http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-8x42.htm De firma KnivesandTools die in Nederland de Eden kijkers uitbrengt, is zo vriendelijk geweest mij een nieuw model - de XP - toe te sturen om deze uit te testen. De XP-modellen zijn 8x42 en 10x42, ik heb de 8x42 XP gekozen. Ik heb ook de ED 8x42 gehad, en refereer hieraan in mijn review.
Ten opzichte van de ED modellen van Eden zijn de XP's op een aantal punten verbeterd; de lichttransmissie is aanzienlijk vergroot en bedraagt 90% ( ik neem aan over het gehele spectrum, ik zou graag een curve zien van de lichttransmissie) en dat valt meteen op.
Toen ik de kijker voor de eerste keer voor ogen bracht, was de helderheid t.o.v. de Eden ED 8x42 duidelijk groter. De ED - kijkers hebben zilver-coatings op de prisma's, de nieuwe XP heeft diëlectrische coatings, wat de lichttransmissie ten goede komt. Ook viel het grote gezichtsveld op, een soort van "walk-in" beeld, wat ik veel minder had bij de ED. Op zich vreemd, want de ED 8x42 heeft een gezichtsveld van 142m/1000m en de XP 8x42 van 129m/1000m. Vergeleken met mijn Pentax Papilio 6,5x21 (gezichtsveld 131m/1000m) klopt het gezichtsveld van de 8x42 XP van 129m. Maar vreemd genoeg voelt het beeld een stuk ruimer in de Eden XP. Ik kan met bril veel beter het hele gezichtsveld zien, ik moet zelfs de eyecups iets opdraaien om geen black-outs te krijgen. Het opgegeven eyerelief van 18 mm voor de XP is volgens mij dan ook eerder 20 mm of zelfs meer. Ik kreeg in ieder geval direct een "WOW" gevoel bij de eerste blik door de XP, wat ik niet had toen ik door de ED keek. De kwaliteit van het beeld is fantastisch; de randscherpte is zeer goed, de scherpte over het hele beeld is ook uitstekend. De binnenkant van de kijkerbuizen is goed zwart gematteerd, om interne reflecties zoveel mogelijk te voorkomen, en schoon.
Het glas van de oculairen is opvallend groot, de lens heeft een doorsnee van 2,4 cm. Oculairen en objectieven hebben een diep-groene coating.
Ik kon de Eden XP 8x42 kort vergelijken met de Zeiss Victory 8x40 ( de voorloper van de Victory FL) van een vriend, en vond de Zeiss net nog ietsje scherper na over en weer vergelijken, maar het scheelde maar heel erg weinig. De kleuren in de XP vond ik iets levendiger dan in de Zeiss, die een vrij koele kleurweergave had. De Eden XP voelde iets minder zwaar in de hand, wat overeenkomt met het gewicht van 664 gram t.o.v. 729 gram voor de Zeiss. De XP is voor een full-size 8x42 opmerkelijk licht. Er wordt een brede nekriem bij geleverd, die het toch al bescheiden gewicht nog minder voelbaar maakt. Het is geen probleem om de XP de hele dag om de nek te dragen.
De eyecups zijn van het bekende "twist-up" type, en hebben 3 tussenstanden tussen helemaal uit en helemaal in. Ze maken een solide indruk, en blijven in de stand waarin ze gezet zijn. De kijker is geheel met aangenaam aanvoelend rubber bekleed, en heeft een goede balans in de hand. Onder de kijker zijn duim-uitsparingen aangebracht, die het vasthouden moeten veraangenamen, maar ik had moeite om te begrijpen waarom die uitsparingen er überhaupt zitten. Ze zijn rechthoekig van vorm, en de randen voelen niet echt prettig aan voor de duimen. Het comfort zou zonder deze uitsparingen beter zijn geweest, maar goed.
De scherpstelknop draait met enige weerstand, maar niet zwaar, en heeft een maximale rotatie van 360 graden, om van oneindig naar close-focus te gaan. Het is dus een snelle scherpsteller. De kijker is op 1.20 meter scherp te stellen, en dat is heel goed! De dioptrie-instelring bevindt zich op het rechter-oculair, en draait zwaar genoeg om te voorkomen dat de gekozen stand ongewild verdraait. Ik ben niet zo'n voorstander van gecombineerde scherpstelknop/dioptrieknop op de centrale as van een kijker, bij de Eden ED was dit plastic ringetje achter de scherpstelknop binnen een week kaduuk. De XP heeft - net als de HD - de scherpstelling en dioptrie-instelling weer gescheiden, wat ik zeer toejuich. De XP maakt een solide indruk, en geeft een goed, degelijk gevoel bij het optillen en vasthouden.
Voor de objectieven worden beschermkappen meegeleverd, die aan de kijker bevestigd kunnen worden, en die bij het kijken door de kijker niet in de weg zitten. Hoe dat met harde wind tegen gaat, moet zich nog uitwijzen, maar feit is, dat de doppen werken en ze raken ook niet los. De regenkap voor op de oculairen is simpel, maar werkt prima, twee doppen verbonden door een flexibele brug. Er wordt een degelijk uitziende draagtas meegeleverd, die vrij klein is, en de kijker krap omsluit, zodat het enige moeite kost om de kijker uit de tas te krijgen.
Mijn eerste indrukken van de nieuwe Eden Quality XP 8x42 zijn meer dan uitstekend, ik heb hem nu vier dagen en ben er al in ruime mate vertrouwd mee. Het gebruik in het veld van deze kijker is een feest; eerlijk gezegd wil ik hem nu al niet meer terugsturen, het is een kijker van € 279,- met de allure en beeldkwaliteit die je normaal in de prijsklasse van meer dan € 1000 krijgt. Een absolute aanrader met een meer dan uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding!
Ik zal binnenkort de Eden XP vergelijken met een 7x42 Zeiss Victory FL, en een Leica 8x42 Trinovid BA, en kom daar dan nog op terug als aanvulling.
Ook ben ik benieuwd hoe de kijker presteert in de schemering, aangezien de helderheid overdag bij bewolkt weer al opmerkelijk was. Het is al enige tijd bekend dat kijkers van Chinese fabrikanten een opvallend goede beoordeling krijgen, en de Eden XP past wat mij betreft prima in dat plaatje.
Met vriendelijke groet,
Ronald Sinoo