Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Ha Jeanette,

Goed om te horen.

Ik heb mijn XP 8x42 nu 6 maanden, en ik kan er nog helemaal niks op aanmerken.
De optiek is nog steeds een feest voor mijn ogen. De behuizing vertoont nog geen enkel spoor van al of niet aanwezige tekortkomingen ( wat je bij een kijker voor zo'n bescheiden prijs onderhand wel zou gaan opmerken, dingen kunnen gaan loszitten of de scherpstelknop kan ineens speling vertonen). Niets van dat alles! De vorstperiode was ook een mooie test, bij -8 naar buiten en een paar uur lang de kijker gebruiken. De scherpstelling blijft soepel lopen bij -8, vertoont geen speling, de scharnierdraaiing heeft geen last van de kou, de oogcups blijven het prima doen, het Eden XP-logootje zit er onwrikbaar op, de rubber bekleding blijft prima op zijn plaats en sluit nog net zo nauw aan zonder loslaten of bubbelvorming. De kijker is bestand tegen zout water, regen, en sneeuw, en bloed veeg je er zó af (opengesprongen bloedblaar opgelopen door mijn %^&* Manfrotto leenstatief). De oculairlenzen en objectieflenzen gereinigd van zoutwater-aanslag door er water op te gieten, en droog te vegen. Dat kan gewoon allemaal.

De XP is een verbazingwekkend goed in elkaar gezette kijker, is mijn ervaring tot nu toe.

Als ik dat dan vergelijk met mijn Zeiss FL die ruim 5x zoveel kostte, en waar dingen van afvielen of loslieten, of waar de dioptrie-instelling en de oogcups moeilijk gingen doen, dan doet het mij goed dat de Chinezen ook wat betreft robuustheid en betrouwbaarheid hun kijkers aan strenge eisen onderwerpen. Daar kunnen die Duitsers nog wat van leren.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hiskodevries

Ronald vergeet het gewicht niet, ik vergeet geregeld dat ik hem om heb.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

Ha Hisko,

Nou, dat heb ik nou ook! Vooral op een winterjas met dikke kraag valt het gewicht helemaal weg.

De XP-serie is uitgebreid met 2 nieuwe (56 mm)  modellen:


http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-8x56-nieuw.htm

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-10x56-nieuw.htm


Gewicht 1140 gram en 1170 gram, respectievelijk.
Ik sta niet te trappelen om er een aan te schaffen. Hoewel ze net uit zijn, heb ik ergens op Astroforum een review gelezen van de 56 mm modellen, door iemand die de XP 8x42 reeds bezit. De 8x56 is nog wat prettiger en fijner dan de 8x42 om door te kijken, was zijn indruk. Maar de 8x56 heeft een gezichtsveld van 114 meter/1000meter, beduidend minder dan de 8x42 met zijn 129 meter.

Ik ga de uittreepupil van 7 mm in de 8x56 niet meer geheel kunnen benutten, 's nachts. Mijn eigen oogpupil komt niet boven de 5 mm meer uit in het donker.
Het gewicht houdt me ook tegen.

Ik hoop nog steeds dat er ook nog een Eden Quality 7x42 XP gaat komen, met 150 meter gezichtsveld. Die zou ik blindelings aanschaffen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

#123
Ik vind de minimale scherpstelafstand wel indrukwekkend voor een 8x56.
2,5 mtr., dat doen de meeste merken niet na.

Een 8x56 kijkt over het algemeen prettiger door de grotere uitredepupil. Ondanks dat je deze grotere pupil doorgaans niet nodig hebt geeft het doorgaans een rustiger beeld omdat je een ruime overlap hebt en de positie van de kijker een beetje mag wiebelen voor je ogen. Door de overlap heb je dit minder door en kijk je rustiger. Ook ben je eventuele randonscherpte kwijt hierdoor. Een nadeel is dat je ook niet het hele gezichtsveld kan benutten.

En het gewicht; ik vind het nog een lichtgewicht vergeleken met de kijker die nog op mijn lijstje staat.
De Docter Nobilem 8x56 heeft de hoogste lichttransmissie van alle kijkers die er momenteel te koop zijn. Weegt wel 1.350 gram.

KorHaan

Ha Norman,

Een grotere uittreepupil kijkt makkelijker, ja, dat klopt. Meer speling voor de ogen.
Ik denk ook dat je door een grotere objectiefdiameter bij gelijke vergroting, in dit geval 8x56 tegen 8x42, minder last van "flare" zult hebben, reflecties van de randen van de objectieven die hinderlijk zichtbaar kunnen zijn in het beeld. Bij grotere uittreepupillen als in een 8x56 valt het gereflecteerde licht door de buitenkant van de 7 mm uittreepupillen, op de iris van het oog. De oogpupil blijft er dan van verschoond.

Ook heeft een 8x56 door de langere bouwwijze een grotere focale ratio dan een kortere 8x42, wat leidt tot minder aberraties in het beeld. Dit is waarschijnlijk waarom de door mij genoemde reviewer op Astroforum de 8x56 iets lekkerder vond kijken dan de 8x42.

Eén ding begrijp ik niet; zou je me kunnen uitleggen wat je bedoelt met: "Een nadeel is dat je ook niet het hele gezichtsveld kan benutten."

Bij de 8x56 XP is het gezichtsveld 114 meter. Maar neem je de Zeiss 8x56 FL met een gezichtsveld van 128 meter, dan moet dat - zeker met een effectief eye-relief van 14 mm -  gezichtsveld toch geheel te overzien zijn?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Citaat van: KorHaan op februari 25, 2012, 02:56:48 AM
Eén ding begrijp ik niet; zou je me kunnen uitleggen wat je bedoelt met: "Een nadeel is dat je ook niet het hele gezichtsveld kan benutten."

Je hebt aan 2 zijden van de kijker een zogenaamde cone of containment. Aan de objectief zijde een kegel die op 1.000 afstand X mtr. breed kijkt. En aan de oculair zijde op X mm afstand X mm breed projecteert. Hierdoor treed er een verlies van beeldinformatie op als de pupil kleiner is dan de kegel aan de oculair zijde.

Een plaatje hoe dat bij SLR camera's werkt en redelijk vergelijkbaar is met het oog en een kijker.


KorHaan

Ha Norman,

Ik begrijp je redenering, maar een goed oculair van een kijker compenseert de " afval" van beeldinformatie. Een goed oculair kan 6 of 7 elementen bevatten, al of niet met field-flatteners, of wide-angle lens. Ik denk niet dat het iets met objectiefdiameter te maken heeft. Anders zou de Zeiss 8x56 FL toch geen 128 meter kunnen scoren, en de Eden XP 8x56 maar 114 meter? Zelfde objectiefdiameter, zelfde uittreepupil.

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik hoegenaamd niets van camera's afweet, dus een vergelijking met camera's kan ik niet maken.

Groetjes, Ronald

Norman

Ronald,

Het heeft ook niet te maken met de objectief diameter. Dit verschijnsel heb je ook bij een 32 mm of 42 mm objectief.
De enige manier om maximaal gebruik te maken van de beeldbreedte is je ogen voldoende ver van de oculairen te houden. Dit moet wel kunnen, maw de oculairen moeten ver genoeg uitgedraaid kunnen worden.   

KorHaan

Ach zo,

Het is de oogpupil zelf waar het om gaat.
Maar als ik je plaatje van de camera bekijk, dan moet je dus je ogen juist dichterbij brengen bij het oculair om het gezichtsveld beter te benutten. Of ben ik nou gek? De ervaring leert dat veel niet-brildragers de oogcups helemaal indraaien om een groter beeldveld te krijgen. De oogpupil zit dan dichter op het oculair, nietwaar? Niet elke kijker leent zich hiervoor vanwege het eye-relief, soms komt dan kidney-beaning voor, hinderlijke zwarte niervormige vlekken aan de zijkanten van het beeld. Bij zeer bescheiden eye-relief is het echter wel lonend.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Voldoende ver, voldoende dichtbij inderdaad.
Als het kidney-beaning effect krijgt zit je te ver van de kijker, maar zie je wel het hele beeldveld.
Als je te dicht bij de kijker zit, zal je een deel van het beeldveld verliezen. Dit kan voorkomen bij kijkers met een grote uitredepupil waarbij de waarnemer de oogcups te veel/helemaal heeft ingedraaid.

KorHaan

Dat laatste snap ik.

