Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Ik ben dik tevreden met mijn eden verrekijker. Als telescoop gebruik ik een swarovski dus verwent ben ik.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2014, 17:23:20 PM
Ik ben dik tevreden met mijn eden verrekijker. Als telescoop gebruik ik een swarovski dus verwent ben ik.

Bedankt Hisko. Ik overdrijf enigszins maar vond het opmerkelijk dat in dit en andere topic's de kijkers kwa beeldkwaliteit eerst haast werden vergeleken met Leica's en Swarovski's en dat het bij de laatste reactie's hier lijkt of de kijkers niet al te veel voorstellen. Dus vroeg me af of het echt alleen maar allemaal kommer en kwel was of gewoon het feit dat als er iets mis is je het sneller meld dan als iets je goed bevalt. Ik ga denk ik toch maar even een keer een afspraak maken om de kijkers in Apeldoorn te bekijken.

Ik was ooit ook erg verwend (na een heleboel weekend- en vakantiebaantjes) met een Leica Apo Televid 77, maar verkocht omdat ik me meer met fotografie ging bezighouden. Nu zijn ze omgerekend 2e hands nog duurder dan toen ik hem nieuw kocht, ga die fout nooit meer maken want mis haar tot aan de dag van vandaag  ;)

KorHaan

Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2014, 18:14:04 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2014, 17:23:20 PM
Ik ben dik tevreden met mijn eden verrekijker. Als telescoop gebruik ik een swarovski dus verwent ben ik.

Bedankt Hisko. Ik overdrijf enigszins maar vond het opmerkelijk dat in dit en andere topic's de kijkers kwa beeldkwaliteit eerst haast werden vergeleken met Leica's en Swarovski's en dat het bij de laatste reactie's hier lijkt of de kijkers niet al te veel voorstellen. Dus vroeg me af of het echt alleen maar allemaal kommer en kwel was of gewoon het feit dat als er iets mis is je het sneller meld dan als iets je goed bevalt. Ik ga denk ik toch maar even een keer een afspraak maken om de kijkers in Apeldoorn te bekijken.

Ik was ooit ook erg verwend (na een heleboel weekend- en vakantiebaantjes) met een Leica Apo Televid 77, maar verkocht omdat ik me meer met fotografie ging bezighouden. Nu zijn ze omgerekend 2e hands nog duurder dan toen ik hem nieuw kocht, ga die fout nooit meer maken want mis haar tot aan de dag van vandaag  ;)


Hoi Jan,


Qua beeldkwaliteit is er met de Eden kijkers niets mis, verre van dat. De beeldkwaliteit van de Edens is gewoon goed. Maar beeldkwaliteit is meteen vanaf het begin duidelijk, en meetbaar, en het ligt voor de hand om daar in een review de aandacht op te vestigen. De bouw van een kijker is niet meteen meetbaar, en eigenlijk zou voor een goed review de kijker ook meteen flink ruw behandeld moeten worden, inclusief vallen, gooien en stuiteren. Maar zoek maar eens een review waarin dat daadwerkelijk gebeurt! Ik ken alleen een review van een Nikon EDG (duur topmodel van Nikon), waarin de reviewer de kijker tegen de muur gooit, van een afstandje in de afvalbak probeert te mikken, en buiten de kijker een meter of 30 over een grasveld zeilt. Als dan blijkt, dat er geen schade is opgetreden, WEET je dat de kijker goed in elkaar zit.
De Eden is kennelijk uitgerust met minder betrouwbare materialen, wat natuurlijk in die prijsklasse helemaal niet vreemd is, en het risico dat er iets kan misgaan binnenin is gewoon groter dan bij een veel duurdere kijker. Bij een budgetkijker moet je sowieso een beetje oppassen, maar hitte schijnt de Edenkijker minder goed te verdragen, omdat dan de plasticvattingen binnenin vervormen en de lenzenmechanismes daardoor niet langer soepel schuiven. Dit beïnvloedt natuurlijk de beeldkwaliteit en het kijkgenot.


