Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: Windekind op augustus 27, 2012, 20:05:30 PM
Citaat van: KorHaan op augustus 27, 2012, 04:29:13 AM
De Bushnell Legend Ultra HD 10x42 was er ook, erg scherp, maar ik kreeg black-outs bij omlaaggedraaide oogcups.



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Zoals eerder geschreven, heb ik dat nog steeds in alle oogcupstanden, al is het wat minder bij volledig uitgedraaide oogcups.
Oh, ja , Norman, bij een 8x42 !


Vreemd; ik had bij de 10x42 ook geen black-outs verwacht, want daarvan geeft Bushnell op zijn eigen website een eye-relief van 15,2 mm op. Ik had het steeds, ook bij wat verder uitgedraaid scharnier en daarmee iets grotere pupilafstand. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar bij een eerste kennismaking met een kijker is het knap hinderlijk.

Iets uitgedraaide oogcups verhielpen het probleem wel deels, maar dan heeft zo'n RainGuard - coating op de oculairs weer weinig zin, door de opstaande randen van de oogcups worden de oculairs verzamelbakjes voor water. Allemaal dingen waar ik aan denk tijdens het uitproberen, ergonomie is belangrijk genoeg, tenslotte, en dan denk ik: laat maar, genoeg andere vissen in de zee.


Vriendelijke groet,


Ronald

KorHaan

#211
Citaat van: Timo Roeke op augustus 27, 2012, 10:35:25 AM
Via deze LINK kun je mijn indruk van het evenement en de optiek lezen.

Het lijkt me verstandig een algemeen verrekijker topic te openen en deze sticky te maken. Het gaat hier inmiddels niet alleen meer over de Eden kijkers. En hoe erg ik de mensen van Eden deze bumps ook gun.... een algemeen topic lijkt me beter.


Ha Timo,


Leuk verslag van de Birdfair!  :duim:
Zijn we elkaar toch misgelopen.


Wat had je voor ogen bij een algemeen verrekijkertopic dan? Heb je voorstellen?

Mijn stukje over de optiek op de Birdfair was wel relevant voor dit topic, omdat de Eden XP steeds de referentiekijker was. Ik heb de XP nu ruim een jaar, en voeg af en toe wat zinnigs toe aan dit topic. Ik werd zelfs bij de stand van FOGOL nog bedankt voor de reviews van de Eden XP door Harm Dijkstra, die vrijwilliger was dit weekend. Leuk, toch? Harm heeft ook de 8x42 XP gekocht.


Vriendelijke groet,


Ronald

Timo Roeke

Hoi Ronald,

Bedankt voor het compliment. We zijn elkaar inderdaad weer misgelopen. Maar je was absoluut niet de enige met een Eden kijker. Men doet terecht goede zaken met deze prachtige kijker. Maar iemand met een veterconstructie ben ik niet tegenkomen :).

Over het algemeen verrekijktopic ben ik nog niet uit. An sich wil ik mensen ook niet ontmoedigen om nieuwe topics te openen. Jouw stuk was inderdaad relevant voor dit topic. Harm kwam ik ook nog tegen op de Fair maar ik wist niet dat hij ook de gelukkig eigenaar was van een Eden kijker.

M. Hoogteijling

Citaat van: KorHaan op augustus 27, 2012, 04:29:13 AM

Een van de highlights vond ik de 10x42 Nikon Monarch 7  ( € 499,-), prachtig helder, groot beeld, uitstekende centrale scherpte, grote "sweet spot". Ik kon er consequent meer details van vogels op de Keersluisplas mee zien dan met de gewone Monarch 12x42. ( €299,-)




Hartelijk dank Ronald en Timo voor jullie reviews. Gaaf om deze eerste indrukken te lezen. Heb zelf pas ook een Nikon Monarch 7 bekeken en direct weggelegd: enorme randonscherpte waardoor ik juist het gevoel van een kleine sweetspot kreeg. Misschien sprake van sample-variatie. Kortom, altijd zelf testen, is nog het leukste ook  ;D

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de Bushnell Legend Ultra HD beoordelen tov jullie EDEN XP. Ik snap dat een 10x lastig te vergelijken is met een 8x maar zouden jullie een poging willen wagen aub? Het gaat mij om contrast, scherpte, randscherpte, lichtsterkte.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Timo Roeke

Toevallig ga ik morgen langs http://www.knivesandtools.nl/ om de 10x te bekijken. Je hoort van me.

