Batterij digi camera snel leeg

Gestart door Rikstar, juli 12, 2011, 11:07:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

een jaar geleden heb ik een digitale camera aangeschaft. om precies te zijn de Canon SX 20 IS.
voor mij een vrij prijzige camera en werkt op batterijen
ik heb er een jaar plezier mee gehad maar sinds een maand gaat de batterij wel erg snel leeg.
er gaan 4 AA batterijen in en ik kan er nu nog maar 10 tot hooguit 20 foto's mee maken terwijl het er voorheen wel 300 waren. (als ik nieuwe batterijen erin doe krijg ik meteen het scherpje 'batterijen bijna leeg'  te staan)
Nu dacht ik dat het wel aan de batterijen kan liggen maar ik kan mij herrinderen dat ik met hetzelfde merk (Phillips) voorheen ook veel foto's konden worden gemaakt.
nu zijn de batterijen wel ruim een half jaar oud.
het aparte is dus vooral dat ik dit sinds kort pas heb terwijl ik al bijna een jaar foto's maak met de camera.

iemand enig idee wat het probleem kan zijn en wat te doen?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Botervlieg

Hallo,

Ik heb geen verstand van technische dingen.

Maar misschien kun je eens oplaadbare batterijen proberen.

Ik heb een (hele) simpele camera wat ook elke keer gedoe had met dat nieuwe batterijen na een paar foto's leeg waren.
Met oplaadbare batterijen gaat het véél beter.

Groetjes, Marleen

stefanhageman

Ligt er ook aan welk soort AA-batterijen je gebruikt. Ik had dat vroeger ook altijd met mijn compactcamera en Gameboy etc. als ik bijvoorbeeld Ikea, Gamma, Karwei of andere huismerk batterijen gebruikte. Als ik dan Duracellbatterijen gebruikte ging de gebruiksduur ook met spurten omhoog, soms van 2 uur met huismerk tot ruim 6 uur met Duracell.
Ook zoals Marleen zegt zijn oplaadbare batterijen ook een hele verbetering voor de gebruiksduur van de camera. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een technisch defect is zoals ook gebeurt met mobieltjes die naar verloop van tijd stukken minder lang meegaan en je ze elke dag moet opladen.
Stefan Hageman


fkdeboer

Hallo Rik,
ik zou zeker oplaadbare batterijen kopen en dan even letten op het mAh. Dit moet voor fotografie hoog zijn. Vaak zijn er dan ook oplaadbare batterijen 'speciaal voor fototoestellen'. ik had altijd een extra setje mee en ik ben nooit zonder komen te zitten. kon makkelijk 100en foto's per batterij-set nemen.

Technisch defect lijkt me sterk, want wat stefan aanhaalt, komt volgens mij door de batterijen die gebruikt worden in mobieltjes, niet door de mobieltjes zelf.

Een ander iets zou kunnen zijn is kou( je zit toch in schotland nu? ;) ), bij kouder weer vliegen je batterijen leeg! Ik heb vaak gehad bij het bergbeklimmen (andere hobby), dat je de camera tevoorschijn haalde op grote hoogte, lage temperatuur, en dat je dan geluk had als je nog een paar foto's kon schieten, ondanks nieuwe batterijen en het dragen van die batterijen op je lichaam(->warmer)...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

gko

#4
ik heb als reserve een vergelijkbare compact en ik heb door dat batterijengedoe
(zowel met oplaadbare als niet oplaadbare) spijt dat ik hem gekocht heb,
vooral 's winters is het een ramp, totaal onvoorspelbaar hoeveel foto's ik kan
maken met beide soorten batterijen, dus nu neem ik maar een pak(ca 10) nieuwe
niet-oplaadbare mee (duracell), wel duur, maar ik kan tenminste fotograferen, Canon en Nikon (o.a.)
zullen ook wel eigenaar zijn van de batterijenfabriek, een klein accuutje lijkt me
toch echt niet onmogelijk te fabriceren, maar dit levert denk ik teveel op.
Er is geen technisch defect waar het aan zou kunnen liggen, dit haalt het plezier uit het fotograferen!
ik wil graag van jullie horen of de duurdere compacten (boven de 300 euro) ook dit probleem hebben en of er eventueel kleine compacts zijn met accu's als van SLR's.
Met de spiegelreflexen nooit een echt probleem gehad met accu's, altijd betrouwbaar (ook 's winters)
met vr gr gkoopman

Botervlieg

In de winter problemen met batterijen komt vaak door kou.

Ik heb dan echt een klein niet-spiegel-reflex ding wat in één hand past.
Dus in de winter hou ik de camera in mijn jaszak met mijn hand erop, waardoor de camera beetje op temperatuur blijft.

Niet ideaal, maar het werkt.

Rikstar

#6
ik zal dan eens andere batterijen (duurdere) kopen liefst oplaadbaar om te kijken of ze langer meegaan.
enige wat ik mij kan bedenken is dat deze batterijen afgelopen winter in een vrij koude bijkeuken hebben gelegen (wat het misschien kan verklaren). zeg er wel bij dat ik met deze batterijen voorheen ook lange duur heb gehad. Afgelopen winter kon ik trouwens met mijn camera nog veel foto's maken met een 4pak batterijen.
grote kans dat het gelukkig dan toch aan de batterijen ligt. we zullen het zien komende tijd maar mocht ik nieuwe batterijen kopen en hij doet het dan nog niet goed dan ga ik wel vrezen voor de levensduur van mijn camera.
Canon SX 20 IS was bij aanschaf 360 euro dus valt wel onder de duurderde compacten GKO.

ps. ik dacht dat phillips batterijen toch wel onder de betere merken vielen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

fkdeboer

ik denk dat philips ook allerlei soorten en maten batterijen heeft. En als ze lange tijd in de bijkeuken hebben gelegen dan kan dat zeker de oorzaak zijn, want batterijen ontladen ook als ze (langere tijd )niet gebruikt worden.
Kijk eens naar voltage en stroom (ma). dat tweede is het belangrijkste voor fototoestellen.

vergelijken met Spiegelreflex heeft weinig zin, want daarbij gaat het zoomen etc niet van de batterij af. nogmaals ik denk niet dat het aan je camera ligt.
Ik heb met veel plezier de sx10is veel gebruikt en sinds de  overstap op de oplaadbare batterijen nooit problemen gehad!

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

gko

#8
Citaat van: fkdeboer op juli 12, 2011, 14:02:29 PM
ik denk dat philips ook allerlei soorten en maten batterijen heeft. En als ze lange tijd in de bijkeuken hebben gelegen dan kan dat zeker de oorzaak zijn, want batterijen ontladen ook als ze (langere tijd )niet gebruikt worden.
Kijk eens naar voltage en stroom (ma). dat tweede is het belangrijkste voor fototoestellen.

vergelijken met Spiegelreflex heeft weinig zin, want daarbij gaat het zoomen etc niet van de batterij af. nogmaals ik denk niet dat het aan je camera ligt.
Ik heb met veel plezier de sx10is veel gebruikt en sinds de  overstap op de oplaadbare batterijen nooit problemen gehad!


volgens mij gaat bij een spiegelreflex het zoomen ook gewoon
van de accu af, waar zou het anders af moeten?

verder weet ik heel goed wat een nieuwe of een oude batterij is en ook
wat een goed opgeladen batterij is en wat een slechte, en hoeveel milliampere
het beste is.

Ik denk dat je misschien niet weet hoe goed een accu van een SLR is
met vr gr gkoopman

fkdeboer

prima dat je het persoonlijk opneemt, gko, maar die opmerking was natuurlijk als tip naar rik bedoelt die volgens mij op zoek is naar een verklaring dat zijn batterijen zo snel op gaan.
En spiegelreflexen, daar zal jij ongetwijfeld meer van weten dan ik. Heel goed. Maar ik heb het idee dat ik mijn SLR lens met de hand in en uitschuif om te zoomen (en scherpstellen kan dan automatisch) en op mijn digitale camera ging dit dmv de batterij. Daarnaast zijn de dslr-accus uiteraard ook beter. heb je helemaal gelijk in.
Maar nogmaals, ik probeerde alleen maar met Rik mee te denken en te helpen en het ontgaat mij in het geheel waarom jij dit zo persoonlijk lijkt op te nemen.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

gko

#10
ik heb gewoon veel gezeur met mijn batterijen en jij suggereert
dat het aan mij ligt, alles wat automatisch gaat gaat van de stroomreserve af,
als je een SLR gewent bent is zo'n vervelend compactje een paar stappen terug.
ik neem het niet persoonlijk, maar ik ben boos op de camera,
vooral 's winters, wanneer ik hem het meeste gebruik. Dus excuses, want
het ligt totaal niet aan jou, maar ik heb spijt van mijn aankoop,
weer 200 euro naar de kl...... (eine beestjes)

de verklaring dat de batterijen zo snel opgaan, rik, is dat de fabrikanten de batterijtechniek voor goedkope compacts nog niet goed beheersen, een kwestie van jammer, maar helaas. Ik voel met je mee, een echte oplossing is er niet, of je moet een SLR nemen
met vr gr gkoopman

fkdeboer

Citaat van: gko op juli 12, 2011, 16:31:00 PM
ik heb gewoon veel gezeur met mijn batterijen en jij suggereert
dat het aan mij ligt, alles wat automatisch gaat gaat van de stroomreserve af,
als je een SLR gewent bent is zo'n vervelend compactje een paar stappen terug.
ik neem het niet persoonlijk, maar ik ben boos op de camera,
vooral 's winters, wanneer ik hem het meeste gebruik. Dus excuses, want
het ligt totaal niet aan jou, maar ik heb spijt van mijn aankoop,
weer 200 euro naar de kl...... (eine beestjes)

zand erover. was uiteraard niet mijn bedoeling om te suggereren dat dit aan jou lag. was puur een suggestie voor rik om erachter te komen wat het probleem was bij hem.
Ik weet helaas wat voor frustraties het kan geven, dus alle begrip.
ik heb trouwens wel eens een accu gezien in de vorm van batterijen (zodat die in dezelfde opening past).mocht dit nog bestaan, misschien is dat dan een oplossing voor jou?