Er zijn de laatste jaren onnoemelijk veel soorten budgetkijkers op de markt bijgekomen, van tientallen merken, en bijna allemaal dakkantkijkers. Voor een budgetkijker is een porrokijker misschien beter aan te bevelen, omdat bij een porrokijker de bouwwijze simpeler is. Ik heb aardig wat porrokijkers gehad, en de enige trammelant die daarbij optrad was, dat bij regen de lenzen binnenin besloegen. Maar er zijn ook waterdichte porrokijkers te koop, en ik heb zelf een waterdichte, geel-met-zwarte Tasco 8x40 porro gehad, waarmee ik in weer en wind jarenlang heb rondgesjouwd. Stortregen op de kijker, zonder regendeksel, de Tasco van nog geen 100 gulden gaf geen krimp. Ik heb daar nog goede herinneringen aan, tussen de poetsbeurten door in de stortregen kon ik de Roodpootvalken van de Stulpheide bij Baarn op 3, 4 en 5 juni 1992 dampvrij waarnemen. De beeldkwaliteit van de Tasco was niet om over naar huis te schrijven, vergeleken met de dakkantkijkers van tegenwoordig, maar het ding was niet kapot te krijgen.
Een tip zou zijn, om op marktplaats een tweedehands Leica Trinovid BA of BN te zoeken, waterdichte dakkantkijkers die decennialang zonder problemen functioneren, en overal tegen schijnen te kunnen. De bouwwijze van deze Trinovids is legendarisch, en heel wat beter dan de tegenwoordige nieuwe Leica's.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jan Borst

Heel erg bedankt voor de tips Ronald en ik begrijp helemaal waarom het punt duurzaamheid zo lastig te beoordelen is bij een review. Ik mis inderdaad bij de meeste reviews testen waarbij kijkers over grasvelden vliegen enz  ;) zodat er over de bouw van de meeste kijkers weinig te zeggen is en het zoeken wat nou wel wat is en wat niet een hele opgave is. Vind persoonlijk porrokijkers wat onhandig kwa vormgeving en aangezien ik al veel te veel spul mee sjouw als ik ga vogelen is dat niet echt handig.

Je bedoelt zoiets toch? http://www.verrekijkerwinkel.nl/leica-trinovid-10x42-ba-occasion-p-1027.html verder kwam ik op marktplaats de laatste tijd (los van heel veel advertenties met nieuwe kijkers (erg irritant vind ik persoonlijk)) weinig tegen en als er wat was was het vaak dezelfde dag ook al verkocht.

Heb jij trouwens naast je Swarovski nog steeds je Eden kijker? En zo ja doet hij nog steeds wat hij moet doen?

Rick_Karsenbarg

Ik heb de Eden (10xversie) nu zo'n 1.5 jaar en ben er erg tevreden over. Bij mij ook nog geen tekenen van slijtage ondanks redelijk intensief gebruik.
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

KorHaan

#335
Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2014, 20:00:10 PM
Heel erg bedankt voor de tips Ronald en ik begrijp helemaal waarom het punt duurzaamheid zo lastig te beoordelen is bij een review. Ik mis inderdaad bij de meeste reviews testen waarbij kijkers over grasvelden vliegen enz  ;) zodat er over de bouw van de meeste kijkers weinig te zeggen is en het zoeken wat nou wel wat is en wat niet een hele opgave is. Vind persoonlijk porrokijkers wat onhandig kwa vormgeving en aangezien ik al veel te veel spul mee sjouw als ik ga vogelen is dat niet echt handig.

Je bedoelt zoiets toch? http://www.verrekijkerwinkel.nl/leica-trinovid-10x42-ba-occasion-p-1027.html verder kwam ik op marktplaats de laatste tijd (los van heel veel advertenties met nieuwe kijkers (erg irritant vind ik persoonlijk)) weinig tegen en als er wat was was het vaak dezelfde dag ook al verkocht.

Heb jij trouwens naast je Swarovski nog steeds je Eden kijker? En zo ja doet hij nog steeds wat hij moet doen?


Ja, die oude Leica Trinovids, die bedoel ik, Jan! De BA-serie is het oudst, en is daarna opgevolgd door de BN-serie, die er identiek uitzag, maar o.a. een kortere dichtbijscherpstelling had.
Jammer, jammer, dat ze deze kijkers uit de produktie hebben genomen. Er was - behalve het gewicht - niets op aan te merken. En je kon er spijkers mee in de muur slaan. Af en toe duiken ze op op de tweedehandsmarkt, en ze zijn nog steeds het geld meer dan waard.

Mijn Eden XP ligt in de kast, als back-up. En hij doet nog steeds wat hij moet doen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jan Borst

Rick en Ronald weer heel erg bedankt voor de reacties! Zo'n kijker waar je spijkers mee in de muur kunt slaan is net wat voor mij  inderdaad  :blink: maar zit er momenteel dus even niet in. Als ik het zo allemaal lees ga ik denk ik binnenkort eens een afspraak maken in Apeldoorn. Als de spaarpot dan na een tijdje weer wat verder is gevuld ga ik de 2e hands markt weer wat beter in de gaten houden.

Gerrit Kteu

#337
Ik heb een paar weken geleden ook de Eden Quality XP 10x42 gekocht als 2e kijker. Voor 280 euro leek me dat wel wat zodat als ik andere geïnteresseerden meeneem in het veld, niet steeds mijn eigen kijker hoef af te staan en ook als reserve.
Wat me verbaasde is dat de kwaliteit als richting de drie topmerken (swaro, zeiss en leica) werd beoordeeld. Hoewel ik momenteel geen van de topmerken bezit (ooit een swaro gehad) vind ik dat deze XP het vergelijkbaar doet met mijn Bynolyt Tern 10x45 DCF wat ook geen topkijker is natuurlijk maar waar ik best tevreden over ben voor de prijs.
Het eerste wat me opvalt aan de Eden XP is strooilicht onderin beeld in beide lenzen. Ook in de schemering is het beeld onderin verstoord door invallend licht. Dit effect wordt vergroot bij helder tegenlicht en dan zie je ook veel lichtreflecties als een soort ‘flares’. Dit vind ik best storend.
Wat me ook opvalt is dat het beeld helder is en significant helderder dan mijn Bynolyt. Vooral bij helder weer is dit sterker zichtbaar, bij zwaar bewolkt weer of in de schemer neem ik minder verschillen in helderheid waar.
De randscherpte is ook minder goed dan die van mijn Bynolyt. Dit is echter niet storend vind ik. Het centrale beeld is goed en helder.
De scherpstelling van de XP is naar mijn smaak veel te soepel. Het is vrij moeilijk om iets scherp in beeld te krijgen omdat je steeds de scherpte voorbij stelt en ik moet steeds corrigeren.
De coating baart me ook zorgen. De ene lens heeft een zeer duidelijke roze en groene coating, bij de andere lens is die duidelijk minder en zie ik zelfs de blauwe reflectie van de lucht die ik op de andere lens niet zie (in alle standen en ook omgekeerd). Ook is de coating op het ene oculair helderder groen dan op de andere.
Over de duurzaamheid heb ik sterke twijfels. Het rechter oogkapje draait erg makkelijk in en uit en rammelt wat. Ik moet deze regelmatig opnieuw wat uittrekken. Het verbaast me dan ook dat er 25 jaar garantie op zit. De fabrikant heeft kennelijk zeer veel vertrouwen in de duurzaamheid van de kijker of is overmoedig. De eindcontrole (voor zover die gedaan wordt) laat veel te wensen over gezien de verschillen in beide lenzen en oculairs. Ik verwacht ook dat er grote verschillen zitten tussen de verschillende exemplaren van dit merk en type.
Al met al wel een leuke kijker voor dit bedrag, hoewel het nog wel goedkoper had mogen zijn als je bedenkt dat de productiekosten van deze kijker zeer laag zullen zijn.
Ik denk dat ik toch meer gebruik blijf maken van mijn Bynolyt dan van deze Eden.

KorHaan

Citaat van: Gerko op april 05, 2014, 15:16:26 PM
Ik heb een paar weken geleden ook de Eden Quality XP 10x42 gekocht als 2e kijker. Voor 280 euro leek me dat wel wat zodat als ik andere geïnteresseerden meeneem in het veld, niet steeds mijn eigen kijker hoef af te staan en ook als reserve.
Wat me verbaasde is dat de kwaliteit als richting de drie topmerken (swaro, zeiss en leica) werd beoordeeld. Hoewel ik momenteel geen van de topmerken bezit (ooit een swaro gehad) vind ik dat deze XP het vergelijkbaar doet met mijn Bynolyt Tern 10x45 DCF wat ook geen topkijker is natuurlijk maar waar ik best tevreden over ben voor de prijs.
Het eerste wat me opvalt aan de Eden XP is strooilicht onderin beeld in beide lenzen. Ook in de schemering is het beeld onderin verstoord door invallend licht. Dit effect wordt vergroot bij helder tegenlicht en dan zie je ook veel lichtreflecties als een soort 'flares'. Dit vind ik best storend.
Wat me ook opvalt is dat het beeld helder is en significant helderder dan mijn Bynolyt. Vooral bij helder weer is dit sterker zichtbaar, bij zwaar bewolkt weer of in de schemer neem ik minder verschillen in helderheid waar.
De randscherpte is ook minder goed dan die van mijn Bynolyt. Dit is echter niet storend vind ik. Het centrale beeld is goed en helder.
De scherpstelling van de XP is naar mijn smaak veel te soepel. Het is vrij moeilijk om iets scherp in beeld te krijgen omdat je steeds de scherpte voorbij stelt en ik moet steeds corrigeren.
De coating baart me ook zorgen. De ene lens heeft een zeer duidelijke roze en groene coating, bij de andere lens is die duidelijk minder en zie ik zelfs de blauwe reflectie van de lucht die ik op de andere lens niet zie (in alle standen en ook omgekeerd). Ook is de coating op het ene oculair helderder groen dan op de andere.
Over de duurzaamheid heb ik sterke twijfels. Het rechter oogkapje draait erg makkelijk in en uit en rammelt wat. Ik moet deze regelmatig opnieuw wat uittrekken. Het verbaast me dan ook dat er 25 jaar garantie op zit. De fabrikant heeft kennelijk zeer veel vertrouwen in de duurzaamheid van de kijker of is overmoedig. De eindcontrole (voor zover die gedaan wordt) laat veel te wensen over gezien de verschillen in beide lenzen en oculairs. Ik verwacht ook dat er grote verschillen zitten tussen de verschillende exemplaren van dit merk en type.
Al met al wel een leuke kijker voor dit bedrag, hoewel het nog wel goedkoper had mogen zijn als je bedenkt dat de productiekosten van deze kijker zeer laag zullen zijn.
Ik denk dat ik toch meer gebruik blijf maken van mijn Bynolyt dan van deze Eden.