Lowieke

Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 28, 2012, 11:20:33 AM
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de Bushnell Legend Ultra HD beoordelen tov jullie EDEN XP.
Dat is gezien de lovende reviews inderdaad een interessante kijker die in de VS op eBay wordt aangeboden voor < €300 (incl douane kosten, btw en verzenden). Vragen ze hier >€500 voor  ???
Jeroen.

KorHaan

#216
Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 28, 2012, 11:20:33 AM
Citaat van: KorHaan op augustus 27, 2012, 04:29:13 AM

Een van de highlights vond ik de 10x42 Nikon Monarch 7  ( € 499,-), prachtig helder, groot beeld, uitstekende centrale scherpte, grote "sweet spot". Ik kon er consequent meer details van vogels op de Keersluisplas mee zien dan met de gewone Monarch 12x42. ( €299,-)




Hartelijk dank Ronald en Timo voor jullie reviews. Gaaf om deze eerste indrukken te lezen. Heb zelf pas ook een Nikon Monarch 7 bekeken en direct weggelegd: enorme randonscherpte waardoor ik juist het gevoel van een kleine sweetspot kreeg. Misschien sprake van sample-variatie. Kortom, altijd zelf testen, is nog het leukste ook  ;D

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de Bushnell Legend Ultra HD beoordelen tov jullie EDEN XP. Ik snap dat een 10x lastig te vergelijken is met een 8x maar zouden jullie een poging willen wagen aub? Het gaat mij om contrast, scherpte, randscherpte, lichtsterkte.

Alvast bedankt,


Marijn,


Die Nikon Monarch 7, was dat ook de 10x42?

Ik had daar dus juist een heel mooi beeld in, direct toen ik hem voor ogen zette, en die 117 m/1000m gezichtsveld viel me op vóór ik de gezichtshoek las op de kijker (6,7 graden, wat betekent: 6,7 x 17,5 meter = ca. 117 meter).


Bij de Bushnell Legend Ultra HD 10x42 was ik een tijdje aan het hannesen om de black-outs weg te krijgen, opdraaien oogcups, anders instellen middenscharnier, en ik moet bekennen dat ik uiteindelijk bij deze kijker niet aan een lekkere beoordeling wilde beginnen.

"You never get a second chance to make a first impression" is het adagium dat ik toepas op kijkers die meteen rottig doen, als ik ze om een dansje vraag.  ;D

Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Lowieke op augustus 28, 2012, 15:16:23 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 28, 2012, 11:20:33 AM
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de Bushnell Legend Ultra HD beoordelen tov jullie EDEN XP.
Dat is gezien de lovende reviews inderdaad een interessante kijker die in de VS op eBay wordt aangeboden voor < €300 (incl douane kosten, btw en verzenden). Vragen ze hier >€500 voor  ???


Als ik €500 zou willen neertellen voor een kijker, zou ik zonder aarzeling de 10x42 Nikon Monarch 7 kopen. Maar dat was, voordat ik de Swarostand bezocht... Dan telt niets meer mee van wat je hebt bekeken...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Timo Roeke op augustus 28, 2012, 09:59:27 AM
Hoi Ronald,

Bedankt voor het compliment. We zijn elkaar inderdaad weer misgelopen. Maar je was absoluut niet de enige met een Eden kijker. Men doet terecht goede zaken met deze prachtige kijker. Maar iemand met een veterconstructie ben ik niet tegenkomen :) .

