Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Op de SOVON dag ook even gekeken bij de Eden XP kijkers vanwege de euforische woorden van diverse bezitters. Het zijn geen alpha kijkers, maar de prijs/kwaliteitverhouding is bijzonder goed. Ik merkte wel dat mijn ogen verwend zijn door de Swaro die ik nu heb. Ik merkte, net als wanneer ik door mij oude Bynolyt kijk, dat ik een wat branderig gevoel in mijn ogen kreeg. Ergonomisch vond ik de kijkers niet zo prettig en zelfs een dealbreaker. Er komt dit jaar nog een Eden EX 8x56. Deze zal ik zeker nog een keer bekijken. Overigens mochten de heren verkopers hun shirt volgende keer wel strijken. Draag dan geen shirt.....

Bart van Hoogstraten

Ik heb ze daar ook allemaal op mijn gemak eens goed bekeken en heb inmiddels de xp 10 x 42 besteld (ondanks de betrekkelijk kleine diameter van de uittredepupil [4,2 mm] maar ik kan sowieso niet met mijn bril op kijken dus dat maakt niet zoveel uit). Hij is minder dan een Zeis en duidelijk veel minder dan een Svarov maar aan de prijs gerelateerd dus echt niet resp. 5 x of 10 x zo slecht. Een kennis van me heeft een Bushnell van vergelijkbare kwaliteit maar die gaat dan ook al meteen richting de € 500,-. Ik ken eigenlijk geen andere kijker met zo'n gunstige prijs-/kwaliteit-verhouding als de Eden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

De Opticron lijn vond ik zeker zo goed en zeker zo goed geprijsd. De Bushnell Legend Ultra HD vind ik echt beter dan de Eden XP. Maar de prijs is zeer goed voor het product, maar dat geld voor meer merken (Bynolyt, Bushnell en niet in de laatste plaats Opticron).

KorHaan

Ha Norman,

Kun je iets meer vertellen over de Bushnell Legend Ultra HD? Waarbij ik er - misschien ten onrechte, houd mij ten goede - van uit ga, dat je de Bushell Legend Ultra HD hebt kunnen vergelijken met de Eden XP.

Ik heb zelf de Bynolyt Buzzard 10x42 mark I gehad ( zonder de open brug), en ondanks 60 lagen breedbandcoating op de prisma's vond ik die lang niet zo helder als de Eden XP 8x42.
Je zou zeggen, hoe kun je qua helderheid een 10x42 met een 8x42 vergelijken, maar mijn eigen oogpupil is overdag hooguit 3 millimeter, dus een verschil in helderheid zal op de optiek gebaseerd zijn, en niet op hoeveel licht er door een grotere uittredepupil komt.

De XP's hebben een heel sterk punt in de prijs/kwaliteitsverhouding, inderdaad. Om het nog maar even aan te stippen: voor de prijs die je betaalt, krijg je een heel goede kijker.
Ik had al eerder aangehaald dat, in rechtstreekse vergelijkingen met Zeiss- en Swarovski-kijkers de XP een beeld heeft waarbij je iets meer moet werken met je ogen, een gevolg van de goedkopere glassoorten en coatings, die zijn toegepast. Zelfs ED glas is er in soorten en maten, je kunt niet zeggen: als een kijker ED glas heeft, is de goedkope Chinese dakkant daarin dus net zo goed als de duurste Swarovski. ED glas dat Swarovski gebruikt is anders, en beter, dan ED glas in goedkopere kijkers.

Ik heb zelf de Zeiss 7x42 FL (waarmee ik de Eden XP heb kunnen vergelijken ) 20 maanden gehad. Slechts zelden heb ik de potentie van deze kijker gezien, qua optiek, en waarom mensen het beeld roemen. Dat ligt aan mijn eigen ogen, die moeilijk gaan doen zodra er een panoramisch groot gezichtsveld zichtbaar is. Ik krijg dan last van een vermoeid rechteroog, dat niet scherpstelt zoals het linker. Dat heb ik met elke kijker, ik moet regelmatig knipperen met de ogen om ze "bij de les te houden". Ook bij de Eden XP, maar omdat het voor mij een vaststaand gegeven is, zie ik toch wel voordeel in een enorm prijsverschil, simpelweg omdat ik de topoptiek ook niet helemaal uitbuit, dankzij mijn rare ogen. Daarom roep ik altijd, dat je zelf de kijker in de hand moet gaan uitproberen. Wat voor de één een geweldig mooie kijker is, is voor een ander maar matig. Bij de XP had ik toevallig wel die "WOW" sensatie, die bij de eerste blik een aanmoediging is om de kijker serieus te nemen, en eventueel tot aanschaf over te gaan.

