Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

 goede keuze Bart!  Loop er al tijden zeer tevreden mee rond

Joachim Vreeman

Hebben jullie de Eden vergeleken met de Vortex Vulture HD 10x56? Volgens deze gebruiker is de Vortex beter: http://www.verrekijkercenter.nl/review/201172/vortex-vulture-hd-10x56.html?sort=date&order=desc

Bij mij gaat het er binnenkort ook van komen: eindelijk een nieuwe kijker en ik twijfel alleen nog tussen de Eden en de Vortex.

Groeten Joachim


Alex Kwak

Citaat van: Joachim Vreeman op juni 01, 2013, 09:31:28 AM
Hebben jullie de Eden vergeleken met de Vortex Vulture HD 10x56? Volgens deze gebruiker is de Vortex beter: http://www.verrekijkercenter.nl/review/201172/vortex-vulture-hd-10x56.html?sort=date&order=desc

Hij is in ieder geval meer dan 40% duurder  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Joachim Vreeman

Corrigeer me wanneer ik het mis heb, maar de Vortex is 400 euro en de Eden 350. Dat lijkt me geen 40%...

Alex Kwak

I stand corrected  :o

Ik had niet op de 10x56 gelet....   :-X
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Joachim Vreeman

Citaat van: Joachim Vreeman op juni 01, 2013, 09:31:28 AM
Hebben jullie de Eden vergeleken met de Vortex Vulture HD 10x56? Volgens deze gebruiker is de Vortex beter: http://www.verrekijkercenter.nl/review/201172/vortex-vulture-hd-10x56.html?sort=date&order=desc

Bij mij gaat het er binnenkort ook van komen: eindelijk een nieuwe kijker en ik twijfel alleen nog tussen de Eden en de Vortex.

Groeten Joachim

Heeft iemand anders ook voor dezelfde keuze gestaan en mogelijk zelfs beide kijkers eigenhandig kunnen testen?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Timo Roeke op mei 31, 2013, 17:58:56 PM
goede keuze Bart!  Loop er al tijden zeer tevreden mee rond

Ik heb vandaag mijn Eden 10 x 56 binnengekregen en net uitgebreid getest en vergeleken met de 10 x 42 in het schemer. Echt super beeld bij slecht licht! Geweldig ding voor dat geld!  :duim: (wel wat zwaarder om je nek dan een x 42, maar we zijn nog jong  ;) ). Ik wacht nog even op de sterren nu en als ie het daar ook prima op doet ben ik een *tevreden man!

*voor iedereen die Knives & Tools niet kent -> als je niet tevreden bent kun je hem binnen 14 dagen zonder opgave van reden terugsturen en krijg je de poet terug.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 05, 2013, 22:05:42 PM
*voor iedereen die Knives & Tools niet kent -> als je niet tevreden bent kun je hem binnen 14 dagen zonder opgave van reden terugsturen en krijg je de poet terug.

Voor iedereen die de wet niet kent (Wet kopen op afstand): als je "op afstand" gekocht hebt, heb je altijd het recht om, zonder opgaaf van reden, binnen zeven werkdagen het product terug te sturen (verzendkosten zijn dan wel voor de consument). Zie http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand voor wat achtergrondinfo.

EDIT: Yeah mijn 1000ste post :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

AdeHaan

iemand ervaring met de eden 8x42 HD? Ik zoek nog een 2de kijker (8x42). En wat is eigenlijk het verschil tussen de HD en XP?
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

KorHaan

Citaat van: AdeHaan op juni 10, 2013, 00:08:09 AM
iemand ervaring met de eden 8x42 HD? Ik zoek nog een 2de kijker (8x42). En wat is eigenlijk het verschil tussen de HD en XP?


http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-8x42.htm


Verschillen tussen XP en HD staan bij  "Beschrijving" onder de foto's.
Ikzelf heb de twee nooit vergeleken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Een xp ed komt er nog niet aan ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

 :huh: zou wel slim zijn een vooraankondiging...
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

Huh?!