Over het algemeen verrekijktopic ben ik nog niet uit. An sich wil ik mensen ook niet ontmoedigen om nieuwe topics te openen. Jouw stuk was inderdaad relevant voor dit topic. Harm kwam ik ook nog tegen op de Fair maar ik wist niet dat hij ook de gelukkig eigenaar was van een Eden kijker.


Ik heb mijn veterconstructie inmiddels vervangen door een Zeiss-riem, met air-bubbles in het nekgedeelte. Die kreeg ik zomaar in de Zeiss-stand van de verkoopman, toen ik met hem de nieuwe Zeiss Victory HT 10x42 stond te bespreken. Ik kreeg ook nog een pen en een stapel brochures. Ik had me laten ontvallen, dat ik wel eens een review schrijf op waarneming.nl  ::) .

Ik heb nu dus mijn Chinese kijker aan een riem van een gerenommeerd Duits merk hangen.  ;D  Dit verschaft mij veel genoegen. Ik heb zo'n haat-liefdeverhouding met Zeiss ontwikkeld, in de loop der jaren, dat ik er nu wel klaar mee ben. Ik had echt de hoop, dat  Zeiss met de nieuwe Victory HT eindelijk eens alles goed zou doen, zowel qua optiek als qua ergonomie, maar het bleek ijdele hoop. Voor mij wel, althans. Ergens houdt de merkloyaliteit een keer op.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo




KorHaan

#219
Ook nog relevant in dit topic over de Eden Quality XP:

Toen ik op de Dutch Bird Fair de Swarovski-tent had bezocht, en wat rondwandelde, kwam ik bekenden tegen achter de kraam van de Stichting Natuurreizen. Omdat ik daarvoor zelf een aantal reizen heb begeleid in een grijs verleden, ben ik een tijdje staan blijven praten.
Op zeker moment hadden we het over kijkers, en ik vertelde dat ik net de Swarovisions EL had bekeken. Superlatieven, bla,bla,bla... Haalt die man zijn eigen Leica Ultravid HD 10x42 uit zijn rugzak, en vraagt mij om DAAR eens een blik door te werpen. Ik schakelde meteen over van de casual-modus in de serieuze verrekijker-review-modus, stelde de Ultravid in op mijn ogen, en bekeek de bosrand aan de overkant (meter of 50 afstand). Ik wisselde een paar keer af met mijn eigen Eden XP 8x42, en verdomd als het niet waar is: de Eden was helderder. De scherpte verschilde nauwelijks * , maar de helderheid van de Eden was beter dan van de Ultravid. De uittreepupil van de Eden is 5,25, die van de Ultravid 4,2. Maar mijn eigen oogpupillen worden niet groter dan 3 mm in daglicht, rekening houdend met de bewolking op dat moment (in vol zonlicht zijn ze maar 2,5 mm), dus de uittreepupil van beide kijkers speelde geen rol van betekenis. De Eden was helderder dan de Ultravid. Ik ging nog een paar keer heen en terug tussen beide kijkers, omdat ik het zelf niet geloofde, maar er viel niets op af te dingen. De boombladeren waren in de Eden XP beter op kleur dan in de Ultravid.

Ik gaf de Leica terug en hield verder mijn mond, want die man was duidelijk groots op zijn Ultravid. Geen moment om gevoelens te kwetsen, dus ik prees de scherpte in de Ultravid, die er zeer zeker was.  Ik hoop niet dat hij dit leest.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

* EDIT:  De Leica Ultravid HD 10x42 was iets scherper dan de Eden XP 8x42, had ik   
               hier moeten zetten.