Voor wat het waard is: op het vogelfestival bij de Oostvaardersplassen, enige jaren terug, was ik toevallig heel vroeg aanwezig, en kon ik als enige aanwezige in de Swarovskistand kiezen uit een rijtje prototypes van de Swarovision EL's, net op de markt. Normaal gesproken staat het publiek daar drie rijen dik, zodat je maar moet wachten tot je aan de beurt bent. Nu was ik de eerste en de enige, en ik moet zeggen, dat ik niet direct het idee kreeg dat ik door een grensverleggende kijker stond te kijken. Zo waren ze wel aangekondigd in de pers, maar ik vertrouw liever op mijn eigen (rare) ogen dan op verkooppraatjes. Maar goed, het waren prototypes, en de tegenwoordige Swarovisions zijn misschien wel verbeterd.
Maar toch.
Het gaat mij nog steeds veel te ver, om € 2000 neer te tellen voor een Swarovision. Zou ik het toch doen, dan ga ik na verloop van tijd toch weer problemen krijgen met mijn ogen. Heb ik dat geld ervoor over? Nee.
Ik prijs mij gelukkig een fantastisch beeld te hebben met de Eden XP voor weinig geld. Zoekt en gij zult vinden. Voorlopig ben ik uitgezocht.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Ik heb geen rechtstreeks vergelijk kunnen maken tussen Buschnell en Eden.
Maar ik krijg bij de EDEN XP vrij snel last van een branderig gevoel in mijn ogen. Iets wat ik bij de Bushnell niet heb. Daarnaast vind ik de Bushnell ergonomisch beter. De Eden lag mij niet lekker in de hand. Iets wat natuurlijk heel persoonlijk is.

Overigens ben ik nog steeds content met die "antieke" Porro van me. Optisch ben ik hier zeer content mee en ergonomisch perfect. Klein minpuntje is de smalle hoek, maar voor mij geen goot bezwaar.

2.000+ voor een kijker vind ik nog steeds te enthousiast geprijsd. Overigens vind ik de nieuwste Swarovision 8,5x niet een fijne kijker om te kijken. Weliswaar heeft dit model een aantal voordelen tov het vorige model, maar als ik een bewegend onderwerp moet volgen krijg een draaierig gevoel in deze kijker. Iets waar het oude model geen last van had.


KorHaan

Citaat van: Norman op november 27, 2011, 17:40:19 PM
Ik heb geen rechtstreeks vergelijk kunnen maken tussen Buschnell en Eden.
Maar ik krijg bij de EDEN XP vrij snel last van een branderig gevoel in mijn ogen. Iets wat ik bij de Bushnell niet heb. Daarnaast vind ik de Bushnell ergonomisch beter. De Eden lag mij niet lekker in de hand. Iets wat natuurlijk heel persoonlijk is.

Overigens ben ik nog steeds content met die "antieke" Porro van me. Optisch ben ik hier zeer content mee en ergonomisch perfect. Klein minpuntje is de smalle hoek, maar voor mij geen goot bezwaar.

2.000+ voor een kijker vind ik nog steeds te enthousiast geprijsd. Overigens vind ik de nieuwste Swarovision 8,5x niet een fijne kijker om te kijken. Weliswaar heeft dit model een aantal voordelen tov het vorige model, maar als ik een bewegend onderwerp moet volgen krijg een draaierig gevoel in deze kijker. Iets waar het oude model geen last van had.

Dan heb je het zg. "rolling ball" - effect ervaren. Een gevolg van het ontbreken van pin-cushion distortion aan de rand. Een 100% randscherpte heeft in de Swarovision tot gevolg, dat je bij het scannen met de kijker een draaiend vissenkom-effect krijgt. Het oude model EL had dit niet, inderdaad. Helaas heeft optimale randscherpte dus altijd een keerzijde, een natuurkundige wet. Ook field-flatteners in de oculairs, die het beeld tot de rand scherp maken, veroorzaken een "rolling ball"-effect. Zie de Nikon L XL.

