijken en als je echt wat meer met meeuwen wil, dan een goed boek te kopen waar dit verder in wordt uitgelegd.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

maartenwielstra

Juveniele veren (veren na het donskleed) zijn volledig bruin met een lichte rand rondom. Tweede generatie veren hebben een lichtbruine/grijze of witte ondergrond en zwartachtige scherpe tekening in de vorm van banden/ankertjes/streepjes.