M. Hoogteijling

Citaat van: KorHaan op augustus 28, 2012, 16:51:41 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 28, 2012, 11:20:33 AM
Citaat van: KorHaan op augustus 27, 2012, 04:29:13 AM

Een van de highlights vond ik de 10x42 Nikon Monarch 7  ( € 499,-), prachtig helder, groot beeld, uitstekende centrale scherpte, grote "sweet spot". Ik kon er consequent meer details van vogels op de Keersluisplas mee zien dan met de gewone Monarch 12x42. ( €299,-)




Hartelijk dank Ronald en Timo voor jullie reviews. Gaaf om deze eerste indrukken te lezen. Heb zelf pas ook een Nikon Monarch 7 bekeken en direct weggelegd: enorme randonscherpte waardoor ik juist het gevoel van een kleine sweetspot kreeg. Misschien sprake van sample-variatie. Kortom, altijd zelf testen, is nog het leukste ook  ;D

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de Bushnell Legend Ultra HD beoordelen tov jullie EDEN XP. Ik snap dat een 10x lastig te vergelijken is met een 8x maar zouden jullie een poging willen wagen aub? Het gaat mij om contrast, scherpte, randscherpte, lichtsterkte.

Alvast bedankt,


Marijn,


Die Nikon Monarch 7, was dat ook de 10x42?

Ik had daar dus juist een heel mooi beeld in, direct toen ik hem voor ogen zette, en die 117 m/1000m gezichtsveld viel me op vóór ik de gezichtshoek las op de kijker (6,7 graden, wat betekent: 6,7 x 17,5 meter = ca. 117 meter).


Bij de Bushnell Legend Ultra HD 10x42 was ik een tijdje aan het hannesen om de black-outs weg te krijgen, opdraaien oogcups, anders instellen middenscharnier, en ik moet bekennen dat ik uiteindelijk bij deze kijker niet aan een lekkere beoordeling wilde beginnen.

"You never get a second chance to make a first impression" is het adagio dat ik toepas op kijkers die meteen rottig doen, als ik ze om een dansje vraag.  ;D

Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Hartelijk dank voor alle aanvullingen Ronald! Stom, ik heb de Monarch7 8x42 bekeken en die heeft een gezichtsveld van 141 meter. Blijkbaar gaat het goed tot 117 en krijg je dus wel een groter beeldveld maar kunnen ze die randen niet scherp krijgen. Moet ik toch weer terug om de 10x te testen  :rolleye:

Als Nikon EDG-aanhanger baal ik wel een beetje dat je de EDG 10x42 direct moest wegleggen, onvoorstelbaar dat ze zo'n exemplaar meenemen toch? Extra stom want ze krijgen best veel bezoekers maar een dure kijker moet domweg perfect zijn. Wel goed om te lezen dat de nieuwe EDG-scopen zo goed zijn maar helaas wat zwaar. Overigens geloof ik dat het gewicht zo is uitgekiend dat het ten goede komt aan de balans. Mocht ik de loterij winnen dan kijk ik uit naar de Nikon-scope met stabilisatie!

Terug naar de EDEN XP: moet toch wel een magnifiek ding zijn als je er zo uit komt tegen een Ultravid maar.

Nu overweeg ik een 2e kijker voor "erbij" die ik altijd in de auto durf te laten liggen maar als ik het zo lees komt, om significant verschil te zien, na de EDEN geen kijker uit de € 350-€ 500 klasse  (Nikon, Bushnell) maar de echte alpha's... Waarom dan duurder kopen? Hoewel ik nog nooit een EDEN XP in het echt heb gezien lijkt hij alles tot de ca € 1000 makkelijk aan te kunnen. Misschien maar eens gebruik maken van de mogelijkheid om er gewoon een op te laten sturen...
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Timo Roeke

Buiten het feit dat het gewoon interessant is om die kijker te testen, weet ik zeker dat je er geen pijt van krijgt en de kjker zelfs aanschaft!

M. Hoogteijling

Citaat van: Timo Roeke op augustus 28, 2012, 19:13:24 PM
Buiten het feit dat het gewoon interessant is om die kijker te testen, weet ik zeker dat je er geen pijt van krijgt en de kjker zelfs aanschaft!

;) Ik hou je op de hoogte als het zo ver is
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

#223
Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 28, 2012, 18:43:50 PM
Citaat van: KorHaan op augustus 28, 2012, 16:51:41 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 28, 2012, 11:20:33 AM
Citaat van: KorHaan op augustus 27, 2012, 04:29:13 AM

Een van de highlights vond ik de 10x42 Nikon Monarch 7  ( € 499,-), prachtig helder, groot beeld, uitstekende centrale scherpte, grote "sweet spot". Ik kon er consequent meer details van vogels op de Keersluisplas mee zien dan met de gewone Monarch 12x42. ( €299,-)




Hartelijk dank Ronald en Timo voor jullie reviews. Gaaf om deze eerste indrukken te lezen. Heb zelf pas ook een Nikon Monarch 7 bekeken en direct weggelegd: enorme randonscherpte waardoor ik juist het gevoel van een kleine sweetspot kreeg. Misschien sprake van sample-variatie. Kortom, altijd zelf testen, is nog het leukste ook  ;D

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de Bushnell Legend Ultra HD beoordelen tov jullie EDEN XP. Ik snap dat een 10x lastig te vergelijken is met een 8x maar zouden jullie een poging willen wagen aub? Het gaat mij om contrast, scherpte, randscherpte, lichtsterkte.

Alvast bedankt,


Marijn,


Die Nikon Monarch 7, was dat ook de 10x42?

Ik had daar dus juist een heel mooi beeld in, direct toen ik hem voor ogen zette, en die 117 m/1000m gezichtsveld viel me op vóór ik de gezichtshoek las op de kijker (6,7 graden, wat betekent: 6,7 x 17,5 meter = ca. 117 meter).


Bij de Bushnell Legend Ultra HD 10x42 was ik een tijdje aan het hannesen om de black-outs weg te krijgen, opdraaien oogcups, anders instellen middenscharnier, en ik moet bekennen dat ik uiteindelijk bij deze kijker niet aan een lekkere beoordeling wilde beginnen.

"You never get a second chance to make a first impression" is het adagio dat ik toepas op kijkers die meteen rottig doen, als ik ze om een dansje vraag.  ;D

Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Hartelijk dank voor alle aanvullingen Ronald! Stom, ik heb de Monarch7 8x42 bekeken en die heeft een gezichtsveld van 141 meter. Blijkbaar gaat het goed tot 117 en krijg je dus wel een groter beeldveld maar kunnen ze die randen niet scherp krijgen. Moet ik toch weer terug om de 10x te testen  :rolleye:

Als Nikon EDG-aanhanger baal ik wel een beetje dat je de EDG 10x42 direct moest wegleggen, onvoorstelbaar dat ze zo'n exemplaar meenemen toch? Extra stom want ze krijgen best veel bezoekers maar een dure kijker moet domweg perfect zijn. Wel goed om te lezen dat de nieuwe EDG-scopen zo goed zijn maar helaas wat zwaar. Overigens geloof ik dat het gewicht zo is uitgekiend dat het ten goede komt aan de balans. Mocht ik de loterij winnen dan kijk ik uit naar de Nikon-scope met stabilisatie!

Terug naar de EDEN XP: moet toch wel een magnifiek ding zijn als je er zo uit komt tegen een Ultravid maar.

Nu overweeg ik een 2e kijker voor "erbij" die ik altijd in de auto durf te laten liggen maar als ik het zo lees komt, om significant verschil te zien, na de EDEN geen kijker uit de € 350-€ 500 klasse  (Nikon, Bushnell) maar de echte alpha's... Waarom dan duurder kopen? Hoewel ik nog nooit een EDEN XP in het echt heb gezien lijkt hij alles tot de ca € 1000 makkelijk aan te kunnen. Misschien maar eens gebruik maken van de mogelijkheid om er gewoon een op te laten sturen...


Ik heb natuurlijk nog lang niet alles tot €1000 met de Eden XP 8x42 kunnen vergelijken; de Swarovski Habicht porro's heb ik node gemist op de Dutch Bird Fair, want die had ik ook graag willen uittesten. Ik vermoed dat daar juweeltjes bijzitten, waarbij de Eden XP enigszins verbleekt. Norman wil mij dat althans graag laten geloven  ;D . De Habicht porro's zitten qua prijs aan de € 700 - € 800, ongeveer. Echt goede porro's zijn ook helderder dan dakkanten van vergelijkbare prijs, je moet echt bijna het driedubbele betalen om de porro's van Swarovski te evenaren, als ik de reviews mag geloven.
Misschien toch maar een keer op en neer fietsen naar House of Outdoor in Maarssen, dan. Eden om de nek.