Hallo Gerrit,


Verschillende coatings op oculairs (?) is niet goed; daar is ergens in het productieproces iets niet goed gegaan. In mijn eerste post van dit topic schreef ik al dat de oculairs en objectieven een diepgroene coating hebben. Verschillen heb ik niet gezien. Dus bij jouw kijker is de coating niet goed.



Strooilicht onderin ervaar ik ook in de XP, bij sterke verlichting van boven, als twee melkachtig witte halvemaantjes onderin het beeld. Dat kan komen, omdat een lensvatting of zelfs de rand van een lens niet afdoende is zwartgeverfd. Ik durf niet te zeggen wat de boosdoener is, maar laat ik opmerken dat ik in mijn Swarovski 10x32 EL Swarovision bij sterk tegenlicht behoorlijk wat flares zie. Als je de Swaro met de uittreepupil tegen het licht houdt, zie je maar liefst 4 zg. 'false pupils' rondom de uittreepupil. Iets dat in deze topklasse eigenlijk uit den boze is. Ook daar is dus sprake van niet goed gezwart interieur van het kijkerhuis. Lees de reviews van Allbinos van de Swarovisions hier maar eens op na, zij komen met dezelfde conclusie.


Loszittende oculairkappen is ook niet goed, natuurlijk. Die behoren strak te zitten, en soepel te draaien, vanaf het begin. De mijne werken naar behoren.


De scherpstelling verloopt inderdaad erg soepel, maar omdat ik zelf een 8x42 bezit, en de scherpstelrange klein is, van close-up tot oneindig in 370 graden, dus iets meer dan één draai, vind ik dat niet hinderlijk, of zelfs een voordeel. De scherpstelling van mijn Eden 8x42 XP draait soepeler dan die van mijn Swarovski 10x32 EL Swarovision. Dat is inherent aan het systeem; dat van de Swaro is ingewikkelder. En zeker niet beter.


De randscherpte vind ik wel goed in de XP, maar ik moet zeggen, dat ik de randen alleen vanuit mijn ooghoeken zie, en er niet naar op zoek ga door mijn ogen te bewegen. De 'sweet spot' - het gedeelte van het beeld waarin alles ragscherp is - is behoorlijk groot in de XP en dat vind ik wel een voordeel. Een grote sweet spot geeft een fijner beeld, vind ik, maar dat is voor iedereen anders. Vervorming naar de randen toe kan hinderlijk zijn, als 'blur', dus gewoon onscherp, maar kan ook in de vorm van 'pincushioning' (waarin rechte lijnen naar binnen toe gebogen lijken), of 'barrel distortion' (waarin rechte lijnen naar buiten toe gebogen lijken) met goede scherpte optreden. Zolang het niet opvalt, hebben beide laatste vervormingen geen nadelen, en soms voordelen. 'Fieldflatteners' - beeldvervlakkende lenzen - beperken de vervorming aan de randen, maar dat schept weer andere nadelen, waarvan 'rolling ball' de ergerlijkste is: het 'rollen' van het beeld wanneer de kijker bewogen wordt. Mijn Swaro heeft meer 'rolling ball' dan mijn XP.


