Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: Wilfred op november 27, 2018, 20:40:03 PM... Misschien is Safariman helemaal niet zo'n doorgewinterde vogelaar als Rob en Jeroen vermoeden. ... Wat betreft je aanstaande safari's: er is zo ontzettend veel moois te zien, zowel groot als klein. En als je nog geen vogelaar bent dan wordt je het wel op safari. Een fatsoenlijke verrekijker is dan echt een must en die ga je heel veel gebruiken.

Een verrekijker is natuurlijk voor heel veel meer onderwerpen bruikbaar dan alleen voor vogels. Denk aan zoogdieren, planten aan de overkant van een stroom of hoger op een rotswand, architectonische details van gebouwen, etc etc etc ...
Met vriendelijke groet, Rob

Safariman

Citaat van: Wilfred op november 27, 2018, 20:40:03 PM
Misschien is Safariman helemaal niet zo'n doorgewinterde vogelaar als Rob en Jeroen vermoeden. In dat geval is het ook een beetje "over de top" dat een kostbare reis dan ook gelijk maar een kostbare kijker vereist. Een budget van 250 euro is al best een flink bedrag voor iemand die mogelijk voor het eerst in z'n leven een serieuze verrekijker koopt. En voor dat bedrag heb je echt wel een fatsoenlijke en bruikbare verrekijker.

Inderdaad, ik ben helemaal geen doorgewinterde vogelaar. Zoals jullie al aanhalen kost reizen behoorlijk wat geld en heb ik nog andere hobbies ook. Dus er moet wel ergens een grens getrokken worden natuurlijk. Ik heb zoiets als: "om te fietsen heb je ook niet de duurste koersfiets nodig, je zou er misschien iets sneller mee kunnen, maar uiteindelijk is de genotsbeleving bijna even groot". Dus liefst zou ik niet veel meer uitgeven dan €250.

Ik heb de berichten van Jeroen gelezen in de andere topics (bedankt trouwens!), en momenteel heeft de xp 8x42 mijn voorkeur. Ik heb hier wel nog 2 vragen bij.
1) in mijn geval zou ik de verrekijker enkel gebruiken tijdens een reis, hoe groot is de kans dan dat de eyecups snel verslijten (bij normaal gebruik)?
2) ik las dat er veel meer gedraaid moet worden om een scherp beeld te krijgen, dit lijkt me storend. Maar aangezien ik geen andere verrekijker heb, heb ik geen referentie op dit vlak, dus misschien valt dit best mee in mijn geval? Of ga ik echt wel beter voor een andere kijker als ik zonder al te veel te draaien een scherp beeld wil? Nu ja, ik ben nog jong dus hier en daar wat bijdraaien kunnen mijn vingers nog wel aan :)

Alvast bedankt voor alle reacties iedereen!

Safariman

Ik ben ook al eens langs geweest bij Kamera Express, daar gaf men mij de tip om voor een safari zeker niet kleiner te gaan dan een 8x42. De verkoper zei me dat het een veelgemaakte fout is om een (te) kleine kijker aan te schaffen wegens gebruiksgemak. Met een grotere kijker kan je ook veel beter zien, vertelde hij me.
Zijn jullie het daar mee eens?

Rob Koelman

Citaat van: Safariman op november 28, 2018, 08:30:08 AMIk heb de berichten van Jeroen gelezen in de andere topics (bedankt trouwens!), en momenteel heeft de xp 8x42 mijn voorkeur. Ik heb hier wel nog 2 vragen bij.
1) in mijn geval zou ik de verrekijker enkel gebruiken tijdens een reis, hoe groot is de kans dan dat de eyecups snel verslijten (bij normaal gebruik)?
2) ik las dat er veel meer gedraaid moet worden om een scherp beeld te krijgen, dit lijkt me storend. Maar aangezien ik geen andere verrekijker heb, heb ik geen referentie op dit vlak, dus misschien valt dit best mee in mijn geval? Of ga ik echt wel beter voor een andere kijker als ik zonder al te veel te draaien een scherp beeld wil? Nu ja, ik ben nog jong dus hier en daar wat bijdraaien kunnen mijn vingers nog wel aan :)

@ 1:
Die slijtage zou bij beperkt gebruik geen enkel probleem moeten zijn.

@ 2:
Dat relatief veel draaien geldt bij de EDEN XP alleen als je van heel dichtbij (kijker kan tot op plm 1,5 meter scherpstellen!) naar ver weg moet scherpstellen. Meestentijds heb je een kijker op middelver tot ver ingesteld staan, en dan hoef je niet al te veel te draaien bij het scherpstellen.
Met vriendelijke groet, Rob

Safariman

Hey Rob,

Thnx voor de info, ik denk dat het de Eden xp 8x42 wordt dan. Bedankt voor de hulp!
Zou het de moeite zijn om te wachten tot de soldenperiode om te hopen dat er nog iets van de prijs af gaat? Of zou de kans klein zijn dat er nog iets af gaat?