Misschien is Safariman helemaal niet zo’n doorgewinterde vogelaar als Rob en Jeroen vermoeden. In dat geval is het ook een beetje “over de top” dat een kostbare reis dan ook gelijk maar een kostbare kijker vereist. Een budget van 250 euro is al best een flink bedrag voor iemand die mogelijk voor het eerst in z’n leven een serieuze verrekijker koopt. En voor dat bedrag heb je echt wel een fatsoenlijke en bruikbare verrekijker.
Inderdaad, ik ben helemaal geen doorgewinterde vogelaar. Zoals jullie al aanhalen kost reizen behoorlijk wat geld en heb ik nog andere hobbies ook. Dus er moet wel ergens een grens getrokken worden natuurlijk. Ik heb zoiets als: "om te fietsen heb je ook niet de duurste koersfiets nodig, je zou er misschien iets sneller mee kunnen, maar uiteindelijk is de genotsbeleving bijna even groot". Dus liefst zou ik niet veel meer uitgeven dan €250.
Ik heb de berichten van Jeroen gelezen in de andere topics (bedankt trouwens!), en momenteel heeft de xp 8x42 mijn voorkeur. Ik heb hier wel nog 2 vragen bij.
1) in mijn geval zou ik de verrekijker enkel gebruiken tijdens een reis, hoe groot is de kans dan dat de eyecups snel verslijten (bij normaal gebruik)?
2) ik las dat er veel meer gedraaid moet worden om een scherp beeld te krijgen, dit lijkt me storend. Maar aangezien ik geen andere verrekijker heb, heb ik geen referentie op dit vlak, dus misschien valt dit best mee in mijn geval? Of ga ik echt wel beter voor een andere kijker als ik zonder al te veel te draaien een scherp beeld wil? Nu ja, ik ben nog jong dus hier en daar wat bijdraaien kunnen mijn vingers nog wel aan

Alvast bedankt voor alle reacties iedereen!