Maar goed, om tot een samenvatting te komen, Gerrit; de opsomming die je hier doet geeft je alle recht om een nieuwe XP te verlangen, er is genoeg mis met je kijker. Ik zou de kijker terugsturen, vergezeld van een uitprintje van je verhaal hierboven, met een beleefd verzoek om een nieuwe kijker, en dan met name een 'cherry pick' - een exemplaar dat 100% nagekeken en in orde bevonden is - wat de heren van Knivesandtools naar mijn verwachting zullen honoreren. Hun service is buitengewoon goed, en klachten worden voor 100% serieus genomen. 25 jaar garantie wordt ook niet voor niets gegeven, en jouw kijker lijkt me een garantiegeval.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



Gerrit Kteu

Hallo Ronald,


Bedankt voor je reactie. Ik heb idd veel reviews bekeken op allbinos, goeie site. Ik hoop nog op een review van de Zeiss Victory 10x42 HT.
Over de 'sweet spot' van de XP ben ik wel tevreden. Die is idd goed. Die van m'n Bynolyt ook.
Ik ben momenteel geld opzij aan het zetten voor een topkijker. Dat van de 'rolling ball effect' bij de Swarovision had ik gelezen. Ook mensen die aanvankelijk geen problemen hiermee hadden, gaan zich er later vaak toch aan storen tot soms op een niveau dat het onaanvaardbaar wordt. Dat van die valse pupillen is natuurlijk onacceptabel voor een topkijker. Vooral omdat de Swaro's vaak nog behoorlijk duurder zijn dan de andere 2 topmerken.
Ik zal nog eens bij de vogelbescherming langs gaan om de kijkers waar mijn voorkeur naar uitgaan voor mezelf te vergelijken.


Dat van de halve maantjes in de XP en de te snelle scherpstelling moet ik maar voor lief nemen maar de verschillen in de coating en een te soepel oogkapje is iets wat idd niet hoort.


Bedankt voor je advies om te vragen naar een andere kijker. Ik had idd begrepen dat KATO goede service verleend en zal ze een mailtje sturen.


Ik laat wel weten hoe dat afloopt.

KorHaan

#340
Citaat van: Gerko op april 06, 2014, 08:41:16 AM
Hallo Ronald,


Bedankt voor je reactie. Ik heb idd veel reviews bekeken op allbinos, goeie site. Ik hoop nog op een review van de Zeiss Victory 10x42 HT.
Over de 'sweet spot' van de XP ben ik wel tevreden. Die is idd goed. Die van m'n Bynolyt ook.
Ik ben momenteel geld opzij aan het zetten voor een topkijker. Dat van de 'rolling ball effect' bij de Swarovision had ik gelezen. Ook mensen die aanvankelijk geen problemen hiermee hadden, gaan zich er later vaak toch aan storen tot soms op een niveau dat het onaanvaardbaar wordt. Dat van die valse pupillen is natuurlijk onacceptabel voor een topkijker. Vooral omdat de Swaro's vaak nog behoorlijk duurder zijn dan de andere 2 topmerken.
Ik zal nog eens bij de vogelbescherming langs gaan om de kijkers waar mijn voorkeur naar uitgaan voor mezelf te vergelijken.


Dat van de halve maantjes in de XP en de te snelle scherpstelling moet ik maar voor lief nemen maar de verschillen in de coating en een te soepel oogkapje is iets wat idd niet hoort.


Bedankt voor je advies om te vragen naar een andere kijker. Ik had idd begrepen dat KATO goede service verleend en zal ze een mailtje sturen.


Ik laat wel weten hoe dat afloopt.


Ja, graag, Gerrit, ik ben wel benieuwd naar het vervolg.


Allbinos is echt fantastisch, als je ziet hoeveel aandacht wordt geschonken aan elk detail... Ik hoop dat de Swarovski 8x32 en 10x32 EL Swarovision ook nog eens een keer aan bod komen. Maar de Zeiss HT 10x42 en 8x42 liggen vast ook al klaar op de plank bij die gasten, volgens mij  :rolleyes:  In ieder geval lees ik ELK nieuw review van allbinos met rode oortjes.
Ik moest erg lachen bij hun review van de Kowa Genesis 8x33, toen ik las dat er BINNENIN het kijkerhuis met witte letters 'PROMINAR' stond geschreven. Bij de minpuntenopsomming onderaan het review hadden ze deze belachelijke megafail van Kowa omschreven als: 'not very sensible practice of putting ad slogans inside the binoculars' inner tube'. Lekker onderkoeld sarcasme... ;D
Ergens in het review zelf spraken ze de hoop uit, dat er bij de volgende generatie Kowa's geen neonlichtjes aan de binnenkant zouden zitten. Toen hield ik het niet meer droog  ;D