Kidney-beaning echter, treedt toch echt op als het eye-relief groot is ( zeg 20 mm) en je ondanks je bril de oogcups iets moet UITdraaien om geen zwarte vlekken te krijgen.
Ooit heb ik door een Nikon Sporter 8x42 gekeken met de oogcups helemaal ingedraaid, en de onderste helft van het beeld was helemaal zwart. Toen begreep ik dat nog niet, maar toen ik later las dat het eye-relief 22 mm was, realiseerde ik me dat ik dus de oogcups iets had moeten uitdraaien om een zuiver cirkelvormig beeld te krijgen.

Hetzelfde ervaar ik -zij het in mindere mate - bij de Eden XP 8x42; met de oogcups helemaal ingedraaid krijg ik zwarte vlekken in beeld, die verdwijnen als ik de oogcups iets uitdraai. Het luistert best nauw, maar uiteindelijk vind je altijd een goede instelling met uitdraaibare oogcups. Voor brildragers is een effectief eye-relief van 16 tot 18 mm ruim voldoende.

Wat ook kan, als je je oog te dicht op de oculairen hebt, zijn black-outs, maar dat heeft dus weer een andere oorzaak dan zwarte vlekken door kidney-beaning. Het fijne verschil daartussen is me nooit helemaal duidelijk geworden, zo technisch onderlegd ben ik helaas niet, maar alles is op te lossen door kijken en experimenteren.

Sommige Nikon SE - adepten op Birdforum zweren bij het beeld door deze porro's, en doen alle mogelijke moeite om de beruchte black-outs die deze kijker veroorzaakt te negeren, of weg te werken door een andere positie van 't hoofd (voorover of achterover kantelen) in te nemen. Dat gaat mij veel te ver. Je moet gewoon lekker comfortabel door een kijker kunnen kijken. Lukt dat niet zonder rare strapatsen, dan moet je een andere kijker proberen.

Groetjes, Ronald

KorHaan

Maar weer eens een update van de Eden Quality XP 8x42.

Eigenlijk had ik dit misschien beter bij het ergonomie-topic kunnen plaatsen, omdat ik met wat huisvlijt de ergonomie van mijn XP geheel gewijzigd heb. Wat is het geval? Ik draag graag een petje om de bril droog te houden in de regen, of om minder last te hebben van fel tegenlicht van een laagstaande zon. Dan kan ik dus niet bij de scherpstelknop van de kijker, zonder mijn petje omhoog te schuiven. Dat is lastig als je dat heel vaak moet doen, en dat moet je dus ook heel vaak doen.

Als je de kijker ondersteboven vasthoudt, komt de scherpstelknop aan de onderkant te zitten, en stel je met de duim scherp. Je kunt dan de kijker tegen de klep van de pet drukken en toch comfortabel scherpstellen. Er is zelfs sprake van merkbaar minder handtrilling in het beeld, want de klep stabiliseert de kijker enigszins.

Een nadeel is, dat als je de kijker ondersteboven omhangt om de nek, deze niet mooi vlak tegen het lichaam hangt, maar door de plaats van de bevestigingsogen van de riem met de objectieven naar voren steekt, waarbij de oculairs in het lichaam prikken.
Een ander ophangsysteem zou dit probleem kunnen oplossen, en ik kwam op een even simpel als goedkoop alternatief.


Ik heb dus 3 paar gewaxte schoenveters gekocht voor een paar euro, en daar heb ik een soort van nauwsluitend tuigje van gemaakt, waarin de kijker hangt - ondersteboven, maar vlak op het lichaam. Je steekt eenvoudig 3 veters door het linkerbevestigingsoog van de kijker, haalt ze om het linkerobjectief heen, langs de statiefaansluiting, en je maakt een knoop naast het oog, maar meer aan de binnenkant. Hetzelfde rechts. Vervolgens heb ik links en rechts een brede riem met plastic haken aan het tuigje vastgeklikt, en klaar. De kijker hangt nu ondersteboven in goede balans tegen het lichaam.


Voor merkpuristen is dit natuurlijk een gruwel, omdat je de merkbadge van de kijker niet meer ziet; die bevindt zich natuurlijk aan de binnenkant, tegen het lichaam. Ook de veters ( hoewel low-profile en zwart) zijn zichtbaar, maar ze zitten niet in de weg en je voelt ze nauwelijks meer na verloop van tijd.

De manier van vasthouden is compleet anders, natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ik het misschien nog wel comfortabeler vasthouden vind dan de normale handligging. Door de omhoogstaande kijkerbuizen heb je meer ruimte voor de duimen, terwijl je vingers aan de bovenkant de kijkerbuizen omvatten als bij een open-brugconstructie. Scherpstellen met de duim is even wennen, maar de XP heeft een soepel scherpstelwiel met kort bereik van dichtbij naar oneindig ( ongeveer 1 omwenteling) dus het werkt erg goed.
Ook zonder petje heb ik de indruk dat de invloed van handtrillingen minder is; kennelijk is de handligging van deze experimentele ergonomie zoveel beter dan het was in de normale positie, dat ik dit nog wel iets langer ga uitproberen.


De kwaliteit van het beeld lijdt er natuurlijk niet onder; ik heb slechts de dioptrie van de + in de - moeten zetten, om de balans tussen beide ogen perfect te maken.
Ik had toch altijd een beetje twijfel of zelfs 8x vergroting niet net teveel was, als ik dat vergeleek met mijn 6,5x Pentax, maar nu gaat het eigenlijk best goed.

Wat een paar euro's en een beetje out-of-the-box denken al niet kunnen doen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

WielG

Ronald,
Als bril- en petjes drager heb ik afgelopen weekend de door jouw geintroduceerde methode van het omgekeerd/ondersteboven vasthouden van de kijker uitgeprobeerd.
En verdomd na een relatief korte gewenning bleek dat goed te werken. Vooral de steun tegen de klep van het petje was een aangename gewaarwording, temeer daar ik een Eden XP 10x42 kijker gebruik. Overigens niets dan lof over deze kijker.
Het is me echter niet duidelijk hoe je dat met die veters bedoeld, vooral ook omdat ik op mijn kijker geen statiefaansluiting heb.
Eén foto zegt meer dan duizend woorden luidt het gezegde, dus maak een foto en laat die hier zien.
Over die statiefaansluiting heb ik gereclameerd bij KnivesandTools omdat die wel vermeld word bij de eigenschappen van de kijker maar in werkelijkheid niet aanwezig is. Daar is een (nog niet leverbaar) accesoire voor nodig was het antwoord (nov 2011).
Met vriendelijke groeten.
Wiel Geraedts
Groeten,
Wiel Geraedts

KorHaan

#133
Ha Wiel,

Leuk dat je dit ook uitgeprobeerd hebt.

Ik zal na het weekend een foto plaatsen; ik krijg een gast in het weekend die de XP 8x42 als leenkijker mag gebruiken, en ik heb net weer voor tijdelijk het tuigje verwisseld voor een gewone riem.  Anders kan ik ook instructietekeningetjes maken, dat is misschien nog wel beter dan een foto.

Over de statiefaansluiting:

Op het eind van het middenscharnier van de kijker zit een plastic dopje. Dat kun je er af schroeven, waardoor een gat met schroefdraad zichtbaar wordt. Dit is de statiefaansluiting, die bedoeld wordt in de beschrijving van de kijker. Daarbij behoort een pootje, dat je in de statiefaansluiting schroeft, waarna je dit pootje op het statief kunt aansluiten. Dat is het accessoire dat Knivesandtools bedoelt. Overigens zijn die pootjes ook gewoon in de fotozaak te koop:

http://www.verrekijkeraanbod.nl/product_detail/4861/865/bushnell-statiefadapter.html


Eigenlijk zouden ze gewoon standaard bij elke kijker met statiefaansluiting meegeleverd moeten worden, als accessoire.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

WielG

Ronald,

Bedankt voor de uitleg.
Dat plastic dopje had ik ooit wel eens bekeken, maar durfde het niet los te draaien.

Met vriendelijke groeten,
Wiel Geraedts
Groeten,
Wiel Geraedts

Timo Roeke

Ook ik ben benieuwd naar de foto. Mijn review van de kijker staat trouwens op mijn website: http:/slagpen.wordpress.com
Maar als brildrager zie ik graag je creatieve uitspatting Ronald :)

Norman

Citaat van: Timo Roeke op april 21, 2012, 09:38:48 AM
Ook ik ben benieuwd naar de foto. Mijn review van de kijker staat trouwens op mijn website: http:/slagpen.wordpress.com
Maar als brildrager zie ik graag je creatieve uitspatting Ronald :)

@ Timo; Als je nu opnieuw een kijker moest kopen en je moest kiezen; De Eden of je huidige Swift, welke kies je?