Over de Nikons: de Monarch 7 in de 10x42 is absoluut een blik waard. Mocht je de gelegenheid hebben, zeker doen.
Het is jammer, ja,  dat van de Nikon EDG 10x42 op de Birdfair geen beter exemplaar was, want met deze demo was echt iets mis. Waarom ze niet meerdere exemplaren hadden, snap ik ook niet. Een beetje armzalig doet het wel aan. De Nikon L XL 42 en 32 modellen stonden bijvoorbeeld in een afgesloten vitrinekast, ook al zoiets. Waarom niet gewoon op de counter? Het zijn toch zeker kijkers die gezien mogen worden, potdrie, ze zitten qua optiek maar net onder de EDG.
Swarovski had van elk model twee exemplaren staan, binnen en buiten, zodat je ruim keus had en niet hoefde te wachten op je beurt.

(Waar ik wel een beetje last van had met ALLE kijkers, trouwens, was die antidiefstal-staaldraad waarmee ze aan de kasten en tafels vastzaten. Sommige van die draden trokken behoorlijk zwaar als je de kijker voor ogen wilde zetten. Maar goed, ik snap het ook wel, met al die dure optiek.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Op Birdforum een vergelijking tussen de Eden Quality XP 8x42 en de Zen-Ray ED3 8x43:


http://www.birdforum.net/showthread.php?t=237976


Daarin lezend, krijg ik het idee, dat de Zen-Ray ED3 8x43 niet alleen optisch beter is dan de Eden XP 8x42, maar dat de prijs/kwaliteitverhouding dat ook is. Weliswaar is de Zen-Ray duurder dan de Eden XP, maar niet veel. Ik ken de Zen-Rays verder niet, heb er nooit één bekeken, maar dit lijken me kijkers die zeer de moeite waard zijn.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Citaat van: KorHaan op augustus 29, 2012, 18:01:07 PM
Op Birdforum een vergelijking tussen de Eden Quality XP 8x42 en de Zen-Ray ED3 8x43:


http://www.birdforum.net/showthread.php?t=237976


Daarin lezend, krijg ik het idee, dat de Zen-Ray ED3 8x43 niet alleen optisch beter is dan de Eden XP 8x42, maar dat de prijs/kwaliteitverhouding dat ook is. Weliswaar is de Zen-Ray duurder dan de Eden XP, maar niet veel. Ik ken de Zen-Rays verder niet, heb er nooit één bekeken, maar dit lijken me kijkers die zeer de moeite waard zijn.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bedankt voor de link. Zen Ray kende ik via Birdforum en heb al contact met ze gehad: waren bereid alle vervoerskosten van en naar USA op zich te nemen mocht ik 'm willen retourneren. Inderdaad superservice! Overigens betroffen mijn vragen hun vlaggenschip, de Prime HD. Toch een beetje huiverig voor het geval er iets mee is, en omgerekend betaal je toch nog zo'n € 600 excl verzendkosten en inclusief BTW etc. De couponcode PRIME voor $ 150 extra korting geldt nog steeds. En lopen de kosten toch weer behoorlijk op..... als ik er elke weer € 100 bij doe, loop ik straks nog met een EDG of Swarovision 8x32 om m'n nek (en het was bedoeld "voor erbij"  :angel:)

Ook de Zen Ray ED3 is weer een slag duurder dan de EDEN, toch 60% en zoals de Duitser het mooi verwoordt: dat is het verschil tussen een "€ 40.000 per-jaar-baan en een € 64.000 per-jaar-baan"  ;)
En, hij vindt de ZR niet 60% beter. De verschillen die hij ziet in scherpte en contrast komen vooral tot uiting als je over grotere afstand kijkt.

Er blijft toch een hoop keus in de prijsklasse tot € 500 en... er is dus ook verschil in kwaliteit mogelijk. Ga toch nog een keer de Nikon Monarch7 10x42 bekijken....
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Timo Roeke

Mijn afspraak bij voor de Eden kijker is verplaatst tot na 12 september. Work first.

KorHaan

Citaat van: KorHaan op juni 14, 2012, 01:17:01 AM
Citaat van: Windekind op juni 13, 2012, 19:56:09 PM
....waarom heeft de XP geen HD glas ?
Scherpte is blijkbaar achteruitgegaan.

Zie ook: http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/EDEN%20XP+ED%206717s.htm

verder: http://www.astroforum.nl/content.php/339-Review-nieuwe-Eden-XP-8-x-42-verrekijker

http://slagpen.wordpress.com/2012/04/16/review-eden-quality-xp-8x42/

en:  http://www.astroforum.nl/showthread.php/137906-Test-Eden-XP-8x42-(versus-Zeiss-8x42-en-Tento-7x50)


Elmar,


De XP heeft hetzelfde glas als de HD, slechts de optiek is opnieuw berekend, en de coatings zijn beter dan in de HD.

HD (High Definition) is een marketingterm die op zich niet zoveel zegt. De gebruikte glassoort is BaK4 (Barium-Kalium) bij beide.

De term ED (Extra-low Dispersion) duidt wel op een andere glassoort, die dichter van structuur is en het licht minder verspreidt, waardoor chromatische aberratie (kleurrandjes om voorwerpen) wordt onderdrukt en het contrast in het beeld wordt verbeterd, wat de scherpte ten goede komt.

Ik heb het vermoeden, dat je ED glas bedoelde in je vraag, in plaats van HD, en dat je bedoelde dat de scherpte van de Eden XP in de reviews van Jan Meijerink wat achterblijft ten opzichte van de Eden ED.
Uitstekende vraag overigens, ik heb mezelf ook afgevraagd waarom er geen ED glas in de XP zit. Een Eden XP ED met di-electrische coatings, zou (getuige de Eden ED) qua gewicht niet veel zwaarder hoeven worden dan de non-ED XP van dit moment.

Misschien zit er ooit nog een XP ED versie aan te komen; de kleurrandjes in het beeld van de XP zijn echter onder de meeste omstandigheden al bijna non-existent, dus het is maar de vraag of ED glas in de XP nog veel nut heeft, zolang de Eden ED op de markt blijft komen. Van mij mag die wel weg als er een Eden XP ED uitkomt, want de bouwwijze van de ED is onbetrouwbaar met dat plastic dioptrieringetje achter de scherpstelknop. Dat was bij mij binnen een week kaduuk. Onbegrijpelijk dat zoiets gammels in zo'n degelijke kijker wordt ingebouwd.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


De Eden Quality ED modellen (8x42 en 10x42)  zijn van de website van Knivesandtools verdwenen. Alleen de XP en HD modellen staan er nog.

Er zit dus wel een XP ED aan te komen...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Had ik al gezien  ;)  Even geduld dus  :-\
En nog een goede tas erbij and I am in, als ie zo goed is als ik hoop tenminste.


een xp ED 8x30 en xp ED 10 x 30 lijkt me trouwens ook wel wat. :D
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Timo Roeke

En dan hopelijk in 2013 de scoop van Eden :). Kan niet wachten.

KorHaan

Citaat van: Windekind op september 14, 2012, 15:46:16 PM
Had ik al gezien  ;)  Even geduld dus  :-\
En nog een goede tas erbij and I am in, als ie zo goed is als ik hoop tenminste.


een xp ED 8x30 en xp ED 10 x 30 lijkt me trouwens ook wel wat. :D



Ik geef ze een half jaar voor de Eden XP ED ; op mijn verjaardag in maart 2013 heb ik een afspraak met de Swarovision EL 8x32....  Na die tijd heeft de Eden XP ED geen kans meer. Dan wordt de Eden XP mijn back-up...  >:D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

...ik neem aan dat de eden rond de 300 gaat kosten... en de swaro ? 
geen prijsverschil dat je met een    :micro:   moet zoeken 8)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

De Swaro is € 1699,-

Niet goedkoop, maar ik krijg groen licht van mijn betere helft  :-* :duim: .