Heb jij 'm al in handen gehad dan?


Vertel!!!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Nee joh  ;) vraag t omdat er al zo lang over wordt ....ik zou zeggen meer dan...gespeculeerd. lees het topic maar terug. Deze zomer was de verwachting toch ?. Misschien mot ik eens bellen met knives and tools.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Timo Roeke op mei 31, 2013, 17:58:56 PM
goede keuze Bart!  Loop er al tijden zeer tevreden mee rond

Mijn Eden 10 x 56 heeft het spontaan begeven in Gambia (nog geen 8 maanden oud). Gelukkig overkwam het me op het eind van mijn reis maar hij is me niet gevallen en ik ben er niet op gaan zitten, gewoon van het ene op het andere moment was het probleem er plots vanzelf. Toen ik hem net had kon ik ermee voorbij oneindig focussen en er de manen van Jupiter mooi mee zien en dat doet hij nou niet meer. Ik kan nu niet verder scherpstellen dan een meter of 400. Bovendien kan ik met de rechter stelring mijn rechter en linker oog niet meer op elkaar afstemmen omdat hij niet ver genoeg naar + kan draaien wat dus een onzuiver beeld oplevert op alle afstanden (tenzij ik met maar 1 oog kijk). Garantie en service is uiteraard weer geen probleem bij Knifes and Tools maar toch opmerkelijk dat dit me nu weer overkomt met een Eden (bij mijn vorige [10 x 42] soortgelijk probleem gehad, ook na bezoek aan zeer warm land [Extremadura zomer '12]. Het lijkt erop alsof er iets ontregeld raakt bij die dingen bij langdurig verblijf in grote hitte).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Have op februari 10, 2014, 19:02:27 PM
Bart,
De effecten van warmte, op een Eden 8x42 weliswaar, staan beschreven in bijgevoegd test verslag.
http://www.houseofoutdoor.com/testrapporten/Testdata_Eden.pdf
Groet
Helena

Lekker verhaal Helena! (En ontnuchterend...). Ik krijg dan wel weer een nieuwe maar het is een heel gedoe, zeker als dit een jaarlijks verschijnsel is (Ik bezoek graag warme landen). Volgende wordt minimaal een Zeiss...

Bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M. Hoogteijling

Vind het eerder een vreemde test: welke Eden is getest? EQ staat voor Eden Quality maar of ze de HD of XP hebben getest staat er niet bij. Dat er goedkoper materiaal is gebruikt dan bij het testexemplaar is ook niet vreemd want dat is een nieuwe Zeiss HT. De tekst in de "test" betreffende de invloed van warmte gaat over "het in de zon, op de hoedenplank van de auto" laten liggen van je kijker. Dat doe je ook niet met je Zeiss.

Ben niet pro-Eden of anti-HOO maar dit soort tests van de heer Van Ginkel cs noem ik broddelwerk. Neemt niet weg dat Eden mogelijk een kwaliteitsprobleem heeft bij langdurige blootstelling aan hitte.

Bart, heb je van K&T een reactie gekregen anders dan vervangen/reparatie van je kijker?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Hoogteijling op februari 10, 2014, 19:32:58 PM
Bart, heb je van K&T een reactie gekregen anders dan vervangen/reparatie van je kijker?

Nee, ik heb alleen de toezegging dat hij of gerepareerd wordt of vervangen, verder niets. Zelfde verhaal dus als met mijn 10 x 42 (waarvan ik niet weet of hij uiteindelijk vervangen is of gerepareerd). Maar hoe dan ook... het is mijn laatste Eden die ik koop (bij 2x gekocht en 2x pech is de kans op toeval wel erg laag...). Het toestel heeft geen enkel moment op de hoedenplank in de zon gelegen. Met het ding om je nek in de volle zon lopen bij grote hitte is blijkbaar al genoeg voor schade en daar moet een verrekijker bij mijn reisgedrag dus echt tegen kunnen!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 10, 2014, 13:03:08 PM
Citaat van: Timo Roeke op mei 31, 2013, 17:58:56 PM
goede keuze Bart!  Loop er al tijden zeer tevreden mee rond