Je Swarovski Habicht 7x42 porro klinkt voor mij ook wel aantrekkelijk; ik ben misschien ook wel gebaat bij een kleiner gezichtsveld. Alle kijkers met een groot gezichtsveld, die ik heb gehad, gaan na verloop van tijd problemen met mijn ogen geven. De Zeiss 7x42 FL, de Swift Audubon 8,5x44 porro, de Nikon Action 8x40 porro. Het rechteroog gaat altijd zwerven als je hem niet ferm aan de lijn houdt. ;D

Ik waardeer wel de grote uittreepupil van de Eden XP 8x42. 5,3 mm is prettig kijken, makkelijker op het oog, zeker in het donker. 6 mm is zeker geen bezwaar.

Vriendelijke groet,

Ronald

rrrrr

Ik heb vandaag de E Q XP 8x42 in ontvangst genomen.
Nog geen daglichtkijktijd gehad (en dus nog niet echt kunnen uitproberen), maar dat tasje hè.......
Draagband gemonteerd en nu past 'ie er niet meer in  ;D .
Echt niet...... :rolleye:
Ben benieuwd waar K&T als alternatief mee komt.

De maan was overigens prima scherp in beeld. Nu de vogeltjes nog, en libellen en........de rest. Wat dan ook...

Rob

KorHaan

Citaat van: rrrrr op november 30, 2011, 21:06:11 PM
Ik heb vandaag de E Q XP 8x42 in ontvangst genomen.
Nog geen daglichtkijktijd gehad (en dus nog niet echt kunnen uitproberen), maar dat tasje hè.......
Draagband gemonteerd en nu past 'ie er niet meer in  ;D .
Echt niet...... :rolleye:
Ben benieuwd waar K&T als alternatief mee komt.

De maan was overigens prima scherp in beeld. Nu de vogeltjes nog, en libellen en........de rest. Wat dan ook...

Rob

Kweet het, Rob...

Dat tasje...

Ik heb zelf de draagband eraf geknipt en de kijkerriem zelf buiten de tas gehouden, fungerend als draagriem. Dan is het wel te doen. Ik neem aan dat je ook met de regendeksel erop de tas al niet meer dicht kreeg. Ik heb alle doppen eraf gehaald. Ik merkte, dat de objectief-beschermdoppen telkens hinderlijk "dichtplakten" als ik in een auto zat (beetje opgevouwen) zodat je bij snel kijken ineens met zwart beeld zat, of eenzijdig zwart beeld. Irritant!!

De regendeksel vind ik ook een hopeloos geval, maar dat heb ik met ELKE regendeksel. Die krengen zitten 100% van de tijd in de weg. Hinderlijk geflapper, tijdverlies als je zo'n ding op moet lichten om te kijken... Dus gebruik ik nu de EQ 8x42 XP zonder doppen en dat bevalt me best. Als het regent, giet ik het water af en toe uit de oculairvijvertjes.
Door de regenwerende coating mis ik een regendeksel ook niet echt. Lekker basic, zo, daar houd ik wel van. Sowieso heb ik een bril op, die regen vangt (want ZONDER zo'n fijne regenwerende coating), en een pet met een klep opzetten is ook geen optie, om je brillenglazen schoon te houden, want dan kun je niet meer bij de scherpstelknop van je EQ XP, zonder je petje achterover te wippen, een windvlaag, dag petje....  >:(

Qua ergonomie zie ik graag een TWEEDE scherpstelknop aan het objectief-eind van de middenscharnier, zodat je onder de klep van een pet, of de rand van een hoed, kunt scherpstellen. Zie de oude Optolyth Royal -dakkantkijkers.
Maar goed; een iets ruimer (lees: LANGER ) tasje zou welkom zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

rrrrr

#98
 ;D
Die draagband heb ik er (nog) niet afgeknipt, maar ik heb nu een dubbele draagriem.
Beide riemen op dezelfde lengte gebracht dus.