KorHaan

 :'(  Ik zit met een ontstoken kies sinds vrijdagavond; het weekend doorgekomen door spoelen met koud bier, slapen op een ice pack en slikken van pijnstillers. Het heeft in zoverre geholpen, dat ik goeddeels van de pijn ben verlost, maar de combinatie van maatregelen heeft mijn concentratie enigszins aangetast.

Morgen eerst naar de tandarts.

Even geduld wat betreft een vervolg dus.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Timo Roeke op april 21, 2012, 09:38:48 AM
Ook ik ben benieuwd naar de foto. Mijn review van de kijker staat trouwens op mijn website: http:/slagpen.wordpress.com
Maar als brildrager zie ik graag je creatieve uitspatting Ronald :)


Timo,

Kun jij niet gewoon bij de scherpstelknop van je Swift Audubon als je een petje ophebt?

Vriendelijke groet,

Ronald

Timo Roeke

Nog niet geprobeerd. Ga het snel testen.
Sterkte met de kies  :rolleye:

KorHaan

#140
Bedankt.

De tandarts heeft acute pulpitis vastgesteld en de zaak onder verdoving flink uitgeboord, waarna wortelkanaalbehandeling. Ben nu beurs aan één kant van mijn gezicht, en houd het voor vandaag voor gezien.

Groetjes, Ronald

Timo Roeke

Citaat van: Norman op april 22, 2012, 19:24:08 PM
Citaat van: Timo Roeke op april 21, 2012, 09:38:48 AM
Ook ik ben benieuwd naar de foto. Mijn review van de kijker staat trouwens op mijn website: http:/slagpen.wordpress.com
Maar als brildrager zie ik graag je creatieve uitspatting Ronald :)

@ Timo; Als je nu opnieuw een kijker moest kopen en je moest kiezen; De Eden of je huidige Swift, welke kies je?
Dit bericht had ik nog niet gelezen, excuus. Dat is een lastige keuze. De Eden kijker bevalt me wellicht net wat beter omdat ik een brildragen bent en de randen om het oculair erg laag liggen. Hierdoor heb ik het idee dat meer licht binnen krijg. Voor wandelend vogelen gebruik ik waarschijnlijk mijn Eden en voor trektellen waarschijnlijk de Swift aangezien ik dan de horizon afspeur naar vogels. Gezien het bredere gezichtsveld van de Swift.

Dergelijke behandelingen zijn altijd een ramp. De zenuwen in de regio blijven helaas doorgalmen. Sterkte en veel kamille thee schijnt enorm te helpen.

KorHaan

#142
Timo,

Net je review van de Eden Quality XP 8x42 op je website gelezen, en jouw indrukken weerspiegelen de mijne. Kun je nog iets zeggen over de Eden ten opzichte van de Swift Audubon? Ik denk dan aan een vergelijking van randscherpte, helderheid van het beeld, kleurrandjes om contrastrijke objecten, verschil in gezichtsveld, centrale scherpte van het beeld? En is de vergroting van 8,5x van de Swift duidelijk merkbaar t.o.v. de 8x van de Eden? Ik had in de Eden de indruk dat de 8x vergroting wellicht wat ruimer is, maar ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS : Leuke website heb je; een genoegen om te lezen!

Norman

Timo,

Bedankt voor je bericht. Ik zelf heb eens door de Eden kijkers gekeken op de laatste Sovon dag, maar kon niet echt lekker kijken door de Eden kijkers. Ik hield een prikkelend gevoel in mijn ogen, waardoor ik alle plussen die iedereen noemt niet kan ontdekken. Voor mij maakte het geen verschil met mijn oude Bynolyt Sparrow waar ik jaren mee heb gekeken en die nu als reserve in de auto ligt.

Maar weliicht lag het aan mijn ogen door het turen naar alle lezingen dat ik niet lekker heb kunnen kijken. Ik zou nog wel eens door de 8x56 willen kijken. Maar wachten tot een volgende Sovon dag. Ik ga geen € 389,00 aftikken om te proberen.  ;)

Timo Roeke

@ Ronald
De Eden presteert ten opzichte van de Swift bijzonder goed. De Swift heeft een aantal sterkere punten waaronder de randscherpte. Bij de Eden heb ik het idee dat de kleuren in de randen lichtelijk vervagen/groenig worden wanneer je speurt. Bijvoorbeeld wanneer je de horizon afspeurt. Maar dit is nauwelijks te zien en niet storend. De helderheid van het beeld is te vergelijken met die van de Swift. Maar de centrale scherpte van de Swift is net wat beter. De 0,5 hogere vergrotingsfactor vind ik te verwaarlozen. Maar zoals vaker met dit soort zaken is dit een puur persoonlijke ervaring. De Eden geeft me geen ruimere indruk dan de Swift. Maar dit kan ik nog voor je nameten. Ga het dit weekend voor je testen.

@ Norman
Heb je dit prikkelende gevoel ook bij andere kijkers ervaren? Dit gevoel krijg ik enkel bij mijn Bynolyt telescoop. Wanneer ik hier te lang door kijk dan gaan mijn ogen irriteren. Met verrekijkers heb ik dit nog niet eerder ervaren. Met uitzondering van de oude leger kijker van mijn opa. Maar het kan zijn dat de ijzeren oculairen mijn oogkassen beschadigen :) . Probeer de Eden kijker de volgende keer wanneer je nog geen lezingen bezoekt (of daarvoor). Het kan zijn dat het turen naar het scherm in combinatie met een droge lucht in de zaal je ogen te droog en vermoeid hebben gemaakt. Van de tientallen mensen die inmiddels mijn Eden hebben geprobeerd heb ik er nog geen gesproken die prikkelende ogen kregen.

Maar het kan zijn dat deze kijker niet voor je is weggelegd. Zelf heb ik moeilijke ogen en ik ben niet 'compatible' met alle merken. Maar ik ben geen opticien en al helemaal geen oogkundige. Wellicht dat bepaalde slijpsel niet werken of specifieke ogen. Al is dit misschien wat te ver gezocht. 

Norman

Timo,

Ik heb dit bij het gros van de kijker niet, alleen bij hele goedkope ellende (€ 150,00).
Jouw argumenten betreft droge lucht en vermoeide ogen lijken mij valide.

KorHaan

#146
Citaat van: Timo Roeke op april 25, 2012, 10:02:07 AM
@ Ronald
De Eden presteert ten opzichte van de Swift bijzonder goed. De Swift heeft een aantal sterkere punten waaronder de randscherpte. Bij de Eden heb ik het idee dat de kleuren in de randen lichtelijk vervagen/groenig worden wanneer je speurt. Bijvoorbeeld wanneer je de horizon afspeurt. Maar dit is nauwelijks te zien en niet storend. De helderheid van het beeld is te vergelijken met die van de Swift. Maar de centrale scherpte van de Swift is net wat beter. De 0,5 hogere vergrotingsfactor vind ik te verwaarlozen. Maar zoals vaker met dit soort zaken is dit een puur persoonlijke ervaring. De Eden geeft me geen ruimere indruk dan de Swift. Maar dit kan ik nog voor je nameten. Ga het dit weekend voor je testen.

@ Norman
Heb je dit prikkelende gevoel ook bij andere kijkers ervaren? Dit gevoel krijg ik enkel bij mijn Bynolyt telescoop. Wanneer ik hier te lang door kijk dan gaan mijn ogen irriteren. Met verrekijkers heb ik dit nog niet eerder ervaren. Met uitzondering van de oude leger kijker van mijn opa. Maar het kan zijn dat de ijzeren oculairen mijn oogkassen beschadigen :) . Probeer de Eden kijker de volgende keer wanneer je nog geen lezingen bezoekt (of daarvoor). Het kan zijn dat het turen naar het scherm in combinatie met een droge lucht in de zaal je ogen te droog en vermoeid hebben gemaakt. Van de tientallen mensen die inmiddels mijn Eden hebben geprobeerd heb ik er nog geen gesproken die prikkelende ogen kregen.

Maar het kan zijn dat deze kijker niet voor je is weggelegd. Zelf heb ik moeilijke ogen en ik ben niet 'compatible' met alle merken. Maar ik ben geen opticien en al helemaal geen oogkundige. Wellicht dat bepaalde slijpsel niet werken of specifieke ogen. Al is dit misschien wat te ver gezocht. 


