Hallo Jeanette,
Beide kijkers die je noemt heb ik zelf niet gezien, dus ik kan er vergelijkingsgewijs m.b.t. de Eden XP niets zinnigs over zeggen.
Toch is er wel iets over te zeggen; een review van de Bushnell Legend Ultra HD van
iemand die door heel veel kijkers heeft gekeken, en die weet heeft van de ins en outs van kijkers: (in het Engels, hoop dat dat geen bezwaar is)
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=213464 De Bushnell Legend Ultra 8x42 HD heeft een groter gezichtsveld dan de Eden XP 8x42 ( 142m/1000m vs. 129m/1000m) maar Mr. FrankD beschrijft ook dat de Bushnell niet zo'n grote "sweet spot" heeft; het gedeelte van het beeld dat ragscherp is, hoe groter de sweet spot, hoe verder naar de randen het beeld nog scherp is. De Eden XP 8x42 heeft een behoorlijk grote sweet spot, met prettige randscherpte, dus een kleiner gezichtsveld in deze kijker hoeft niet per sé te betekenen dat het minder prettig kijken is.
De Bushnell heeft wel een extreem grote scherpte binnen het centrale deel van het gezichtsveld, zoals FrankD aangeeft, beter dan alles behalve de Nikon SE, en naar ik vermoed, beter dan de Eden XP, zodat ik er van overtuigd ben dat de Bushnell meer pin-cushion vertekening aan de randen heeft dan de Eden. Rechte verticale lijnen lijken dan iets naar binnen te buigen, zodat je -overdreven- een speldenkussen ziet ("pin cushion"). Als je knetterende scherpte in het centrale deel van 60% van het beeld wilt hebben, met minder scherpte aan de randen, en meer pin cushion, dan is de Bushnell een goede keus. Wil je scherpte tot aan de rand, zodat je het gehele gezichtsveld kunt benutten, maar een tikje minder scherpte centraal in het beeld, dan is de Eden XP een goede keus. Rechte verticale lijnen blijven recht tot bijna aan de rand.
Het verschil is een kwestie van verschillende optiek.
De Bushnell Legend Ultra HD heeft bovendien High Definition lenzen, (HD), wat betekent dat er speciaal glas is gebruikt om kleurrandjes ( "chromatische aberratie") langs overbelichte onderwerpen te onderdrukken, en dat uit zich in scherper en beter contrast als je naar een vogel kijkt die tegen de lucht afsteekt. De Eden XP heeft niet van dit glas, maar ik heb nog geen kleurrandjes gezien moet ik zeggen.
Veelbetekenend is ook dat enige jaren terug, in een kijkertest van het blad Grasduinen, de Bushnell Legend Ultra HD 8x42 als beste koop uit de bus kwam. Daar zaten toen ook kijkers van Vogelbescherming bij, in die test. Ik zal even kijken of ik die test nog kan vinden. Het betrof een stuk of twaalf kijkers in de midden-prijsklasse, waarbij de Bushnell Legend Ultra HD er met kop en schouders bovenuit stak. De helderste ook van het hele stel.
Ook op Birdforum heb ik goede berichten gelezen over de Bushnell Ultra Legend, er zijn mensen die afzien van aankoop van een Swarovski nadat ze door de Bushnell gekeken hebben, dat geeft toch wel aan, dat de Ultra Legend een heel goede kijker is. Sommigen schatten hem ook hoger in dan de top-serie van Bushnell, de Elite serie.
Een ander iets, wat ook wel belangrijk is: draag je een bril, of niet?
Als je een bril draagt, wil je een kijker met een groot " eye relief " of oog-afstand, de afstand in mm tussen het oculair van de kijker en je oogpupil, zodat je met je bril het gehele gezichtsveld kunt overzien. Mijn ervaring is, dat de minimale oog-afstand 15 mm is ( eye relief staat vaak vermeld bij de specificaties van een kijker ).
De Eden XP 8x42 en de Bushnell Legend Ultra HD hebben een vergelijkbare oog-afstand.
De Arend is de toplijn van de Vogelbescherming-kijkers; ook de duurste. Mogelijk dat je zelf het beeld door één van de drie genoemde kijkers - de Arend 8x42, de Bushnell Legend Ultra HD 8x42, of de Eden XP 8x42 - prettiger vindt dan dat van de anderen, ik kan niet voor jou bepalen welke kijker voor jou het beste is. Dat is en blijft een persoonlijke zaak, en ik wil je dan ook aanraden, alle drie de kijkers zelf uit te proberen om uiteindelijk te kunnen besluiten, welke kijker het best bij jou past. Ik denk dat geen van de drie kijkers een miskoop zal zijn, maar ik wil toch benadrukken dat je er zelf door moet kijken, om je eindoordeel te kunnen vormen.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo