Spinnen; als je er 1 hebt, heb je er dan ook 2?

Gestart door chansel, juni 21, 2005, 10:33:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

chansel

Hallo!

Hopelijk weet iemand het antwoord op mijn vraag(en)!

- Als je 1 spin hebt heb je er dan ook 2 (ooit zei iemand dit namenlijk tegen me omdat je meestal een mannetje en vrouwtje hebt)

- zijn deze spinnen dan even groot?

- bevinden ze zich dan ook Altijd in dezelfde ruimte? (ik had er vannacht 1 op mijn slaapkamer, moet ik daar nu gaan zoeken naar de andere?)

- Waar komen spinnen op af? stof? warmte? parfumgeur?

Alvast bedankt!!

AvanderHeijden

Hoi,

Het klinkt mij een beetje als een broodje aap-verhaal in de oren dat er altijd twee zouden zijn.

Bij veel spinnen zijn de vrouwtjes VEEL groter dan de mannetjes. Mannetjes die in de buurt komen van een vrouwtje zijn in veel gevallen hun leven niet zeker, want ze worden gewoon als potentiele prooi gezien. Spinnen zijn in ieder geval geen "sociale" dieren. Dus dat ze in paartjes zouden leven is niet waar (tenzij er uitzonderingen zijn waar ik niet van weet).

De spinnen die je in Nederland in huis tegen kunt komen kunnen ons niets aandoen. Het kan geen kwaad spinnen buiten te zetten ofzo, maar behalve het feit dat al dat spinrag langs plafonds en in hoekjes en langs de verwarmingsbuizen wat smoezelig staat kan ik geen echt goede reden bedenken waarom je je huis per sé spinvrij wou willen maken. Los daarvan is er gewoon de harde realiteit: het zal ons nooit lukken alle spinnen uit huis te verwijderen!

De angst die veel mensen voor spinnen hebben is onterecht (in onze veilige omgeving). Veel mensen die bang zijn voor spinnen weten dat ook wel... maar iedereen heeft recht op één onredelijke angst, niet?  :lol:  

Marianne

En daarbij komt nog dat de spinnen in huis ons "verlossen" van andere insecten waar we meer last van hebben, zoals muggen.
Je maakt me trouwens wel nieuwsgierig naar jouw "onredelijke angst  :blink:  
groet,
Marianne Cramer

AvanderHeijden

:unsure: Ik ben vreselijk bang voor de Zevenstippelige Landkwal. Een volstrekt onredelijke angst want ik heb een oranje band jiu-jitsu  :hehe:    

Marianne

groet,
Marianne Cramer

gardensafari

Citeer:unsure: Ik ben vreselijk bang voor de Zevenstippelige Landkwal. Een volstrekt onredelijke angst want ik heb een oranje band jiu-jitsu  :hehe:
Ja, ja, een bekende soort, die Zevenstippelige Landkwal, waarschijnlijk bedoel je deze:
Onpasselicus vreselicus forma terrarius?

Groetjes,

Hans

PS Overigens wilde ik jou nog speciaal bedanken voor de hulp die je me gegeven hebt met de libellen in mijn tuin toen ik zo'n 6 jaar geleden mijn site aan het opzetten was!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

evanherk

CiteerHallo!

Hopelijk weet iemand het antwoord op mijn vraag(en)!

- Als je 1 spin hebt heb je er dan ook 2 (ooit zei iemand dit namenlijk tegen me omdat je meestal een mannetje en vrouwtje hebt)

- zijn deze spinnen dan even groot?

- bevinden ze zich dan ook Altijd in dezelfde ruimte? (ik had er vannacht 1 op mijn slaapkamer, moet ik daar nu gaan zoeken naar de andere?)

- Waar komen spinnen op af? stof? warmte? parfumgeur?

Alvast bedankt!!
- Als je 1 spin hebt heb je er dan ook 2 (ooit zei iemand dit namenlijk tegen me omdat je meestal een mannetje en vrouwtje hebt)

nee, zelden of nooit.

- zijn deze spinnen dan even groot?

mannetjes zijn vaak kleiner (soms veel kleiner) dan de vrouwtjes. Je kunt de geslachten onderscheiden aan de palpen.

- bevinden ze zich dan ook Altijd in dezelfde ruimte? (ik had er vannacht 1 op mijn slaapkamer, moet ik daar nu gaan zoeken naar de andere?)

Nee. Spinnen leven vrijwel nooit sociaal. ieder voor zich is hun motto.

- Waar komen spinnen op af? stof? warmte? parfumgeur?

Daar zeker niet op. Je vindt spinnen waar je hun prooien vindt.  En mannetjes gaan wel eens op zoek naar een vrouwtje.