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

snwja3

Mijn ervaring is dat bij camera's (en ook andere apparatuur) met een 'eigen' accu, de accuduur langer en beter is dan die van (oplaadbare) batterijen.
Misschien goed om bij aanschaf van een (eventuele) nieuwe aan te denken.

Terzijde:
Net als bij telefoons zie ik dat de batterijduur in het algemeen korter wordt, doordat de nieuwere modellen over steeds meer functionaliteit beschikken en betere, maar stroomverslindende, displays hebben.
GPS functionaliteit erop is leuk, maar vreet stroom. Als je het toch wilt hebben kijk of dat uitschakelbaar is.
Kijk verder of je die extra functies gebruikt/wilt gebruiken (en niet alleen voor de heb of de buurvrouw), indien niet, dan kan een goedkoper modelletje zonder maar met langere batterijduur veel meer plezier opleveren.
Mijn Nikonnetje ging wel een week mee op vakantie voordatie aan de ketting moest, de nieuwe Fuji nog niet eens de helft! >:(
Wietze Janse


Rikstar

beste iedereen,

sorry voor mijn late reactie. ik kijk in dit subforum niet erg vaak.

hartelijk bedankt voor al jullie reacties.
Het doet mij zowieso al goed dat niemand zegt/oppert dat het echt aan de camera ligt maar meer aan het type batterij en de manier waarop ik er mee om ben gegaan.
ik zal binnenkort weer eens andere batterijen kopen (waarschijnlijk goede duracell batterijen die oplaadbaar zijn) en probeer het dan weer opnieuw.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

wijnands

Groeten,
Jeroen Wijnands

huysse

Het kan misschien ook zo zijn dat het klepje de batterijen niet meer voldoende op hun plaats drukt.
Bij mijn camera gebeurt dit wel eens en als ik de batterijen dan even goed aandruk gaan ze weer gewoon een tijd mee.

groet,
Marijke

gko

bij de camera's die ik ken, is het of ze doen het of ze doen het niet,
een beetje doen heb ik nooit meegemaakt,
het omwisselen van de volgorde, werkt hooguit 2 opnames
met vr gr gkoopman

huysse

Ik heb het niet over omwisselen, ik heb het over aandrukken.

groet,
Marijke

gko

ik bedoel  dat aandrukken misschien bij jouw camera werkt, maar dat lijkt me een
uitzondering, tevens bedoelde ik met omwisselen, de plus-batterijen naar de min-positie
en andersom, dus niet het omwisselen voor andere batterijen, maar de posities
veranderen.

als ik mijn batterijen aandruk, is er een moment dat ze het  doen en een moment
dat ze het niet doen, er is n.m.m. geen tussenweg
met vr gr gkoopman

huysse

Ik denk dat het zo is bij mijn camera dat na verloop van tijd de veer (?) van het klepje wat losser is geworden waardoor het de batterijen onvoldoende aandrukt.
Omdat het daarna weer lang goed gaat kan het natuurlijk ook aan mij liggen dat ik het klepje de eerste keer onvoldoende aangedrukt heb.
Dat zo'n klepje wat losser wordt is natuurlijk niet vreemd na veelvuldig gebruik.

groet,
Marijke

harry60

In mijn pocket camara gebruik ik enige tijd recyko oplaadbare batterijen, heb hier betere resultaten mee dan andere betterijen.
Een voordeel is dat de batterijen ook niet leeg gaan bij niet gebruik van de camera wat bij andere batterijen wel vaak is.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

CeesvanDijk

Hallo Rik.

Ik heb precies de zelfde camera als jij en gebruik Panasonic hhr-3mre oplaadbare batterijen.
Dit gaat erg goed en draag eigenlijk alleen in de winter een extra setje batterijen bij me.
Ik ben zo en zo erg tevreden over deze camera.

Groeten,
Cees.

grunsven

Oplaadbare batterijen zijn veel beter vooor apparaten als camera's dan niet oplaadbare. Het voltage van alkaline batterijen neemt af als ze verder leeg raken terwijl oplaadbare (nimh) dat vrijwel niet doen.

Wat evchter nog belangrijker is, is dat ze vrij snel zakken in voltage als je ze belast, dit komt doordat ze een grote interne weerstand hebben. De camera meet dan, als hij even flink stroom trekt, een te laag voltage en schakelt dan uit. Dit kan terwijl de batterij nog voor 80% vol is.
Oplaadbare baterijen hebben veel minder interne weerstand daar kun je dus flink stroom uit trekken zonder dat het voltage daalt.

Je hebt dus waarschijnlijk de afgelopen jaren veel bijna volle batterijen weggegooid. Koop goede oplaadbare batterijen en een goede lader en je camera zal het veel beter doen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

grunsven

Achteruitgang van accu's van laptops enzo is een eigenschap van Li-ion cellen. Over lange termijn zijn deze cellen gewoon niet stabiel, daar kun je niet heel veel aan doen. Als je echt wil kun je ze op op ongeveer 40% geladen bewaren (niet vol!) en zorgen dat ze koel liggen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)