Die regendeksel hangt nu aan de draagband. Ik zie wel hoe dat in de praktijk uitpakt. Idem voor de beschermdoppen.
Windvlagen zouden inderdaad wel eens onhandig kunnen uitpaken.
Ik heb al een paar erg donkere testruns gedaan met de voorste of de achterste doppen er nog op.
Ik zag b.v. de maan even niet. Met de doppen eraf werd alles een stuk helderder.
Jouw ervaring doet het ergste vermoeden voor deze items op mijn kijker.....
Tijd zal het leren.
En ik snap nu ook waarom er allemaal petjes op de spottersplekken liggen  ;D .
Kijkers met geïntegreerde petjeswegwaaifunctie liggen hier aan de basis blijkbaar.

Ik denk dat ik mijn vrouw maar eens aardig moet aankijken en dan vragen om het klepje van de tas te verlengen.
Als je tegelijkertijd de zijkanten ook nog voorziet van flappen aan de overslag klep (zie b.v. sommige fietstassen, ik geloof van het merk easyrider), dan ben ik vast wel geholpen.
Dan past alles er gewoon in.
Of ik laat de tas, kleppen en de rest allemaal thuis en neem alleen de kijker mee.
Minder moeite en werkt vast ook wel.
Rest mij nu nog de veldtest van mijn kijker......

Eerste indruk?
Afstellen is een makkie. Ligt lekker in de hand. Past mij en mijn bril wel.
Blij dat ik de 10x niet heb gekocht. Microtrilling hier is meters naast het doel een eindje verderop  :rolleye:
8x is mij goed genoeg.

Rob

KorHaan

Rob,

Die beschermdoppen op de objectieven werken op zich goed, hoor. Alleen als ik opgevouwen in een auto zat gingen ze ongemerkt "dicht". Als je gewoon loopt of fietst merk je er niks van.

Gisteravond nog even naar Jupiter staan kijken met de XP 8x42. Scherp schijfje. 3 maantjes als puntjes zichtbaar (  normaal 4, maar ik begrijp dat de 4e nu te dicht bij Jupiter staat om hem te kunnen zien ).

Ik ben ook blij dat ik de 8x heb. 10x of meer wil ik alleen nog als er beeldstabilisatie op de kijker zit. Afwachten of Canon nog eens ergens mee komt.

Vriendelijke groet, Ronald

hiskodevries

nog even over het tassen verhaal
ik heb bij mijn eden een losse zeiss riem besteld, die flapdoppen verwijderd ( gebruik ik nooit) de inkijkdoppen aan de draagriem vastgemaakt.
De draagriem van de tas verwijderd.
De draagriem van de kijker doet nu tevens dienst als 'tasriem' en alles past ruim in het tasje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Hisko, past dat ook met uitgedraaide oogcuppen?
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

Citaat van: KorHaan op december 02, 2011, 03:13:55 AM

Gisteravond nog even naar Jupiter staan kijken met de XP 8x42. Scherp schijfje. 3 maantjes als puntjes zichtbaar (  normaal 4, maar ik begrijp dat de 4e nu te dicht bij Jupiter staat om hem te kunnen zien ).


Ronald,

Je hebt mij op een idee gebracht.
Net even een heldere hemel (nu weer hoge sluierbewolking) en Jupiter en manen waren inderdaad mooi te zien aan de oost-zuidoostelijke avondhemel.
Wel een stabiel steunpunt opgezocht  ;) .

Daarna de camera en statief gepakt en een foto gemaakt.
Bij deze (even off-topic natuurlijk).
Rechts 3 manen en links 1??

Rob

rrrrr

Citaat van: hiskodevries op december 02, 2011, 15:05:25 PM
nog even over het tassen verhaal
ik heb bij mijn eden een losse zeiss riem besteld, die flapdoppen verwijderd ( gebruik ik nooit) de inkijkdoppen aan de draagriem vastgemaakt.
De draagriem van de tas verwijderd.
De draagriem van de kijker doet nu tevens dienst als 'tasriem' en alles past ruim in het tasje

Prima tip Hisko!

Rob

Jarinka

Jupiter laat zich prachtig zien. Jouw foto is trouwens een stuk beter gelukt dan die van mij, Rob.
Leuke topic over o.a. Jupiter.

(op 8 november door mijn telescoop heen gefotografeerd)
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

#105
 
Leuk. En ook geen slechte plaat  :duim:
Er zijn blijkbaar meer mensen die wat proberen  ;)
De gegevens van deze foto:
500mm lens, cropfactor 1.5, ISO 640, f/4, 1/125sec., 3 stops onderbelicht, vanaf statief.
Daarna ENORM uitgesneden.
Saturnus begin van het jaar met ringen op de foto gezet.
Blijft ERRRUUUG klein.
Een telescoop met volginstallatie werkt veeeeeel beter.