AvanderHeijden

Citeer
Citeer:unsure: Ik ben vreselijk bang voor de Zevenstippelige Landkwal. Een volstrekt onredelijke angst want ik heb een oranje band jiu-jitsu  :hehe:
Ja, ja, een bekende soort, die Zevenstippelige Landkwal, waarschijnlijk bedoel je deze:
Onpasselicus vreselicus forma terrarius?

Groetjes,

Hans

PS Overigens wilde ik jou nog speciaal bedanken voor de hulp die je me gegeven hebt met de libellen in mijn tuin toen ik zo'n 6 jaar geleden mijn site aan het opzetten was!
Uhm ik bedoelde eigenlijk Tentaculus terrestris, forma septempuctata. BRRR! Eng! maar dat beest dat jij noemt is ook vreselijk. Angst daarvoor is echter niet onredelijk...

Ennuhm, wat die hulp betreft:  :duim:  geen probleem, blij dat ik kon helpen!

chansel

na een paar dagen struinen ebn ik gelukkig geen nieuwe/andere spin meer tegen gekomen. Bedankt voor alle tips en uitleg maar helaas helpt het niet tegen mijn foob.

greeting,
Chansel.

Stippen

#9
Onder welke rubriek moet ik die landkwallen eigenlijk invoeren?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

De door jou getoonde valt onder de geleedpotigen (da's een restgroep) en dan onder de bloedzuigers (Arhynchobdellida)  :lol:

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

AvanderHeijden

Schitterend exemplaar! Dat het niet de Zevenstippelige is, is duidelijk (bij gebrek aan stippen, of komen die pas na een paar dagen tevoorschijn? Het algemene geloof dat het aantal stippen leeftijdsafhankelijk is gaat er bij mij moeilijk in...), ook al omdat ik er geen onredelijke angst bij voel. Maar welke soort is dit dan? Ik vind die landkwallen maar moeilijk. Kun je hier een determinatiehulp voor maken?

Zou hier wel eens verspreidingskaartjes van willen zien... en een deeltje Nederlandse Fauna: Landkwallen

:lol:  

Stippen

Ik kan je Die Const des Vernahmen der Landquallen en Deszelve van Phieter Jaffadwars aanbevelen. Je moet er wel voor naar de Slegte want het wordt sedert 1720 niet meer herdrukt.
Ik weet dat toevallig omdat ik in de straat woon die naar deze 16e eeuwse bioloog vernoemd is.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

AvanderHeijden

#13
Bah, er zit geen Slegte in Hoogeveen... Dat wordt dus zoeken op EBay... Toch bedankt voor de (s)tip!

PS "16e eeuwse bioloog", "herdrukt tot 1720", hebben ze dan nog lang volgehouden. Mijn buurman vertelde me zojuist dat een oom van de zus van zijn vriendin's achterneef een exemplaar in de kast heeft staan van de 1276e geheel herziene druk, zijn kritiek op het werk was: "Ik vond de film beter."

gardensafari

Ik ken dat drukwerkje wel. In zijn tijd bejubeld, maar nu wel enigszins verouderd. In die tijd kende men slechts twee families: politicidae en clericalidae. Later heeft men de familie entrepeneuridae ontdekt en de recentelijk gevonden familie globalisatidae was natuurlijk nog geheel onbekend. Landquallen hebben normaliter geen stippen. Soms echter kunnen die zich ontwikkelen door inwerking van het Morbilivirus. Bij de warmbloedige soorten uit de familie clericalidae ontstaan rode stippen, bij de koudbloedigen uit onder meer de familie politicidae zijn de vlekken blauw. Het aantal vlekjes varieert van 60 tot 80. Vroeger had men inderdaad de opvatting dat dit aantal correspondeerde met de leeftijd, nu neemt men aan dat er een correlatie ligt met het e.q. Daarna moet echter nog meer onderzoek worden verricht.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

AvanderHeijden

Nou, daarmee wordt het allemaal een stuk duidelijker, bedankt! Ik zal zsm mijn waarnemingen invoeren. De meeste kom ik wel uit nu, maar er zijn er een paar die ik moet invoeren als "Landqual spec." Hebben we al een landquallenadmin?

gardensafari

#16
Ik heb begrepen dat Hisko al een paar mensen heeft benaderd: Charles Schwietert, die alles schijnt te weten over de titels die de ontdekkers van de soorten mogen voeren, de heer D. Bouterse, die de lijst van de in december ontdekte soorten beheert, de heer O. B. Laden, die met zijn gevatte commentaar altijd weer een bom onder de lijst van de heer Bouterse weet te leggen en de heer G. Wilders die alles schijnt te weten van ondergedoken landquallen. Het zijn allemaal grootse kanshebbers! Hisko, gefeliciteerd

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.