Ha Timo,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb zelf rond 1986 kort een Swift Audubon 8,5x44 porro gehad, maar de oogafstand (eyerelief) was dusdanig beperkt, dat ik met bril op zeker niet het gezichtsveld van 144 m/1000m  kon overzien. Nu schijnt er met de huidige generatie Swift Audubons dus ook de oogafstand effectief te zijn vergroot, als jij met bril op de randscherpte beter vindt dan die van de Eden XP. Interessant, ik vond de randscherpte in de Eden XP al erg goed.

Ook ik heb moeilijke ogen, het is met een kijker dus een kwestie van goed afstellen, en wat dat betreft zijn zaken als pupilafstand ( afstellen van het scharnier), dioptrie-instelling en de juiste hoogte van de oogcups allemaal belangrijk. Dat is even werk, maar door wat experimenteren krijg ik de door mij gewenste combinatie die voor mijn ogen het rustigste beeld geeft.

Ik vind het beeld dat ik in de Eden XP krijg juist wel relaxed, toont maar weer eens aan dat niet ieders ogen hetzelfde zijn. Ik vind het ook wel belangrijk om consequent dezelfde kijker te gebruiken, en niet af te wisselen met andere merken. Het is ook belangrijk dat kijker en scoop op elkaar zijn afgestemd. Ik heb een heerlijk relaxed beeld door mijn Leica Televid 77 met 32x oculair (in mijn ogen nog steeds één van de beste groothoekoculairs op de markt) in combinatie met de Eden XP. Die twee vullen elkaar goed aan. Ik krijg ook geen vermoeide ogen van het turen door de scoop omdat ik beide ogen openhoud, een trucje dat ik destijds heb geleerd bij het gebruik van een microscoop.
Veel mensen knijpen één oog dicht als ze door een telescoop kijken, maar uiteindelijk is het beter als je beide ogen openhoudt.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: KorHaan op april 23, 2012, 00:25:59 AM
:'(  Ik zit met een ontstoken kies sinds vrijdagavond; het weekend doorgekomen door spoelen met koud bier, slapen op een ice pack en slikken van pijnstillers. Het heeft in zoverre geholpen, dat ik goeddeels van de pijn ben verlost, maar de combinatie van maatregelen heeft mijn concentratie enigszins aangetast.

Morgen eerst naar de tandarts.

Even geduld wat betreft een vervolg dus.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Ik zal volgende week wat instructietekeningen maken van het door mij bedoelde tuigje.
Door die kies heb ik vertraging opgelopen in mijn tekenwerk, en ik heb het nu dus erg druk. Na de deadline van maandag van mijn strips heb ik even tijd, graag nog even geduld a.u.b.

Groetjes, Ronald

KorHaan

Het heeft even geduurd, maar ik heb instructietekeningen gemaakt en hier bijgevoegd.

Het maken van een tuigje om de kijker in te hangen en aldus ondersteboven te dragen, en onder de klep van een pet scherp te kunnen stellen. Ik heb de methode uitgeprobeerd en het werkt.

Eén paar brede (sport)veters is voor het gewicht van de Eden XP meer dan voldoende.
Knoop van elke veter de einden aan elkaar, zodat er twee lussen ontstaan. Steek een lus links, en een rechts door de ophangoogjes van de kijker, en volg verder de getekende instructies.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

SlechtValk

Citaat van: KorHaan op mei 23, 2012, 23:45:53 PM
Het heeft even geduurd, maar ik heb instructietekeningen gemaakt en hier bijgevoegd.

Het maken van een tuigje om de kijker in te hangen en aldus ondersteboven te dragen, en onder de klep van een pet scherp te kunnen stellen. Ik heb de methode uitgeprobeerd en het werkt.

Eén paar brede (sport)veters is voor het gewicht van de Eden XP meer dan voldoende.
Knoop van elke veter de einden aan elkaar, zodat er twee lussen ontstaan. Steek een lus links, en een rechts door de ophangoogjes van de kijker, en volg verder de getekende instructies.

Ik zie niet zo goed wat de meerwaarde hiervan is ten opzichte van gewoon de originele draagriem omdraaien... (als deze niet al in omgekeerde richting bruikbaar is).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.