Het 'rolling ball'-effect vond ik in de Swarovision 8,5x42 het meest hinderlijk. In mijn 10x32 is het aanwezig, maar niet erg hinderlijk. De 10x50 heeft het ook minder dan de 10x42, die het weer minder heeft dan de 8,5x42; geen idee waarom.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Gezien de opsomming lijkt het voor jouw ogen aan de mate van vergroting te liggen en mogelijk iets aan de diameter van het objectief. Echter, ik hecht er aan te vermelden dat de mate waarin je last hebt van het rolling-ball effect strikt persoonlijk is. Zelf merk ik er niets (meer) van en het is nooit hinderlijk geweest. De Nikon EDG heeft het helemaal niet.

En, weer terug bij EDEN: heb voor een a.s. familievakantie een EDEN EQ voor de kinderen gekocht. Ben benieuwd hoe die het doet.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Gerrit Kteu

Voor mijzelf weet ik dat ik niet aan iets moet beginnen dat mogelijk zo'n 'rolling ball' effect kan hebben. Als ik daar vroeg of laat notie van krijg, dan kan ik het niet meer verdragen. Ik vind ook het grote prijsverschil tussen de allbinos #2 en #3 het kleine verschil in 'kwaliteit' niet rechtvaardigt. (zie http://www.allbinos.com/allbinos_ranking-binoculars_ranking-10x42.html)


Ik heb vanmorgen een RMA nummer van Knives & Tools gehad met een formulier en vandaag is de kijker per aangetekende naar ze opgestuurd. Ik heb alle vertrouwen in een goede afhandeling.


Wordt vervolgd...

Gerrit Kteu

Zo, daar is ie weer.
Donderdag werd ik gebeld door iemand van Knives & Tools. Het bleek dat ik de verkeerde verrekijker geleverd had gekregen, namelijk een HD ipv de XP. Aan de buitenkant zie je dat eigenlijk niet (geen type aanduiding), behalve als je de weet hoe beide kijkers er uit zien en dat wist ik niet, nu wel.


Hun welgemeende excuses want de doos was wel van een XP dus er zijn 2 kijkers verwisseld mogelijk bij een controle. Iemand anders geniet mogelijk nu van een duurdere XP terwijl die een HD besteld heeft.


KATO heeft het netjes opgelost vind ik, ik kreeg een mini ledzaklampje meegeleverd, een Fenix LD01 twv €34,95 dus geen lullig goedmakertje.


Ik heb nu de kijker in huis die ik eigenlijk besteld had en het verschil is groot met die ik eerst in handen had. Lichter en degelijker lijkt het. Het beeld is goed. Maar inmiddels heb ik het ook niet kunnen laten mezelf te verwennen met een Swarovski SLC 10x42. Het verschil tussen de Swaro en de Eden vind ik behoorlijk groot, uiteraard in het voordeel van de Swaro maar dat mag ook wel gezien het prijsverschil.


Ik vind de Eden wel een erg leuke kijker om erbij te hebben en voor visite en ik denk dat deze voor veel mensen zeer goed voldoet. Vooral als je niet veel het veld in gaat of je er niet te veel voor wilt uitgeven. Ik ga deze nog uitgebreid testen vanaf morgen. Nu kan ik 3 kijkers vergelijken. Ik zal mijn bevindingen laten weten.


KATO bedankt voor het zeer netjes oplossen en de service!  :duim:

KorHaan

Mooi!


Bedankt voor je update.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

hiskodevries

Ik had mij vorige week een nieuwe kijker beloofd met een budget van 1000 euro ter vervanging van mijn Eden.
Ik had de volgende kandidaten
Zeiss conquest hd 8x42
Leica trinovid 8x42
En op de reservebank een Swarovski companion.
Ik met mijn kijker naar Marc plomp in cocksdorp
Wat een deceptie.
De Swarovski is een speelgoed dingetje. Ligt onprettig in de hand . Een onscherpe rand rondom.
Weg ermee.
De trinovid : keek leuk, maar het scherpstelmechanisme was ruk. Leek wel of je eerst een stukje vrijloop had voordat die wat ging doen. Viel ook af.
De conquest : ik moest de oculaardoppen iets uitdraaien om goed te kunnen kijken. Minpunt 1. Ook deze had last van een raar rondje aan de buitenrand van het kijkveld.
Kortom geen van bovenstaande was beter dan mijn Eden.
Wat nu ? Marc had per ongeluk een Swarovski slc laten zien. Maar die was behoorlijk boven budget. Maar die had wel de wow factor.
Geen rare vertekening, ontzettend helder en rustig beeld.
Gelukkig was de vrouw ook mee, want alleen had ik die uitgave niet kunnen verantwoorden.
De gelukkige bezitter van een slc 8x42
Voor mijn vrouw ging na deze aankoop een wereld open door het gebruik van de Eden .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Herkenbaar verhaal Hisko. Ik had één keer door een Swaro gekeken, en dan wil je niks anders meer. Prijs/kwaliteit-verhouding is helemaal zoek bij die gasten, maar het product is gewoon perfect.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wilfred

Texel - De Cocksdorp - De Verrekieker...... een mooiere en fijnere plek om voor een verrekijker of telescoop eens lekker over je budget te gaan is bijna niet denkbaar.
En als je dan ook nog iets hebt gekocht waar alles aan klopt ..... tja, zo'n heerlijk gevoel, daar kan niks tegenop.

KorHaan

Citaat van: hiskodevries op mei 09, 2014, 16:21:18 PM
Ik had mij vorige week een nieuwe kijker beloofd met een budget van 1000 euro ter vervanging van mijn Eden.
Ik had de volgende kandidaten
Zeiss conquest hd 8x42
Leica trinovid 8x42
En op de reservebank een Swarovski companion.
Ik met mijn kijker naar Marc plomp in cocksdorp
Wat een deceptie.
De Swarovski is een speelgoed dingetje. Ligt onprettig in de hand . Een onscherpe rand rondom.
Weg ermee.
De trinovid : keek leuk, maar het scherpstelmechanisme was ruk. Leek wel of je eerst een stukje vrijloop had voordat die wat ging doen. Viel ook af.
De conquest : ik moest de oculaardoppen iets uitdraaien om goed te kunnen kijken. Minpunt 1. Ook deze had last van een raar rondje aan de buitenrand van het kijkveld.
Kortom geen van bovenstaande was beter dan mijn Eden.
Wat nu ? Marc had per ongeluk een Swarovski slc laten zien. Maar die was behoorlijk boven budget. Maar die had wel de wow factor.
Geen rare vertekening, ontzettend helder en rustig beeld.
Gelukkig was de vrouw ook mee, want alleen had ik die uitgave niet kunnen verantwoorden.
De gelukkige bezitter van een slc 8x42
Voor mijn vrouw ging na deze aankoop een wereld open door het gebruik van de Eden .


Hisko, gefeliciteerd met je aankoop. Begrijp ik nu uit je laatste zin dat je echtgenote nu de Eden XP gebruikt?


Het rijtje kijkers van elk rond de € 1000 dat je opsomt, heb ik ook ooit allemaal bekeken, en wat je opnoemt klopt als een bus. De Swaro Companion is speelgoed; vergeleken met de 32 mm Swarovision komt hij zwaar contrast te kort. Bovendien niet erg degelijk gebouwd. De Leica's (niet alleen de nieuwe Trinovids, maar ook de Ultravids) hebben geen lekkere scherpstelwieltjes. Het ragt en het schuurt of er zand tussen zit. De Conquest die ik even heel kort bekeken heb, vond ik minder lekker op het oog vallen dan mijn eigen Eden XP.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Alex Kwak op mei 09, 2014, 17:04:38 PM
Herkenbaar verhaal Hisko. Ik had één keer door een Swaro gekeken, en dan wil je niks anders meer. Prijs/kwaliteit-verhouding is helemaal zoek bij die gasten, maar het product is gewoon perfect.


Nou, Alex, over dat laatste valt met mij te twisten...
't IS dat ik hem al heb, maar ik zou hem niet opnieuw kopen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Wilfred op mei 09, 2014, 21:06:22 PM
Texel - De Cocksdorp - De Verrekieker...... een mooiere en fijnere plek om voor een verrekijker of telescoop eens lekker over je budget te gaan is bijna niet denkbaar.
En als je dan ook nog iets hebt gekocht waar alles aan klopt ..... tja, zo'n heerlijk gevoel, daar kan niks tegenop.


Wilfred, je wilt niet weten hoeveel fijne plekken er zijn  ;D
Verrekijkerparadijzen, ach, wie is er niet groot mee geworden? (En arm.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

hiskodevries

Ronald. Ja de vrouw heeft de Eden nu. De dag erna alle plasjes langs de Waddendijk afgereden en ze heeft meerdere soorten nu goed kunnen zien . Vooral een fouragerende lepelaar in zomerkleed kreeg langdurig de aandacht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan


Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op mei 10, 2014, 08:32:06 AM
Ronald. Ja de vrouw heeft de Eden nu. De dag erna alle plasjes langs de Waddendijk afgereden en ze heeft meerdere soorten nu goed kunnen zien . Vooral een fouragerende lepelaar in zomerkleed kreeg langdurig de aandacht.

Die van mij heeft ook mijn oude Eden. Volgende taak -> ze moet ook invoeren! (Het begint mij nu te lukken sinds ik iObs op haar phone gezet heb en wat duwtjes in de rug geef  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerrit Kteu

De Eden XP is een leuke kijker voor het geld, maar dat deze kwalitatief bijna vergelijkbaar zou zijn met bijvoorbeeld een Swarovski, heb ik niet kunnen merken. Hoewel in de laatste paar posts een slechte speelgoedkijker van Swaro wordt genoemd, kan ik me niet voorstellen dat iemand de Eden vergelijkbaar vind met een duurdere serie van Swaro. Als ik door de Eden kijk, dan blijf ik scherp stellen omdat ik hem gewoon niet lekker scherp ingesteld krijg. Daardoor is deze voor mij vrijwel onbruikbaar en staat ie in de vernsterbank. Ook randscherpte vind ik zwaar tegenvallen, 'sweetspot' is niet erg groot. Als ik die punten vergelijk met mijn Bynolyt 10x45 dan scoort de laatste iets beter en heeft die iig een stabieler beeld en prettigere kijkervaring. Wel vind ik dat de kleurweergave van de Eden beter is dan die van de Bynolyt.
Het kan natuurlijk zijn dat de 8x waar een aanmerkelijk betere kijkervaring oplevert maar dat kan ik niet beoordelen.
Eigenlijk kan ik stellen dat de Eden voor mij een miskoop is gebleken. Mijn Eden XP 10x42 en mijn Bynolyt Tern 10x45 halen het in geen opzichte bij de Swarovski 10x42 SLC, nog niet bij benadering. En als ik zou moeten kiezen tussen de Eden en de Bynolyt, dan wordt het toch de Bynolyt.


De Eden en de Bynolyt staan in de vensterbank, de Swarovski is ook altijd in de buurt. Ik heb nu natuurlijk wel 2 leuke gast en partnerkijkers  8) .

hiskodevries

Gerrit, hoe een kijker iemand bevalt is altijd een persoonlijke mening.
ik maak nog steeds een diepe buiging voor de Eden, want ik heb geen kijker gevonden onder de 1400 euro die beter is (zowel optisch als mechanisch)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrit Kteu

Hisko, klopt helemaal. Daarom heb ik mijn mening toegevoegd aan dit onderwerp  ;)

KorHaan

Het goed afstellen van de kijker kan verrassend betere resultaten opleveren. Pupilafstand, dioptrie-instelling, en zelfs het uitdraaien van oogcups kan een beter beeld opleveren. De combinatie van deze drie variabelen heeft voor mijn Swarovski maar ook voor de Eden XP uiteindelijk na afstelling goed gewerkt.


Ik zal daar over uitweiden op mijn Swarovski 10x32 Swarovision-topic.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Gerrit Kteu

Hallo Ronald,


Wat ik ook probeer, de Eden krijg ik niet lekker afgesteld. Bij andere kijkers heb ik daar nooit veel problemen mee gehad, en ik heb inmiddels best wel wat kijkers gebruikt in m'n leven en ook goedkope porro's. Ik ben geen brildrager (behalve een leesbrilletje) en de oogkapjes heb ik normaliter helemaal uitgedraaid. Andere standen uiteraard wel geprobeerd. Met de Eden kan ik helaas mijn draai niet vinden. Maar misschien heb ik opnieuw een exemplaar in handen dat niet optimaal 'uitgelijnd' is, dat zou kunnen. Hoewel het exemplaar wel getest is door KATO, maar een vogelaar kijkt anders door een kijker dan een verkoper, hoe goed bedoeld ook.


Ben benieuwd naar je verhaal in het Swarovision-topic.

KorHaan

Hallo Gerrit,


Verschillen tussen exemplaren van hetzelfde model ('sample variation') komen voor. Mogelijk is dat bij jou het geval. Dat kun je alleen vaststellen door meerdere exemplaren direct met elkaar en met jouw exemplaar te vergelijken, ter plekke bij KATO dus.
Niet zeker of je daar zin in hebt...


Is het vóór of na het aanschaffen van je Swarovski, dat je teleurgesteld bent in je Eden? Beetje open deur, maar in vergelijking met een topklasse-kijker kan er iets wat aanvankelijk mooi leek, ontnuchterend snel verbleken...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo