Opvallende vlieg gezien

Gestart door Bob Hogeveen, juni 21, 2005, 10:45:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Deze wat onsympatiek ogende vlieg zag ik zondag. Hij heeft een gemeen overkomende bruine kop met ogen in dezelfde bruine kleur. ZIjn vleugels met donkere vlekken erop doen denken aan iets horzel-achtigs, misschien ben ik daardoor een beetje bevooroordeeld....
Ik zag er twee op bloemen van Braam in Boswachterij Hooghalen en tot mijn verassing dezelfde avond eentje in de woonkamer. Vanwege de opvallende tekening dacht ik "Die is zo terug te vinden op foto's", maar tot nu toe echter nog niet gelukt.
Vandaar even dit plaatje.
Ik heb hem maar even onder een glas opgeborgen, dat maakt het plaatje wat
vaag. Het lichte deel van zijn achterlijf is in werkelijkheid bijna wit.



Enig idee?

Groeten,
Bob

matthijsbroere

Ik ben niet zo'n insectenkenner, maar volgens mij is het een Ivoorzweefvlieg.
Matthijs Broere

Bob Hogeveen

Bedankt Matthijs, de plaatjes die ik hiervan vind kloppen helemaal.

Deze zweefvieg zal dan wel een horzel-imitator zijn. Niet verstandig, want met zo'n uiterlijk krijg je al gauw een slecht imago... :D

Bob

matthijsbroere

Haha, toch vind ik het wel een bijzonder beest. Ik heb hem eens gezien in het Noord-Hollands Duinreservaat. Behoorlijk groot vond ik hem!
Matthijs Broere

gardensafari

Volgens de wetenschappers doet hij een hommel na..... En men heeft hem om volstrekt onduidelijke redenen recentelijk Witte Reus genoemd. Soms zou je die wetenschappers.

En horzels worden vaak verward met dazen. Maar horzels bijten niet, dazen des te harder!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJ Eygenraam

Bedankt Bob. Nu denk ik ook te weten waar de komkommerspin die ik 5 juni in Oud Naarden zag het zo druk mee had.

Groet, Henk

Bob Hogeveen

CiteerNu denk ik ook te weten waar de komkommerspin die ik 5 juni in Oud Naarden zag het zo druk mee had.
Inderdaad Henk, ik heb je foto's even bekeken.
Deze spin werd duidelijk niet afgeschrokken door het vervaarlijke uiterlijk van deze zweefvlieg...

Bob

HJ Eygenraam

Die spin zat er niet mee. Nu hoop ik wel zo'n Ivoorzweefvlieg ook eens tegen het levende lijf te lopen, kan ik zien wat je bedoelt.
Groet, Henk