Mijn Eden 10 x 56 heeft het spontaan begeven in Gambia (nog geen 8 maanden oud). Gelukkig overkwam het me op het eind van mijn reis maar hij is me niet gevallen en ik ben er niet op gaan zitten, gewoon van het ene op het andere moment was het probleem er plots vanzelf. Toen ik hem net had kon ik ermee voorbij oneindig focussen en er de manen van Jupiter mooi mee zien en dat doet hij nou niet meer. Ik kan nu niet verder scherpstellen dan een meter of 400. Bovendien kan ik met de rechter stelring mijn rechter en linker oog niet meer op elkaar afstemmen omdat hij niet ver genoeg naar + kan draaien wat dus een onzuiver beeld oplevert op alle afstanden (tenzij ik met maar 1 oog kijk). Garantie en service is uiteraard weer geen probleem bij Knifes and Tools maar toch opmerkelijk dat dit me nu weer overkomt met een Eden (bij mijn vorige [10 x 42] soortgelijk probleem gehad, ook na bezoek aan zeer warm land [Extremadura zomer '12]. Het lijkt erop alsof er iets ontregeld raakt bij die dingen bij langdurig verblijf in grote hitte).


Bart,


Dat komt mij wel héél bekend voor... Ik moest even terugzoeken, maar hier:


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=138308.0


had ik klachten over de voorloper van de XP, te weten de ED. Daar had ik exact hetzelfde probleem mee, van het ene moment op het andere kon ik niet verder dan ca. 400 meter afstand scherpstellen. Wel was de dichtbij-scherpstelling ineens ENORM verbeterd, ik kon op 1 meter scherpstellen.


Nadat ik - woedend - de kijker in de afvalbak had gemikt, en een negatief reviewtje had geschreven, kreeg ik van Knivesandtools geheel gratis de Eden XP en daarover heb ik een héél lang stuk geschreven, geholpen door ontelbare anderen... Nu is blijkbaar de cirkel rond.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#289
Citaat van: M. Hoogteijling op februari 10, 2014, 19:32:58 PM


Vind het eerder een vreemde test: welke Eden is getest? EQ staat voor Eden Quality maar of ze de HD of XP hebben getest staat er niet bij.




Goed opgemerkt; meneer van Ginkel gaat meteen al in de fout bij het noemen van het model. Ik zou voor de rest geen waarde hechten aan zulke reviews.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Lowieke

Citaat van: M. Hoogteijling op februari 10, 2014, 19:32:58 PM
maar of ze de HD of XP hebben getest staat er niet bij.
Geen HD omdat het om een lichtgewicht kunststof kijker gaat en de HD en ED hebben beide een metalen behuizing. Er staat ook in de test vermeld dat de kijker niet met een droog gas is gevuld en dat zou bij de XP wel het geval moeten zijn.
Jeroen.

Alex Kwak

Bij mij is bij de Eden XP van m'n vrouw het dopje vooraan de brug (scharnier, hoe heet zo iets?) verdwenen. Ook maar eens contact opnemen met Knives and Tools.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KorHaan

Hoi Alex,


Dat is het dopje dat de statiefaansluiting afdekt, een schroefdopje, dus ze zullen wel een nieuw dopje opsturen als je ze even contact.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#293
Citaat van: Lowieke op februari 11, 2014, 00:46:21 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op februari 10, 2014, 19:32:58 PM
maar of ze de HD of XP hebben getest staat er niet bij.
Geen HD omdat het om een lichtgewicht kunststof kijker gaat en de HD en ED hebben beide een metalen behuizing. Er staat ook in de test vermeld dat de kijker niet met een droog gas is gevuld en dat zou bij de XP wel het geval moeten zijn.


Ja,


Er is van meet af aan onduidelijkheid over welk model wordt bedoeld, want alle modellen zijn EQ (= Eden Quality), maar ik denk dat het om het XP-model gaat. Gewicht, kortste instelafstand en gezichtsveld komen in deze test overeen met de XP 8x42. Er zijn vreemde uitkomsten bij, bijvoorbeeld dat er geen fase-correctiecoating op de prisma's zou zitten? WTF? ELKE dakkant -hoe goedkoop ook- heeft tegenwoordig fasecorrectiecoating. Bovendien hebben ze in de test geen hoogreflecterende coating aangetroffen, terwijl die er volgens de fabrikant wel degelijk opzit als diëlectrische coating ( de coating met de hoogste lichtdoorlaatbaarheid, die ook wordt toegepast op de alfakijkers van SLZ).
Als ik dan ergens onderaan lees, dat de optische assen niet goed zijn uitgelijnd en dus niet parallel zijn, heb je dus gewoon met een mislukt ding te maken, en dan dien je dus als tester gewoon om een nieuw exemplaar te vragen, en vervolgens weer gewoon fris van voren af aan te beginnen. Ik vind het vreemd dat ze met een overduidelijk minkukel-exemplaar gewoon doorgaan met testen. Dat doe je dus niet. Punt uit. Je stuurt hem terug en vraagt om een nieuw exemplaar.
Wat me verder bevreemdt in de test, is het gevonden eyerelief: 15 mm MET EEN VRAAGTEKEN. WTF? Dat kun je toch wel meten? Ik heb ergens in dit topic met een lullig zelfdoe-testje, plus een simpele rekenformule,  het eyerelief van mijn XP 8x42 even gecheckt, of de gemelde 18 mm overeen kwam met de werkelijkheid, en dat klopte aardig. Dus: waar komt die "15 mm (?)" uit die test vandaan?
Dan staan er dingen als: de kijker is onderdompelbaar in water, maar NIET gevuld met stikstofgas. Dit kan ik zelf niet controleren, maar het zou mogelijk kunnen zijn, dat de kijker is GESPOELD met stikstofgas, om de lucht met waterdamp eruit te verwijderen, waarna vacuüm ontstaat en de seals dus BUITENGEWOON strak moeten zijn om de kijker onderdompelbaar te maken ( want dan spreek je toch al gauw over 0,5 tot 1 bar onderdruk waartegen de seals bestand moeten zijn, wil er geen water naar binnen lekken). Dat "spoelen" heet in het Engels 'nitrogen purged'. Dat moet je dan wel vermelden in je test!


(Ik word steeds kwader. * kuch * Kalm, Sinoo)


Tenslotte de buitenkant, en dan de opmerking over de eyecups; die zouden los zitten, in ieder geval hadden ze daar in de test iets over op te merken. Op mijn exemplaar van de XP 8x42 ( ik ga er nog steeds even van uit dat de testers dit model inderdaad hebben getest) is de uitvoering van de eyecups erg strak, erg goed uitgevoerd, en voor 0 % "los" aanvoelend. Bovendien is die constructie zodanig goed uitgevoerd, met zachte clickstops, dat het me enorm zou verbazen als daar een "los" exemplaar doorheen zou rollen. Het ontwerp is gewoon goed.
Maar goed, ik had al opgemerkt, dat ze te beroerd waren om om een nieuw exemplaar te vragen, na het constateren van niet-parallelle optische assen, dus ik maak verder geen woorden vuil aan deze volkomen waardeloze test. Op de items garantie, service kwaliteit en zelfs prijs, zie ik 3 vraagtekens. Hoezo dat? Waarom zetten ze daar vraagtekens neer?


Op Birdforum.net zouden de testers met pek en veren zijn afgevoerd, want DAAR zitten echte experts; ik ben maar een amateur, maar als IK al zulke opmerkingen heb, wat is zo'n test dan waard?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



M. Hoogteijling

haha, wind je niet op Ronald  ;)  het blijft natuurlijk wel kwalijk dat dergelijke tests worden aangehaald en voor leken maatgevend lijken. Voor de EDEN-test vind ik het des te vreemder dat House Of Outdoor de EDEN levert. Ik verkeer in de veronderstelling dat deze alleen door K&T wordt verkocht. Ik krijg bij dergelijke tests (en dat heb ik de heer Van Ginkel ook via pm laten weten) dat zijn tests nogal eens gekleurd zijn, aantoonbaar fouten bevat maar hij doet hier niets aan. Ze lijken daardoor ten faveure van de opdrachtgever te zijn geschreven maar doen wel wetenschappelijk onderbouwd aan.

Nogmaals, dit doet niets aan eventuele terugkerende problemen zoals o.a. Bart heeft ondervonden. 
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Hoi Marijn,

Ik ben alweer rustig. ;D


Nee, Bart zijn probleem wordt er niet mee verholpen, natuurlijk. Het is natuurlijk van de gekke, dat je kijker ineens, van het ene moment op het andere, gewoon waardeloos wordt. Ik kan me zijn frustratie wel héél goed voorstellen! Dat wil je, zeker op vakantie, niet meemaken. Ik stond ook met de kapotte Eden ED ergens op een 's-Gravelands landgoed, maar ik kon toen constateren dat het dioptrieringetje bij het scherpstelwiel "los" was, en vrolijk zonder weerstand draaide zonder dat dit enige invloed had op het beeld. Bij de XP zit de dioptrieregeling binnenin het rechteroculair, wat nog erger is, want je kunt niet zien wat er mis is. Je kunt er helemaal niets aan doen als het ergens binnenin optreedt. Bij mijn Eden ED was het zeker niet de warmte, want het was een koele namiddag toen het gebeurde. En het gebeurde, net als bij Bart, zonder enige aantoonbare oorzaak.


Plastic onderdelen - of ze nu aan de buitenkant of aan de binnenkant zitten - zouden beter vermeden kunnen worden; het is niet goed voor het betrouwbaarheidsgevoel, want je moet ervan op aan kunnen dat je kijker gewoon functioneert als je hem gewoon gebruikt. Het valt me tegen dat dit dus gewoon een minpunt is in een kijker ( kijkerserie) die optisch prima is. Robuustheid en dus betrouwbaarheid, behoort ook bij het gevoel dat je een prima kijker hebt. Dat is kennelijk bij de Eden Quality-kijkers dus nog lang niet het geval.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo




Bart van Hoogstraten

Mijn XP 10 x 56 is sinds deze week in reparatie maar ik ontving net een e-mail met de mededeling dat hij niet te repareren is. Wat er aan mankeert geven ze niet aan (ik vermoed nu inderdaad de verlijming van een lens die het begeven heeft in de hitte van Gambia). Maar ze sturen me dus gewoon, nog voor het weekend, een nieuwe! Op zich een prima service en best wel aantrekkelijk om voor slechts € 400,- 25 jaar lang geabonneerd te zijn op een nieuwe kijker als de oude het uit zichzelf begeeft maar het is wel een gedoe met bellen, mailen, meerdere malen uitleggen wat er mankeert, opsturen, wachten, ophalen bij het postkantoor omdat ik op het moment van bezorging uiteraard net niet thuis was. En dan de periode zonder kijker natuurlijk... Bovendien het idee dat hij straks weer uit zichzelf stuk gaat is ook niet bepaald geruststellend. Als zoiets aan het begin van een verre (dure) reis gebeurt zit je er behoorlijk mee in de penarie...  :P (Ben benieuwd komende zomer; dan verblijf ik weer een periode in de Extremadura onderweg naar de Coto de Donaña. Vorige keer dat ik daar arriveerde was het over de 40 graden! [heter dan Gambia...]).
Toch wel erg irritant dat ze zo'n zwak punt in de constructie hebben ontworpen want als er niets aan de hand is is het echt een geweldig ding, de fijnste kijker die ik ooit gehad heb... Ben benieuwd hoelang die fabriek het gaat volhouden met zo'n onwaarschijnlijk lange garantie bij een ding met zo'n constructiefout. (Maar wie weet... misschien hebben ze het binnen het productieproces aangepast met een betere lijm of zo?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

#297
Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 19, 2014, 18:34:54 PM
Mijn XP 10 x 56 is sinds deze week in reparatie maar ik ontving net een e-mail met de mededeling dat hij niet te repareren is. Wat er aan mankeert geven ze niet aan (ik vermoed nu inderdaad de verlijming van een lens die het begeven heeft in de hitte van Gambia). Maar ze sturen me dus gewoon, nog voor het weekend, een nieuwe! Op zich een prima service en best wel aantrekkelijk om voor slechts € 400,- 25 jaar lang geabonneerd te zijn op een nieuwe kijker als de oude het uit zichzelf begeeft maar het is wel een gedoe met bellen, mailen, meerdere malen uitleggen wat er mankeert, opsturen, wachten, ophalen bij het postkantoor omdat ik op het moment van bezorging uiteraard net niet thuis was. En dan de periode zonder kijker natuurlijk... Bovendien het idee dat hij straks weer uit zichzelf stuk gaat is ook niet bepaald geruststellend. Als zoiets aan het begin van een verre (dure) reis gebeurt zit je er behoorlijk mee in de penarie...  :P (Ben benieuwd komende zomer; dan verblijf ik weer een periode in de Extremadura onderweg naar de Coto de Donaña. Vorige keer dat ik daar arriveerde was het over de 40 graden! [heter dan Gambia...]).
Toch wel erg irritant dat ze zo'n zwak punt in de constructie hebben ontworpen want als er niets aan de hand is is het echt een geweldig ding, de fijnste kijker die ik ooit gehad heb... Ben benieuwd hoelang die fabriek het gaat volhouden met zo'n onwaarschijnlijk lange garantie bij een ding met zo'n constructiefout. (Maar wie weet... misschien hebben ze het binnen het productieproces aangepast met een betere lijm of zo?).


Ik voel met je mee. Neem in ieder geval een back-up kijkertje mee op vakantie. Een kleintje dat niet veel kost, voor het geval dàt... Droge hitte is voor een porrokijkertje geen probleem. Ik heb 7 jaar een Russische 7x50 porro gehad, die zelfs 6 maanden Ivoorkust in de natte tropen heeft doorstaan. In Senegal had ik een prima functionerende Optolyth Alpin 7x50 porro, die daar ruim een jaar als een zonnetje liep. De eerste de beste regenbui toen ik terug was in Holland was al voldoende om hem met condens dicht te slaan. Een 8x30 porro is altijd handig als back-up voor je 10x56 dakkant.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Johan op den Dries

Bart en Ronald, door jullie berichten van de laatste week begin ik nu wel te twijfelen of ik deze verrekijker moet gaan aanschaffen.
Stond bijna op het punt hem te kopen....
Zijn er meer van dergelijke gevallen bekend bij andere gebruikers of hebben jullie gewoon pech...
We gaan komende zomer naar Thailand en ik moet er neit aan denken dat ik daar met een defecte verrekijker zit..

De opvolger komt volgens K&T niet eerder dan 2015... en dat is nog lang wachten
Johan op den Dries
Sneek

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johan op den Dries op februari 19, 2014, 22:27:12 PM
Bart en Ronald, door jullie berichten van de laatste week begin ik nu wel te twijfelen of ik deze verrekijker moet gaan aanschaffen.
Stond bijna op het punt hem te kopen....
Zijn er meer van dergelijke gevallen bekend bij andere gebruikers of hebben jullie gewoon pech...
We gaan komende zomer naar Thailand en ik moet er neit aan denken dat ik daar met een defecte verrekijker zit..

De opvolger komt volgens K&T niet eerder dan 2015... en dat is nog lang wachten

Ik heb nu 2 XP's gehad en beiden raakten op een gegeven moment onscherp. Maar mijn Bushnell dakkant die ik daarvoor had ook (nadat ik er eerder al condens in kreeg). En mijn Bresser porro daarvoor ook. (Die Bresser heb ik zelf trouwens gerepareerd met superlijm). Ik denk dat het gewoon hommeles blijft in de budgetklasse...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/