Rob

KorHaan

Dan is er ook nog dit ding: http://www.verrekijkershop.nl/draagriemen/660-s4gear-lockdown-micro-harnas.html

Dan heb je verder geen doppen of tas nodig. Voor de XP kan de kleine versie, als je de oogcups helemaal ingedraaid gebruikt. De kijker is dan 14 cm hoog. Voor niet-brildragers is de grotere versie ( 15 tot 19 cm kijkerhoogte ) beter omdat de uitgedraaide oogcups de kijker langer dan 15 cm maken.

Ik heb nog niet kunnen besluiten om dit draaggeval aan te schaffen. Voor zwaardere kijkers dan de XP lijkt het me in ieder geval een godsgeschenk.

Vriendelijke groet, Ronald

hiskodevries

Citaat van: Jarinka op december 02, 2011, 15:09:04 PM
Hisko, past dat ook met uitgedraaide oogcuppen?
ik ben brildrager, die van mij zijn helemaal ingedraaid.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Citaat van: hiskodevries op december 02, 2011, 19:49:13 PM
Citaat van: Jarinka op december 02, 2011, 15:09:04 PM
Hisko, past dat ook met uitgedraaide oogcuppen?
ik ben brildrager, die van mij zijn helemaal ingedraaid.
Vandaar mijn vraag.
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

Voorop gesteld: ik ben GEEN kijkerexpert.

Maar wat een scherp beeld geeft dit ding.....
Ik betrapte mijzelf erop dat ik zowaar stond te grijnzen toen ik door de kijker naar de vinken in de tuin keek.

Het kan vast beter. De EL Swarovision 8.5x45 die ik even mocht vasthouden was helemaal top, maar thuisgekomen bleek dat daar een bijpassend prijskaartje aan hing.

Kortom: lijkt en kijkt goed.
Geen spijt van deze aankoop.

Rob

Jarinka

Citaat van: rrrrr op december 03, 2011, 12:49:22 PMIk betrapte mijzelf erop dat ik zowaar stond te grijnzen toen ik door de kijker naar de vinken in de tuin keek.
Heerlijk hè? Heb de kijker nu al een aantal maanden, en afgelopen maandag had ik precies hetzelfde toen ik naar Vinken keek :)
Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Waar gebruiken jullie dat draagtasje toch voor?

In het veld zou het me veel te veel in de weg zitten en na het vogelen mik ik de kijker zo in de rugtas waar de broodtrommel en thermosfles weer uit zijn. Ik gebruik mijn tasje eigenlijk alleen als ik de kijker meeneem op vakantie in de handbagage.

Overigens moet ik wel een beetje pruttelen over het nylontasje dat bij mijn Swarovski kijker zit. Niet eens een beetje vormvast en vele veel goedkopere kijkers hebben een veel mooiere kijkertas. Waar zijn toch de oude lederen "kijkerdozen" van vroeger. Nu is leer misschien niet meer de meest duurzame grondstof, maar van een mooi kunststof is er vast iets degelijks te fabriceren.

Jarinka

Citaat van: Norman op december 03, 2011, 20:24:38 PM
Waar gebruiken jullie dat draagtasje toch voor?

Ik gebruik het om mijn kijker te vervoeren. Tussen de lessen door heb ik vaak een uurtje tijd waarin ik vogels ga kijken, en daarom neem ik 's ochtends mijn kijker mee in m'n tas. Vind het niet zo'n veilig idee dat mijn kijker zonder bescherming rondzwerft tussen mijn boeken, etui, portemonnee, flesjes drinken en frutsels die in mijn tas rondzwerven. En er zal maar eens een flesje limonade open gaan terwijl de lensdoppen niet goed op de kijker zitten.
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Ik gebruik dat tasje ook alleen voor het vervoer in tas of rugzak, als ik op vakantie ga. Zo gauw ik op de boot naar Texel zit, gaat de kijker om de nek en het tasje leeg terug in de rugzak. Ik loop normaal nooit met mijn kijker in de tas, want vogels wachten niet tot je je kijker uit het tasje hebt gefrunnikt. Als ik ga lopen of fietsen, laat ik de tas thuis.

Groetjes, Ronald

KorHaan

Citaat van: Norman op december 03, 2011, 20:24:38 PM
Waar gebruiken jullie dat draagtasje toch voor?

In het veld zou het me veel te veel in de weg zitten en na het vogelen mik ik de kijker zo in de rugtas waar de broodtrommel en thermosfles weer uit zijn. Ik gebruik mijn tasje eigenlijk alleen als ik de kijker meeneem op vakantie in de handbagage.

Overigens moet ik wel een beetje pruttelen over het nylontasje dat bij mijn Swarovski kijker zit. Niet eens een beetje vormvast en vele veel goedkopere kijkers hebben een veel mooiere kijkertas. Waar zijn toch de oude lederen "kijkerdozen" van vroeger. Nu is leer misschien niet meer de meest duurzame grondstof, maar van een mooi kunststof is er vast iets degelijks te fabriceren.

Norman,

Soms kom je op marktplaats nog wel eens zo'n oude leren kijkertas tegen. Voor jouw Swarovski Habicht porro gok ik dat het een oude tas voor een 8x40 moet zijn, wil hij passen. Heeft Swarovski misschien zelf nog oude tassen liggen van Habichts?

Ik weet wel, dat toen ik van mijn studiebeurs mijn Russische 7x50 porrokijker kocht, deze verpakt was in een echt lederen harde tas ( die bovendien heerlijk rook ) en die was heel degelijk uitgevoerd.

Groetjes, Ronald

Norman

ik gebruik het tasje vrijwel nooit. Alleen tijdens vervoer van en naar het vakantieadres gebruik ik het tasje.
Daarnaast ben ik zo'n mekkerpetje dat ik uitsluitend een originele tas in zeer goede staat zou willen hebben.

Het bijzondere is dat er vroeger wel een degelijke tas bij zat.



Voor de prijs zouden ze het toch niet hoeven laten. En anders maak je de kijker wat duurder.


hiskodevries

afgelopen weekend eens uitgebreid met de eden xp op stap geweest. Heerlijk licht vergeleken met mijn oude Kowa.
toch een puntje. onder in het beeld heb ik last van 'schitteringen'
ben brildragend, als ik de kijker strak tegen mijn bril aanhoud is het  weg maar blijkbaar staat mijn bril een beetje schuin naar beneden en dan moet ik dus mijn hoofd wat naar achteren kantelen om rechtdoor te kijken zonder die effecten.
mij kowa was/is niet zo kritisch.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

Ha Hisko,

Het enige waar ik aan kan denken is "glare", wat ik ook in mijn XP zie als er een sterke lichtbron van bovenaf is. Net even uitgeprobeerd binnen, onder een lamp, je ziet dan onder in het beeld een halvemaantje van schitterlicht. Ik heb het vergeleken met mijn Pentax Papilio 6,5x21 onder precies dezelfde omstandigheden, en in de Pentax zie ik het niet. Vreemd genoeg kan ik in de XP juist het glare-effect verminderen door mijn hoofd wat omlaag te buigen, waardoor alleen de bovenrand van de oculairen tegen mijn brillenglazen rust. Dat is net andersom als bij jou, zo lijkt het. Overigens heb ik in normale omstandigheden buiten nooit iets van "glare" bemerkt; alleen in de buurt van de zon komend zie je dan halvemaanvormige melkachtige lichtschijfjes in de randen van het beeld. Dat is lastig, maar ik zie het ook als een voordeel, want dan weet je dat je in de "gevarenzone" komt en niet verder moet scannen, wil je niet ineens de zon in je beeld vangen. Au!

"Glare" (als het dat al is, ik weet zo een, twee, drie geen andere verklaring)  komt bij sommige kijkers meer voor dan bij andere.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hiskodevries

Ronald, ik zal verder experimenteren zodra ik weer eens in de openlucht ben.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeanette

Beste mensen,
Inmiddels ben ik ook in het bezit van de  Eden XP 8x42; heb hem nu een paar weken ( kon helaas niet aanwezig zijn op de Sovondag) en ben er  heel erg tevreden over. Ligt goed in de hand, kijkt prettig  en heeft eeen  prima, helder beeld.
Bedankt voor alle informatie en antwoorden!