Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

jpk

Is er iemand met ervaring met een bril om te kijken door de Eden?


Groeten,
Jan Koen
Groeten, Jan Koen

Alex Kwak

Citaat van: jpk op december 11, 2015, 19:48:11 PM
Is er iemand met ervaring met een bril om te kijken door de Eden?

Niet veel ervaring, maar ook geen problemen gehad.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jpk op december 11, 2015, 19:48:11 PM
Is er iemand met ervaring met een bril om te kijken door de Eden?


Groeten,
Jan Koen

Gaat prima > lensdoppen ingedraaid is exact de juiste afstand voor brilkijkers (in tegenstelling tot een andere budgetkijker die ik ooit gehad heb).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jaap van Steensel

Citaat van: jpk op december 11, 2015, 19:48:11 PM
Is er iemand met ervaring met een bril om te kijken door de Eden?


Groeten,
Jan Koen
Ja, geen probleem. Zelfs tot -8 kun je de kijker ook nog zonder bril gebruiken, dat is lang niet altijd het geval.

Groeten,
Jaap

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

HWJR

Ik heb nu een ruim een half jaar de 8X42. Vooral ook gekozen vanwege betere scores qua beeldscherpte, contrast en kleurweergave in vergelijking met de 10x42. Aldus volgens de Twentse vogelwerkgroep. Ik ben overigens zeer tevreden met deze kijker.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 11, 2016, 11:19:30 AM
Iemand al ervaring met deze nieuwe telg in de familie? (10*56)
http://nl.knivesandtools.com/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-10x56-nieuw.htm

Mooi stabiel beeld ondanks de 10x, goede lichtversterking dankzij x56 (erg prettig in schemer of onder dicht gebladerte), ligt lekker in de hand ondanks zijn gewicht en prima geschikt voor brildragers. Maar erg vermoeiend in je nek met zijn 1200 gram en je moet er niet mee het binnenland in van Senegal want dan smelt het binnenwerk los (zoals bij alle andere budgetkijkers zit dat niet vastgeschroefd maar verlijmd). Dit is me al 2x overkomen en je krijgt na opsturen de mededeling dat hij niet te repareren is en dat je een nieuwe toegestuurd krijgt. Hoewel de uitstekende garantie 25 jaar is heb ik de laatste nieuwe, die ik van ze ontvangen had, verkocht en ben ik overgestapt op Swarov EL 10 x 42 omdat ik jaarlijks in erg hete gebieden kom en soms 5 weken aan een stuk dat ding om mijn nek heb. Die Swarov EL is vergelijkbaar met die Eden XP, ook qua lichtopbrengst, maar weegt maar 800 gram waardoor je hem zonder problemen wekenlang om kunt hebben. Ook is daarbij het binnenwerk vastgeschroefd zodat hij reparabel is als er iets misgaat en smelten kan bovendien niet meer. Kortom > Eden XP 10 x 56 is qua beeld een echt werkelijk uitstekende kijker voor weinig geld (prijs/kwaliteitsverhouding is ongeëvenaard) maar je moet een stierennek hebben en in de gematigde zones blijven.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jaap van Steensel

Zo nieuw is die toch niet? Er staan al reviews uit 2012 op de site.
Verder is 10x56 niet echt een gangbaar kijkerformaat, zie ook de  review van 20-2-2016. Vrij groot en alleen van toegevoegde waarde t.o.v. de 10x42 als je ook veel in de schemer wilt kijken.
Ook zag ik in één van de reviews een opmerking over speling op het scherpstelmechanisme, dat herken ik ook van een 10x42 exemplaar dat ik zelf kort heb gehad (en daarom geretourneerd). Maar qua beeldkwaliteit worden Eden kijkers doorgaans erg goed beoordeeld in hun prijsklasse.

Groeten,
Jaap

jeroenroelofsen

Dank jullie wel voor jullie input.
Had nog niet echt verder gekeken dan mijn neus lang is.
Jaap heeft wel gelijk dat het een zware kijker is, niet iets waar je makkelijk mee rond loopt. Meer iets voor wild tellingen rond de schemer, voor vogelen/wandelen een beetje overkill.

Opmerking van Bart is ook wel een goede. Niet dat ik plannen heb om (snel) richting de tropen te gaan, maar toch goed om te onthouden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Timo Roeke

Ze hadden het toentertijd over een nieuwe lijn kijkers en een telescoop maar heb er een hard hoofd in.

Jaap van Steensel

Een Eden scope?, als de prijs-kwaliteit verhouding gelijk is aan de kijkers dan belooft dat wel wat. We gaan het zien.

Mark B.

Bij mijn Eden verrekijker was een van de beschermdoppen afgescheurd, waarschijnlijk bekneld gezeten in mijn tas. Heb het uitgelegd aan knivesandtools en ze hebben me gratis een nieuwe beschermdop toegestuurd. Dus de service zit wel goed daar.  :blink:
Mark Beekhof

Gerrit Kteu

Iemand nog behoefte aan een Eden XP 10x42? Deze is 2 jaar oud maar ik gebruik 'm eigenlijk nooit.

marshall

Wat wil je er nog voor hebben dan.?

jeanette

#405
Via alle goede recensies  op deze site, heb ik een paar jaar geleden de  Eden XP  8 x 42  aangeschaft, waarvan ik geen moment spijt heb gehad.
Onlangs had ik  mijn kijker in de tuin achtergelaten en hem vergeten binnen te halen, met als gevolg dat één van de oculairen een troebel zicht opleverde....
In  de beschrijving staat over de kijker": 
''Tijdens de fabricage is de kijker met stikstof gevuld. Hierdoor kan de kijker tot -20 °C gebruikt worden zonder dat er condensvorming in de kijker ontstaat''.
Maar toch......

Contact opgenomen met Knives & Tools, kijker daar bezorgd, en ik kreeg onmiddellijk antwoord dat ik een nieuwe verrekijker toegezonden zou krijgen.
Wat een geweldige service!!!
Dat wil ik  toch even met jullie delen, want  op deze reactie en toezegging had ik absoluut niet  durven rekenen.

Alle hulde en dank gaat daarom naar de geweldige  service die Knives & Tools levert, waardoor ik weer heerlijk - gewapend met deze kijker- het veld in kan gaan.

jeanette


Timo Roeke

Ben wel benieuwd wanneer er weer nieuwe modellen gaan komen. Jaren terug was ik bij hen op kantoor en toen gesproken over andere modellen en een telescoop maar de website is al jaren strak onveranderd. Hopelijk komt er snel nieuws.

Theovanv

Ik twijfel tussen deze kijker en een Zeiss Terra ED 8x42, die misschien wat robuuster is. Ik vraag me echter af of iemand ze qua optische kwaliteit wel eens vergeleken heeft? De Eden is alleen bij Knives and Tools te koop en daar hebben ze nou net de Terra weer niet ;)
Theo van Veenendaal

Jaap van Steensel

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2016, 11:24:21 AM
Ik twijfel tussen deze kijker en een Zeiss Terra ED 8x42, die misschien wat robuuster is. Ik vraag me echter af of iemand ze qua optische kwaliteit wel eens vergeleken heeft? De Eden is alleen bij Knives and Tools te koop en daar hebben ze nou net de Terra weer niet ;)

Ik heb beide kijkers in handen gehad en had bijna de Zeiss gekocht, toen ik de Nikon Monarch 7 tegenkwam. De Eden heeft geen ED glas en in vergelijking met de Zeiss (die dat wel heeft) merk je het verschil wel. Hoewel de Eden voor een niet-ED kijker wel een verdraaid goed beeld heeft. Eden heeft af en toe wel last van exemplarische onvolkomenheden, die overigens prima worden opgelost door Knives&Tools. De Zeiss is wel merkbaar een instapmodel van dit topmerk, made in China. Qua bouwkwaliteit en optische prestaties is het wel een duidelijk stapje onder de topkijkers van dit merk. Qua bouwkwaliteit vond ik de Terra en de Eden elkaar toen niet heel veel ontlopen. De Eden is een topkijker voor zijn geld, de Zeiss is iets duurder maar daar krijg je dan wel ED glas voor terug. Zelf heb ik een 10x kijker, vanwege het bredere beeld en de zeer goede prijs/optische kwaliteit verhouding heb ik toen voor de Nikon gekozen. Bij de 8x versies heb je sowieso al een breder beeld, dus speelt dat aspect wat minder. Hoewel, hoe breder heb beeld, hoe prettiger het kijkt (je richt je kijker makkelijker op bewegende onderwerpen).
Dus als de keuze tussen de Eden en de Zeiss Terra gaat en je het budget ervoor hebt zou ik voor de Zeiss gaan. Maar een Nikon Monarch zou ook het overwegen waard kunnen zijn.... ;-)

jeroenroelofsen

Maar die Zeiss en Nikon zijn toch bijna de helft duurder (280 vs 420)?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bram Rijksen

Zoonlief liet Eden kijker stuiteren met los oculair als gevolg. Opgestuurd naar Knives and Tools, binnen een week werd zonder enige vraag of opmerking een gloednieuwe kijkert afgeleverd!

Jaap van Steensel

Citaat van: Bram Rijksen op november 14, 2016, 22:18:31 PM
Zoonlief liet Eden kijker stuiteren met los oculair als gevolg. Opgestuurd naar Knives and Tools, binnen een week werd zonder enige vraag of opmerking een gloednieuwe kijkert afgeleverd!
Dat is wel heel coulant, ik vraag me af of valschade normaliter onder garantieregelingen valt. Maar goed, voor je zoon een prima oplossing. En waarschijnlijk zou vrijwel iedere kijker niet ongeschonden van een valpartij af zijn gekomen.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Even een pluim voor de service van Knives en Tools (nee, ik heb geen aandelen  ;) ).

Bij mijn Eden XP 10x42 was er na twee jaar intensief gebruik in een van de buizen een lens losgeraakt. Niet helemaal duidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren; ik had de kijker niet laten vallen of ergens hard tegen aan gestoten.

De kijker ter reparatie opgestuurd. Reparatie bleek echter niet goed mogelijk, waarna ik zonder verdere vragen of kosten een nieuwe kijker thuisgestuurd kreeg!
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Zowel de 8x42 als de 10x42 zijn weer afgeprijsd naar 250 euro
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Safariman

#416
Hallo,

Ik ben op zoek naar een verrekijker. Ik ga volgend jaar een maand naar Afrika, dus hij moet zeker goed kunnen dienen voor safari. Ik zal later nog wel reizen maken waar ik de verrekijker zal kunnen gebruiken: lapland, canada, ...
Ik had eerst €100 in gedachten qua budget, maar na eens rond te kijken op internet heb ik dat al bijgesteld (maar veel meer dan €250 zal het toch niet worden). Ik wil vooral een verrekijker die lang meegaat, die water en stofdicht is, niet condenseert bij koudere temperaturen, geschikt is voor brildragers en zonder statief te hanteren is.

Kan iemand mij advies geven aub?
Ga ik best voor een type als:
- een Buschnell trophy 2016 10x42
- bynolyt stork wpr 8x42 dcf
- eden hd xp 8*42 of 10x42
die lijken mij min of meer compact en ook voor andere reizen min of meer eenvoudig mee te nemen

Of ga ik beter voor een grote steviger type, waar veel licht op invalt, zoals:
- vortex crossfire 10x50
- barr & stroud savannah 12x56

Ik ga er geen uren en uren door kijken, dus het fenomeen van "een grote vergroting vergt een stevige hand, anders krijg je door het onrustig beeld snel vermoeide ogen" vind ik niet zo zeer van belang. Gewoon de dieren goed zien als ik ze wil zien volstaat, of eens een landschap overschouwen.

Ook vroeg ik me af of de technologie in verrekijkers er de laatste jaren sterk op is vooruit gegaan? De recensies van de eden xp 8x42 (en andere modellen) zijn fenomenaal. Ook al heeft elke recensent deze blijkbaar gratis gekregen door de producent om te testen. Maar de eerste berichten dateren al van 2011 als ik het goed heb. Dus nu weet ik niet echt of dit type verrekijker nog steeds zo een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft in zijn prijsklasse. Of is deze kijker toch al een beetje voorbijgestreefd en zijn er ondertussen andere merken met betere kijkers voor dit geld?

Ik hoor het graag van jullie!
Alvast bedankt!

Rob Koelman

#417
Citaat van: Safariman op november 27, 2018, 17:26:16 PM... Ik ben op zoek naar een verrekijker. Ik ga volgend jaar een maand naar Afrika, dus hij moet zeker goed kunnen dienen voor safari. Ik zal later nog wel reizen maken waar ik de verrekijker zal kunnen gebruiken: lapland, canada, ... Ik had eerst €100 in gedachten qua budget, maar na eens rond te kijken op internet heb ik dat al bijgesteld (maar veel meer dan €250 zal het toch niet worden).

Hmm, je gaat een maand naar Afrika op safari en hebt ook plannen voor Lapland en Canada. Al met al zul je dan een flink bedrag aan reiskosten kwijt zijn.

Het verbaast me daarom een beetje dat je voor een verrekijker niet meer dan euro 250,- over hebt. Een goede kijker draagt in hoge mate bij aan vakantiegenot en ik vind het daarom zelf een essentieel onderdeel van elke vakantietrip...

Lees in iedere geval even deze topics:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=441929.0
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=438917.0
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Nagtegaal

Net als Rob vind ik je budget opvallend gezien je reisplannen. Een nadeel van de goedkopere merken is dat de kwaliteit minder is bij extremen zoals warm of koud weer.
Zelf heb ik een 2e hands Swarovski EL 8,5*42 gekocht voor nog geen €1000,--. Een meer dan prima kijker die degelijk is en waarbij ik nagenoeg nooit problemen heb. Hoewel duurder zou ik nooit zulke reizen maken met alleen een Eden (wellicht wel als 2e kijker).

Zie vooral ook de (en mijn) reactie(s) in de andere topics.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wilfred

Misschien is Safariman helemaal niet zo'n doorgewinterde vogelaar als Rob en Jeroen vermoeden. In dat geval is het ook een beetje "over de top" dat een kostbare reis dan ook gelijk maar een kostbare kijker vereist. Een budget van 250 euro is al best een flink bedrag voor iemand die mogelijk voor het eerst in z'n leven een serieuze verrekijker koopt. En voor dat bedrag heb je echt wel een fatsoenlijke en bruikbare verrekijker.

Voor op reis zou ik in elk geval de 50+ objectieven laten liggen. Ik zou zelfs kleiner dan 42 overwegen zoals iets tussen de 30 en 34. Lekker licht en compact voor op reis maar ook voor thuis.   

Wat betreft de vergroting: Een onrustig beeld door een te grote vergroting is niet alleen hinderlijk bij langdurige observatie's. Dat begint al te irriteren na 5 seconden. 

Wat betreft je aanstaande safari's: er is zo ontzettend veel moois te zien, zowel groot als klein. En als je nog geen vogelaar bent dan wordt je het wel op safari. Een fatsoenlijke verrekijker is dan echt een must en die ga je heel veel gebruiken. Je mag hopen dat je safarigenoten ook uitgerust zijn met een kijker anders kun je de jouwe constant uitlenen  :-\  (weet ik uit ervaring)