Dat is dan wat de Engelsen een "no-brainer" noemen, maar we hebben nog tijd. Als de opvolger van de XP werkelijk "vele malen beter is dan de XP" zoals eerder stond gequoot, en eerder uitkomt, wil ik die absoluut zien en vergelijken met mijn XP. Als ik merkbaar verschil zie, gaan we nog eens nadenken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Timo Roeke

Ik kom net terug van het KnivesandTools kantoor. Buiten het zeer vriendelijke ontvangst ook even een sneak peak gekregen van het conceptmodel XP ED. Houdt die 1699 nog even in de zak Ronald :). Meer kan ik er hier nog niet over kwijt behalve dat mensen met geduld beloond worden.

Zelf heb ik mijn 8x42 omgeruild tegen een 10x56. De reden waarom en hoe de kijker bevalt lezen jullie snel. Nu snel door met werk.

KorHaan

Leuk, Timo. Ik ben benieuwd.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Citaat van: Timo Roeke op september 21, 2012, 13:09:49 PM
Ik kom net terug van het KnivesandTools kantoor. Buiten het zeer vriendelijke ontvangst ook even een sneak peak gekregen van het conceptmodel XP ED. Houdt die 1699 nog even in de zak Ronald :) . Meer kan ik er hier nog niet over kwijt behalve dat mensen met geduld beloond worden.

Zelf heb ik mijn 8x42 omgeruild tegen een 10x56. De reden waarom en hoe de kijker bevalt lezen jullie snel. Nu snel door met werk.

Hadden ze al een idee wanneer de xp ed komt ? En wat is een sneak peak  ;)  Hoor graag meer.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Timo Roeke

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe xp ed op de markt komt. Ik heb nog door het concept model gekeken dus dat kan best nog een tijdje duren. Het is in ieder geval duidelijk dat men de kwaliteit opnieuw serieus neemt. De randscherpte is in ieder geval al beter dan bij de huidige modellen.

Bovendien lagen er ook twee concept modellen scoops. Maar hierover kan ik nog niets kwijt omdat er nog niets definitief is. Maar het geeft natuurlijk wel aan dat men serieus aan de weg bouwt.

Mijn eigen Eden XP 10x56 bevalt ondertussen prima. Het gewicht ligt natuurlijk hoger dan bij het 8x42. Toch zijn de de 8x modellen van bijvoorbeeld Leica zwaarder dan mijn 10x kijker. Ik stoor me niet aan het extra gewicht. De randscherpte lijkt net wat beter dan bij de 8x modellen maar ik moet de echte vergelijking nog maken. Het extra ligt dat bij het 10x56 model binnenkomt is heerlijk. Zeker op de telpost in de vroege ochtend.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Timo Roeke op september 29, 2012, 09:13:44 AM
Mijn eigen Eden XP 10x56 bevalt ondertussen prima.

Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in die 10 x 56. Ik hoop dat Knives&Tools weer op de Sovondag aanwezig is zodat ik hem uitgebreid kan bekijken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Windekind

Klachten gehoord over loslatende eyecups bij eden.
Ik weet niet welk type, maar hoorde dit van de week uit betrouwbare bron.
Volgens mij had ik hier al meer over gehoord.
Is natuurlijk ook een zeer vervelend probleem (understatement), die gelijk de degelijkheid in discussie brengt.
Is dit inmiddels verbeterd ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

Wat laat er dan los? De hele eyecup, of alleen het rubber eromheen?

Bij mijn XP heb ik na 14 maanden nog nergens problemen mee; alles incl. eyecups functioneert naar behoren.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo